Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Helaman 10–16 (Viikko 23)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Helaman 10–16 (Viikko 23)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Hel. 10–16 (viikko 23), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Helaman 10)

Luku Hel. 10 antoi oppilaille mahdollisuuden saada lisää tietoa Nefin hengellisestä voimasta. Hänen esimerkistään oppilaat oppivat, että sen pohdiskeleminen, mikä on Herran, valmistaa meitä saamaan ilmoitusta. He oppivat myös, että Herra uskoo meille siunauksia ja vastuita, kun me asetamme Hänen tahtonsa oman tahtomme edelle. Kun Nefi asetti Herran tahdon oman tahtonsa edelle, Herra antoi hänelle sinetöimisvoiman.

Päivä 2 (Helaman 11–12)

Tarkastelemalla 14:ää vuotta nefiläisten historiassa oppilaat oppivat, että nöyryyden ja parannuksenteon avulla me voimme välttää ylpeyden ja hävityksen. Ellemme pidä varaamme, meidän vaurautemme voi saada meidät unohtamaan Herran. Nefi opetti, että Herra auttaa ihmisiä välttämään tämän virheen siten, että Hän kurittaa kansaansa herättääkseen heidät muistamaan Hänet.

Päivä 3 (Helaman 13–14)

Lamanilainen profeetta Samuel osoitti, että profeetat puhuvat sanomia, jotka Jumala panee heidän sydämeensä. Tutkiessaan Samuelin profeetallisia varoituksia oppilaat oppivat, että jos hylkäämme Herran profeettojen sanat, me joudumme tuntemaan katumusta ja surua. Samuel kehotti kansaa uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja todisti, että Herra antaa merkkejä ja ihmeitä auttaakseen ihmisiä uskomaan Häneen.

Päivä 4 (Helaman 15–16)

Koska Herra oli siunannut nefiläisiä niin runsaasti, Samuel yritti auttaa heitä ymmärtämään, mitkä Jumalan tuomiot kohtaisivat heitä, elleivät he tekisi parannusta. Tästä oppilaat oppivat, että jos ihmiset muuttuvat epäuskoisiksi saatuaan evankeliumin täyteyden, heidän osakseen tulee suurempi tuomio. Siitä, miten nefiläiset suhtautuivat Samueliin, oppilaat oppivat, että kun me päätämme hylätä Herran todistajat, me annamme Saatanan saada vallan sydämessämme.

Johdanto

Luvuissa Hel. 10–16 tähdennetään profeettojen tehtävää julistaa parannusta. Koko tämän viikon ajan oppilailla on ollut mahdollisuus tarkastella profeetta Nefin ja profeetta Samuel Lamanilaisen uskollisuutta. Kumpikin mies sai Hengen ilmestyksiä, ja kummallakin oli valtuus palvella harhateille joutuneiden nefiläisten keskuudessa. Huolimatta kansan sydänten paatumuksesta kumpikin julisti parannusta. He opettivat, että onnellisuus löytyy elämällä Jeesuksen Kristuksen opettamien periaatteiden mukaan eikä tekemällä pahaa.

Opetusehdotuksia

Helaman 10–16

Helaman ja Samuel palvelevat kansaa uskollisesti

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan olleet tilanteessa, jossa Nuorten voimaksi -kirjasessa opetettujen tasovaatimusten puolustaminen olisi ollut epäsuosittua heidän ystäviensä keskuudessa. Voisit pyytää muutamia oppilaita kertomaan kokemuksistaan ja siitä, miltä heistä tuntui ja mitä he oppivat.

Kerro oppilaille, että luvuissa Hel. 10–16 kerrotaan esimerkkinä kahdesta miehestä, jotka puolustivat Herran tasovaatimuksia, vaikka se oli epäsuosittua kansan keskuudessa. Kehota oppilaita miettimään, mitä sellaista he voivat oppia Nefin ja Samuel Lamanilaisen esimerkeistä, mikä voi auttaa heitä vastaavissa olosuhteissa.

