Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Mormonin sanat – Moosia 6 (Viikko 11)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Mormonin sanatMoosia 6 (Viikko 11)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Mormonin sanat – Moosia 6 (viikko 11), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Mormonin sanatMoosia 2)

Kun oppilaat tutkivat Mormonin kokemusta Hengen noudattamisesta ja Nefin pienten levyjen sisällyttämisestä aikakirjaansa, he oppivat, että Herra tietää kaiken. Kuningas Benjamin opetti, että ellei nefiläisillä olisi ollut pyhiä kirjoituksia, he olisivat vaipuneet epäuskoon, ja että pyhien kirjoitusten tutkiminen auttaa meitä tuntemaan käskyt ja pitämään ne. Hän opetti kansalleen tärkeitä periaatteita kuten nämä: Kun palvelemme muita, me palvelemme Jumalaa. Kun tunnemme olevamme velkaa Jumalalle, me haluamme palvella muita ja kiitollisuutemme lisääntyy. Jos me pidämme käskyt, meitä siunataan sekä ajallisesti että hengellisesti.

Päivä 2 (Moosia 3)

Kuningas Benjamin kertoi enkelin sanat tämän ilmoitettua ”suuren ilon ilosanoman” Herran tulemisesta kuolevaisuuteen. Oppilaat saivat tietää, että yli sata vuotta ennen kuin Jeesus Kristus kärsi, jotta me voisimme pelastua synneistämme, näistä tapahtumista oli profetoitu. Meidät voidaan pelastaa synneistämme, kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme parannuksen. Jos taivumme Pyhän Hengen kutsuun, me voimme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta voittaa luonnollisen ihmisen.

Päivä 3 (Moosia 4)

Kuningas Benjaminin sanoma täytti hänen kansansa Herran Hengellä. Oppilaat oppivat, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme vilpittömän parannuksen, me saamme syntimme anteeksi. Kuningas Benjamin opetti kansalleen, että jos me nöyrrymme Jumalan edessä ja pyrimme kehittämään itsessämme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, me voimme säilyttää syntiemme anteeksiannon.

Päivä 4 (Moosia 5–6)

Kun oppilaat lukevat muutoksesta, joka kuningas Benjaminin kansassa tapahtui, he oppivat, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja saamme Pyhän Hengen, me voimme kokea voimallisen sydämenmuutoksen. Kuningas Benjaminin kansa sitoutui liitoin tekemään Herran tahdon ja pitämään Hänen käskynsä osoittaen, että kun me solmimme pyhiä liittoja ja pidämme ne, me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen.

Johdanto

Tämä oppiaihe auttaa oppilaita ymmärtämään kuningas Benjaminin opetuksia pojilleen ja kansalleen kolme vuotta ennen kuolemaansa. Kuningas Benjamin opetti kansalleen, kuinka he osoittamalla uskoa Jeesukseen Kristukseen voivat saada ja säilyttää syntiensä anteeksiannon.

Opetusehdotuksia

Mormonin sanat

Nefi ja Mormon ilmaisevat luottamuksensa Jumalaan

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 1. Nefi 9:2–3 muistuttaaksesi oppilaille, että Nefiä käskettiin valmistamaan kahdet levyt. Auta heitä ymmärtämään, että tässä kohdassa ilmaus ”nämä levyt” viittaa Nefin pieniin levyihin, jotka sisälsivät pääasiassa pyhistä asioista kertovan aikakirjan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 9:4. Pyydä luokkaa panemaan merkille isojen levyjen tarkoitus (kertomus kuninkaiden hallituskausista ja kansan sodista).

Muistuta oppilaille, että kun Mormon oli laatimassa lyhennelmää Nefin isoista levyistä, hän löysi muiden aikakirjojen joukosta pienet levyt. Pyhä Henki innoitti häntä sisällyttämään laatimaansa lyhennelmään sen, mitä hän löysi pieniltä levyiltä, vaikkei hän tiennyt syytä siihen (ks. Morm. s. 7).

Kehota puolta luokkaa tutkimaan kohdasta 1. Nefi 9:5–6, miksi Nefiä käskettiin valmistamaan pienet levyt. Pyydä toista puolta luokkaa tutkimaan kohdasta Morm. s. 6–7, miksi Mormon päätti sisällyttää pienet levyt laatimaansa lyhennelmään. Kun luokan oppilaat kertovat, mitä ovat löytäneet, kysy heiltä, mitä nämä Nefin ja Mormonin kirjoittamat kohdat opettavat heille Herrasta. (Oppilaat saattavat esittää asian eri sanoin, mutta varmista, että he ilmaisevat ymmärtävänsä, että Herra tietää kaiken.)

  • Mikä oli se tuleva ”viisas tarkoitus”, johon sekä Nefi että Mormon viittasivat? (Herra tiesi, että vuonna 1828 pienet levyt korvaisivat Mormonin kirjan käsikirjoituksen 116 kadonnutta sivua. Ks. oppilaan kirja, viikko 6, päivä 1.)

  • Kuinka se, että ymmärrätte Herran tietävän kaiken, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, voi antaa teille uskoa noudattaa saamianne hengellisiä kehotuksia?

Jos sinusta tuntuu, että oppiaiheen tähän osaan tulee käyttää enemmän aikaa, kysy oppilailta, voivatko he kertoa kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet Hengen innoitusta tehdä jotakin ja ovat saaneet tietää kehotusten tarkoitukset vasta myöhemmin.

