Kirjasto
Oppiaihe 155: Moroni 7:1–19


Oppiaihe 155

Moroni 7:1–19

Johdanto

Moroni kirjoitti muistiin saarnan, jonka hänen isänsä Mormon oli esittänyt monia vuosia aikaisemmin. Tämä oppiaihe kattaa saarnan ensimmäisen osan, jossa Mormon opetti tekemään vanhurskaita tekoja vakain aikein ja puhui siitä, kuinka me voimme erottaa hyvän pahasta. Oppiaihe 156 kattaa saarnan loppuosan.

Opetusehdotuksia

Moroni 7:1–11

Mormon opettaa Jeesuksen Kristuksen seuraajia tekemään hyviä tekoja vakain aikein

Aseta näkyviin hedelmä, joka näyttää ulkoapäin hyvältä.

  • Oletteko koskaan huomanneet, että jokin hedelmä ei ollutkaan sisältä niin hyvä kuin se näytti ulkoapäin? (Pyydä muutamia oppilaita kertomaan esimerkkejä. Voisit kertoa omankin kokemuksen.)

  • Millä tavoin joku ihminen voisi olla sellaisen hedelmän kaltainen, joka näyttää ulkoapäin hyvältä mutta joka on sisältä pilaantunut.

Selitä, että Moroni kirjoitti muistiin isänsä Mormonin sanat siitä, miten tärkeää meidän on sekä olla vanhurskaita sydämessämme että tehdä vanhurskaita tekoja. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 7:2–3 ja pyydä luokkaa mainitsemaan, mille ryhmälle Mormon puhui. (Hän puhui kirkon jäsenille.)

Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat saaneet selville, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 7:4–5. Kehota luokkaa seuraamaan mukana ja selvittämään, kuinka Mormon tiesi näiden ihmisten olevan ”rauhaisia Kristuksen seuraajia” (Moroni 7:3).

Kirjoita taululle ilmaus vakain aikein.

  • Mitä tämä ilmaus mielestänne tarkoittaa?

Kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, voisit pyytää yhtä heistä lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavan selityksen:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Ei riitä, että me ainoastaan teemme oikein. Meidän täytyy toimia oikeista syistä. Nykypäivänä käytetään ilmausta hyvä motiivi. Pyhissä kirjoituksissa tätä oikeaa mielenlaatua kuvataan usein ilmauksilla täysin vilpittömin sydämin tai vakain aikein.

Pyhissä kirjoituksissa tehdään selväksi, että Jumala ymmärtää meidän motiivimme ja tuomitsee niiden mukaan meidän tekomme.” (Pure in Heart, 1988, s. 15.)

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen kohtaa Moroni 7:6–10 ja panemaan merkille Herran varoitukset niille, jotka tekevät hyviä tekoja mutta eivät vakain aikein.

  • Mitä varoituksia Herra antoi niille, jotka tekevät hyviä tekoja mutta eivät vakain aikein? (Hän varoitti, että heidän tekonsa eivät hyödytä heitä ja että heidän tekonsa luetaan pikemminkin pahaksi kuin vanhurskaudeksi.)

  • Mitä periaatteita me voimme oppia näistä jakeista? (Vaikka oppilaat saattavat mainita useita totuuksia, auta heitä tunnistamaan seuraava periaate: Jotta meitä siunattaisiin hyvien tekojemme vuoksi, meidän täytyy toimia vakain aikein.)

  • Mistä muista syistä teidän mielestänne on tärkeää tehdä hyviä tekoja vakain aikein paitsi halutessanne siunauksia Herralta?

  • Minkä eron olette huomanneet, kun olette tehneet hyviä tekoja oikeista syistä?

Tähdennä, että Mormon kannusti meitä rukoilemaan vakain aikein (ks. Moroni 7:9). Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Brigham Youngin antama seuraava neuvo:

Kuva
Presidentti Brigham Young

”Ei sillä ole mitään väliä, tunnetteko te tai tunnenko minä halua rukoilla; kun on aika rukoilla, rukoilkaa. Ellei meillä ole halua rukoilla, meidän tulee rukoilla, kunnes haluamme sitä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Brigham Young, 1997, s. 45)

  • Kuinka se, että päätämme rukoilla silloinkin kun emme tunne siihen halua, auttaa meitä lopulta rukoilemaan vakain aikein?