Piirrä taululle tai paperille seuraava taulukko:

Nefin ja Samuel Lamanilaisen välisiä yhtäläisyyksiä

Nefi (Hel. 10:1–5, 12, 15–16)

Samuel (Hel. 13:1–6; 16:1–2)

Pyydä oppilaita tutkimaan taulukossa lueteltuja jakeita ja panemaan merkille Nefin ja Samuelin välisiä yhtäläisyyksiä. Kehota muutamaa oppilasta kirjoittamaan nämä yhtäläisyydet taulukon tyhjään tilaan. Mahdollisia vastauksia: kansa torjui heidät, he kuulivat Herran äänen, noudattivat heti Herran ohjeita, puhuivat sitä, mitä Herra pani heidän sydämeensä, varoittivat nefiläisiä siitä, että ellei kansa tekisi parannusta, se hävitettäisiin, heitä varjeltiin Jumalan voimalla, jotta he pystyivät esittämään Hänen sanomansa.

Kun oppilaat ovat kirjoittaneet luettelon havaitsemistaan yhtäläisyyksistä, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 10:4. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Mitä mahdollisia syitä oli Nefin väsymättömyyteen?

  • Kuinka Samuelkin osoitti väsymättömyyttä? Kuinka me voimme kasvattaa itsessämme sellaista väsymättömyyttä?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan luokalle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavat sanat, joissa hän opettaa meille, kuinka me voimme kehittää itsessämme tätä piirrettä:

”Jos olemme keskittyneitä Jeesukseen ja Hänen työhönsä, niin ilomme ja kestokykymme lisääntyvät. – – Nefi ei ollut itsekkäästi yrittänyt turvata omaa henkeään vaan oli pyrkinyt sen sijaan tekemään Herran tahdon. Näin hän sai ylimääräistä ja jakamatonta tarmoa, minkä ansiosta hän pystyi ponnistelemaan väsymättömän ahkerasti. Nefi tiesi, mihin suuntaan hän katsoi: kohti Jumalaa.” (If Thou Endure It Well, 1996, s. 116.)

Kysy:

  • Mitä me voimme vanhin Maxwellin mukaan tehdä palvellaksemme väsymättömän uutterasti?

  • Mitkä ilmaukset kohdassa Hel. 10:4 osoittavat, että Nefi katsoi kohti Jumalaa, eli toisin sanoen oli keskittynyt tekemään Jumalan tahdon?

  • Mitkä ilmaukset kohdassa Hel. 13:3–5 osoittavat, että Samuel asetti Jumalan tahdon oman tahtonsa edelle?

  • Minkä totuuden me voimme oppia Nefin ja Samuelin kokemuksista? (Yksi mahdollinen vastaus voisi kuvastaa totuutta, jonka oppilaat ovat oppineet henkilökohtaisen opiskelunsa aikana tällä viikolla: Herra uskoo meille siunauksia ja vastuita, kun me asetamme Hänen tahtonsa oman tahtomme edelle.)

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin kertoma seuraava tapahtuma, jossa 12-vuotias tyttö hyväksyi Jumalan tahdon asettamisen oman tahtonsa edelle:

”Me emme voi todella uskoa Herraan, ellemme me myös täysin luota Herran tahtoon ja Herran ajoitukseen. Kun meillä on sellainen usko ja luottamus Herraan, meillä on todellista turvallisuutta elämässämme. – –

Luin eräästä nuoresta naisesta, joka osoitti tällaista uskoa ja luottamusta. Monta kuukautta hänen äitinsä oli ollut vakavasti sairaana. Lopulta uskollinen isä kutsui lapset äidin vuoteen viereen ja pyysi heitä jättämään jäähyväiset äidille, koska tämä oli kuolemaisillaan. Kaksitoistavuotias tytär vastusti:

’Isä, minä en halua, että äiti kuolee. Olen ollut hänen kanssaan sairaalassa – – puoli vuotta. Kerta toisensa jälkeen – – sinä olet siunannut hänet ja hän on saanut helpotusta kipuihinsa ja nukahtanut rauhallisesti uudelleen. Haluan, että panet kätesi äidin pään päälle ja parannat hänet.’

