Kirjasto
Oppiaihe 28: 2. Nefi 6–8


Oppiaihe 28

2. Nefi 6–8

Johdanto

Merkitessään muistiin kertomusta kansansa palvelutyöstä Nefi otti mukaan nuoremman veljensä Jaakobin kaksipäiväisen saarnan. Saarna sisältyy lukuihin 2. Nefi 6–10, ja tämä on ensimmäinen kolmesta tätä saarnaa käsittelevästä oppiaiheesta. Saarnan alussa Jaakob luki Jesajan profetioita Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta osoittaen, että ”Herra Jumala on toteuttava liittonsa, jotka hän on tehnyt lastensa kanssa” (2. Nefi 6:12).

Opetusehdotuksia

2. Nefi 6

Jaakob todistaa, että Herra muistaa liittokansansa

Auta oppilaita näkemään, että Jaakobin opetukset liittyvät heidän elämäänsä, pyytämällä heitä pohtimaan, kuinka he suhtautuisivat, jos joku ystävä tai perheenjäsen kohtelisi heitä epäystävällisesti, kieltäytyisi uskomasta, mitä he sanovat, tai osoittaisi teoillaan tai asenteellaan, ettei teidän välinen suhteenne ole hänelle enää tärkeä.

Pyydä oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavaa kysymystä:

  • Oletteko koskaan toimineet tai asennoituneet vastaavalla tavalla Herraa kohtaan?

Selitä, että luvuissa 2. Nefi 6–8 me näemme, kuinka Herra suhtautuu niihin, jotka ovat kääntyneet pois Hänestä. Näihin lukuihin Nefi on tallentanut osan veljensä Jaakobin saarnasta. Loput Jaakobin saarnasta on tallennettu lukuihin 2. Nefi 9–10. Nämä luvut käydään läpi kahdessa seuraavassa oppiaiheessa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 6:3–4 ja 9:1, 3. Pyydä luokkaa etsimään syitä, miksi Jaakob piti tämän saarnan.

Kehota yhtä oppilasta toimimaan kirjurina. Pyydä häntä kirjoittamaan taululle otsikoksi Jaakobin saarnan tarkoituksia. Pyydä sitten oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet juuri luetuista jakeista. Pyydä kirjuria kirjoittamaan heidän vastauksensa otsikon alle. Auta oppilaita näkemään, että Jaakob opetti kansaansa heidän sielujensa parhaaksi (ks. 2. Nefi 6:3). Hän halusi auttaa heitä ylistämään Jumalansa nimeä (ks. 2. Nefi 6:4), tietämään Herran liitoista (ks. 2. Nefi 9:1) sekä riemuitsemaan ja nostamaan päänsä ikuisesti (ks. 2. Nefi 9:3). Varmista, että nämä tarkoitukset sisältyvät oppilaiden luetteloon. Ehdota, että kun oppilaat tutkivat Jaakobin saarnaa, he voisivat panna merkille opetuksia, jotka auttavat täyttämään nämä tarkoitukset.

Piirrä taululle seuraava aikajana. (Voisit tehdä sen ennen oppituntia.) Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 6:4. Tuo esiin, että Jaakob aloitti saarnansa sanomalla, että hän aikoi puhua olosuhteista, jotka vallitsivat hänen aikanaan ja vallitsisivat tulevaisuudessa (”siitä, mikä on ja mikä on tuleva”).

Kuva
Timeline

Näytä aikajanalla numeroa 1.

  • Mitä kohdassa 2. Nefi 6:8 Jaakob sanoo tapahtuneen juutalaisille Jerusalemissa, koska he olivat kääntyneet pois Herrasta? (Jotkut oli surmattu ja jotkut viety pois vankeina. Voisit muistuttaa oppilaille, että Lehi, Jeremia ja muut profeetat olivat ennustaneet, että näin tapahtuisi. Heidän profetiansa täyttyivät noin vuonna 587 eKr., kun babylonialaiset valloittivat Jerusalemin ja veivät monia juutalaisia vankeina Babyloniaan. Tämä ajankohta ja muut mainitaan Pyhien kirjoitusten oppaassa hakusanan ”Aikataulukko” kohdalla.)

Näytä numeroa 2.

  • Mitä kohdan 2. Nefi 6:9 ensimmäisen virkkeen mukaan tapahtuisi ennen pitkää niille juutalaisten jälkeläisille, jotka vietiin vankeina Babyloniaan? (He palaisivat Jerusalemiin. Tämä profetia täyttyi vuonna 537 eKr., kun kuningas Kyyros antoi juutalaisten palata kotimaahansa.)

Näytä numeroa 3 ja selitä, että Jaakob profetoi Vapahtajan elävän kuolevaisen elämänsä juutalaisten keskuudessa.

