Kirjasto
Oppiaihe 40: 2. Nefi 31


Oppiaihe 40

2. Nefi 31

Johdanto

Monia vuosia ennen Jeesuksen Kristuksen syntymää Nefi sai ilmoituksen, joka koski Vapahtajan kastetta. Kertoessaan kansalleen tästä ilmoituksesta Nefi opetti, että saadaksemme iankaikkisen elämän meidän täytyy osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, tehdä parannus synneistämme, mennä kasteelle, ottaa vastaan Pyhä Henki ja kestää loppuun asti. Hän nimitti tätä ”Kristuksen opiksi”.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 31:1–13

Nefi opettaa, että mennessämme kasteelle me noudatamme Vapahtajan esimerkkiä

Aloita oppiaihe esittämällä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Mitä muistatte kasteestanne? Miltä teistä tuntui, kun teidät kastettiin?

Selitä, että kun oppilaat kastettiin, he noudattivat mallia, joka on kuulunut aina Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Nefi käytti erästä tiettyä ilmausta viittaamaan tähän malliin. Kehota oppilaita etsimään ilmaus, joka on kohdissa 2. Nefi 31:2 ja 2. Nefi 31:21. Kun he ovat löytäneet ilmauksen ”Kristuksen oppi”, kysy:

  • Mitkä sanat tai ilmaukset jakeissa 2. Nefi 31:2, 21 ilmaisevat ”Kristuksen opin” tärkeyden? (Mahdollisia vastauksia: ”jotka minun on puhuttava”, ”eikä ole muuta keinoa” ja ”ainoa ja tosi oppi”.)

Aseta esille kuva Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen (62133; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 35). Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita 2. Nefi 31:5–9 ja etsimään ilmauksia, joista käy ilmi, miksi Jeesus Kristus kastettiin. (Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä ilmaukset.) Pyydä muutaman minuutin jälkeen oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he ovat löytäneet.

Kuva
Johannes Kastaja kastaa Jeesuksen
  • Mitä mielestänne tarkoittaa kaiken vanhurskauden täyttäminen? (Kun oppilaat ovat vastanneet, voisit selittää, että se tarkoittaa käskyjen pitämistä. Presidentti Joseph F. Smith on sanonut, että kaiken vanhurskauden täyttäminen on ”lain täyttämistä” [julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1912, s. 9].)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 31:10–12.

  • Kuinka näissä jakeissa selitetään kasteen tärkeys? (Nefi opettaa, että kaste on taivaalliselta Isältä tullut käsky, että se on edellytyksenä Pyhän Hengen lahjan saamiselle ja että se on välttämätön pyrkimyksissämme seurata Jeesusta Kristusta.)

Pyydä oppilaita tekemään yhteenveto niistä opeista ja periaatteista, jotka he ovat oppineet kohdasta 2. Nefi 31:5–12. Kun he kertovat ajatuksiaan, varmista, että he ymmärtävät seuraavat periaatteet:

Jeesus Kristus antoi kuuliaisuudesta täydellisen esimerkin meille noudatettavaksi.

Meidän täytyy seurata Jeesusta Kristusta, mennä kasteelle ja ottaa vastaan Pyhä Henki.

Jeesus Kristus, vaikka oli synnitön, kastettiin kaiken vanhurskauden täyttämiseksi.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 31:13. Ohjaa oppilaiden huomio ilmauksiin ”täysin vilpittömin sydämin”, ”osoittamatta mitään tekopyhyyttä ja petollisuutta Jumalan edessä” ja ”vakain aikein”. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä ilmaukset.

  • Mitä nämä ilmaukset teidän mielestänne tarkoittavat? (Sinun on kenties tarpeen tuoda esiin, että kaikki kolme ilmausta viittaavat tarpeeseen olla vilpitön pyrkimyksissämme osoittaa uskoa Vapahtajaan, tehdä parannus synneistämme ja noudattaa Vapahtajan esimerkkiä.)

Auta oppilaita syventämään ymmärrystään siitä, kuinka tulee noudattaa Vapahtajan esimerkkiä eri tilanteissa, esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Kuinka nämä ilmaukset saattaisivat sopia sellaisiin toimintoihin kuin päivittäinen pyhien kirjoitusten tutkiminen ja kirkossa käyminen?

  • Mikä ero on sillä, että ”pitää rukouksen”, ja sillä, että rukoilee ”täysin vilpittömin sydämin”?