Isä, joka oli vanhin Heber J. Grant, kertoi lapsille, että hän tunsi sydämessään, että heidän äitinsä aika oli tullut. Lapset lähtivät, ja hän polvistui vaimonsa vuoteen viereen. Myöhemmin hän muisteli rukoustaan: ’Kerroin Herralle, että tunnustin Hänen kätensä elämässä [ja] kuolemassa. – – Mutta sanoin Herralle, että minulta puuttui voimaa antaa vaimoni kuolla ja antaa sen vaikuttaa pienten lasteni uskoon.’ Hän pyysi Herraa antamaan hänen tyttärelleen ’tiedon, että oli Hänen mielensä ja Hänen tahtonsa, että hänen äitinsä kuolisi’.

Tunnin sisällä äiti kuoli. Kun vanhin Grant kutsui lapset takaisin äidin huoneeseen ja kertoi sen heille, hänen kuusivuotias poikansa [nimeltä Heber] alkoi itkeä katkerasti. Kaksitoistavuotias sisar otti hänet syliinsä ja sanoi: ’Älä itke, Heber. Kun lähdimme tästä huoneesta, Herran ääni taivaasta sanoi minulle: Äitisi kuolemassa tapahtuu Herran tahto.’ (Ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Heber J. Grant, 2003, s. 49–50.)

Kun meillä on samanlaista uskoa ja luottamusta kuin mitä tämä nuori nainen osoitti, meillä on voimaa, joka tukee meitä elämämme jokaisessa tärkeässä tapahtumassa.” (Ks. ”Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen”, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 97.)

Kysy:

  • Mikä auttoi presidentti Heber J. Grantia ja hänen perhettään asettamaan Herran tahdon oman tahtonsa edelle?

  • Onko teillä koskaan ollut sellaista kokemusta, jolloin teidän on täytynyt panna luottamuksenne Jumalaan ja asettaa Hänen tahtonsa oman tahtonne edelle? (Voisit pyytää muutamaa oppilasta kertomaan kokemuksestaan luokalle. Muistuta heille, ettei heidän pidä kertoa mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.)

Vakuuta oppilaille, että kun me panemme luottamuksemme Jumalaan ja asetamme Hänen tahtonsa oman tahtomme edelle, niin Hän tukee meitä vaikeina aikoina.

Selitä, että tärkeä osa Nefin palvelutyötä oli auttaa ihmisiä muistamaan Jumala ja tekemään parannus synneistään. He kuitenkin jatkoivat sydämensä paaduttamista eivätkä halunneet tulla oikaistuiksi.

Jaa luokka kahteen ryhmään. Pyydä ensimmäistä ryhmää lukemaan Hel. 10:15–18; 11:3–10 ja toista ryhmää lukemaan Hel. 11:30–37; 12:1–3. (Voisit kirjoittaa nämä viitteet taululle.) Pyydä kumpaakin ryhmää olemaan valmiita keskustelemaan syistä, miksi Herra kuritti kansaansa. Oppilaat saattavat mainita muutamia eri syitä, mutta varmista, että he ilmaisevat, että Herra kurittaa kansaansa herättääkseen sen muistamaan Hänet.

  • Millaista kuritusta Herra käytti herättääkseen kansan huomion?

  • Kohdan Hel. 12:3 mukaan monet ihmiset eivät muista Herraa, ellei Hän kurita heitä. Mistähän syystä niin on?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 15:3.

  • Kuinka Herran kuritus on osoitus rakkaudesta?

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he vastasivat tällä viikolla päivän 2 tehtävään 5. Voisit toistaa, että nöyryyden ja parannuksenteon avulla me voimme välttää ylpeyden ja hävityksen ja että ellemme pidä varaamme, meidän vaurautemme voi saada meidät unohtamaan Herran.

Seuraava viikko (3. Nefi 1–11)

Seuraavassa lukutehtävässään oppilaat lukevat, kuinka koko nefiläisten kansakunta kerääntyy taistelemaan Gadiantonin rosvoja vastaan valtavassa taistelussa. Kuinka nefiläiset pystyivät kukistamaan jumalattomat rosvot? Oppilaat lukevat myös siitä laajasta tuhosta, joka tapahtui Amerikan mantereella samaan aikaan kun Jeesus Kristus kuoli Jerusalemissa. Pimeydessä ihmiset kuulivat Jeesuksen Kristuksen äänen. Sitten ylösnoussut Vapahtaja tuli palvelemaan heitä henkilökohtaisesti. Pyydä oppilaita miettimään, miltä heistä olisi tuntunut, jos he olisivat olleet paikalla.

Tulosta