Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 1. Nefi 1–6; 9 (Viikko 2)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

1. Nefi 1–6; 9 (Viikko 2)

Valmisteluaineistoa kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 1. Nefi 1–6; 9 (viikko 2), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (1. Nefi 1)

Kun oppilaat opiskelivat siitä, kuinka Lehi profetoi kansalle ja kehotti sitä tekemään parannuksen, he oppivat, että profeetat varoittavat tekemästä syntiä ja opettavat pelastusta, joka tulee Jeesuksen Kristuksen kautta. Lisäksi he oppivat, että Herran lempeitä armotekoja suodaan niille, jotka osoittavat uskoa Häneen.

Päivä 2 (1. Nefi 2)

Lehi vastasi Herran käskyyn lähteä Jerusalemista. Hän oli esimerkkinä periaatteesta, että kun me olemme uskollisia ja kuuliaisia, Herra auttaa meitä koetuksen hetkinä. Nefi osoitti kuuliaisuuden henkeä, ja hän oppi omakohtaisesti, että kun me huudamme Jumalan puoleen, Hän voi pehmittää sydämemme niin että uskomme Hänen sanansa. Oppilaat oppivat, että Jumala siunaa niitä, jotka ovat kuuliaisia ja uskollisia.

Päivä 3 (1. Nefi 3–4)

Kun Lehi kertoi Nefille ja tämän veljille Jumalan käskystä, jonka mukaan heidän piti palata Jerusalemiin hakemaan pronssilevyt, Nefi vastasi todistamalla, että jos me teemme, mitä Herra käskee, niin Hän valmistaa meille keinon toteuttaa sen. Nefi ja hänen veljensä huomasivat, että heidän oli vaikea täyttää Herran käsky. Nefin päättäväisyys palata Jerusalemiin auttoi oppilaita huomaamaan, että kun me osoitamme uskoa Jumalaan ja pyrimme tekemään sen, mitä Hän pyytää, silloinkin kun emme näe lopputulosta, niin Hän johdattaa meitä Pyhän Hengen kautta.

Päivä 4 (1. Nefi 5–6; 9)

Kun oppilaat perehtyivät Lehin kokemukseen tämän tutkiessa pronssilevyjä, he huomasivat seuraavan periaatteen: Kun me tutkimme pyhiä kirjoituksia, me voimme täyttyä Pyhällä Hengellä ja saada ilmoitusta. Kun he oppivat, mikä tarkoitus Nefillä oli kirjoittaessaan aikakirjaansa, he oppivat myös, että Mormonin kirjan tarkoituksena on saada kaikki ihmiset tulemaan Jeesuksen Kristuksen luokse.

Johdanto

Tämän viikon oppiaihe antaa oppilaille tilaisuuden kerrata sitä, mitä he ovat oppineet Lehin perheen esimerkistä ja heidän osoittamastaan uskosta, sekä keskustella siitä. Kun opetat oppiaihetta, tähdennä Nefin uskollista kuuliaisuutta Herran käskyille ja hänen uutteraa pyrkimystään tietää totuus jokaisesta sanasta, jonka hänen isänsä oli puhunut (ks. 1. Nefi 2:16). Kun oppilaat noudattavat Nefin esimerkkiä kuuliaisuudesta, he vahvistavat omaa todistustaan evankeliumista.

Noudata opetuksessasi kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Jeffrey R. Hollandin kehotusta:

”Meidän tulee elvyttää ja parantaa suurenmoista opetustamme kirkossa – kotona, pitämissämme puheissa, hallinnollisissa kokouksissamme ja tietenkin luokissa. Innoitettu opetus ei saa milloinkaan jäädä kirkossa unohduksiin, ja meidän on varmistettava, ettemme koskaan lakkaa pyrkimästä siihen. – –

Nostakaamme opettaminen arvoonsa kotona ja kirkossa ja yrittäkäämme yhä paremmin rakentaa ja opettaa.” (Ks. ”Jumalan lähettämä opettaja”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 27, 29.)

Opetusehdotuksia

1. Nefi 1

Herra suo uskollisille lempeitä armotekojaan

Kirjoita taululle seuraava periaate: Herran lempeitä armotekoja suodaan niille, jotka osoittavat uskoa Häneen. Kehota oppilaita silmäilemään lukua 1. Nefi 1 ja panemaan merkille jae, jossa tämä totuus opetetaan (jae 20).

Esitä seuraavat kysymykset auttaaksesi oppilaita muistamaan ja tiivistämään sen, mitä he ovat oppineet tutkiessaan viikolla lukuja 1. Nefi 1–6; 9:

  • Sen perusteella, mitä olette oppineet tällä viikolla opiskelemienne lukujen pohjalta, kuinka Herra soi lempeitä armotekojaan Lehille ja hänen perheelleen?

  • Mitä esimerkkejä kuuliaisuudesta ja uskosta Lehi ja hänen perheensä osoittivat?

  • Milloin olette nähneet Herran suovan lempeitä armotekojaan teille tai jollekulle tutullenne?

Voit kenties kertoa tilanteesta, jolloin Herra on suonut armotekoja sinulle ja perheellesi, kun olette toimineet uskossa, tai kertoa kokemuksesta, jonka olet löytänyt jostakin kirkon julkaisusta. Kun oppilaat läpi vuoden tutkivat Mormonin kirjaa, kannusta heitä panemaan merkille esimerkkejä siitä, kuinka Herra suo armotekoja uskollisille.

1. Nefi 2

Herra voi pehmittää sydämemme niin että uskomme Hänen sanansa

Muistuta oppilaille, että kun Lehiä oli käsketty lähtemään perheensä kanssa Jerusalemista, hänen poikansa Nefi pyrki omakohtaisesti tietämään ja ymmärtämään, olivatko hänen isänsä saamat ilmoitukset totta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 1. Nefi 2:16, 19.

