Kirjasto
Oppiaihe 90: Alma 32


Oppiaihe 90

Alma 32

Johdanto

Nähtyään omin silmin soramilaisten luopiotavan palvella Jumalaa Alma ja hänen toverinsa alkoivat saarnata soramilaisille Jumalan sanaa. He alkoivat saada menestystä niiden ihmisten keskuudessa, jotka olivat köyhiä ja jotka oli karkotettu heidän synagogistaan. Vertaamalla Jumalan sanaa siemeneen Alma opetti ihmisille, kuinka voi ottaa vastaan Jumalan sanan ja kasvattaa omaa uskoa.

Opetusehdotuksia

Alma 32:1–16

Nöyrät soramilaiset osoittavat olevansa valmiita kuulemaan Jumalan sanaa

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että sinä olet ystävä, joka on kysynyt heiltä, kuinka voi tietää, onko Jeesuksen Kristuksen evankeliumi totta. Kysy heiltä, mitä he sanoisivat auttaakseen sinua saamaan todistuksen.

Kun oppilaat ovat esittäneet ajatuksiaan, kirjoita taululle Kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä. Sano oppilaille, että kirjoitat koko oppitunnin ajan luetteloa periaatteista ja oivalluksista, joita he löytävät ja jotka liittyvät siihen, kuinka voi saada todistuksen ja vahvistaa sitä.

Muistuta oppilaille, että Alma ja hänen veljensä olivat huomanneet soramilaisten eli erään nefiläisluopioryhmän väärän jumalanpalvelustavan. Koska hän tunsi surua kansan jumalattomuuden vuoksi, hän oli rukoillut lohtua ja voimaa pystyäkseen opettamaan heitä. (Ks. Alma 31.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 32:1–3. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mikä soramilaisten ryhmä osoitti kiinnostusta lähetyssaarnaajien sanomaa kohtaan. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

  • Millä tavoin kohdan Alma 32:3 mukaan nämä ihmiset olivat köyhiä? (”He olivat köyhiä, mitä tulee maailman tavaroihin, ja he olivat myös sydämeltään köyhiä.”)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on ”sydämeltään köyhä”?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen pyytämällä muutamia heistä lukemaan vuorotellen ääneen Alma 32:4–12. (Oppilaat saattavat ehdottaa, että sydämeltään köyhä on muun muassa nöyrä, katuva ja valmis kuulemaan Jumalan sanaa.)

  • Miten kohdan Alma 32:5 kysymys osoittaa, että soramilaiset olivat sydämeltään köyhiä?

  • Kuinka köyhyys johti siihen, että tämä soramilaisryhmä sai siunauksia?

  • Mitä näissä jakeissa opetetaan todistuksen saamisesta ja vahvistamisesta? (Kun oppilaat esittävät eri periaatteita, kirjoita ne taululle otsikon alapuolelle. Varmista, että he tunnistavat seuraavan periaatteen: Nöyryys valmistaa meitä vastaanottamaan Jumalan sanan.)

  • Miksi nöyryys on välttämätöntä todistuksen saamisessa ja vahvistamisessa?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Alma 32:13–16. Pyydä luokkaa panemaan merkille, millä kahdella eri tavalla ihmiset voivat nöyrtyä. (Ihmiset voivat päättää itse nöyrtyä tai heidät voidaan pakottaa nöyrtymään.)

  • Mitä me voimme näiden jakeiden perusteella oppia nöyryydestä? (Auta oppilaita tunnistamaan seuraava periaate: Meitä siunataan enemmän silloin, kun päätämme itse nöyrtyä, kuin silloin, kun meidät pakotetaan nöyrtymään.) Minkähän vuoksi on parempi päättää itse nöyrtyä?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus nöyrtyä ”sanan tähden”? (Alma 32:14.) Kuinka tämä saattaisi soveltua siihen, miten suhtaudumme kirkkoon, seminaariin tai perheen yhteiseen pyhien kirjoitusten tutkimishetkeen?

Alma 32:17–43

Alma opettaa soramilaisille, kuinka voi kasvattaa uskoa

Selitä, että Alma mainitsi erään väärän ajatuksen, joka monilla ihmisillä on todistuksen saamisesta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 32:17–18 samalla kun luokan jäsenet panevat merkille, mikä tämä väärä ajatus on.

