Kirjasto
Oppiaihe 55: Moosia 5–6


Oppiaihe 55

Moosia 5–6

Johdanto

Moosia 5 sisältää loppuosan kuningas Benjaminin kansalleen pitämästä puheesta, jonka muistiinpanot alkavat luvusta Moosia 2. Se, että ihmiset uskoivat kuningas Benjaminin sanoihin, sai heidät kokemaan voimallisen sydämenmuutoksen. He tekivät liiton Jumalan kanssa ja ottivat päälleen Jeesuksen Kristuksen nimen. Kuten lukuun Moosia 6 on merkitty, kuningas Benjamin siirsi valtakuntansa pojalleen Moosialle, joka hallitsi isänsä näyttämän esimerkin mukaisesti.

Opetusehdotuksia

Moosia 5:1–4

Kuningas Benjaminin kansa kuvailee voimallista muutosta, jonka he ovat kokeneet Hengen kautta

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset:

Onko teistä koskaan tuntunut, että teidän tulisi muuttua hengellisesti?

Mitä olette tehneet sen suhteen?

Jos olette kokeneet muutoksen, oletteko säilyttäneet tuon muutoksen tähän päivään asti?

Pyydä oppilaita vastaamaan näihin kysymyksiin pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa. Lue sen jälkeen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat:

”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin syvin olemus edellyttää omassa luonteessamme perusteellista ja pysyvää muutosta, jonka tekee mahdolliseksi luottamuksemme pyhän Messiaan ansioihin ja laupeuteen ja armoon (ks. 2. Nefi 2:8). Kun me valitsemme Mestarin seuraamisen, me valitsemme muuttumisen – hengellisen uudestisyntymisen.” (Ks. ”Teidän täytyy syntyä uudesti”, Liahona, toukokuu 2007, s. 20.)

Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat seuraavan lainauksen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Moosia 5:2 viereen tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa: ”Kun me valitsemme Mestarin seuraamisen, me valitsemme muuttumisen” (vanhin David A. Bednar).

  • Millä tavoin me valitsemme muuttumisen, kun me valitsemme Jeesuksen Kristuksen seuraamisen?

Anna oppilaille hetki aikaa kerrata lukuja Moosia 2–4. Voisit ehdottaa, että he lukisivat lukujen tiivistelmät. Kysy heiltä, mitä he muistavat näiden lukujen sisällöstä. Pyydä heitä sitten lukemaan itsekseen Moosia 5:1.

  • Mitä kuningas Benjamin halusi tietää kansaltaan?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 5:2–5 ja panemaan merkille, mitä kansa vastasi kuningas Benjaminin kysymykseen. Ennen kuin oppilaat lukevat, voit ehkä selittää, että jakeessa 2 sanalla halu viitataan ihmisen luonteeseen – hänen alttiuteensa ja taipumukseensa. Kun he ovat lukeneet, esitä seuraavat kysymykset auttaaksesi heitä tarkastelemaan jakeita:

  • Mitä ihmiset sanoivat haluavansa?

  • Mikä sai aikaan tämän muutoksen heidän halussaan? (He uskoivat kuningas Benjaminin opetukset Jeesuksesta Kristuksesta ja sovituksesta, ja Henki muutti heidän sydämensä.)

Tähdennä, että sydämenmuutos on enemmän kuin vain käyttäytymisen muutos. Kun me koemme sydämenmuutoksen, meistä tulee uusia ihmisiä, jotka ovat muuttuneet Vapahtajan sovituksen voimasta. Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraava lausunto:

”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi käsittää paljon enemmän kuin sen, että vältämme ja voitamme synnin ja pahan vaikutukset elämässämme ja puhdistumme niistä. Siihen liittyy olennaisesti myös se, että teemme hyvää, olemme hyviä ja tulemme paremmiksi. – – Tämä voimallinen muutos ei ole pelkästään tulosta uutterammasta työskentelystä tai tiukemman itsekurin kehittämisestä. Pikemminkin se on seurausta Kristuksen, Herran sovituksen mahdollistamasta perustavaa laatua olevasta muutoksesta haluissamme, vaikuttimissamme ja luonnossamme. Meidän hengellisenä päämääränämme on voittaa sekä synti että halu tehdä syntiä, sekä synnin tahra että tyrannia.” (”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 81–82.)

  • Miksi arvelette meidän tarvitsevan Jeesuksen Kristuksen sovitusta, jotta todella muuttuisimme?

Ohjaa oppilaiden huomio ilmaukseen ”Herran Kaikkivaltiaan Hengen tähden” kohdassa Moosia 5:2.

  • Mitä voimme oppia kohdan Moosia 5:2–4 pohjalta siitä, kuinka me voimme kokea voimallisen muutoksen elämässämme?

Kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, varmista, että he ymmärtävät, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja saamme Pyhän Hengen, me voimme kokea voimallisen sydämenmuutoksen.

