Kirjasto
Oppiaihe 47: MK Jaakob 5:52–77; MK Jaakob 6


Oppiaihe 47

MK Jaakob 5:52–77; MK Jaakob 6

Johdanto

Edellisessä oppiaiheessa oppilaat alkoivat tutkia Senosin vertausta jaloista ja villeistä oliivipuista. Tässä oppiaiheessa he tutkivat vertauksen viimeistä osuutta, jossa viinitarhan isäntä työskentelee palvelijoidensa kanssa viimeisen kerran auttaakseen puita tuottamaan hyvää hedelmää. He tutkivat myös lukua MK Jaak. 6, jossa Jaakob kommentoi vertausta ja kehottaa kansaansa parannukseen.

Opetusehdotuksia

MK Jaakob 5:52–60

Vertauksessa jalosta ja villistä oliivipuusta viinitarhan isäntä säästää puut ja auttaa niitä tuottamaan hyvää hedelmää

Piirrä ennen oppitunnin alkua taululle kolme puuta.

Kuva
three olive trees

Muistuta oppilaille, että edellisessä oppiaiheessa he alkoivat tutkia Senosin jaloista ja villeistä oliivipuista kertovaa vertausta, joka on luvussa MK Jaak. 5. Oppiaiheen päättyessä kaikki viinitarhan puut tuottivat villiä hedelmää (ks. MK Jaak. 5:30–42). Tämä kuvasi suurta luopumusta.

Jaa luokka pareiksi kerrataksenne aiemman oppiaiheen. Kehota kutakin paria keskustelemaan, kuinka he täyttäisivät seuraavat vaillinaiset virkkeet (voit ehkä kirjoittaa nämä virkkeet taululle):

  1. Viinitarhan isäntä kuvaa…

  2. Viinitarhan isännän ponnistelut puidensa pelastamiseksi kuvaavat…

  3. Yksi asia, jonka olen oppinut viinitarhan isännän sanojen tai tekojen perusteella Jeesuksesta Kristuksesta, on…

  4. Kun viinitarhan kaikki puut ja hedelmä olivat turmeltuneet, isäntä päätti…

Kun oppilaat ovat keskustelleet näistä virkkeistä pareittain, käy lyhyesti läpi yhdessä luokan kanssa heidän vastauksensa. Kun oppilaat kertovat vastauksiaan kahteen ensimmäiseen virkkeeseen, varmista, että käy selväksi, että viinitarhan isäntä kuvaa Jeesusta Kristusta ja että Hänen pyrkimyksensä puidensa pelastamiseksi kuvaavat Vapahtajan pyrkimyksiä auttaa kansaansa palaamaan Hänen luokseen. Oppilaat voivat esittää monenlaisia arvokkaita opetuksia täydentäessään kolmannen virkkeen. Pyydä oppilaita tarkistamaan vastauksensa neljänteen virkkeeseen katsomalla MK Jaak. 5:51, jossa sanotaan, että isäntä päätti säästää viinitarhan ”vielä vähän kauemmin”.

Selitä, että tämän päivän oppiaihe kattaa vertauksen viimeisen osuuden, joka kuvaa viimeisiä aikoja, mukaan lukien evankeliumin palautuksen.

Tuo esiin, että viinitarhan isäntä päätti säästää viinitarhan oksastamalla lisää oksia. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen MK Jaak. 5:52–58. Kehota luokkaa panemaan merkille, mitä isäntä teki vahvistaakseen oksia ja juuria. (Auta oppilaita huomaamaan, että viinitarhan isäntä oksasti luonnollisen puun oksia takaisin alkuperäiseen puuhunsa – puuhun, joka kuvaa Israelin huonetta. Sitten hän oksasti sen puun oksia muihin luonnollisiin puihin. Lisäksi hän heitti kaikkein karvaimmat oksat tuleen. Voit käyttää taululla olevia puita havainnollistaaksesi tätä selitystä. Voisit esimerkiksi pyyhkiä oksan yhdestä puusta ja piirtää uuden oksan toiseen puuhun.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:59. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä viinitarhan isäntä toivoi näiden toimien tekevän puun juurille.

  • Mitä isäntä toivoi tapahtuvan juurille? (Hän toivoi niiden voimistuvan.)

Muistuta oppilaille, että tässä vaiheessa kaikki puut tuottivat huonoa hedelmää kuvaten koko maailmaa luopumuksen tilassa. Selitä, että kun juuret voimistuisivat, oksat kaikkialla viinitarhassa muuttuisivat, ”jotta hyvät voittaisivat kelvottomat” (MK Jaak. 5:59).