  • Mikä väärä ajatus monilla ihmisillä oli todistuksen saamisesta?

  • Mitä vikaa on siinä, että vaatii merkkiä ennen uskomista? (Voisit muistuttaa oppilaita Seremin esimerkistä kohdassa MK Jaak. 7:13–16 ja Korihorin esimerkistä kohdassa Alma 30:43–52. Voisit myös pyytää heitä lukemaan OL 63:9 tähdentääksesi, että merkit ovat seurausta uskosta, eivät jotakin, mitä meidän tulee pyytää ennen kuin meillä on uskoa.)

Selitä, että Alma opetti kansalle, mitä usko on. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 32:21 ja panemaan merkille, miten Alma määritteli uskon. Tähdennä, että tämä jae on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään sen selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 32:22 ja panemaan merkille, mitä siinä neuvotaan todistuksen saamisesta ja vahvistamisesta. Kehota heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

Lisää taululla olevaan luetteloon Muista Jumalan armo ja Usko Jumalan sanaan.

  • Miksi nämä asiat ovat tärkeitä uskomme kehittymiselle?

Selitä, että auttaakseen soramilaisia ymmärtämään, kuinka tulee uskoa Jumalan sanaan, Alma ehdotti heille erästä koetta.

  • Miksi ihmiset tekevät tieteellisiä kokeita? (Jotta saataisiin selville, onko jokin teoria tai ajatus oikea.)

Pyydä oppilaita kuvailemaan kokeita, joita he ovat tehneet kemian tai fysiikan tunneilla tai muissa tilanteissa. Auta heitä huomaamaan, että kokeiden tekeminen edellyttää tutkijalta toimintaa eikä vain arvauksia. Todistuksen saaminen tai vahvistaminen edellyttää myös toimintaa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 32:27. Pyydä luokkaa panemaan merkille, minkä kokeen Alma kehotti soramilaisia tekemään. Lisää taululla olevaan luetteloon Kokeile sanaa.

  • Mitä arvelette Alman tarkoittaneen, kun hän kehotti kokeilemaan hänen sanojaan?

  • Mitä arvelette Alman tarkoittaneen, kun hän kehotti heräämään ja herättämään omat kyvyt? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että sana kyvyt viittaa kykyymme ajatella ja toimia ja tehdä asioita. Alma kannusti ihmisiä toimimaan hänen sanojensa pohjalta. Voisit lisätä taululla olevaan luetteloon Herää ja herätä kykysi.)

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa ilmaus ”osoitatte vähäsen uskoa”?

Auta oppilaita huomaamaan, kuinka he voivat aloittaa tämän kokeen omassa elämässään, kehottamalla heitä lukemaan itsekseen Alma 32:28.

  • Mihin Alma vertasi Jumalan sanaa? (Siemeneen.)

  • Mitkä ovat Jumalan sanan lähteitä? (Mahdollisia vastauksia: pyhät kirjoitukset, myöhempien aikojen profeettojen opetukset ja henkilökohtainen ilmoitus Pyhältä Hengeltä.)

  • Mitä Alman mukaan meidän tulee tehdä tämän ”siemenen” kanssa?

Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle. Voisit kirjoittaa ne aiemmin kirjoittamasi otsikon Kokeile sanaa alle. Luettelo voisi sisältää seuraavat osatekijät:

  1. Anna sijaa, että sana (eli siemen) voidaan kylvää sydämeesi.

  2. Älä epäuskollasi heitä sanaa pois.

  3. Huomaa sanan kasvaminen sisälläsi.

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä he ovat lukeneet kokeesta, esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Millä tavoin Jumalan sana on kuin siemen, joka voidaan kylvää sydämeemme? (Mahdollisia vastauksia: se voi kasvaa, se voi vahvistaa meitä ja meidän tulee ravita sitä.)

Kun oppilaat keskustelevat Jumalan sanan vertaamisesta siemeneen, kehota heitä lukemaan itsekseen Alma 33:22–23. Ennen kuin he lukevat, pyydä heitä panemaan merkille, mikä ”tämä sana” on Alman selityksen mukaan. Auta heitä näkemään, että se viittaa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että annamme sijaa, niin että sydämeemme voidaan kylvää Jumalan sana? (Ks. Alma 32:28. Mahdollisia vastauksia: meidän täytyy avata sydämemme ja meidän täytyy tehdä elämässämme tilaa pyhien kirjoitusten tutkimiselle.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että tuntee Jumalan sanan paisuvan sisällään? Jos Jumalan sana paisuu sisällänne, mitä silloin tapahtuu teidän todistuksellenne ja uskollenne?

