Kirjasto
Oppiaihe 31: 2. Nefi 11 ja 16


Oppiaihe 31

2. Nefi 11 ja 16

Johdanto

Luvussa 2. Nefi 11 Nefi kertoi rakastavansa Jesajan sanoja. Hän todisti myös, että Jaakob ja Jesaja olivat nähneet Lunastajan, ”niin kuin minäkin olen hänet nähnyt” (2. Nefi 11:2). Luku 2. Nefi 16 sisältää Jesajan kertomuksen siitä, kuinka hänet puhdistettiin synneistään ja kutsuttiin profeetaksi, kun hän näki ”Herran istuvan – – valtaistuimella” (ks. 2. Nefi 16:1, 5–8). Sekä Nefi että Jaakob opettivat, että on tärkeää soveltaa Jesajan kirjoituksia meihin (ks. 1. Nefi 19:23; 2. Nefi 6:5; 11:2), ja Herra julisti, että ”suuria ovat Jesajan sanat” (3. Nefi 23:1). Luvussa 2. Nefi 11 on Nefin selityksiä siitä, miksi hän sisällytti Jesajan profetioita aikakirjaansa, ja siten ne toimivat johdantona Jesajan sanoihin luvuissa 2. Nefi 12–24. Luku 2. Nefi 25 kokoaa nämä luvut sisältäen Nefin neuvoja siitä, kuinka Jesajan sanoja voi ymmärtää (ks. oppiaihe 35 tässä kirjassa).

Opetusehdotuksia

2. Nefi 11

Nefi ilmaisee ilonsa todistaessaan, että pelastus tulee Jeesuksen Kristuksen kautta

Kehota kolmea oppilasta kirjoittamaan kutakin itsekseen yksi virke siitä, mitä viime oppitunnilla tapahtui. Älä anna heidän vertailla sitä, mitä he kirjoittavat, tai keskustella siitä. Havainnollista, mitä hyötyä on siitä, että todistajia on enemmän kuin yksi, pyytämällä näitä kolmea oppilasta lukemaan virkkeensä ääneen. Kun ensimmäinen oppilas on lukenut virkkeensä, kysy luokalta, onko se täydellinen selostus siitä, mitä heidän edellisellä oppitunnillaan tapahtui. Pyydä sitten toista oppilasta lukemaan virkkeensä ja kysy, onko se täydellinen selostus heidän edellisestä oppitunnistaan. Kun kolmas oppilas on lukenut, esitä sama kysymys.

  • Mitä hyötyä on siitä, että on useampia todistajia?

Selitä, että Herra kutsuu profeettoja olemaan todistajinaan maailmalle. Kannusta oppilaita pohtimaan, mitä heille on merkinnyt se, että he ovat kuulleet profeettojen todistavan Jeesuksesta Kristuksesta.

Kirjoita taululle seuraava toteamus: Tutkimalla profeettojen todistuksia Jeesuksesta Kristuksesta me voimme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen ja riemuita Hänestä.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 2. Nefi 11:2–3.

  • Mitä sellaista näiden jakeiden mukaan Nefi, Jesaja ja Jaakob kokivat, minkä johdosta heidän oli mahdollista olla Jeesuksen Kristuksen erityisiä todistajia?

  • Mistähän syystä on tärkeää, että meillä on useiden profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta? (Ks. myös Moosia 13:33–35.)

Kehota oppilaita silmäilemään kohdan 2. Nefi 11:4–6 jokaisen jakeen ensimmäisiä rivejä ja etsimään ilmaus, jonka Nefi toisti jokaisessa jakeessa.

  • Mitä tarkoittaa se, että ”iloitsee” jostakin? (Voisit selittää, että sana iloita tuo mieleen tunteen, joka on syvempää kuin että vain pitää tai on kiinnostunut jostakin. Se tarkoittaa ilon ja tyytyväisyyden kokemusta.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 11:4–7 ja ottamaan selville, mistä asioista Nefi iloitsi. Järjestä sitten luokka pareiksi. Pyydä oppilaita kertomaan, mitkä ilmaukset tekevät heihin suurimman vaikutuksen ja miksi. Kehota heitä myös kertomaan, mistä he iloitsevat tai mikä saa heidät riemuitsemaan Jeesuksesta Kristuksesta.

Lue ääneen 2. Nefi 11:8 ja pyydä oppilaita panemaan merkille syy, miksi Nefi sisällytti aikakirjaansa Jesajan kirjoituksia.

  • Mitä Nefi toivoi kansansa ja tulevien Mormonin kirjan lukijoiden kokevan, kun he lukevat Jesajan sanoja?