  • Kuinka presidentti Brigham Youngin neuvo voisi rukoilemisen lisäksi liittyä muidenkin käskyjen noudattamiseen? (Jos oppilaiden on vaikea vastata tähän kysymykseen, voisit kertoa seuraavan esimerkin: Saattaa olla, että jotkut ihmiset käyvät kirkossa mutta eivät vakain aikein. Jos he kuitenkin jatkavat kirkossa käymistä ja tekevät kaiken, mitä voivat, osallistuakseen ja palvellakseen Jumalaa, he saavat kokemuksia, jotka auttavat heitä saamaan iloa kirkossa käymisestä. Heidän syynsä kirkossa käymiseen muuttuvat. He alkavat käydä kirkossa sen vuoksi että haluavat olla siellä – he haluavat palvella Jumalaa, uudistaa liittonsa ja palvella muita.)

Auta oppilaita soveltamaan elämäänsä Mormonin opetuksia hyvien tekojen tekemisestä vakain aikein valmistelemalla ennen oppituntia seuraava toiminta: Varaa useita pieniä paperilappuja. Kirjoita kuhunkin paperiin jokin käsky. Mahdollisia esimerkkejä: paastoaminen, kymmenysten maksaminen, muiden palveleminen, pyhien kirjoitusten tutkiminen, vanhempien kunnioittaminen ja muita käskyjä, joista keskustelemisen katsot oppilaille hyödylliseksi. Pane paperilaput purkkiin.

Pyydä luokassa yhtä oppilasta tulemaan huoneen etuosaan. Pyydä häntä ottamaan purkista yksi paperi ja lukemaan se luokalle. Pyydä sitten oppilaita tekemään toinen tai kumpikin seuraavista:

  1. Kerro, kuinka olet tuntenut saavasi siunauksia, kun olet noudattanut kyseistä käskyä vakain aikein.

  2. Ehdota, millä tavoin sitä käskyä voi noudattaa vakain aikein.

Voisitte toistaa tämän toiminnan muutamaan kertaan.

Voisit tämän toiminnan jälkeen kertoa kokemuksen, joka sinulla on ollut, kun olet noudattanut jotakin Jumalan käskyä vakain aikein.

Moroni 7:12–19

Mormon opettaa, kuinka erottaa hyvä pahasta

Selitä, että Jesaja profetoi, että viimeisinä aikoina jotkut ihmiset sanoisivat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi (ks. Jes. 5:20; 2. Nefi 15:20).

  • Mitä esimerkkejä on siitä, että ihmiset sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi?

  • Mistähän syystä on tärkeää olla sekoittamatta hyvää pahaan?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Moroni 7:12–17. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitkä periaatteet voivat auttaa meitä erottamaan hyvän pahasta. Voisit kannustaa heitä merkitsemään ilmauksia, jotka ovat heille erityisen merkityksellisiä. Auta oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet, esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka voimme tietää, että jokin tulee Jumalasta? (Varmista, että oppilaat tunnistavat seuraavan totuuden: Se, mikä on Jumalasta, kutsuu meitä tekemään hyvää, uskomaan Jeesukseen Kristukseen sekä rakastamaan ja palvelemaan Jumalaa.)

  • Kuinka voimme tietää, että jokin tulee Perkeleestä? (Varmista, että oppilaat tunnistavat seuraavan totuuden: Kaikki, mikä saa meidät tekemään pahaa, kieltämään Jeesuksen Kristuksen tai taistelemaan Jumalaa vastaan, tulee Perkeleestä.)

  • Millä tavoin Jumala kutsuu ja kannustaa meitä tekemään hyvää jatkuvasti?

  • Millä tavoin Perkele kutsuu ja houkuttelee meitä tekemään syntiä?

Valmista oppilaita soveltamaan elämäänsä Mormonin opetuksia siitä, kuinka tulee erottaa hyvä pahasta, kehottamalla heitä kirjoittamaan luettelo heille mieluisimmista televisio-ohjelmista, elokuvista, lauluista, musiikkiyhtyeistä, internetsivustoista, sovelluksista, videopeleistä tai henkilökohtaisista tavaroista. (Voisit muokata tätä luetteloa oppilaiden tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan.) Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, pyydä heitä siirtämään luettelonsa sivuun. Sano heille, että heillä on mahdollisuus ajatella luetteloaan lisää muutaman minuutin kuluttua.

  • Mitä kohdan Moroni 7:16 mukaan jokaiselle ihmiselle annetaan avuksi erottaaksemme hyvän pahasta?

