Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Moosia 26 – Alma 4 (Viikko 14)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Moosia 26Alma 4 (Viikko 14)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Moosia 26Alma 4 (viikko 14), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (Moosia 26)

Tarkastelemalla nefiläisten sukupolvea, joka ei hankkinut todistusta evankeliumista, oppilaat huomasivat, että saadaksemme ja säilyttääksemme todistuksen meidän tulee kestitä itseämme Jumalan sanalla, rukoilla uskossa ja noudattaa Herran käskyjä. Alman pyrkimyksistä auttaa muita tekemään parannus oppilaat oppivat, että Herra antaa anteeksi niille, jotka tekevät parannuksen sydämensä vilpittömyydessä.

Päivä 2 (Moosia 27)

Kun oppilaat perehtyivät Alma nuoremman ja Moosian poikien kääntymykseen, he oppivat seuraavat kolme evankeliumin totuutta: Herra vastaa uskollisiin rukouksiimme muiden puolesta mutta sallii heidän silti käyttää tahdonvapauttaan, meidän jokaisen täytyy syntyä uudesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta, ja todellinen parannus edellyttää sitä, että ihminen tekee kaiken mahdollisen korjatakseen aiheuttamansa vahingon. Oppilaat kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, kuinka he ovat sovituksen ansiosta muuttuneet.

Päivä 3 (Moosia 28–29)

Kun oppilaat lukivat Moosian poikien halusta saarnata evankeliumia lamanilaisille, he oppivat, että kun kääntymyksemme syvenee, halumme kertoa evankeliumista vahvistuu. He myös kirjoittivat kokemuksista, joita heillä on ollut ja jotka ovat auttaneet heitä tuntemaan halua kertoa evankeliumista. Oppilaat lukivat nefiläisten hallinnollisesta muutoksesta ja oppivat, että kansalaisilla on velvollisuus tukea vanhurskaita lakeja ja johtajia.

Päivä 4 (Alma 1–4)

Perehtymällä nöyrien nefiläisten esimerkkiin oppilaat oppivat, että kun me elämme evankeliumin mukaan, meillä voi olla elämässämme rauha, vaikka meitä vainottaisiin. Kun he lukivat amlisilaisten kapinoinnista, he huomasivat, että me saamme onnea tai kurjuutta sen mukaisesti, ketä me päätämme totella. Alma on esimerkki henkilöstä, joka päätti totella Herraa. Hänen horjumaton omistautumisensa sille, että hän kutsui ylpeitä nefiläisiä parannukseen, auttoi oppilaita näkemään, että Herran palvelijat todistavat ja kutsuvat syntisiä tekemään parannuksen.

Johdanto

Tämän oppiaiheen avulla oppilaat voivat kerrata parannuksen periaatteita ja pohdiskella sitä, kuinka meidän tulee muuttua Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta – kuten Alma nuorempi ja Moosian pojat. Rukoile saadaksesi johdatusta, jotta osaat parhaalla tavalla auttaa oppilaita tavoittelemaan tätä muutosta elämässään.

Opetusehdotuksia

Moosia 26

Alma saa innoitusta niiden tuomitsemiseen, jotka syyllistyvät vakaviin synteihin

Aloita tämä oppiaihe pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan luvun Moosia 26 alussa oleva tiivistelmä. Lue oppilaille seuraavat tilanteet. Pyydä oppilaita miettimään, mitä he voisivat tehdä auttaakseen henkilöä kyseisessä tilanteessa.

  1. Nuori nainen on syyllistynyt vakavaan syntiin mutta pelkää puhua piispansa kanssa.

  2. Nuori mies haluaa tehdä parannuksen mutta ei osaa tehdä sitä.

  3. Nuori nainen tekee saman synnin kuin aikaisemmin ja on huolissaan siitä, ettei Herra enää anna hänelle anteeksi.

  4. Nuori mies päättää tehdä parannuksen mutta kieltäytyy antamasta anteeksi jollekulle, joka on loukannut häntä.

Kirjoita taululle seuraava pyhien kirjoitusten viite: Moosia 26:21–23, 29–31. Selitä oppilaille, että näihin jakeisiin on tallennettu Herran ilmoitus Almalle koskien ihmisiä, jotka olivat syyllistyneet vakaviin synteihin. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet ja tunnistamaan ainakin yksi periaate, josta saattaa olla apua jollekulle edellä olevassa luettelossa kuvatulle henkilölle. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa luokalle. Voisit itsekin halutessasi kertoa vastauksen ja lausua todistuksesi jostakin parannuksen periaatteesta, josta kerrotaan luvussa Moosia 26.

