Kirjasto
Oppiaihe 150: Eter 12:23–41


Oppiaihe 150

Eter 12:23–41

Johdanto

Nöyrässä rukouksessa Moroni ilmaisi huolenaiheen. Hän kantoi huolta heikkoudesta, jota hän havaitsi omassa kirjoittamisessaan sekä muiden Mormonin kirjan profeettojen kirjoituksessa. Herra vastasi lupaamalla vahvistaa niitä, jotka nöyrtyvät ja uskovat Häneen.

Opetusehdotuksia

Eter 12:23–41

Moroni opettaa, että usko, toivo ja rakkaus ovat välttämättömiä pelastukselle

Kirjoita taulun toiselle puolelle sana vahva ja taulun toiselle puolelle sana heikko. Anna oppilaille aikaa pohdiskella, minkä kukin tuntee omaksi vahvuudekseen. Kehota heitä sitten ajattelemaan muutamia heikkouksiaan tai puutteitaan. Pyydä heitä nostamaan kätensä, jos he haluaisivat, että heidän heikkoutensa muuttuisivat vahvuuksiksi. Selitä, että Moroni opetti, miksi meillä on heikkouksia ja kuinka voimme voittaa ne.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 12:23–25. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä heikkouden Moroni tunsi itsellään ja muilla Mormonin kirjan kirjoittajilla olevan. Ennen kuin oppilaat lukevat, voisit selittää, että näissä jakeissa sana pakanat viittaa ihmisiin, jotka asuisivat pakanakansojen keskuudessa myöhempinä aikoina.

  • Mitä Moronin kantaman huolen mukaan tapahtuisi niiden ihmisten heikkouden tähden, jotka kirjoittivat Mormonin kirjan?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Herran vastaus Moronin kantamaan huoleen kohdassa Et. 12:26–27. Pyydä heitä panemaan merkille, mistä syystä Jumala antaa meille heikkouksia. Tähdennä, että Et. 12:27 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin sana heikkous siten, kuin sitä käytetään näissä jakeissa, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraava lainaus. Ennen kuin lainaus luetaan, pyydä luokkaa kuuntelemaan, mitkä kaksi erityyppistä heikkoutta vanhin Maxwell mainitsee.

Kuva
Vanhin Neal A. Maxwell

”Kun pyhissä kirjoituksissa puhutaan ihmisen ’heikkoudesta’, tämä sana pitää sisällään sen – – heikkouden, joka luontaisesti kuuluu yleiseen inhimilliseen tilaan, jossa lihalla on alituinen vaikutus henkeen (ks. Et. 12:28–29). Heikkous pitää kuitenkin sisällään myös meidän erityiset, henkilökohtaiset heikkoutemme, jotka meidän odotetaan voittavan (ks. OL 66:3; MK Jaak. 4:7). Elämällä on tapana paljastaa nämä heikkoudet.” (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84.)

  • Mistä kahdenlaisista inhimillisistä heikkouksista vanhin Maxwellin mukaan pyhissä kirjoituksissa puhutaan? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että ilmaus ”yleinen inhimillinen tila” viittaa siihen heikkouteen, joka aiheutui Aadamin ja Eevan lankeemuksesta, eli toisin sanoen niihin heikkouksiin, jotka liittyvät kohdassa Moosia 3:19 mainittuun ”luonnolliseen ihmiseen”.)

Muistuta oppilaille, että toisinaan pyhissä kirjoituksissa ilmaistaan periaate käyttämällä sanoja jos ja niin. Sana jos esittelee sen, mitä meidän täytyy tehdä, ja sana niin esittelee selostuksen siitä, mitä tapahtuu tekojemme seurauksena. Kehota oppilaita kertaamaan itsekseen Et. 12:27 ja panemaan merkille, mitkä ”jos–niin”-periaatteet opetetaan tässä jakeessa. Oppilaiden tulisi tunnistaa seuraavat periaatteet (kirjoita ne taululle):

Jos me tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse, niin Hän näyttää meille meidän heikkoutemme.

Jos me nöyrrymme ja osoitamme uskoa Herraan, niin Hän tekee sen, mikä on heikkoa, meissä vahvaksi.

  • Mistähän syystä meidän on tärkeää tunnistaa heikkoutemme?

