Kirjasto
Oppiaihe 46: MK Jaakob 5:1–51


Oppiaihe 46

MK Jaakob 5:1–51

Johdanto

Opettaessaan kansaansa Jaakob lainasi vertausta jaloista ja villeistä oliivipuista. Tämän vertauksen esitti alun perin profeetta nimeltä Senos, ja se sisältyi pronssilevyihin. Jaakob käytti tätä vertausta opettaakseen, että Herra pyrkisi tuomaan pelastuksen kaikille ihmisille – niillekin Hänen liittokansastaan, jotka olivat kääntyneet pois Hänestä. Koska luku MK Jaak. 5 on hyvin pitkä, se on jaettu kahteen oppiaiheeseen.

Opetusehdotuksia

MK Jaakob 5:1–14

Jaakob lainaa Senosia, joka vertasi Israelin huonetta jaloon oliivipuuhun

Voit halutessasi aloittaa tämän oppiaiheen lukemalla seuraavat esimerkit nuorista, jotka epäilevät Herran halukkuutta antaa heille anteeksi heidän syntinsä:

  • Nuori pappeudenhaltija omaksuu synnillisen tavan. Hän uskoo, että muut voivat saada anteeksi, mutta hän epäilee, ettei Herra hyväksy hänen parannuksentekoaan.

  • Nuori nainen rikkoo käskyä. Hän tuntee syyllisyyttä, hänestä tuntuu kamalalta ja hän epäilee, rakastaako Herra enää häntä.

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä vastaamatta siihen ääneen:

  • Oletteko koskaan ihmetelleet Herran halukkuutta antaa teille anteeksi teidän syntinne?

Selitä Jaakobin profetoineen, että juutalaiset hylkäisivät Jeesuksen Kristuksen (ks. MK Jaak. 4:15). Lisäksi hän opetti, että Jeesus Kristus jatkaisi työtään kansansa pelastamiseksi senkin jälkeen, kun he olivat hylänneet Hänet (ks. MK Jaak. 4:17–18). Tätä totuutta havainnollistaakseen Jaakob lainasi vertausta, jonka oli esittänyt profeetta nimeltä Senos. Vertauksessa käytetään totuuksien opettamiseen vertauskuvallisia hahmoja, asioita ja toimintoja. Kun oppilaat tutkivat tätä vertausta, he voivat oppia tärkeitä asioita Jeesuksen Kristuksen halukkuudesta auttaa niitä, jotka ovat kääntyneet pois Hänestä.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:1–2 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, kenelle Senos puhui (Israelin huoneelle). Sinun tulee ehkä selittää, että kun Vanhan testamentin profeetta Jaakob teki Herran kanssa liittoja, Herra muutti hänen nimensä Israeliksi. Ilmaus ”Israelin huone” viittaa Jaakobin jälkeläisiin ja kaikkiin ihmisiin, jotka on kastettu ja jotka ovat tehneet liittoja Herran kanssa.

  • Ketkä tästä luokasta ovat Israelin huoneen jäseniä? (Sinun tulee ehkä selittää, että kaikki kastetut kirkon jäsenet kuuluvat Israelin huoneeseen. He ovat osa luvun MK Jaak. 5 vertausta.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:3. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Senos käytti vertauksessaan kuvaamaan Israelin huonetta. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he ovat löytäneet, selitä, että oliivipuut olivat hyvin arvokkaita muinaisessa Israelissa, missä Senos asui. Oliiveja käytettiin ruoaksi, ja oliiviöljyä käytettiin ruoanlaittoon ja lääkkeeksi sekä polttoaineeksi lampuissa. Oliivipuut tarvitsivat paljon huolenpitoa ja työtä, jotta ne saatiin tuottamaan hyvää hedelmää. Tuo esiin, että tässä vertauksessa jalo oliivipuu kasvaa viinitarhassa, joka edustaa maailmaa.

  • Mitä kohdan MK Jaak. 5:3 mukaan alkoi tapahtua jalolle oliivipuulle? Mistä puun lahoaminen on vertauskuvana? (Kannusta oppilaita käyttämään alaviitettä 3d vastatakseen tähän kysymykseen.)

  • Mitä on luopumus? (Kääntymistä pois Herrasta ja Hänen evankeliumistaan.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen MK Jaak. 5:4–6. Pyydä heitä miettimään, kuka on viinitarhan isäntä ja mitä hänen toimensa (leikkaaminen, maan kääntäminen, ravitseminen) saattaisivat kuvata. Pyydä heitä sitten selittämään, mitä he arvelevat näiden vertauskuvien edustavan. (Sinun tulee ehkä auttaa heitä ymmärtämään, että viinitarhan isäntä on vertauskuva Jeesuksesta Kristuksesta. Leikkaaminen, maan kääntäminen ja ravitseminen kuvaavat Herran pyrkimyksiä auttaa meitä saamaan Hänen sovituksensa siunaukset ja profeettojen pyrkimyksiä opettaa ja kutsua ihmisiä parannukseen.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavat sanat:

”Tämän vertauksen, kuten Jaakob sen esitti, oli alusta alkaen tarkoitus kertoa Kristuksesta. – – Kun tässä vertauksessa, joka on yhteen lukuun sisältyvä historiallinen lyhennelmä Israelin hajottamisesta ja kokoamisesta, viinitarhan isäntä ja hänen työntekijänsä pyrkivät tukemaan, leikkaamaan ja jalostamaan puitaan ja muilla tavoin tekemään niistä hedelmällisempiä, niin silloinkin heidän työnsä perustana ja yhdistävänä tekijänä on sovituksen syvällinen merkitys.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 165.)

