Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Moosia 18–25 (Viikko 13)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Moosia 18–25 (Viikko 13)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Moosia 18–25 (viikko 13), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Moosia 18)

Abinadin kuoleman jälkeen Alma teki parannuksen ja opetti Jeesuksen Kristuksen evankeliumia muille Mormonin vesien luona. Perehtymällä tähän kokemukseen oppilaat oppivat, että me saamme Herran Hengen ja lupauksen iankaikkisesta elämästä solmimalla kasteenliiton ja pitämällä sen ja että ne, jotka pitävät kasteenliittonsa, saavat suurenmoisia siunauksia.

Päivä 2 (Moosia 19–20)

Sen jälkeen kun kuningas Nooa ja hänen kansansa olivat hylänneet Abinadin opetukset ja yrittäneet hävittää Alman ja tämän seuraajat, lamanilaiset hyökkäsivät heidän kimppuunsa. Nooan surmasi hänen oma kansansa, ja hänen pojastaan Limhistä tuli kuningas. Kun oppilaat lukivat, kuinka Limhin kansa saatettiin lamanilaisten orjiksi, he oppivat, että Herran palvelijoiden sanojen hylkääminen tuo mukanaan kärsimystä ja murhetta. Heitä kannustettiin miettimään tilannetta, jolloin he ovat kokeneet rauhaa ja hengellistä turvaa seuraamalla Herran palvelijoiden neuvoja.

Päivä 3 (Moosia 21–24)

Oppilaat oppivat, että vaikka Alma ja hänen kansansa olivat vanhurskaita, hekin joutuivat lamanilaisten orjiksi. Oppilaat laativat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa taulukon, jossa vertailtiin Limhin ja tämän kansan sekä Alman ja tämän kansan orjuutta ja vapautumista. Kertomus Limhin kansasta opetti, että kun me haluamme solmia liittoja ja pitää ne, Herra järjestää meille keinon vapautua. Alman ryhmältä oppilaat oppivat, että kun me alistumme kärsivällisesti Herran tahtoon, Hän vahvistaa meitä ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme omana aikanaan.

Päivä 4 (Moosia 25)

Kun Limhin kansa ja Alman kansa olivat turvallisesti yhdistyneet jälleen kuningas Moosian alaisuudessa Sarahemlassa, heidän kertomuksensa luettiin koko kansalle. Oppilaat oppivat, että tutkimalla aikakirjoja Jumalan kanssakäymisistä muiden kanssa me voimme tuntea iloa ja kiitollisuutta Jumalan hyvyydestä. Kun oppilaat pohtivat, kuinka kirkon jäsenet nefiläisten aikoina muistuttivat kirkon jäseniä nykyään, he oppivat, että kun me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen ja elämme sen mukaisesti, Herra siunaa meitä Hengellään. Oppilaat kirjoittivat, kuinka se, että he ovat halukkaita ottamaan päälleen Jeesuksen Kristuksen nimen, vaikuttaa heidän elämäänsä.

Johdanto

Kun oppilaat vertailevat Alman kansan ja Limhin kansan kokemuksia, se voi auttaa heitä huomaamaan arvokkaita periaatteita siitä, mistä lähteestä koetuksemme tulevat ja kuinka voimme vapautua koettelemuksista uskomme kautta Jeesukseen Kristukseen. Auta oppilaita tietämään, että kun he solmivat pyhiä liittoja ja pitävät ne, panevat turvansa Herraan ja pyytävät nöyrästi Häneltä apua, Hän vahvistaa heitä ja vapauttaa heidät heidän koettelemuksistaan omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Opetusehdotuksia

Moosia 18

Alma saarnaa evankeliumia kuningas Nooan kansalle, ja monet tekevät parannuksen ja haluavat ottaa kasteen

Pyydä oppilaita ajattelemaan omaa kastettaan. Pyydä heitä kertomaan omasta kokemuksestaan joitakin mieleenpainuneita yksityiskohtia. Näytä sitten kuvaa Alma kastaa Mormonin vesissä (62332; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 76), mikäli se on saatavana, ja pyydä heitä muistelemaan, mitä tapahtumia kuvataan kohdassa Moosia 18:8–11. Kysy oppilailta, mitä he ymmärsivät kasteen tarkoituksesta ja kasteenliitosta, kun heidät kastettiin.

Kun oppilaat ovat keskustelleet luvun Moosia 18 kertomuksesta, pyydä heitä ottamaan esiin pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastaan päivän 1 tehtävä 1, jossa he esittivät taulukkona sen, mitä Alma opetti kasteenliitosta kohdan Moosia 18:8–11 mukaan. Pyydä yhtä oppilasta jäljentämään taulukkonsa taululle ja esittelemään se luokalle ja kysy muilta oppilailta, onko heillä mitään lisättävää sarakkeisiin ”Minä lupaan” ja ”Jumala lupaa”. Kirjoita sitten seuraava periaate taululle tai paperille: Me saamme Herran Hengen ja lupauksen iankaikkisesta elämästä solmimalla kasteenliiton ja pitämällä sen. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Moosia 18:8–11 viereen.

Kysy: Kuinka teidän ymmärryksenne kasteenliitosta vaikuttaa haluunne pitää tämä liitto?

Moosia 19–24

Limhin kansa ja Alman seuraajat vapautetaan lamanilaisten orjuudesta

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan oppilaan opiskeluoppaasta tämän viikon kohdalta päivän 3 oppiaiheesta kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin ensimmäinen lausuma. Kysy oppilailta, mitä kahdenlaisia koetuksia me vanhin Scottin mukaan kohtaamme elämässämme. (Heillä pitäisi olla nämä opiskeluoppaassaan alleviivattuina.) Kirjoita taululle Haasteet, jotka tulevat rikkomusten myötä ja Jalostuminen, joka tulee koettelemusten myötä.