  • Tähdennä ensimmäisen periaatteen ilmausta ”tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse”. Mitä asioita voimme tehdä tullaksemme Jeesuksen Kristuksen luokse? (Mahdollisia vastauksia: voimme rukoilla, paastota, tehdä parannuksen, tutkia pyhiä kirjoituksia, osallistua temppelipalveluun, palvella muita ja pyrkiä kehittämään itsessämme Kristuksen kaltaisia ominaisuuksia. Voisit tähdentää, että useimmissa tapauksissa heikkouden voittaminen tarkoittaa sitä, että Herran avun etsimisen lisäksi meidän on tehtävä oma osamme.)

  • Mitä toisen periaatteen mukaan tapahtuu, jos päätämme, että me emme nöyrry emmekä osoita uskoa Jeesukseen Kristukseen? (Meidän heikkoutemme jäävät meihin, koska olemme kieltäytyneet Herran armosta, joka auttaisi meitä voittamaan ne.)

  • Mitä teidän mielestänne tarkoitetaan ilmauksella ”minun armoni riittää kaikille ihmisille, jotka nöyrtyvät minun edessäni”? (Jotta voisit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen, sinun pitää ehkä selittää, että armo on jumalallista apua tai voimaa, jota annetaan Jeesuksen Kristuksen armeliaisuuden ja rakkauden kautta ja joka on mahdollinen sovituksen ansiosta [ks. PKO, ”Armo”]. Tämä kaiken mahdollistava voima eli apu ei koskaan ehdy – riippumatta siitä, kuinka moni ihminen käyttää sitä.)

Kehota oppilaita kertomaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun Herra on auttanut heitä (tai jotakuta heidän tuntemaansa henkilöä) voittamaan jonkin heikkouden. (Muistuta oppilaille, ettei heidän pidä kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.) Voisit myös kertoa oman kokemuksen.

Kannusta kohdassa Et. 12:27 opetettujen periaatteiden soveltamista käytäntöön kirjoittamalla taululle seuraavat ilmaukset:

1. Tunnistan heikkouteni 2. Nöyrryn 3. Osoitan uskoa Jeesukseen Kristukseen

Kehota oppilaita kirjoittamaan nämä ilmaukset seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan. Kehota heitä kirjoittamaan sopivan ilmauksen alle 1) heikkous, joka heillä mielestään on, 2) tapa, jolla he voivat nöyrtyä, ja 3) tapa, jolla he voivat osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen, jotta he voivat saada Hänen apuaan eli armoaan sen heikkouden voittamiseen, jonka he ovat kirjoittaneet. Vakuuta oppilaille, että kun he toimivat sen mukaan, mitä ovat kirjoittaneet, Herra tekee ”sen, mikä on heikkoa, heissä vahvaksi” (Et. 12:27).

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 12:26, 28 ja panemaan merkille, mitä muuta Herra vastasi Moronin huolenaiheisiin, jotka koskivat hänen heikkouksiaan.

Tähdennä ilmausta ”mielettömät pilkkaavat, mutta he saavat surra” (Et. 12:26).

  • Sen pohjalta, mitä olemme tänään opiskelleet, miksi teidän mielestänne on mieletöntä pilkata muiden heikkouksia?

Tuo esiin, että kohdassa Et. 12:26 mainitaan sävyisyys. (Voisit selittää, että sävyisyys on sitä, että on nöyrä ja altis oppimaan ja että on kärsivällinen kärsimyksen hetkinä.)

  • Miksihän meidän täytyy olla sävyisiä, jotta voimme katsoa muiden heikkouksia läpi sormien?

Ennen kuin jatkat, tähdennä, että jos olemme sävyisiä, niin me voimme saada Herran armon, joka auttaa meitä katsomaan muiden heikkouksia läpi sormien.

Tiivistä Et. 12:29–32 selittämällä, että Moroni opetti, miten tärkeää on, että me osoitamme uskoa ja että meillä on toivoa ja rakkautta. Voisit selittää, että ”aito rakkaus on Kristuksen puhdasta rakkautta” (Moroni 7:47).

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 12:33–35 ja panemaan merkille, mistä syistä on tärkeää osoittaa rakkautta, kun kohtaa heikkouksia muissa ihmisissä.