Varmista, että oppilaat ymmärtävät näiden jakeiden opettavan, että evankeliumin liittojen vaikutuksen ansiosta taivaallisen Isän lapset voivat voittaa synnin ja tuoda esiin vanhurskautta.

  • Millä tavoin evankeliumin liitot voivat vahvistaa meitä? Kuinka teidän liittonne ovat vaikuttaneet teidän elämäänne? (Voit ehkä kertoa omista tuntemuksistasi ja lausua todistuksesi tästä periaatteesta.)

MK Jaakob 5:61–77

Viinitarhan isäntä työskentelee viinitarhassa palvelijoidensa kanssa

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen MK Jaak. 5:61–62 ja panemaan merkille, mitä viinitarhan isäntä kehotti palvelijoitaan tekemään ja miksi hän käski heidän tehdä niin.

  • Vertauksen alussa mainittu palvelija kuvaa Herran profeettoja. Keitä monet palvelijat kohdassa MK Jaak. 5:61 saattaisivat kuvata? (Auta oppilaita näkemään, että nämä palvelijat voivat kuvata kaikkia kirkon jäseniä: profeettoja ja apostoleja, kirkon johtavia virkailijoita ja paikallisia johtohenkilöitä, lähetyssaarnaajia, kotiopettajia, kotikäyntiopettajia ja kaikkia, jotka osallistuvat Herran työhön.)

  • Mitä merkittävää on siinä, että kohdassa MK Jaak. 5:61–62 käytetään monikon 1. persoonan verbimuotoja tekisimme, valmistaaksemme ja ryhtykäämme? (Herra työskentelee meidän kanssamme. Meitä ei jätetä tekemään Hänen työtään yksin.)

  • Mitä erikoista on kohdan MK Jaak. 5:62 mukaan siinä ajankohdassa, jolloin nämä palvelijat kutsuttiin työhön? (Se oli ”viimeinen kerta”, jolloin isäntä leikkaisi viinitarhaa. Profeetat ovat nimittäneet tätä ”viimeistä kertaa” nimellä ”aikojen täyttymisen taloudenhoitokausi”. Ks. esim. OL 128:20; ks. myös Ef. 1:10.)

Kuva
Vanhin Dean L. Larsen

Auta oppilaita näkemään, kuinka vertauksen tämä osuus koskee heitä, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenen vanhin Dean L. Larsenin seuraavat sanat:

”[Nyt on aika], jolloin Herra ja Hänen palvelijansa ryhtyvät viimeisen kerran suureen työhön totuuden sanoman viemiseksi maan kaikille kansoille ja löytääkseen jälleen muinaisen Israelin jälkeläiset, jotka ovat kadottaneet tiedon siitä, keitä he todellisuudessa ovat. – –

Te olette tulleet maan päälle aikana, jolloin tämän suuren työn perustus on laskettu. Evankeliumi on palautettu viimeisen kerran. Kirkko on saanut vankan sijan miltei kaikkialla maailmassa. Näyttämö on valmiina viimeisiä dramaattisia näytöksiä varten. Te esitätte niissä pääosaa. Te olette viinitarhan viimeisiä työntekijöitä. – – Tähän palveluksen työhön teidät on valittu.” (Ks. ”Kuninkaallinen sukupolvi”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 62.)

  • Kuinka teihin vaikuttaa tieto siitä, että teidät on kutsuttu palvelemaan Herran kanssa tänä viimeisenä työkautena?

  • Milloin olette tunteneet, että Herra on työskennellyt teidän kanssanne, kun olette osallistuneet Hänen työhönsä?

  • Mitä mahdollisuuksia teillä on palvella Herraa ja auttaa muita tuottamaan hyvää hedelmää? (Oppilaat saattavat mainita tehtävänsä kirkossa, velvollisuutensa auttaa perheenjäseniä, ystäviä ja muita pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa sekä mahdollisuuden, joka heillä tulee olemaan palvella Herraa kokoaikaisina lähetyssaarnaajina.)

Kirjoita taululle MK Jaak. 5:70–75. Esittele nämä jakeet selittämällä, että niissä opetetaan Herran suhteesta palvelijoihinsa. Lisäksi niissä kuvataan, mitä Herra ja Hänen palvelijansa pystyvät saavuttamaan työskentelemällä yhdessä. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet itsekseen ja valitsemaan jae, joka heidän mielestään parhaiten kuvaa Herran ja Hänen palvelijoidensa välistä suhdetta. Kun oppilaat ovat ehtineet lukea, pyydä muutamia heistä kertomaan, minkä jakeen he ovat valinneet, miksi he pitävät siitä ja kuinka se voi auttaa heitä, kun he palvelevat Herraa.