Pyydä oppilaita tarkastelemaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastaan päivän 3 tehtävän 1 vastauksiaan. Kirjoita sitten lausuman ”Haasteet, jotka tulevat rikkomusten myötä” alle Limhin kansa (ks. Moosia 19:10, 25–28; 20:20–21) ja lausuman ”Jalostuminen, joka tulee koettelemusten myötä” alle Alman kansa (ks. Moosia 23:18–21). Pyydä oppilaita luettelemaan taululle esimerkkejä siitä, kuinka ihmiset nykyään saattaisivat kokea kummankin kaltaisia haasteita.

Kirjoita seuraavat periaatteet taululle samalla kun tarkastelet niitä oppilaidesi kanssa.

Pyydä oppilaita lukemaan pareittain Moosia 21:13–16. Pyydä heitä mainitsemaan sanoja ja ilmauksia, jotka opettavat, että kun me nöyrrymme, käännymme Herran puoleen ja teemme parannuksen synneistämme, Jumala kuulee meidän rukouksemme ja keventää syntiemme kuorman omana aikanaan. Pyydä oppilaita kertomaan, kuinka heidän mielestään joku voisi toteuttaa tätä periaatetta, jos hän kohtaa jonkin taululla mainitun haasteen.

Pyydä oppilaita lukemaan Moosia 21:31–32, 35 ja tiivistämään Limhin kansan pakoon liittyvät tapahtumat kohdassa Moosia 22 osoittaakseen, että kun me teemme liiton palvella Jumalaa ja pitää Hänen käskynsä, Herra järjestää meille keinon vapautua. Voisit kannustaa oppilaita kirjoittamaan tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Moosia 21:31–35 viereen.

Tarkastelkaa periaatetta, jonka oppilaat ovat oppineet perehtymällä Alman kansan vaiheisiin, pyytämällä yhtä oppilasta tiivistämään kertomus siitä, kuinka Alman kansa joutui lamanilaisten orjiksi (ks. Moosia 23:25–24:11). Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moosia 24:12–17. Pyydä heitä osoittamaan sanoja tai ilmauksia, jotka opettavat, että kun me alistumme kärsivällisesti Herran tahtoon, Hän vahvistaa meitä ja vapauttaa meidät koettelemuksistamme omana aikanaan. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tärkeitä sanoja tai ilmauksia näissä jakeissa.

Jäljennä seuraavat esimerkit taululle tai laadi niistä moniste. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka he voisivat käyttää totuuksia, joita he ovat oppineet tutkimalla Limhin ja Alman kansan vaiheita, auttaakseen kummankin esimerkin henkilöä.

  1. Eräs ystävä on ymmärtänyt, että hänen on tarpeen tehdä parannus, ja hän on kokenut voimakkaita kelvottomuuden ja masennuksen tunteita miettien, onko hänen koskaan mahdollista voittaa kiusauksia ja syyllisyyden tunteita. Kuinka voisitte käyttää kertomusta Limhin kansasta valaaksenne ystäväänne parannuksen tekemiseen tarvittavaa rohkeutta ja toivoa? (Voisit kannustaa oppilaita mainitsemaan luvusta Moosia 21 tiettyjä jakeita, joita he voisivat lukea tälle ystävälle. Pyydä oppilaita selittämään, miksi he arvelevat, että heidän valitsemansa jakeet auttaisivat ystävää.)

  2. Eräs ystävä pitää toisten seurasta ja pyrkii elämään evankeliumin tasovaatimusten mukaan. Jotkut eivät halua olla tekemisissä tämän henkilön kanssa sanoen, että hän vain on ”liian hyvä” heidän seuraansa. Kuinka voisitte käyttää kertomusta Alman kansasta auttaaksenne ystäväänne panemaan turvansa Herraan sekä saamaan voimaa ja lohtua tämän koetuksen aikana? (Voisit kannustaa oppilaita mainitsemaan luvusta Moosia 24 tiettyjä jakeita, joita he voisivat lukea ystävälleen. Pyydä heitä selittämään, miksi he arvelevat, että heidän valitsemansa jakeet auttaisivat.)

Pyydä oppilaita kertomaan tilanteista, jolloin he tai heidän tuntemansa henkilöt ovat kokeneet Herran vapautuksen voiman omassa elämässään. (Pidä huoli siitä, ettet kannusta oppilaita kertomaan tai salli heidän kertoa luokassa sopimattomia yksityiskohtia aiemmista rikkomuksistaan.) Kannusta oppilaita pitämään liittonsa, pyytämään apua Herralta ja turvautumaan Hänen vapautuksensa voimaan, kohtasivatpa he elämässään mitä koetuksia tahansa. Lausu oppitunnin lopuksi todistuksesi Herran voimasta vapauttaa meidät haasteista ja vaikeuksista, joita tulee joko omien rikkomustemme vuoksi tai koetuksen myötä, jonka tarkoituksena on hioa meitä.

Seuraava viikko (Moosia 26Alma 4)

Tulevalla viikolla oppilaat saavat tietää enkelistä, joka lähetettiin estämään Alma nuorempaa hävittämästä kirkkoa. He tutkivat, mitä Almalle tapahtui tämän kokemuksen jälkeen, ja he lukevat joitakin pyhien kirjoitusten tärkeimmistä opetuksista, jotka koskevat hengellistä uudestisyntymistä. Kun kuningas Moosia kuoli, Alma valittiin nefiläisten johtajaksi. Jumalaton mies nimeltä Amlisi yritti kukistaa hänet. Kannusta oppilaita panemaan merkille, mitä Alma teki pyytääkseen tässä tilanteessa avuksi Herran suomaa vapautuksen voimaa.

Tulosta