  • Mikä ero on sakramenttileivän syömisellä ja sakramentin nauttimisella ”vakain aikein”?

  • Mikä ero on sillä, että sanoo olevansa pahoillaan jostakin, mitä on tehnyt, ja sillä, että tekee parannuksen ”täysin vilpittömin sydämin”?

2. Nefi 31:14–21

Nefi opettaa, että kasteen jälkeen meidän pitää ottaa vastaan Pyhä Henki ja noudattaa edelleen Vapahtajan esimerkkiä

Selitä, että Nefi puhui portista, joka avautuu polulle. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 31:17–18. Kun oppilas on lukenut, piirrä taululle seuraavankaltainen yksinkertainen piirros:

Kuva
portti ja polku
  • Mikä kohdan 2. Nefi 31:17 mukaan on portti? (Parannus ja kaste. Kirjoita portin alapuolelle Parannus ja kaste.) Kuinka parannus ja kaste ovat kuin portti?

  • Mihin kohdan 2. Nefi 31:18 mukaan polku johtaa? (Iankaikkiseen elämään. Kirjoita polun päähän Iankaikkinen elämä. Sinun on kenties tarpeen selittää, että ilmaus ”iankaikkinen elämä” viittaa korotukseen selestisessä valtakunnassa.)

  • Nefi opetti, että kasteen jälkeen me saamme Pyhän Hengen lahjan (ks. 2. Nefi 31:13–14). Mitä Pyhä Henki kohdan 2. Nefi 31:17–18 mukaan tekee hyväksemme? (Auta oppilaita ymmärtämään, että Pyhä Henki todistaa Isästä ja Pojasta ja tuo syntien anteeksiannon.)

  • Miksi meidän on välttämättä saatava todistus Isästä ja Pojasta Pyhän Hengen välityksellä?

Jotta voit auttaa oppilaita ymmärtämään Pyhän Hengen tehtävän syntien anteeksiannossa, sinun on kenties tarpeen selittää ilmaus ”tulen ja Pyhän Hengen kaste” (2. Nefi 31:13–14; ks. myös jae 17). Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, mitä kaste tulella ja Pyhällä Hengellä tarkoittaa.

”Kasteen portti johtaa kaidalle ja kapealle polulle – –.

Meitä käsketään ja opetetaan elämään niin, että langennut luontomme muuttuu Pyhän Hengen pyhittävän voiman avulla. Presidentti Marion G. Romney opetti, että Pyhän Hengen kaste tulella ’kääntää [meidät] lihallisuudesta hengellisyyteen. Se pesee, parantaa ja puhdistaa sielun. – – Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, parannus ja vesikaste ovat kaikki valmistavia ja välttämättömiä edellytyksiä sille, mutta [tulikaste] on täyttymys. [Tämän tulikasteen] saaminen merkitsee sitä, että sen saajan vaatteet pestään Jeesuksen Kristuksen sovittavassa veressä.’ (Learning for the Eternities, toim. George J. Romney, 1977, s. 133; ks. myös 3. Nefi 27:19–20.)

Tästä syystä kun me synnymme uudelleen ja pyrimme saamaan Hänen Henkensä olemaan aina meidän kanssamme, niin Pyhä Henki pyhittää ja puhdistaa meidän sielumme aivan kuin tulella (ks. 2. Nefi 31:13–14, 17). Lopulta meidän on määrä seistä tahrattomina Jumalan edessä.” (”Viattomat kädet ja puhdas sydän”, Liahona, marraskuu 2007, s. 81.)

  • Mitä vanhin Bednar ja presidentti Romney sanoivat ”tulikasteen” tekevän meille?

  • Mitä muita siunauksia me voimme saada Pyhän Hengen vaikutuksen ansiosta?

  • Kuinka te pyritte saamaan Hänen Henkensä olemaan aina kanssanne?

  • Milloin olette tunteneet Pyhän Hengen toimivan elämässänne?

Selitä, että kohdassa 2. Nefi 31:18 sana kaita tarkoittaa suoraa ja tarkkaa, sellaista, joka ei salli poikkeamia. Nefi käytti tätä sanaa kuvaamaan polkua, jolle meidän täytyy lähteä kasteen jälkeen, jotta saisimme iankaikkisen elämän. Pyydä oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavaa kysymystä:

  • Mitä meidän pitää kasteen jälkeen tehdä, jotta pysymme iankaikkiseen elämään johtavalla polulla?