Seuraavassa luettelossa on esimerkkejä siitä, miksi Nefi sisällytti aikakirjaansa Jesajan kirjoituksia:

  1. Jesaja oli nähnyt Vapahtajan, kuten Nefi ja Jaakob (ks. 2. Nefi 11:2–3; ks. myös 2. Nefi 16:1–5, jossa on Jesajan kuvaus näystä, jossa hän näki Vapahtajan).

  2. Nefi iloitsi todistaessaan Kristuksesta, ja myös Jesaja todisti Kristuksesta (ks. 2. Nefi 11:4, 6; ks. myös 2. Nefi 17:14 ja 19:6–7, kaksi esimerkkiä Jesajan Vapahtajaa koskevista profetioista).

  3. Nefi iloitsi Herran liitoista (ks. 2. Nefi 11:5). Jesajan profetiat liittyivät Herran liittoihin. Esimerkiksi hän profetoi myöhempien aikojen temppelityöstä (ks. 2. Nefi 12:1–3).

Selitä, että tässä ja kolmessa seuraavassa oppiaiheessa oppilaat tutkivat ja käsittelevät Jesajan sanoja, jotka ovat luvuissa 2. Nefi 12–24. Kannusta heitä etsimään näissä luvuissa olevia totuuksia, jotka vahvistavat heidän todistustaan Vapahtajasta ja auttavat heitä riemuitsemaan Hänestä. Kehota oppilaita kertomaan perheensä jäsenille ja ystävilleen joistakin lempijakeistaan näissä luvuissa.

2. Nefi 16

Jesaja kutsutaan palvelemaan profeettana

Selitä, että luokka tutkii seuraavaksi lukua 2. Nefi 16, koska se sisältää Jesajan kertomuksen näystä, jossa hän sai kutsun profeetaksi. Auta oppilaita valmistautumaan tämän näyn ymmärtämiseen selittämällä, että Jesajan kirjoituksissa käytetään vertauskuvallista kieltä. Pyhissä kirjoituksissa käytetään paljon vertauskuvia, malleja ja kuvakieltä. Tuo esiin, että yhdessä heidän aiemmin lukemistaan jakeista Nefi sanoi: ”Kaikki, mitä Jumala on maailman alusta asti antanut ihmiselle, on vertauskuvana [Jeesuksesta Kristuksesta]” (2. Nefi 11:4). Vertauskuvien ja mallien käyttäminen on yksi keino, jolla meille pyhissä kirjoituksissa opetetaan Herran pelastustehtävää.

Kirjoita taululle seuraavat sanat ja ilmaukset: liepeet; serafit (enkelit), joilla kullakin on kuusi siipeä; savu; hehkuva hiili.

Kysy oppilailta, mitä heidän mieleensä tulee, kun he näkevät tai kuulevat nämä sanat. Selitä lyhyen keskustelun jälkeen, että Jesaja käytti näitä sanoja kertoessaan, kuinka hänet kutsuttiin Jumalan profeetaksi. (Koeta auttaa oppilaita ymmärtämään, mitä Jesaja tarkoitti. Varo analysoimasta liikaa, mitä vertauskuvalliset ilmaukset tarkoittavat. Auta sen sijaan oppilaita näkemään, kuinka Jesajan sanoma soveltuu heidän elämäänsä.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 2. Nefi 16:1.

Selitä, että tässä jakeessa sana liepeet tarkoittaa viitan alareunaa tai helmoja.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 16:2–3. Selitä että ”serafit” ovat enkeleitä, jotka asuvat Jumalan edessä.

  • Mitä serafien kuusi siipeä voisivat tarkoittaa? (Voisit ehdottaa, että oppilaat lukevat kohdan OL 77:4, joka valaisee asiaa. Kielikuva siivistä on vertauskuva kyvystä liikkua ja toimia.)

  • Mitkä sanat osoittavat, miten serafit suhtautuivat Herraan?

  • Milloin te olette suhtautuneet samalla tavoin Jumalaan?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 16:4 ja Ilm. 15:8. Pyydä luokkaa selvittämään, mitä ilmaus ”täyteen savua” tarkoittaa. (Sinun on kenties tarpeen auttaa oppilaita ymmärtämään, että savu kuvaa Herran läsnäoloa, voimaa ja kirkkautta.) Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat pyhiin kirjoituksiinsa kohdan 2. Nefi 16:4 marginaaliin viitteen Ilm. 15:8.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 16:5. Pyydä luokkaa etsimään ilmaukset, jotka kuvaavat sitä, miltä Jesajasta tuntui olla Herran edessä.