  • Mikä kohdan Et. 12:34 mukaan on seuraus, jonka kohtaamme, ellei meillä ole rakkautta?

Kehota lopuksi oppilaita lukemaan itsekseen Et. 12:38–41. Pyydä heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan, mitä he tekevät vastatakseen jakeeseen Et. 12:41 merkittyyn kutsuun – ”[Etsikää] tätä Jeesusta, josta profeetat ja apostolit ovat kirjoittaneet”.

Todista, että kun me nöyrrymme ja osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, niin Hän tekee ”sen, mikä on heikkoa, [meissä] vahvaksi” (Et. 12:27). Kannusta oppilaita toimimaan kirjoittamiensa suunnitelmien mukaisesti. Voisit myös kannustaa heitä etsimään Herran apua pyrkiessään osoittamaan rakkautta, kun he kohtaavat heikkouksia muissa ihmisissä.

Pyhien kirjoitusten hallinta – Eter 12:27

Auta oppilaita opettelemaan ulkoa Et. 12:27 kirjoittamalla taululle seuraavat sanat ja kehottamalla oppilaita jäljentämään ne paperilapulle:

Jos … tulevat … näytän … heikkoutensa … annan … heikkoutta … nöyriä … armoni … kaikille ihmisille … nöyrtyvät … jos … nöyrtyvät … uskovat … heikkoa … vahvaksi.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Et. 12:27 ja panemaan merkille nämä sanat. Kehota heitä sitten toistamaan jae mahdollisimman täydellisenä katsoen vain paperilapussaan olevia sanoja. Kannusta oppilaita panemaan paperilappu johonkin, mistä he näkevät sen myöhemmin tänään tai huomenna (esimerkiksi taskuun tai pyhien kirjoitustensa väliin). Kehota heitä kertaamaan Et. 12:27 aina kun he näkevät paperilapun, kunnes he osaavat kohdan ulkoa.

Kommentteja ja taustatietoja

Eter 12:27. ”Minä näytän heille heidän heikkoutensa”

Vanhin Bruce C. Hafen seitsemänkymmenen koorumista on ilmaissut, että meidän kamppailumme heikkouksien voittamiseksi on keskeinen osa tarkoitustamme täällä maan päällä:

”Me joudumme Isämme suunnitelman mukaisesti kokemaan tässä langenneessa maailmassa kiusauksia ja kurjuutta – –.

Jos siis teillä on ongelmia elämässänne, älkää olettako, että teissä on jotakin vikaa. Kamppailu noiden ongelmien kanssa on elämän tarkoituksen ydinasioita. Kun me lähestymme Jumalaa, Hän näyttää meille meidän heikkoutemme ja tekee meidät niiden kautta viisaammiksi, vahvemmiksi. Jos näette enemmän heikkouksianne, se saattaa tarkoittaa vain sitä, että lähestytte Jumalaa, ette loittone Hänestä.” (”Sovitus – kaikki kaikkien puolesta”, Liahona, toukokuu 2004, s. 97.)

Seuraava kertomus on nuoresta miehestä, joka koki Herran kohdassa Et. 12:27 antaman lupauksen täyttyvän:

Kirkon kaikkia nuoria miehiä kannustetaan saavuttamaan tavoitteita Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelmassa sekä joillakin alueilla partio-ohjelmassa. Jonathan Perezin vanhemmat olivat kiireisiä hankkiessaan elantoa suurelle perheelleen, ja Jonathanin ystävät pilkkasivat hänen pyrkimyksiään ansaita Kotka-merkki partio-ohjelmassa. Näistä vaikeuksista huolimatta Jonathan asetti tavoitteen ja ryhtyi työhön. Vähitellen ja Nuorten Miesten johtohenkilöidensä avulla ja tuella hän saavutti tavoitteensa. Hän kirjoitti: ”Tämä kokemus on opettanut minulle, että tulipa tielleni mitä esteitä tai haasteita tahansa, Herra auttaa minua voittamaan puutteeni ja heikkouteni (ks. Et. 12:27). Sillä ei ole merkitystä, mikä on taustamme tai olemmeko rikkaita vai köyhiä. Me voimme saavuttaa tavoitteemme, koska Herra on meidän puolellamme.” (”An Honor Earned”, New Era, marraskuu 2007, s. 45.)

Tulosta