  • Mitkä ilmaukset kohdassa 2. Nefi 6:9–10 kuvailevat sitä, kuinka jotkut juutalaiset toimisivat ja suhtautuisivat Vapahtajaan Hänen palvelutyönsä aikana kuolevaisuudessa? (Mahdollisia vastauksia: ”ruoskisivat häntä”, ”ristiinnaulitsisivat hänet” ja ”ovat paaduttaneet sydämensä ja niskoitelleet” Häntä vastaan.)

  • Mitä kohdan 2. Nefi 6:10–11 mukaan tapahtuisi juutalaisille, jotka hylkäisivät Messiaan? (Heitä ahdistettaisiin lihassa, heidät hajotettaisiin, heitä lyötäisiin ja vihattaisiin.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 6:6–7, 11–12, 14, 17. Voisit selittää, että jakeissa 6–7 Jaakob lukee Jesajan profetian evankeliumin palauttamisesta ja Israelin huoneen kokoamisesta. Pyydä oppilaita etsimään ilmauksia, jotka kuvailevat, kuinka Herra suhtautuisi Israelin huoneeseen, Herran liittokansaan, vaikka he torjuisivat Hänet. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he ovat löytäneet. Auta heitä ymmärtämään, mitä muutamat näistä ilmauksista tarkoittavat, esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mitähän jakeessa 2. Nefi 6:7 mainittu Herran odottaminen tarkoittaa?

  • Jaakob lupasi, että Herra olisi Israelille armollinen (ks. 2. Nefi 6:11). Millä tavoin jotkin näistä löytämistänne ilmauksista kertovat Herran armollisuudesta?

  • Jaakob lupasi myös, että Herra voittaisi Israelin takaisin (ks. 2. Nefi 6:14). Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Vapahtaja voittaa jonkun takaisin?

  • Mitä jakeiden 2. Nefi 6:11–12, 14 mukaan meidän täytyy tehdä, jotta Herra olisi meille armollinen?

Kun oppilaat kertovat näkemyksiään, varmista, että he ymmärtävät, että Herra on armollinen niille, jotka palaavat Hänen luokseen.

Tuo esiin, että luvussa 2. Nefi 6 Jaakob kertoo Herran olevan armollinen liittokansalleen senkin jälkeen kun he ovat olleet hyvin jumalattomia. Vakuuta oppilaille, että jos Herra on armollinen näille ihmisille, Hän on varmasti armollinen meille henkilökohtaisesti, kun me tulemme Hänen luokseen ja pidämme liittomme Hänen kanssaan. Kehota oppilaita pohtimaan tapoja, joilla Herra on ollut heille armollinen. Pyydä heitä kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa seuraava virke: Minä tiedän, että Herra on armollinen, koska… Pyydä heitä sitten täydentämään virke kirjoittamalla ajatuksistaan ja tunteistaan. Kun heillä on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, voit halutessasi pyytää muutamaa kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

2. Nefi 7–8

Jaakob lainaa Jesajan profetiaa, joka koskee Vapahtajan kykyä lunastaa liittokansansa

Selitä, että luvuissa 2. Nefi 7 ja 8 Jaakob lukee Jesajan kirjoituksista erään profetian. Luvussa 7 on Herran sana niille Israelin huoneen jäsenille, jotka olivat hajallaan ja vankeudessa syntiensä vuoksi. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 2. Nefi 7:1. Voisit pyytää luokkaa merkitsemään kysymykset, jotka Herra esittää.

Auta oppilaita ymmärtämään jakeessa 1 olevat kysymykset selittämällä, että ilmaukset ”karkottanut”, ”äitinne erokirja” ja ”teidät myynyt” viittaavat ajatukseen liiton rikkomisesta tai katkaisemisesta. Auta oppilaita ymmärtämään, että Herran kysymykset voitaisiin ilmaista myös seuraavasti: ”Olenko kääntynyt pois sinusta? Olenko hylännyt liiton, jonka olemme tehneet?”

  • Mikä on vastaus näihin kysymyksiin? (Vastaus on ei. Herra ei koskaan käänny meistä pois tai unohda liittoja, jotka Hän on tehnyt.)

  • Miksi jakeen 2. Nefi 7:1 loppuosan mukaan nämä ihmiset olivat erossa Herrasta ja kärsivät vankeudessa? (Koska he olivat tehneet syntiä ja kääntyneet pois Herrasta.)

Tuo esiin, että kohdassa 2. Nefi 7:2 Herra esittää vielä kysymyksen, joka voi auttaa meitä näkemään, että Hän haluaa auttaa meitä ja että Hänellä on voima tehdä niin. Kehota oppilaita etsimään ja alleviivaamaan tuo kysymys. (”Onko minun käteni käynyt liian lyhyeksi lunastamaan, tai olenko minä voimaton vapauttamaan?”)