Muistuta oppilaita siitä, että he ovat suunnitelleet soveltavansa yhtä luvusta Moosia 26 oppimaansa periaatetta omissa pyrkimyksissään tehdä parannusta. Kannusta heitä noudattamaan suunnitelmaansa.

Moosia 27–28

Alma nuorempi ja Moosian pojat tekevät parannuksen ja syntyvät uudesti

Anna oppilaille esimerkki henkilöstä, joka on kokenut voimallisen sydämenmuutoksen, pyytämällä muutamia heistä lukemaan vuorotellen ääneen seuraava kokemus, jonka on kertonut seitsemänkymmenen koorumin jäsen, vanhin Keith K. Hilbig:

”[Itä-Euroopassa palveleva nuori vanhin] ja hänen toverinsa olivat löytäneet – – keski-ikäisen Ivan-nimisen miehen – – ja opettaneet tätä. Heidän tutkijansa tuli vaikeista oloista, mikä kuvastui hänen kuluneista vaatteistaan, hoitamattomasta parrastaan ja epäröivästä käytöksestään. Elämä oli ollut hänelle kovaa ja tylyä.

Koska Ivanilla ei ollut mitään aiempaa uskonnollista harjaannusta, hänellä oli paljon vastuksia voitettavanaan. Hänen täytyi jättää tavat, jotka eivät olleet sopusoinnussa palautetun evankeliumin kanssa. Hänen piti hyväksyä ja sitten omaksua uusia periaatteita. Ivan halusi oppia, ja hän valmistautui tunnollisesti kasteeseensa ja konfirmointiinsa. Hänen vaatteensa pysyivät kuluneina ja partansa hoitamattomana, mutta hän oli ottanut ensimmäiset askeleet. Pian Ivanin kasteen jälkeen lähetyssaarnaaja sai siirron. Hän toivoi, että hänen ja Ivanin tiet vielä joskus kohtaisivat.

Puoli vuotta myöhemmin lähetysjohtaja lähetti nuoren vanhimman takaisin tähän aiempaan seurakuntaan. Vanhin oli yllättynyt mutta innokas palaamaan, joten ensimmäisenä sunnuntaina, jolloin hän oli taas seurakunnassa, hän tuli uuden toverinsa kanssa varhain sakramenttikokoukseen.

Vanhin tunnisti lähes jokaisen pienessä seurakunnassa. Hän etsi kuitenkin turhaan kasvojen joukosta miestä, jota hän ja hänen toverinsa olivat opettaneet ja jonka he olivat kastaneet puoli vuotta aiemmin. Vanhimman sisimmässä heräsi pettymyksen ja surun tunne.

Vanhimman pelot ja pohdiskelut keskeytyivät, kun häntä halaamaan riensi tuntematon mies. Siististi ajellun miehen hymy oli luottavainen ja hänen kasvonsa säteilivät luontaista hyvyyttä. Valkoisessa paidassa ja huolella sidotussa solmiossa hän oli sinä sapattiaamuna menossa valmistamaan sakramenttia pienelle joukolle. Vasta kun mies alkoi puhua, vanhin tunnisti hänet. Siinä oli uusi Ivan, ei se aiempi Ivan, jota he olivat opettaneet ja jonka he olivat kastaneet! Vanhin näki ystävässään ruumiillistuneena uskon, parannuksen ja anteeksiannon ihmeen; hän näki sovituksen todellisuuden.

– – [Ivan] oli kokenut ’sydämen muutoksen’ (Alma 5:26), joka sai hänet sekä menemään kasteelle että ponnistelemaan eteenpäin jatkuvassa kääntymysprosessissa.” (”Sydämen muutoksen kokeminen”, Liahona, kesäkuu 2008, s. 39–41.)

Kysy: Mitkä asiat kertomuksessa todistavat siitä, kuinka Ivan oli muuttunut? (Varmista, että käy selväksi, että Ivanin tekemät ulkoiset muutokset olivat osoituksena syvällisemmästä muutoksesta hänen sisimmässään.)

Muistuta oppilaille, että myös luvussa Moosia 27 kuvataan sovituksen kautta tapahtuneen muutoksen kokemista. Pyydä yhtä oppilasta tulemaan luokan eteen ja esittämään tiivistäen luku Moosia 27. Mikäli mahdollista, oppilas voi myös näyttää kuvaa Alma nuoremman kääntymys (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 77). Pyydä toista oppilasta lukemaan Moosia 27:24–26. Pyydä sitten oppilaita mainitsemaan, keiden täytyy muuttua sovituksen kautta eli ”syntyä Jumalasta”. Kun oppilaat vastaavat, heidän tulisi ilmaista ymmärtävänsä seuraava totuus: meidän jokaisen täytyy syntyä uudesti Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta.