Auta oppilaita näkemään, kuinka tämä vertaus havainnollistaa Herran huolenpitoa heistä, neuvomalla heille, että he voivat vaihtaa oman nimensä niihin kohtiin, joissa viitataan oliivipuihin. Voisit havainnollistaa tätä esittämällä seuraavan esimerkin kohdasta MK Jaak. 5:7: ”[Oma nimi] menettäminen surettaa minua.” Selitä, että kun sijoitamme oman nimemme luvun MK Jaak. 5 kohtiin, jotka ovat merkityksellisiä ja tarkoituksenmukaisia, voimme oppia lisää siitä, miten Herra pitää meistä huolta.

Aseta näkyviin seuraava taulukko. Selitä, että siinä on lueteltu Senosin vertauksen vertauskuvien merkitykset. (Voit ehkä laatia taulukosta monisteen tai pyytää oppilaita jäljentämään taulukon pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.)

MK Jaakob 5: Vertaus jaloista ja villeistä oliivipuista

Vertauskuva

Mahdollinen merkitys

Jalo oliivipuu

Israelin huone, Jumalan liittokansa

Viinitarha

Maailma

Lahoaminen

Synti ja luopumus

Viinitarhan herra ja isäntä

Jeesus Kristus

Leikkaaminen, maan kääntäminen ja ravitseminen

Herran pyrkimykset auttaa ihmisiä saamaan Hänen sovituksensa siunaukset

Viinitarhan isännän palvelija

Herran profeetat

Oksat

Ihmisryhmät

Villi oliivipuu

Pakanat – ne, jotka eivät ole tehneet liittoja Herran kanssa. Myöhemmin vertauksessa luonnollisista oliivipuista tulee villejä kuvaten Israelin huoneen osia, jotka lankeavat luopumukseen.

Oksastaminen ja oksien siirtäminen

Herran liittokansan hajottaminen ja kokoaminen. Lisäksi villien oksien oksastaminen jaloon oliivipuuhun kuvaa niiden kääntymystä, jotka tulevat osaksi Herran liittokansaa.

Oksien polttaminen

Jumalan tuomiot jumalattomille

Hedelmät

Ihmisten elämä eli teot

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:7, 9–10 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä viinitarhan isäntä teki seuraavaksi pelastaakseen jalon oliivipuun. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. (Sinun tulee ehkä selittää, että oksastaminen tarkoittaa sitä, että yhden puun oksa kiinnitetään toiseen puuhun. Näissä jakeissa oksastaminen kuvaa Herran pyrkimyksiä auttaa pakanoita kasteen ja kääntymyksen kautta tulemaan osaksi Hänen liittokansaansa. Joidenkin oksien polttaminen kuvaa Herran tuomioita, jotka tulevat Israelin huoneen jumalattomimpien jäsenten osaksi.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:11. Pyydä luokkaa panemaan merkille asioita, jotka osoittavat isännän kantavan huolta jalon oliivipuun juurista. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Muistuta oppilaille, että kohdassa MK Jaak. 5:6 kerrotaan, että jalo oliivipuu oli alkanut kasvattaa nuoria ja hentoja oksia. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen MK Jaak. 5:8, 13–14. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä isäntä teki näille oksille. Voisit myös pyytää heitä miettimään, kuinka Lehin perheen matka on esimerkkinä isännän toimista kohdassa MK Jaak. 5:8, 13–14.

MK Jaakob 5:15–40

Viinitarhan isäntä ja hänen palvelijansa työskentelevät auttaakseen viinitarhaa tuottamaan hyvää hedelmää

Jaa luokka kahteen ryhmään. Anna ensimmäiselle ryhmälle tutkittavaksi MK Jaak. 5:15–28 ja toiselle ryhmälle MK Jaak. 5:29–40. Pyydä oppilaita tekemään tutkiessaan seuraavaa (voit ehkä kirjoittaa nämä ohjeet taululle):

  1. Esittäkää pääpiirteittäin, mitä viinitarhassa tapahtui ja mitä se mahtaisi kuvata.

  2. Mainitkaa ilmauksia, jotka osoittavat, mitä viinitarhan isäntä pyrki tekemään säilyttääkseen jalon (eli luonnollisen) oliivipuun ja sen oksat.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia heille annettuja jakeita, pyydä heitä esittämään pääpiirteittäin, mitä viinitarhassa tapahtui, ja selittämään, mitä se mahtaisi kuvata. Aloita niistä oppilaista, jotka tutkivat kohtaa MK Jaak. 5:15–28. Alla on malliksi tiivistelmät ja tulkinnat.