Kun oppilaat pohtivat tätä kysymystä, kehota heitä etsimään vastauksia jakeista 2. Nefi 31:15–16, 19–21. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät sanoja tai ilmauksia, jotka selittävät, mitä meidän täytyy tehdä saadaksemme iankaikkisen elämän. Riittävän ajan kuluttua kehota muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat merkinneet. Samalla kun he vastaavat, kirjoita heidän vastauksensa taululle. Piirroksesi voisi näyttää vaikkapa tällaiselta:

Kuva
askelia iankaikkiseen elämään

Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että jos me elämme Kristuksen opin mukaan, me saamme iankaikkisen elämän.

Päätä oppiaihe pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 31:20. Tähdennä, että 2. Nefi 31:19–20 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti. Pyydä heitä vastaamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa toiseen seuraavista kysymyksistä:

  • Sen pohjalta, mitä olet tutkinut tässä oppiaiheessa, mikä antaa sinulle toivoa siitä, että voit saada iankaikkisen elämän?

  • Kuinka liitto, jonka olet tehnyt kasteessa, on vaikuttanut elämääsi?

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 31:19–20

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat:

”Pyhien kirjoitusten kohtien ulkoa opetteleminen voi antaa suurta voimaa. Pyhien kirjoitusten kohdan opetteleminen ulkoa on kuin solmisi uuden ystävyyden. On kuin löytäisi uuden henkilön, joka voi auttaa hädässä, antaa innoitusta ja lohtua sekä olla kannustamassa tarvittavaan muutokseen.” (”Pyhien kirjoitusten voima”, Liahona, marraskuu 2011, s. 6.)

Kirjoita isolle paperille: Olen oppinut ulkoa kohdan 2. Nefi 31:19–20. Aseta paperi paikkaan, josta oppilaat näkevät sen. Haasta oppilaat opettelemaan tämä kohta ulkoa yksin tai perheensä kanssa. Kehota heitä sitten tulevina päivinä kirjoittamaan paperiin nimensä, kun he ovat oppineet kohdan ulkoa. Jos he opettelevat sen ulkoa yhdessä perheensä kanssa, he voivat kirjoittaa paperiin myös perheenjäsentensä nimet. Muista sovittaa tämä haaste oppilaiden kykyjen ja olosuhteiden mukaan, niin että jokainen heistä voi onnistua.

Lausu todistuksesi siitä, että pyhien kirjoitusten kohtien, kuten toivon sanoja sisältävän kohdan 2. Nefi 31:19–20, ulkoa oppiminen kannattaa.

Huom. Tämän päivän oppiaiheen luonteen ja pituuden vuoksi haluat ehkä käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teillä on enemmän aikaa.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 31:2, 21. ”Kristuksen oppi”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt:

”’Kristuksen opissa’, kuten Nefi sitä opetti suuressa kokoavassa saarnassaan, on keskeistä usko Herraan Jeesukseen Kristukseen, parannus, upotuskaste, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja loppuun asti kestäminen. Se ei tässä julistuksessa pyri selostamaan koko pelastussuunnitelmaa, kaikkia kristillisen elämän hyveitä tai palkintoja, jotka odottavat meitä taivaallisen kirkkauden eri asteissa. Se ei tässä julistuksessa käsittele pappeuden virkoja, temppelitoimituksia tai monia muita tosi oppeja. Kaikki ne ovat tärkeitä, mutta ’Kristuksen oppi’, kuten sitä Mormonin kirjassa käytetään, on yksinkertainen ja suora. Se keskittyy yksinomaan evankeliumin ensimmäisiin periaatteisiin, joihin sisältyy kannustus kestää, pysyä sinnikkäänä, ponnistella eteenpäin. ’Kristuksen opin’ vaikutus on todellakin juuri sen selkeydessä ja yksinkertaisuudessa. Nefi tiesi, että niin olisi. Hän kirjoitti: ’Minä puhun teille selkeästi, profetoimiseni selkeyden mukaisesti’ [2. Nefi 31:2].” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 49–50.)

2. Nefi 31:13. ”Osoittamatta mitään tekopyhyyttä”

Vanhin Joseph B. Wirthlin kahdentoista apostolin koorumista on puhunut toimimisesta ilman mitään tekopyhyyttä:

”Elämmekö me todellakin evankeliumin mukaan vai ilmennämmekö me vain ulkoista vanhurskautta, niin että ihmiset ympärillämme olettavat meidän olevan uskollisia, kun sydämemme ja näkymättömät tekomme eivät todellisuudessa ole Herran opetusten mukaisia?