  • Mitä arvelette Jesajan tarkoittaneen, kun hän sanoi: ”Minä hukun, koska minulla on saastaiset huulet”? (Sinun on kenties tarpeen selittää, että kohdan 2. Nefi 16:5 sana hukkua on käännetty hepreankielisestä sanasta, joka tarkoittaa ’erottaa’, ja ilmaus saastaiset huulet viittaa siihen, että Jesaja oli tietoinen synneistään ja kansansa synneistä. Jesaja sanoi, ettei hän tuntenut olevansa kelvollinen olemaan Herran edessä.)

Anna oppilaille hetki aikaa pohtia, miksi Jesaja kenties tunsi niin. Selitä, että useat profeetat ovat ilmaisseet, kuinka riittämättömiksi he ovat tunteneet itsensä, kun he ovat saaneet kutsumuksensa. Presidentti Spencer W. Kimball kuvaili puhelinkeskustelua, jossa presidentti J. Reuben Clark jr. ensimmäisestä presidenttikunnasta ilmoitti hänelle, että hänet oli kutsuttu kahdentoista koorumiin:

”’Oi, veli Clark! En kai minä? Ethän tarkoita minua? Tässä täytyy olla jokin erehdys. En varmaankaan kuullut oikein, mitä sanoit.’ Näin sanoin vajotessani tuolilta lattialle. – –

’Oi, veli Clark! Se tuntuu niin mahdottomalta. Olen niin heikko ja pieni ja rajoittunut ja kykenemätön.’” (Julkaisussa Edward L. Kimball ja Andrew E. Kimball jr., Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, 1977, s. 189.)

Auta oppilaita ymmärtämään, että Jesaja, joka oli vanhurskas mies, tunsi itsensä kelvottomaksi ja saastaiseksi Herran edessä. Kukapa meidän keskuudessamme ei tuntisi itseään kelvottomaksi olemaan Jumalan edessä?

Kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen sovitus voi puhdistaa meidät saastaisuudestamme.

Jos mahdollista, näytä oppilaille pientä hiilenpalaa tai palanutta puunpalaa. Kysy heiltä, miltä se näyttäisi, jos se olisi juuri otettu pois tulesta.

  • Mitä tapahtuisi henkilölle, joka koskettaisi kuumaa hiiltä?

Lue ääneen 2. Nefi 16:6–7. Pyydä oppilaita lukemaan nämä jakeet samaan aikaan itsekseen ja panemaan merkille, millainen kokemus Jesajalla oli hehkuvasta hiilestä.

  • Mitä kohdan 2. Nefi 16:7 mukaan tarkoitti se, että enkeli vertauskuvallisesti kosketti Jesajan huulia hehkuvalla hiilellä? (Sinun on ehkä tarpeen selittää, että hehkuva hiili on vertauskuva puhdistamisesta. Kun enkeli Jesajan näyssä kosketti hänen huuliaan hiilellä, se kuvasi sitä, että Herra puhdisti Jesajan hänen saastaisuudestaan ja antoi hänelle anteeksi hänen syntinsä.)

Anna oppilaille muutama hetki aikaa miettiä tilanteita, jolloin he ovat tunteneet Jeesuksen Kristuksen sovituksen puhdistavan voiman.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 16:8–13. Kehota yhtä oppilasta tekemään yhteeveto siitä, mitä Herra sanoi Jesajan palvelutehtävästä kansan parissa. (Sinun on kenties tarpeen selittää, että Herra antoi Jesajalle neuvon, etteivät kapinalliset israelilaiset tulisi juurikaan välittämään hänen saarnaamisestaan mutta että hänen pitäisi jatkaa saarnaamista, kunnes ”maa on kokonaan autio”. Toisin sanoen Herra jatkaa armollisesti pelastustyötään palvelijoidensa välityksellä ”niin kauan kuin aika kestää tai maa pysyy tai sen päällä on yksikin ihminen pelastettavana” [Moroni 7:36].)

Selitä, että Jesajasta tuli Herran Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa voimallinen todistaja. Todista, että Vapahtaja on todellinen ja voi antaa anteeksi syntimme ja että kun me koemme sovituksen voiman elämässämme, meistäkin voi tulla Vapahtajan todistajia.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 16:2–3. Onko enkeleillä siivet?

”Jumalan enkelillä ei ole koskaan siipiä” (Joseph Smith, julkaisussa History of the Church, osa 3, s. 392). Miksi sitten Jesaja kuvaili, että enkeleillä oli siivet? Vanhin Bruce R. McConkie on selittänyt, että tuo kuvaus on vertauskuvallinen: ”Se seikka, että nämä pyhät olennot näytettiin hänelle siivekkäinä, on yksinkertaisesti kuvaamassa heidän kykyään liikkua, toimia jne., kuten oli laita myös muiden henkilöiden saamien näkyjen kohdalla (ks. OL 77:4)” (Mormon Doctrine, toinen laitos, 1966, s. 703).

Tulosta