Auta oppilaita ymmärtämään tämä kysymys pyytämällä heitä muotoilemaan se uudelleen omin sanoin. (Jos heidän on vaikea ymmärtää ilmausta ”onko käteni käynyt lyhyeksi”, pyydä yhtä oppilasta ojentamaan kätensä toiselle oppilaalle aivan kuin hän tarjoaisi apua. Pyydä sitten ensimmäistä oppilasta ”lyhentämään” kättään havainnollistaen ajatusta pois vetäytymisestä tai epäröimisestä.) Oppilaat voisivat muotoilla Herran kysymyksen uudelleen sanomalla jotakin seuraavanlaista: ”Epäröinkö minä tai enkö aio lunastaa sinua? Uskotko, että minulla on voima pelastaa sinut?”

Kerro oppilaille, että vastauksena tähän kysymykseen luvun 2. Nefi 7 loppuosassa ja luvussa 8 on useita esimerkkejä siitä, että Vapahtaja haluaa lunastaa liittokansansa, sekä siitä, että Hänellä on voima tehdä niin.

Auta oppilaita löytämään todisteita siitä, että Vapahtaja haluaa lunastaa liittokansansa ja että Hänellä on voima tehdä niin, jakamalla oppilasryhmille seuraavat kuusi kohtaa luvusta 2. Nefi 8: jakeet 1–3, 4–6, 7–8, 10–11, 12–13 ja 14–16. (Jos luokassasi on enemmän kuin 12 oppilasta, anna kohdat oppilaspareille tai muille pienryhmille. Jos sinulla on vähemmän kuin 12 oppilasta, anna joillekin ryhmille useampia kohtia.) Pyydä kutakin ryhmää etsimään saamistaan jakeista jokin ilmaus, joka osoittaa Herran halukkuutta lunastaa meidät ja Hänen voimaansa tehdä niin. Riittävän ajan kuluttua kehota kutakin ryhmää lukemaan luokalle ilmaus, jonka he ovat valinneet. Pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat oppineet tästä kohdasta. Voisit kehottaa oppilaita merkitsemään ilmaukset, jotka heidän luokkatoverinsa ovat valinneet.

Viittaa lopuksi taululle kirjoitettuun luetteloon Jaakobin saarnan tarkoituksista. Kehota oppilaita ajattelemaan liittoja, jotka he ovat tehneet Herran kanssa, ja siunauksia, jotka Hän on luvannut heille, kun he pitävät nuo liitot. Lausu todistuksesi Herran uskollisuudesta meitä kohtaan ja Hänen liitoistaan meidän kanssamme sekä todista siitä armosta ja lunastuksesta, jonka voimme saada osaksemme, kun olemme uskollisia Hänen kanssaan solmimillemme liitoille.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 6:2. Mikä pappeus Lehillä, Nefillä ja Jaakobilla oli?

Jaakob sanoi, että Jumala oli kutsunut hänet ja että hänet oli asetettu Jumalan pyhän järjestyksen mukaan ja että hänet oli vihkinyt hänen veljensä Nefi (ks. 2. Nefi 6:2). Kun Jaakob puhui tästä pyhästä järjestyksestä, hän tarkoitti Melkisedekin pappeutta. Presidentti Joseph Fielding Smith kirjoitti, että ”nefiläiset toimivat Melkisedekin pappeuden valtuudella Lehin ajoista niihin aikoihin asti, kun meidän Vapahtajamme tuli heidän keskuuteensa” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 1, s. 124).

2. Nefi 8. Myöhempien aikojen kokoaminen

Jesajan profetioissa, joita lainataan luvussa 2. Nefi 8, puhutaan Israelin myöhempien aikojen kokoamisesta. Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että tämä kokoaminen on luonteeltaan hengellistä:

”Mitä sitten sisältyy Israelin kokoamiseen? Israelin kokoaminen muodostuu kaiken sen uskomisesta ja hyväksymisestä ja sen mukaan elämisestä, mitä Herra kerran tarjosi muinoin valitsemalleen kansalle. Se muodostuu uskomisesta Herraan Jeesukseen Kristukseen, parannuksen tekemisestä, kasteelle menemisestä ja Pyhän Hengen lahjan saamisesta sekä Jumalan käskyjen pitämisestä. Se muodostuu evankeliumin uskomisesta, kirkkoon liittymisestä ja tulemisesta valtakuntaan. Se muodostuu pyhän pappeuden saamisesta ja siitä, että saa pyhissä paikoissa voiman korkeudesta ja saa kaikki Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin siunaukset selestisen avioliiton toimituksen kautta.” (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 515.)

Tulosta