Olemmeko me vain ’ulkonaisesti hurskaita’ samalla kun kiellämme ’uskon voiman’? [JS–H 19.]

Olemmeko me todellisuudessa vanhurskaita, vai teeskentelemmekö me kuuliaisuutta vain silloin, kun luulemme toisten näkevän?

Herra on sanonut selvästi, ettei Hän anna ulkomuodon hämätä, ja Hän on varoittanut meitä vilpillisyydestä Häntä tai muita kohtaan. Hän on kehottanut meitä varomaan ihmisiä, jotka esittävät valheellista julkisivua, jotka näyttävät loistavia kulisseja peittääkseen synkän todellisuuden.” (Ks. ”Uskollinen olen iäti”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 14.)

Neuvoessaan jäseniä toimimaan vakain aikein eikä pelkästään tottumuksesta vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista sanoi:

”Näitä perustavinta laatua olevia opetuksia noudattamalla meille avautuu lukemattomin tavoin suurenmoisia yhteyksiä Kristukseen: rukous ja paasto sekä Hänen tarkoitustensa mietiskeleminen, pyhistä kirjoituksista nauttiminen, toisten ihmisten palveleminen, heikkojen auttaminen, hervonneiden käsien nostaminen ja voimattomien polvien vahvistaminen [ks. OL 81:5]. Ennen kaikkea rakastaminen rakkaudella, joka on ’Kristuksen puhdasta rakkautta’, lahja, joka ’ei koskaan katoa’, lahja, joka kestää kaiken, uskoo kaiken, toivoo kaiken ja kärsii kaiken [ks. Moroni 7:45–47]. Sen kaltaisen rakkauden myötä huomaamme pian, että päiviimme mahtuu kymmeniä valtaväyliä, jotka johtavat Mestarin luo, ja joka kerta, kun me vaikka kuinkakin heikosti tavoittelemme Häntä, huomaamme, että Hän on yrittänyt innokkaasti tavoittaa meitä. – –

Toiveeni tänään on meille kaikille – –, että saisimme suoranaisempaa henkilökohtaista kokemusta Vapahtajan esimerkistä. Kurkotamme taivaaseen joskus liian epäsuorasti keskittymällä ohjelmiin tai historiaan tai toisten kokemuksiin. Ne ovat tärkeitä, mutta eivät yhtä tärkeitä kuin henkilökohtainen kokemus, todellinen opetuslapseus ja voima, jota saa Hänen kosketuksensa majesteettisuuden omakohtaisesta kokemisesta.” (”Korjattavaa”, Liahona, toukokuu 2006, s. 70.)

2. Nefi 31:13, 17–18. Ota vastaan Pyhä Henki

Vanhin David A. Bednar on opettanut:

”Toimitus, jossa uusi kirkon jäsen konfirmoidaan ja hänelle annetaan Pyhän Hengen lahja, on sekä yksinkertainen että syvällinen. Kelvolliset Melkisedekin pappeuden haltijat panevat kätensä henkilön pään päälle ja kutsuvat häntä nimeltä. Sitten pyhän pappeuden valtuudella ja Vapahtajan nimessä henkilö konfirmoidaan Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseneksi ja sanotaan tämä tärkeä lause: ’Ota vastaan Pyhä Henki.’

Tämän toimituksen yksinkertaisuus voi saada meidät unohtamaan sen merkittävyyden. Nämä neljä sanaa – ’Ota vastaan Pyhä Henki’ – eivät ole passiivinen julistus vaan pappeuskäsky – velvoittava kehotus toimia eikä vain olla toiminnan kohteena (ks. 2. Nefi 2:26). Pyhä Henki ei ala toimia elämässämme pelkästään siksi, että kädet pannaan päämme päälle ja nuo neljä tärkeää sanaa lausutaan. Kun me saamme tämän toimituksen, me jokainen otamme vastaan pyhän ja jatkuvan velvollisuuden haluta, tavoitella, tehdä työtä ja elää niin, että me todellakin ’otamme vastaan Pyhän Hengen’ ja sitä seuraavat hengelliset lahjat. – –

Rukoileminen, tutkiminen, kokoontuminen, jumalanpalvelus, palveleminen ja kuuliaisuus eivät ole erillisiä ja toisistaan riippumattomia asioita pitkällä evankeliumin tehtävälistalla. Pikemminkin jokainen näistä vanhurskaista käytännöistä on tärkeä osatekijä kaikenkattavassa hengellisessä pyrkimyksessä täyttää käsky ottaa vastaan Pyhä Henki. Jumalan käskyt, joita noudatamme, ja kirkon johtajien innoittavat neuvot, joita seuraamme, keskittyvät ensisijaisesti Hengen kumppanuuden saamiseen. Pohjimmiltaan kaikki evankeliumin opetukset ja toiminnat keskittyvät siihen, että tulemme Kristuksen luokse ottamalla vastaan Pyhän Hengen elämässämme.” (”Ottakaa vastaan Pyhä Henki”, Liahona, marraskuu 2010, s. 95–97.)