Selitä, että Kristuksen Henkeä nimitetään myös Kristuksen valoksi (ks. Moroni 7:18). Auta oppilaita ymmärtämään Kristuksen valoa lukemalla kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Boyd K. Packer

”Pyhä Henki ja Kristuksen valo ovat keskenään erilaisia. – –

Riippumatta siitä, kutsutaanko tätä sisäistä valoa, tätä tietoa oikeasta ja väärästä, Kristuksen valoksi, moraaliseksi ymmärrykseksi tai omaksitunnoksi, se voi ohjata meitä hillitsemään tekojamme – paitsi jos tukahdutamme tai vaiennamme sen. – –

Jokaisella miehellä, naisella ja lapsella, olipa hän mitä tahansa kansaa, uskoa tai väriä – jokaisella, riippumatta siitä, missä hän asuu tai mihin hän uskoo tai mitä hän tekee – on sisimmässään katoamaton Kristuksen valo.” (”Kristuksen valo”, Liahona, huhtikuu 2005, s. 8–10.)

  • Kuinka ihminen saattaisi tukahduttaa tai vaientaa Kristuksen valon itsessään?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 7:18–19 ja panemaan merkille Mormonin neuvo siitä, kuinka meidän tulee suhtautua Kristuksen valoon sisimmässämme. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”tutkisitte uutterasti Kristuksen valossa”?

  • Mitä periaatteita me voimme oppia jakeesta Moroni 7:19? (Oppilaiden tulisi tunnistaa seuraavat periaatteet: Kun tutkimme uutterasti Kristuksen valossa, me voimme erottaa hyvän pahasta. Jos tartumme kaikkeen hyvään, me olemme Kristuksen lapsia. Jos oppilaat tarvitsevat apua ilmauksen ”Kristuksen lapsi” ymmärtämiseen, voisit katsoa tämän oppikirjan oppiaihetta 55.)

  • Milloin olette pyrkineet tietämään, onko jokin hyvää tai sopivaa? Millä tavoin te ”tutkitte uutterasti”, jotta saisitte selville, onko se hyvää tai sopivaa?

Pyydä oppilaita katsomaan aiemmin laatimaansa luetteloa. Aseta näkyviin tai lue ääneen seuraavat kysymykset ja kehota oppilaita ”tutkimaan uutterasti Kristuksen valossa” (ks. Moroni 7:19), kun he kirjoittavat vastauksiaan näihin kysymyksiin. Älä pidä kiirettä tämän toiminnan aikana. Anna oppilaille riittävästi aikaa pohdiskella ja kirjoittaa. Kerro oppilaille, ettet aio pyytää heitä kertomaan muille, mitä he kirjoittavat.

  • Kuinka hyvin nämä asiat kutsuvat sinua tekemään hyvää, uskomaan Jeesukseen Kristukseen sekä rakastamaan Jumalaa ja palvelemaan Häntä?

  • Yrittävätkö mitkään näistä asioista saada sinua tekemään pahaa, epäilemään Jeesusta Kristusta tai lopettamaan Jumalan palvelemisen?

  • Tuntuuko sinusta, että sinun pitäisi poistaa elämästäsi joitakin näistä asioista? Jos tuntuu, kuinka aiot tehdä sen?

Tuo esiin, että toisinaan saattaa olla vaikeaa tehdä jotakin, minkä tiedämme oikeaksi, kun sen tekeminen vaatii luopumista jostakin mieluisasta. Auta oppilaita tukemaan toisiaan tässä pyrkimyksessä kysymällä:

  • Minkä neuvon antaisitte auttaaksenne jotakuta luopumaan asioista, jotka eivät ole hyviä tai soveliaita?

Vakuuta lopuksi, että kun me seuraamme Kristuksen valoa, me voimme tunnistaa sen, mikä on hyvää, välttää Saatanan petokset ja elää Jeesuksen Kristuksen seuraajina.

Kommentteja ja taustatietoja

Moroni 7:17. Perkele ei kehota ketään tekemään hyvää

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Saatana tai Lusifer tai valheiden isä – millä nimellä häntä haluaakin kutsua – on todellinen, itse pahuuden henkilöitymä. Hänen motiivinsa ovat jokaisessa tilanteessa pahansuopia. – – Hän vastustaa iankaikkisesti Jumalan rakkautta, Jeesuksen Kristuksen sovitusta sekä rauhan ja pelastuksen työtä. Hän sotii niitä vastaan milloin ja missä tahansa kykeneekin. Hän tietää, että lopussa hänet lyödään ja karkotetaan, mutta hän on päättänyt viedä mukanaan niin monia kuin vain voi.” (”Herran taistoon kaikki meidät kutsuttu on”, Liahona, marraskuu 2011, s. 44.)

Tulosta