Kysy oppilailta: Vaikka Nefi ei nurissutkaan, niin mikä kohdassa 1. Nefi 2:16 todistaa, että Jerusalemista lähteminen on saattanut olla hänellekin vaikeaa? (Nefi kirjoitti, että hän rukoili ymmärrystä ja että Herra pehmitti hänen sydämensä. Tämä viittaa siihen, ettei Jerusalemista lähteminen ollut hänelle helppoa, joten Herra auttoi häntä hyväksymään sen.)

Kysy: Mitä todisteita huomaatte siitä, että vaikka Lehi ja hänen perheensä olivat kuuliaisia Herralle, elämä ei ollut heille helppoa? (Ks. 1. Nefi 2:4, 11.)

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ajattelevat Nefin toiveista ja siitä, mitä sellaista hän teki, mikä sai hänet hyväksymään Herran käskyt, jotka hän sai isänsä kautta.

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä he kirjoittivat pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa päivän 2 tehtävässä 4: Kerro esimerkki tilanteesta, jolloin Nefin tavoin olet huutanut taivaallisen Isän puoleen ja tuntenut Hengen pehmittävän sydämesi, tai tilanteesta, jolloin olet saanut todistuksen jostakin, mitä Herra on sanonut.

Lausu oma todistuksesi siitä, että kun me huudamme Jumalan puoleen, Hän voi pehmittää sydämemme niin että uskomme Hänen sanansa.

Pyydä oppilaita miettimään, mitä he voivat tehdä vahvistaakseen todistustaan ja saadakseen omakohtaisen vahvistuksen, kuten Nefi sai. Anna heille tilaisuus halutessaan kertoa ajatuksistaan. Kehota heitä toimimaan ajatustensa ja vaikutelmiensa pohjalta.

1. Nefi 3–4

Herra valmistaa keinon, kun me uskollisesti noudatamme Hänen käskyjään

Kehota jokaista oppilasta työskentelemään parin kanssa. Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: 1. Nefi 3:6–7 ja 1. Nefi 4:6–13. Kehota oppilaita lukemaan kohdat ja keskustelemaan parinsa kanssa seuraavista kysymyksistä:

  • Mikä teidän mielestänne on tärkeää Nefin sanoissa ”kuitenkin minä kuljin eteenpäin”? (1. Nefi 4:7.)

  • Kuinka Nefin usko teki mahdolliseksi sen, että hän pystyi hankkimaan pronssilevyt?

Kun oppilaat ovat keskustelleet oivalluksistaan parinsa kanssa, selitä, että Herra saattaa pyytää meitä tekemään jotakin, kuten Hän pyysi Nefiä ja tämän veljiä, ilmoittamatta heti, miksi, milloin tai kuinka meidän pitäisi tehdä se. Nefi sai tietää, miksi, milloin ja kuinka Herra auttaisi häntä, vasta sitten kun hän oli antanut Hengen johdattaa itseään ja vasta sitten kun hän oli päättänyt toimia uskossa. Lausu todistuksesi siitä, että kun me osoitamme uskoa Jumalaan ja pyrimme tekemään sen, mitä Hän pyytää, silloinkin kun emme näe lopputulosta, niin Hän johdattaa meitä Pyhän Hengen vaikutuksella.

Jos aikaa riittää, voit ehkä kysyä oppilailta, onko heillä kysymyksiä tai haluavatko he kertoa siitä, mitä he ovat oivaltaneet päivän 4 aikana tutkiessaan lukuja 1. Nefi 5–6; 9. Voisit esimerkiksi pyytää heitä kertomaan, kuinka he vastasivat tehtävään 4, jossa heitä pyydettiin kirjoittamaan tilanteesta, jolloin he ovat tutkineet pyhiä kirjoituksia ja tunteneet Herran Hengen.

Pyydä lopuksi yhtä oppilasta lukemaan ääneen (tai lausumaan ulkoa) pyhien kirjoitusten hallittava kohta 1. Nefi 3:7. Esitä sitten seuraavat kysymykset:

  • Minkä periaatteen 1. Nefi 3:7 opettaa liittyen kuuliaisuuteen Herran käskyille? (Oppilaiden tulisi pystyä ilmaisemaan seuraava periaate: jos me pyrimme tekemään, mitä Herra käskee, Hän valmistaa meille keinon toteuttaa sen.)

  • Mitä Lehin ja Nefin kuuliaisuudesta Jumalan käskyjä kohtaan seurasi sen mukaan, mitä olette lukeneet luvuista 1. Nefi 1–6 ja 9?

  • Milloin Herra on valmistanut keinon auttaakseen sinua noudattamaan jotakin käskyä?

Kehota oppilaita pohtimaan, millä osa-alueella he voivat täydellisemmin osoittaa kuuliaisuuttaan Jumalalle. Voisit kenties lopettaa oppiaiheen todistamalla siunauksista, joita on tullut elämääsi, kun olet pyrkinyt noudattamaan Herran käskyjä.

Seuraava viikko (1. Nefi 7–14)

Seuraavalla viikolla oppilaat perehtyvät Lehin ja Nefin näkyihin. Lehin ja Nefin näyt elämän puusta soveltuvat meidän elämäämme nykyään. Nefin näkyä koskevassa kertomuksessa kuvataan Jeesuksen Kristuksen syntymä, palvelutyö ja sovitus, se, kuinka pakanat löytävät ja asuttavat Amerikan, sekä tärkeiden totuuksien katoaminen Raamatusta ja niiden palauttaminen Mormonin kirjan välityksellä. Nefin näkyä koskeva kertomus päättyy kuvaukseen evankeliumin palautuksesta.

Tulosta