Seuraavassa lausunnossa luetellaan niitä siunauksia, joita me voimme saada, kun olemme kelvollisia Pyhän Hengen kumppanuuteen.

”[Pyhä Henki] voi johdattaa sinua päätöksissäsi ja suojella sinua fyysiseltä ja hengelliseltä vaaralta. – –

Hän on Lohduttaja (OL 31:11) ja Puolustaja (Joh. 14:26). – – Hengen johdatus voi tyynnyttää pelkojasi, rauhoittaa elämääsi kalvavia huolia ja lohduttaa sinua surussa. Pyhä Henki voi täyttää sinut ’toivolla ja täydellisellä rakkaudella’ ja ’opettaa sinulle rauhaa tuovia valtakunnan asioita’ (Moroni 8:26; OL 36:2). – –

Pyhän Hengen lahjasta täysin nauttimiseen sisältyy ilmoituksen ja lohdun saaminen, muiden palveleminen ja siunaaminen Hengen lahjojen kautta sekä synnistä vapauttaminen ja tekeminen kelvolliseksi korotukseen selestisessä valtakunnassa.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 131–132.)

2. Nefi 31:15–16. ”Kestää loppuun asti”

Ilmausta ”kestää loppuun asti” käytetään usein viittaamaan siihen, että meidän tulee kärsivällisesti kestää vastoinkäymisiä läpi elämämme. Vanhin Joseph B. Wirthlin on selittänyt, että kestäminen loppuun asti tarkoittaa myös sitä, että pysymme uskollisina Kristukselle:

”Kestäminen loppuun asti on oppi siitä, että jatkaa eteenpäin iankaikkiseen elämään johtavalla polulla sen jälkeen kun on astunut polulle uskon, parannuksen, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan saamisen kautta. Kestäminen loppuun asti edellyttää koko sydäntämme, eli kuten Mormonin kirjan profeetta Amaleki opettaa, meidän täytyy tulla Hänen luoksensa ja uhrata koko sielumme uhriksi Hänelle ja paastota ja rukoilla jatkuvasti ja kestää loppuun asti, ja niin totta kuin Herra elää, me pelastumme [ks. Omni 26].

Kestäminen loppuun asti tarkoittaa, että olemme juurruttaneet elämämme lujasti evankeliumin maaperään, pidämme kiinni kirkon hyväksytyistä opeista, palvelemme nöyrästi lähimmäisiämme, elämme Kristuksen kaltaista elämää ja pidämme liittomme. Ne, jotka kestävät, ovat vakaita, lujia ja nöyriä, edistyvät jatkuvasti, eikä heissä ole vilppiä. Heidän todistuksensa ei perustu maailmallisiin syihin – se perustuu totuuteen, tietoon, kokemukseen ja Hengen vaikutukseen.” (”Ponnistelkaa eteenpäin”, Liahona, marraskuu 2004, s. 101.)

2. Nefi 31–33. Pyhä Henki

Nefin viimeisiin opetuksiin Mormonin kirjassa sisältyy monia totuuksia Pyhästä Hengestä. Esimerkiksi:

  1. Pyhän Hengen ansiosta voi puhua ”enkelien kielellä” (ks. 2. Nefi 31:13).

  2. Syntien anteeksianto tulee Pyhän Hengen voimalla (ks. 2. Nefi 31:17).

  3. Pyhä Henki ”todistaa Isästä ja Pojasta” (2. Nefi 31:18).

  4. Pyhä Henki ”osoittaa teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä” (2. Nefi 32:5).

  5. Pyhä Henki opettaa ihmisiä rukoilemaan (ks. 2. Nefi 32:8).

  6. Kun ihminen puhuu Pyhän Hengen voimalla, Pyhä Henki vie sanoman muiden sydämeen (ks. 2. Nefi 33:1).

Tulosta