Selitä, että voimallisen sydämenmuutoksen kokeminen ei ole yksittäinen tapahtuma vaan prosessi, joka etenee läpi elämämme. Lue seuraavat presidentti Ezra Taft Bensonin sanat:

”Kristuksen kaltaiseksi tuleminen on koko elämän kestävä pyrkimys, ja hyvin usein siihen liittyvä kasvu ja muutos on hidasta, miltei huomaamatonta. – –

Todelliseen parannukseen liittyy sydämen muutos, ei pelkästään käyttäytymisen muutos. – – Useimmiten parannukseen ei liity sensaatiomaisia tai dramaattisia muutoksia, vaan se on pikemminkin vaiheittaista, vakaata ja johdonmukaista etenemistä kohti Jumalan kaltaisuutta.” (Ks. ”Voimallinen sydämen muutos”, Valkeus, maaliskuu 1990, s. 7.)

Auta oppilaita toteuttamaan tätä periaatetta käytännössä ja arvioimaan, kuinka he edistyvät voimallisen muutoksen kokemisessa sydämessään, pyytämällä heitä vastaamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjassaan seuraaviin kysymyksiin. (Voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle ennen oppituntia, laatia kysymyksistä monisteen tai lukea kysymykset hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.)

  • Kuinka sydämenne halut ovat muuttuneet, kun olette seuranneet Vapahtajaa?

  • Mitä teidän tulee tehdä, jotta Herra edelleen auttaa teitä kokemaan tämän muutoksen?

Anna yhdelle tai kahdelle oppilaalle mahdollisuus kertoa vastauksensa näihin kysymyksiin. Varmista, että he ymmärtävät, ettei heidän pidä tuntea olevansa pakotettuja kertomaan kokemuksista tai ajatuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.

Moosia 5:5–15

Kuningas Benjaminin kansa solmii liiton Jumalan kanssa, ja heille annetaan uusi nimi

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 5:5. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä kuningas Benjaminin kansa oli halukas tekemään, koska sen sydän oli muuttunut.

  • Mitä ihmiset olivat halukkaita tekemään nyt kun Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta heidän sydämensä halu oli muuttunut?

Auta oppilaita lisäämään ymmärrystään liitoista antamalla heille muutama minuutti aikaa tutkia aihetta itsekseen. Voisit ehdottaa, että he tutkivat aihetta Mormonin kirjan tai kolmoissidoksen Pyhien kirjoitusten oppaan asiahakemistosta tai kirjasesta Lujana uskossa tai että he katsovat aiheeseen liittyviä pyhien kirjoitusten kohtia Pyhien kirjoitusten oppaan asiahakemistosta. Riittävän ajan kuluttua pyydä oppilaita toimimaan pareittain ja selittämään liitot omin sanoin toinen toiselleen.

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kohdassa Moosia 5:5 osoittavat, että ihmiset halusivat vilpittömästi tehdä liiton Jumalan kanssa ja pitää sen? (Mahdollisia vastauksia: ”teemme hänen tahtonsa”, ”kaikessa” ja ”kaikkina loppuina elinpäivinämme”.)

  • Mitkä sanat tai ilmaukset kohdassa Moosia 5:5 muistuttavat teitä niistä lupauksista, jotka uudistamme joka kerta kun nautimme sakramentin?

  • Kuinka arvelette liittojen tekemisen ja pitämisen auttavan meitä jatkamaan sydämenmuutoksen kokemisen prosessia?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 1:11. Pyydä heitä panemaan merkille yksi syy siihen, miksi kuningas Benjamin keräsi kansan koolle. (Antaakseen heille nimen.) Selitä, että kohdassa Moosia 5:7–15 kerrotaan, kuinka kuningas Benjamin selitti nimeä, jonka hän oli luvannut antaa kansalleen. Anna oppilaille hetki aikaa lukaista Moosia 5:7–14 ja panna merkille sanat nimi ja kutsutaan. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nuo sanat joka kerta kun ne esiintyvät.

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, miksi he ovat saaneet nimensä. Voisit esimerkiksi pyytää heitä kertomaan siitä, kuinka heidän vanhempansa valitsivat heidän nimensä, tai voisit kysyä, onko heidän nimellään jokin erityinen merkitys. Kysy sitten luokalta:

  • Mikä tarkoitus nimellä on? (Tiivistä taululle oppilaiden vastaukset tähän kysymykseen. Mahdollisia vastauksia: nimi on keino, jolla meidät tunnetaan, se liittyy meidän henkilöllisyyteemme, se on yksi keino, jolla meidät erotetaan muista, ja siihen liittyy usein perheen tai suvun maine ja odotuksia.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 5:7–8. Pyydä luokkaa panemaan merkille, minkä nimen kuningas Benjamin antoi kansalleen. Pyydä heitä panemaan merkille myös sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat sen nimen tärkeyden. Voisit kannustaa heitä merkitsemään nämä sanat ja ilmaukset.

  • Minkä nimen kuningas Benjamin antoi kansalleen?

  • Mitä sanoja ja ilmauksia huomasitte? Mitä asioita nuo sanat ja ilmaukset opettavat teille Kristuksen nimestä?