  • Milloin Jumalan sana on avartanut sieluanne ja valaissut ymmärrystänne?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen Alma 32:29–34. Pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, jotka kuvaavat, mitä me opimme Jumalan sanasta. Pyydä sitten oppilaita lukemaan löytämänsä sanat ja ilmaukset sekä selittämään, miksi he ovat valinneet ne.

  • Miksi tämän kokeen jälkeenkään meidän uskomme ei olisi vielä täydellinen? Mitä arvelette, että meidän on lisäksi tehtävä saadaksemme kestävän todistuksen evankeliumista?

  • Kuinka puun kasvattaminen muistuttaa todistuksen vahvistamista?

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Alma 32:35–40. Pyydä luokkaa panemaan merkille, miten Alma neuvoo suorittamaan kokeen loppuun.

  • Mitä meidän täytyy kohdan Alma 32:37–40 mukaan tehdä, jotta meidän uskomme Jumalan sanaan jatkaa kasvamista? (Lisää taululla olevaan luetteloon Ravitse sanaa.)

  • Mitä me voimme tehdä ravitaksemme sanaa? (Mahdollisia vastauksia: voimme tutkia pyhiä kirjoituksia joka päivä, rukoilla johdatusta tutkiessamme, panna merkille, kuinka pyhät kirjoitukset ja myöhempien aikojen profeettojen opetukset soveltuvat meidän elämäämme, ja kertoa oppimastamme.)

  • Mitä tapahtuu, kun me laiminlyömme puun eli emme ravitse sitä? Mitä tapahtuu, kun me laiminlyömme Jumalan sanan, joka on kylvetty sydämeemme?

Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan, mitä he ovat oppineet luvun Alma 32 pohjalta siitä, kuinka todistuksen voi saada ja kuinka sitä voi vahvistaa. Voisit myös ehdottaa, että he kirjoittavat nämä yhteenvedot pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Alma 32:37–43 viereen.

Kehota oppilaita kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Kun he kertovat, varmista, että he ilmaisevat, että jos me uutterasti ravitsemme Jumalan sanaa sydämessämme, niin meidän uskomme ja todistuksemme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen evankeliumistaan kasvavat.

Pyydä oppilaita lukemaan Alma 32:41–43 ja panemaan merkille, miten Alma kuvailee puuta ja hedelmää.

  • Missä muualla Mormonin kirjassa on kuvaus puusta, jonka hedelmä on ”makeampaa kuin kaikki, mikä on makeaa”? (Sinun on ehkä tarpeen muistuttaa oppilaita elämän puusta, jota kuvataan kohdissa 1. Nefi 8:11–12 ja 1. Nefi 11:9–24.)

  • Mitä puu ja hedelmä kuvaavat Lehin ja Nefin näyssä elämän puusta? (Puu kuvaa Jumalan rakkautta, joka ilmenee Vapahtajan ja Hänen sovituksensa kautta, ja hedelmä kuvaa siunauksia, joita me voimme saada sovituksen ansiosta. Katso tämän kirjan oppiaihe 12.)

  • Kuinka ihmiset Lehin ja Nefin näyssä pääsevät puun luo? (Seuraamalla rautakaidetta, joka kuvaa Jumalan sanaa.) Millä tavoin tämä muistuttaa sitä, että Alma vertasi Jumalan sanaa siemeneen?

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, kuinka he ovat noudattaneet luvussa Alma 32 kuvattua tapaa. Kysy heiltä, kuinka tämä tapa on vaikuttanut heidän elämäänsä. Voisit halutessasi kertoa omia kokemuksia, jolloin olet tuntenut Jumalan sanan voiman.

Pyhien kirjoitusten hallinta – Alma 32:21

Pyydä oppilaita kohdan Alma 32:21 avulla päättelemään, kuinka seuraavien tilanteiden henkilöt osoittavat uskoa tai eivät osoita uskoa.