Moosia 1

Kuningas Benjamin kutsuu kansaa kerääntymään koolle

Selitä, että Nefin pienet levyt kattavat nefiläisten historian Lehin palvelukaudesta siihen aikaan asti, jolloin kuningas Moosia yhdisti Nefin ja Sarahemlan kansat ja Moosian poika Benjamin hallitsi valtakuntaa vanhurskaudessa. Pyhät aikakirjat uskottiin kuningas Benjaminin haltuun. (Ks. Omni 23, 25.)

Vähän ennen kuolemaansa kuningas Benjamin pyysi poikaansa Moosiaa kutsumaan kansan koolle. Kehota oppilaita lukemaan Moosia 1:10–11 ja panemaan merkille syitä, miksi kuningas Benjamin halusi puhua kansalle. (Hän halusi julistaa, että Moosia olisi seuraava kuningas, ja antaa kansalle nimen.)

Moosia 2–6

Kuningas Benjamin opettaa kansalleen Vapahtajan sovitusta

Näytä oppilaille kuvaa Kuningas Benjamin puhuu kansalleen (62298; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 74). Lue luokalle Moosia 2:12–19. Kehota oppilaita nostamaan kätensä, kun he huomaavat ilmauksia, jotka havainnollistavat kuningas Benjaminin luonnetta. Kun oppilaat nostavat kätensä, keskeytä lukeminen ja pyydä heitä selittämään, mitä he ovat huomanneet ja mitä se kertoo kuningas Benjaminin luonteesta.

Voisit kysyä oppilailta, mitä he ovat oppineet kohdasta Moosia 2:17. (Oppilaiden vastauksista tulisi kuvastua ymmärrys siitä, että kun me palvelemme muita, me palvelemme Jumalaa.) Voisit myös pyytää luokkaa toistamaan ulkoa kohdan Moosia 2:17, joka on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voit halutessasi pyytää oppilaita kertomaan, kuinka he ovat viime aikoina palvelleet Jumalaa palvelemalla muita.

Kirjoita seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet taululle tai paperille. Älä kirjoita suluissa olevia vastauksia. Anna kullekin oppilaalle tehtäväksi käydä läpi yksi pyhien kirjoitusten kohdista. Muistuta heille, että kuningas Benjaminin saarna keskittyi tähän teemaan: ”Pelastus voi tulla ihmislapsille – – vain Kristuksen, Herran Kaikkivaltiaan nimessä ja nimen kautta” (Moosia 3:17). Jokainen pyhien kirjoitusten kohdista opettaa jotakin tästä teemasta.

  1. Moosia 2:20–25, 34. (Kun käsitämme olevamme velkaa Jumalalle, kiitollisuutemme kasvaa.)

  2. Moosia 3:7–11, 17–18. (Jeesus Kristus kärsi, jotta me voimme pelastua synneistämme. Jos me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen tekemällä parannuksen, meidät voidaan pelastaa synneistämme.)

  3. Moosia 3:12–16, 19–21. (Jos taivumme Pyhän Hengen kutsuun, me voimme Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta voittaa luonnollisen ihmisen ja tulla pyhiksi.)

  4. Moosia 4:5–8, 19–21, 26. (Jos me nöyrrymme Jumalan edessä ja pyrimme kehittämään itsessämme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia, me voimme säilyttää syntiemme anteeksiannon.)

Kun olet antanut oppilaille riittävästi aikaa, anna heidän kertoa luokalle tai pienryhmissä, mitä he ovat oppineet. Pyydä sitten muutamia oppilaita valitsemaan yksi periaatteista ja selittämään, kuinka he voisivat toteuttaa sitä omassa elämässään.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moosia 4:1–3. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka ihmiset vastasivat kuningas Benjaminin sanoihin. Pyydä sitten toista oppilasta lukemaan ääneen Moosia 5:1–2, 5–8. Pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka me otamme päällemme Herran nimen. Varmista, että oppilaat ymmärtävät tämän periaatteen: Me otamme päällemme Jeesuksen Kristuksen nimen, kun me solmimme pyhiä liittoja ja pidämme ne. Voit ehkä muistuttaa oppilaille, että yhtenä syynä, jonka vuoksi kuningas Benjamin kutsui kansan koolle, oli opettaa heille liittojen solmimista. Hän myös vihki poikansa Moosian kansan kuninkaaksi (ks. Moosia 6:3).

Kysy lopuksi oppilailta, haluaisiko joku heistä kertoa, mitä hän ajattelee siitä, että on kasteessa ottanut päälleen Jeesuksen Kristuksen nimen. Pyydä heitä pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka voitte henkilökohtaisesti toteuttaa kuningas Benjaminin puheen periaatteita?

  • Mitä Jeesuksen Kristuksen nimen päällenne ottaminen tarkoittaa teille?

Voisit myös todistaa siitä ilosta, joka tulee, kun uskoo Jeesukseen Kristukseen ja luottaa Hänen sovitukseensa.

Seuraava viikko (Moosia 7–17)

Kysy oppilailta: Puolustaisitteko Jeesusta Kristusta, vaikka se merkitsisi sitä, että teidät surmattaisiin? Kerro oppilaille, että seuraavalla viikolla he tutkivat profeetta Abinadin opetuksia. Kannusta heitä panemaan merkille, minkä sanoman Abinadi oli halukas esittämään nefiläisille, vaikka hän tiesi, että hänet surmattaisiin.

Tulosta