MK Jaak. 5:15–28. Mitä tapahtui: Kaikki oksastetut oksat tuottivat hyvää hedelmää. Kuitenkin yksi oksa, vaikka se oli istutettu hyvään kohtaan viinitarhaa, tuotti sekä jaloa että villiä hedelmää. Mitä tämä mahtaisi kuvata: Hyvä eli jalo hedelmä suurimmassa osassa viinitarhaa kuvaa vanhurskautta maan päällä Kristuksen ja Hänen apostoliensa aikaan. Oksa, joka tuotti hyvää hedelmää ja villiä hedelmää, kuvaa Lehin vanhurskaita ja jumalattomia jälkeläisiä.

MK Jaak. 5:29–40. Mitä tapahtui: Kaikki hedelmä joka puolella viinitarhaa oli turmeltunutta. Mitä tämä mahtaisi kuvata: Kaiken hedelmän turmeltuminen kuvaa suurta luopumusta, jonka aikana Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys katosi maan päältä Kristuksen apostolien maanpäällisen palvelutehtävän jälkeen.

Kun kumpikin ryhmä on esittänyt nämä tiivistelmät, kysy:

  • Mitkä ilmaukset osoittavat isännän pyrkimyksiä säilyttää jalo oliivipuu ja sen oksat? Kuinka tämä havainnollistaa Herran tuntemuksia liittokansaansa kohtaan?

  • Mitä te olette oppineet Jeesuksesta Kristuksesta, viinitarhan isännästä, kun olemme keskustelleet tästä vertauksesta? (Näissä jakeissa opetetuista monista totuuksista oppilaiden tulisi ymmärtää se, että Herra rakastaa meitä ja työskentelee uutterasti meidän pelastuksemme hyväksi.)

  • Kuinka tämä vertaus liittyy oppiaiheen alussa mainittuihin esimerkkeihin kahdesta nuoresta, jotka epäilivät Herran halukkuutta antaa heille anteeksi heidän syntinsä?

MK Jaakob 5:41–51

Isäntä murehtii viinitarhaansa

Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen MK Jaak. 5:41–42, 46–50. (Voit ehkä tuoda esiin, että ilmaus ”viinitarhan korkeus” kohdassa MK Jaak. 5:48 voisi viitata ylpeyteen.) Pyydä luokkaa panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat isännän rakastavan viinitarhaansa ja pitävän siitä huolta sekä murehtivan, kun puut eivät tuota hyvää hedelmää. Pyydä oppilaita kertomaan toisilleen, mitkä ilmaukset näissä jakeissa ovat heille erityisen merkityksellisiä, ja selittämään, miksi ne ovat merkityksellisiä. Kun oppilaat ovat tehneet niin, kysy luokalta:

  • Millä tavoin isännän huolenpito viinitarhastaan kuvaa Herran rakkautta meitä kohtaan?

  • Mitkä esimerkit pyhistä kirjoituksista tai omasta elämästänne havainnollistavat sitä, että Herra rakastaa ihmisiä ja pitää heistä huolta senkin jälkeen, kun nämä ovat kääntyneet pois Hänestä?

Muistuta lopuksi oppilaille, että isäntä harkitsi kaikkien puiden kaatamista, koska kaikkien niiden hedelmä oli turmeltunut huolimatta kaikesta siitä, mitä he olivat tehneet (ks. MK Jaak. 5:49).

  • Arveletteko isännän antavan periksi viinitarhansa suhteen? Miksi tai miksi ei?

Kun oppilaat ovat vastanneet, lue luokalle MK Jaak. 5:51. Todista, että Herra rakastaa meitä ja osoittaa suurta armoa ja kärsivällisyyttä, kun Hän työskentelee auttaakseen meitä tulemaan Hänen luokseen ja tekemään vanhurskaita tekoja. Selitä, että seuraavassa oppiaiheessa keskustellaan isännän viimeisistä ponnisteluista viinitarhansa pelastamiseksi.

Kommentteja ja taustatietoja

MK Jaakob 5:1. Kuka oli Senos?

Senos oli heprealainen profeetta, jonka kirjoituksia oli pronssilevyillä mutta jota ei mainita Vanhassa testamentissa. Hän eli profeetta Abrahamin jälkeen ja ennen profeetta Jesajaa (ks. Hel. 8:19–20). Hän profetoi ja todisti Jeesuksesta Kristuksesta (ks. 1. Nefi 19:10–12; Hel. 8:19). Senos tunnetaan parhaiten oliivipuuvertauksestaan. Jos oppilaat haluavat lukea lisää Senosin profetioista, he voivat katsoa Mormonin kirjan tai kolmoissidoksen asiahakemistosta.

Tulosta