  1. Nuori nainen haluaa konkreettisen todisteen siitä, että Mormonin kirja on totta, ennen kuin hän uskoo siihen.

  2. Nuori mies kuulee, että kaikkien kelvollisten nuorten miesten tulee palvella kokoaikaisessa lähetystyössä. Vaikka hänen perheensä on köyhä, hän päättää palvella ja valmistautua palvelemaan.

  3. Nuori nainen haluaa Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla tulla puhtaaksi synneistään. Hän tietää, että hänen täytyy tunnustaa joitakin rikkomuksia piispalleen tehdäkseen täyden parannuksen. Hän sopii tapaamisesta piispansa kanssa.

Huom. Voit käyttää tätä ideaa oppiaiheen aikana, kun esittelet pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan, tai voit käyttää sitä oppitunnin lopussa.

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 32:21–22, 26–27. Usko on valinta

Piispa Richard C. Edgley johtavasta piispakunnasta on opettanut, että usko on valinta:

”Niiden ristiriitojen ja haasteiden takia, joita kohtaamme nykypäivän maailmassa, haluan ehdottaa yhtä ainoaa valintaa – rauhan ja varjeluksen valintaa ja valintaa, joka sopii kaikille. Se valinta on usko. Olkaa tietoisia siitä, ettei usko ole ilmainen lahja, joka annetaan ilman ajattelua, halua tai ponnistelua. Se ei tule kuin taivaasta lankeavana kasteena. Vapahtaja on sanonut: ’Tulkaa minun luokseni’ (Matt. 11:28) ja ’kolkuttakaa, niin teille avataan’ (Matt. 7:7). Nämä verbit kuvaavat toimintaa – tulkaa, kolkuttakaa. Ne ovat valintoja. Niinpä sanon, että valitkaa usko. Valitkaa usko epäilyksen sijaan, valitkaa usko pelon sijaan, valitkaa usko tuntemattoman ja näkymättömän sijaan ja valitkaa usko pessimismin sijaan.

Alman klassinen pohdinta uskosta, sellaisena kuin se on kirjoitettu muistiin Alman 32. lukuun Mormonin kirjassa, sisältää sarjan valintoja, jotka varmistavat uskomme kehittymisen ja säilymisen. Alma antoi meille ohjeen valita. Hänen sanansa kuvaavat toimintaa, jonka valinta saa aikaan. Hän käytti sanoja herätä, herättää, kokeilla, osoittaa, haluta, tehdä työtä ja kylvää. Sitten Alma selitti, että jos me teemme nämä valinnat emmekä epäuskolla heitä siementä pois, silloin ’se alkaa paisua teidän rinnassanne’ (Alma 32:28).

Niin, usko on valinta, ja sitä täytyy tavoitella ja kehittää. Siten me olemme vastuussa omasta uskostamme. Me olemme myös vastuussa uskon puutteestamme. Valinta on teidän.” (”Usko – valinta on teidän”, Liahona, marraskuu 2010, s. 31–32.)

Alma 32:40–43. Tavoitelkaa elävää todistusta

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on maininnut, millä tavoin me voimme ravita todistustamme:

”Todistus vaatii ravitsemista uskon rukouksella, Jumalan sanan etsimistä pyhistä kirjoituksista ja kuuliaisuutta saamallemme totuudelle. Rukouksen laiminlyöminen on vaarallista. Todistuksellemme on vaarallista, jos tutkimme ja luemme pyhiä kirjoituksia vain satunnaisesti. Ne ovat välttämättömiä ravinteita todistuksellemme. – –

Jumalan sanalla kestitsemistä, sydämestä lähtevää rukousta ja kuuliaisuutta Herran käskyille on toteutettava johdonmukaisesti ja jatkuvasti, jotta todistuksenne kasvaisi ja kukoistaisi. Me kaikki olemme toisinaan olosuhteissa, joita emme hallitse ja jotka keskeyttävät pyhien kirjoitusten tutkimisen tapamme. Voi olla vaiheita, jolloin jostakin syystä päätämme olla rukoilematta. On kenties käskyjä, joista päätämme olla jonkin aikaa piittaamatta.

Mutta toiveenne saada elävä todistus ei toteudu, jos unohdatte Alman kirjan varoituksen ja lupauksen [32:40–43].” (”Elävä todistus”, Liahona, toukokuu 2011, s. 127.)

Tulosta