  • Milloin me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen, kun me solmimme pyhiä liittoja ja pidämme ne.)

Kun oppilaat keskustelevat näistä jakeista, he saattavat tarvita apua ymmärtääkseen opin, jonka mukaan meistä voi tulla ”Kristuksen lapsia” (ks. Moosia 5:7). Voisit tuoda esiin, että isä antaa lapselle elämän. Me olemme taivaallisen Isän henkilapsia. Me olemme myös maallisen isämme lapsia. Hän ja meidän äitimme tarjosivat meille mahdollisuuden elää maan päällä fyysisessä kehossamme. Viitaten kohtaan Moosia 5:7 presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut, että myös Jeesuksesta Kristuksesta ”tulee meidän Isämme – –, koska Hän tarjoaa meille elämän, iankaikkisen elämän, sen sovitusuhrin kautta, jonka Hän antoi puolestamme”. Presidentti Smith selitti: ”Meistä tulee Jeesuksen Kristuksen lapsia, poikia ja tyttäriä, liittojemme ja Hänelle osoittamamme kuuliaisuuden kautta.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 39.)

Pyydä oppilaita katsomaan taululla olevia sanoja, jotka kuvaavat nimen tarkoitusta.

  • Kuinka taululla olevat sanat voivat auttaa meitä ymmärtämään, mikä tarkoitus on sillä, että otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 5:9–13 ja panemaan merkille, mitä muita neuvoja kuningas Benjamin esittää koskien Jeesuksen Kristuksen nimen ottamista päällemme. Voisit ehdottaa, että oppilaat lukevat nämä jakeet aivan kuin kuningas Benjamin puhuisi heille henkilökohtaisesti. Järjestä oppilaat pareiksi ja pyydä heitä keskustelemaan seuraavista kysymyksistä sen pohjalta, mitä he ovat lukeneet. (Voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle tai laatia niistä monisteen.)

  • Miettikää, mikä tarkoitus on sillä, että otamme päällemme Kristuksen nimen. Mitä arvelette sen tarkoittavan, että Kristuksen nimi on kirjoitettuna sydämeenne? Mitä siunauksia tulee niiden osaksi, joilla on Kristuksen nimi kirjoitettuna sydämeensä?

  • Miettikää ihmisiä, joita tunnette ja jotka kunnioittavat Kristuksen nimeä. Mitä nämä ihmiset tekevät osoittaakseen, kuinka he kunnioittavat ja rakastavat Kristuksen nimeä?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 5:15. Pyydä luokkaa panemaan merkille, millaisista teoista huomaa, ketkä pitävät liittonsa.

  • Mitä kysymyksiä voisimme esittää itsellemme arvioidaksemme, kuinka hyvin olemme ottaneet päällemme Kristuksen nimen?

Kerro ajatuksiasi siitä, mitä tarkoittaa se, että olet ottanut päällesi Jeesuksen Kristuksen nimen. Todista sen tärkeydestä omassa elämässäsi.

Moosia 6:1–7

Moosia aloittaa hallituskautensa kuninkaana

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 6:1–3 ja panemaan merkille, mitä kuningas Benjamin teki, ennen kuin hän lähetti väkijoukon pois.

  • Miksi arvelette, että oli tärkeää merkitä muistiin kaikkien niiden nimet, jotka olivat solmineet liiton? Miksi kuningas Benjamin nimitti pappeja kansan keskuuteen?

Selitä, että puhuttuaan kansalle kuningas Benjamin luovutti valtakunnan pojalleen Moosialle. Kolme vuotta myöhemmin kuningas Benjamin kuoli. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 6:6–7. Pyydä luokkaa panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka osoittavat, että Moosia noudatti isänsä esimerkkiä ja auttoi kansaansa jatkamaan voimallisen muutoksen kokemista sydämessään.

Kommentteja ja taustatietoja

Moosia 5:15. ”Lujia ja järkkymättömiä”

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, mitä tarkoittaa se, että on ”luja ja järkkymätön”:

”[Englanninkielistä] sanaa steadfast ’luja’ käytetään, kun tarkoitetaan sellaista, mikä on pitävästi kiinni paikallaan, vakaa ja pysyvä, horjumaton ja peräänantamaton (ks. Oxford English Dictionary Online, 1989, ”Steadfast”). [Englanninkielistä] sanaa immovable ’järkkymätön’ käytetään tarkoittamaan sitä, että henkilö tai asia on pysyvä ja järkähtämätön eikä ole muutettavissa. Se merkitsee myös sitä, että on taipumaton eikä ole ohjailtavissa pois päämäärästä tai tarkoituksesta (ks. Oxford English Dictionary Online, ”Immovable”). Siten henkilö, joka on luja ja järkkymätön, on vakaa ja pysyvä, peräänantamaton ja järkähtämätön eikä ole ohjailtavissa pois ensisijaisesta päämäärästä tai tehtävästä.” (”Steadfast and Immovable, Always Abounding in Good Works”, New Era, tammikuu 2008, s. 2.)

Tulosta