Kun oppilaat osallistuvat tähän toimintaan, varmista, että he ymmärtävät, että Herra lupaa meidän kokevan iloa, kun me työskentelemme Hänen kanssaan toteuttaaksemme Hänen työtään. Voit ehkä auttaa oppilaita syventämään ymmärrystään kohdasta MK Jaak. 5:70–75 kysymällä seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä viinitarhan isäntä lupasi niille, jotka työskentelevät hänen kanssaan? (Ks. MK Jaak. 5:71, 75.) Milloin te olette kokeneet iloa Herran työssä?

  • Miksi teidän mielestänne on merkittävää, että palvelijat työskentelivät ”kaikin voimin” ja ”hyvin uutterasti”? (Ks. MK Jaak. 5:72, 74.) Mitä opetuksia te voitte löytää näistä ilmauksista, kun palvelette Herraa?

Pyydä oppiaiheen tämän osuuden päätteeksi oppilaita kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa vastaus seuraavaan kysymykseen (voit ehkä kirjoittaa sen taululle):

  • Kun mietit mahdollisuuksiasi palvella Herraa, kuinka aiot toteuttaa totuuksia, joista olemme keskustelleet luvun MK Jaak. 5 yhteydessä?

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, voisit pyytää yhtä tai kahta heistä lukemaan vastauksensa luokalle.

MK Jaakob 6

Jaakob puhuu Herran armosta ja oikeudenmukaisuudesta sekä kutsuu kansaansa parannukseen

Esittele luku MK Jaak. 6 lyhyesti selittämällä, että siinä Jaakob esittää pääpiirteittäin tärkeitä totuuksia, jotka ovat peräisin jaloista ja villeistä oliivipuista kertovasta vertauksesta.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan MK Jaak. 6:4–6. Pyydä puolta luokkaa panemaan merkille, mitä Jaakob halusi kansansa oppivan Herrasta. (Että Hän muistaa kansansa, että Hän on uskollinen heille ja että ”hänen armonsa käsivarsi on ojennettuna [heitä] kohti”.) Pyydä toista puolta luokkaa panemaan merkille, mitä Jaakob kannusti kansaansa tekemään tämän tiedon johdosta. (Olemaan paaduttamatta sydäntään, tekemään parannuksen, tulemaan Herran luokse ”täysin vilpittömin sydämin” ja ”[pysymään] uskollisina Jumalalle, niin kuin hän on uskollinen [heille]”.) Kun oppilaat ovat kertoneet luokalle, mitä he ovat oppineet, kysy:

  • Kuinka Jaakob kuvaili Herraa? Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että Herran ”[armon] käsivarsi on ojennettuna teitä kohti”?

  • Mitä sellaista oliivipuuvertaus on opettanut teille Herrasta, mikä havainnollistaa, kuinka Hän on uskollinen teille? Mitä te voitte tehdä osoittaaksenne, että pysytte uskollisina Herralle?

Tiivistä MK Jaak. 6:7–10 selittämällä, että kun meitä on ”ravittu Jumalan hyvällä sanalla”, meidän ei pitäisi tuottaa kelvotonta hedelmää. Meidän tulee noudattaa profeettojen sanoja. Jaakob varoitti, että ellemme tee parannusta, me tulemme olemaan Herran tuomioistuimen edessä vastuussa synneistämme. Kannusta oppilaita lukemaan itsekseen MK Jaak. 6:11–13 ja panemaan merkille Jaakobin viimeinen neuvo. Kun he ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kysy:

  • Miksi on viisasta nyt päättää tehdä parannus ja valmistautua seisomaan Herran edessä Hänen tuomittavanaan?

Vakuuta, että meidän on viisasta valmistautua tuomioon nyt tekemällä parannus ja ottamalla vastaan Herran armo.

Tähdennä oppitunnin päätteeksi sitä, että parannus valmistaa meitä paitsi viimeiseen tuomioon myös siihen, että pystymme palvelemaan Herraa nyt. Todista oppilaille, että Herra haluaa heidän palvelevan Hänen kanssaan ja kokevan iloa Hänen kanssaan ja että he voivat olla kelvollisia tekemään niin, kun he noudattavat Hänen käskyjään, tekevät parannuksen ja ottavat vastaan Hänen armonsa.

Kommentteja ja taustatietoja

MK Jaakob 5. Katsaus vertaukseen jaloista ja villeistä oliivipuista

Kuva
allegory of the olive tree

Tulosta