Kysy: Millä tavoin te olette nähneet jonkun muuttuvan parempaan suuntaan Jeesuksen Kristuksen sovituksen kautta?

Kehota oppilaita pohtimaan kysymyksiä, joita kertomuksen lähetyssaarnaaja kysyi itseltään tavattuaan Ivanin uudelleen: ”Kuinka suuren ’sydämen muutoksen’ minä olen kokenut kuluneen puolen vuoden aikana? – – Olenko minä ’syntynyt uudesti’?” (Lainattuna Keith K. Hilbigin artikkelissa ”Sydämen muutoksen kokeminen”, s. 41.)

Kehota oppilaita lukemaan jakeet Moosia 27:24, 28 ja panemaan merkille, mitä Alma teki ja mitä Herra teki, mikä sai aikaan muutoksen Almassa. Pyydä heitä selittämään, miksi he uskovat, että ihmisen ja Herran täytyy kummankin osallistua voimalliseen sydämenmuutokseen.

Muistuta oppilaille, että he täyttivät taulukkoon ilmauksia, jotka osoittavat, millä tavoin Alma oli erilainen ennen sydämenmuutosta ja sen jälkeen (päivän 2 oppiaiheessa). Päivän 2 tehtävässä 2 oppilaat kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa ”Jälkeen”-sarakkeesta yhden ilmauksen, jonka he toivovat kuvaavan heitä läpi heidän elämänsä, ja perustelivat valintansa. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Todista, että voimallinen sydämenmuutos on meille mahdollinen Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta.

Pyydä oppilaita pohtimaan, kuinka he ovat muuttuneet Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta. Anna heidän kertoa ajatuksistaan, jos he haluavat. Voisit itsekin kertoa, kuinka olet muuttunut sovituksen ansiosta.

Kannusta oppilaita työskentelemään sen hyväksi, että he kokevat sydämenmuutoksen, jotta he voivat kasvaa lähemmäs Herraa ja antaa sovituksen vaikuttaa elämässään.

Jäljennä seuraava taulukko taululle ennen oppituntia tai laadi siitä moniste jokaiselle oppilaalle:

Moosia 27:32–37

Moosia 28:1–4

Kuinka Alma ja Moosian pojat muuttuivat?

Minkä periaatteen opitte näistä jakeista?

Miksi arvelette, että hyvittäminen on tärkeä osa parannusta?

Kuinka Moosian pojat muuttuivat?

Minkä periaatteen opitte näistä jakeista?

Millaiset kokemukset elämässänne ovat herättäneet teissä halun kertoa evankeliumista muille?

Pyydä puolta luokkaa vastaamaan taulukon ensimmäisen sarakkeen kysymyksiin ja toista puolta luokkaa vastaamaan toisen sarakkeen kysymyksiin. Pyydä jokaista oppilasta työskentelemään itsenäisesti. Kehota muutamaa oppilasta kummastakin ryhmästä kertomaan vastauksensa.

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voisivat hyvittää syntinsä ja kasvattaa haluaan kertoa evankeliumista muille.

Moosia 29Alma 4

Jumala siunasi nefiläisiä, jotka pysyivät vanhurskaina vainon aikoina

Muistuta oppilaille, että Alman kirjan ensimmäisissä luvuissa kuvataan vanhurskaiden nefiläisten kokemia vaikeuksien ja vainon aikoja. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 1:25, 27. Pyydä heitä mainitsemaan, mitä nämä nefiläiset tekivät vainon aikana.

Tähdennä, että Herra siunasi vanhurskaita nefiläisiä niin että he menestyivät paremmin kuin ne, jotka olivat jumalattomia (ks. Alma 1:29–32). Pyydä oppilaita pyrkimään siihen, että he noudattavat näiden uskollisten nefiläisten esimerkkiä, kun he kohtaavat elämässään vaikeuksia.

Seuraava viikko (Alma 5–10)

Mistä tiedätte, oletteko te syntyneet uudesti? Mitä uudesti syntyminen tarkoittaa? Kun oppilaat tutkivat lukuja Alma 5–10, he löytävät kysymyksiä, joita he voivat esittää itselleen arvioidakseen, ovatko he syntyneet uudesti ja kokeneet voimallisen sydämenmuutoksen. Lisäksi he saavat paremman ymmärryksen sovituksen syvyydestä ja voimasta.

Tulosta