Kirjasto
Oppiaihe 3: Pelastussuunnitelma


Oppiaihe 3

Pelastussuunnitelma

Johdanto

Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut seminaarinopettajia luomaan lyhyen katsauksen pelastussuunnitelmaan jokaisen kouluvuoden alussa.

”Lyhyt katsaus onnensuunnitelmaan – – tulee olemaan oppilaillenne erittäin arvokas, jos se käydään läpi heti alussa ja jos siihen palataan aika ajoin. – –

Nuoret ihmettelevät ’miksi?’ – Miksi meitä käsketään tekemään joitakin asioita, ja miksi meitä käsketään olemaan tekemättä toisia asioita? Tieto onnensuunnitelmasta – jo pääpiirteissäänkin – voi antaa nuorten mieleen vastauksen kysymykseen ’miksi’. – –

Antakaa peruskäsitys koko suunnitelmasta, vaikka vain vähäisin yksityiskohdin. – – Kertokaa heille, mistä tässä kaikessa on kyse, niin silloin he saavat tietää, ’miksi’. – –

Mikäli pyritte vastaamaan heidän ’miksi’-kysymyksiinsä, noudattakaa [tätä] kaavaa: ’Sen tähden ilmaistuaan heille lunastussuunnitelman Jumala antoi heille käskyjä’ [Alma 12:32, kursivointi lisätty].” (”The Great Plan of Happiness”, kirkon koululaitoksen Oppi ja liitot sekä kirkon historia -aiheinen symposiumi, 10. elokuuta 1993, s. 2–3, si.lds.org.)

Vastauksena presidentti Packerin neuvoon tässä oppiaiheessa esitetään lyhyt katsaus pelastussuunnitelmaan, kuten sitä opetetaan pyhissä kirjoituksissa. Oppiaihe keskittyy Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, joka on ”keskeinen tosiasia, ratkaiseva perusta ja suuren ja iankaikkisen pelastussuunnitelman pääoppi” (Jeffrey R. Holland, ”Lähetystyö ja sovitus”, Liahona, lokakuu 2001, s. 26). Kun oppilaat alkavat ymmärtää pelastussuunnitelmaa, heidän uskonsa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen vahvistuu. Heissä kasvaa voimakkaampi päättäväisyys pitää käskyt, saada pelastuksen toimitukset ja olla uskollisia liitoilleen.

Opetusehdotuksia

Pelastussuunnitelma Mormonin kirjassa

Selitä, että kuolevaisuutta edeltävässä henkimaailmassa me saimme kuulla taivaallisen Isämme suunnitelmasta meidän pelastukseksemme (ks. Moos. 4:1–2; Abr. 3:22–28). Tämän suunnitelman avulla meistä voisi tulla Hänen kaltaisiaan ja voisimme asua Hänen luonaan ikuisesti.

Kirjoita taululle Pelastussuunnitelma sisältää…

Pyydä oppilaita täydentämään tämä ajatus valmiiksi pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa.

Kun oppilailla on ollut aikaa kirjoittaa, esitä seuraava pelastussuunnitelman määritelmä. Voit halutessasi kirjoittaa sen taululle tai isolle paperille ennen oppitunnin alkua.

Pelastussuunnitelma on ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumin täyteys, jonka tarkoituksena on ihmisen kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän toteuttaminen. Siihen kuuluu luominen, lankeemus ja sovitus sekä kaikki Jumalan antamat lait, toimitukset ja opit. Tämän suunnitelman ansiosta ihmisten on mahdollista saada korotus ja elää ikuisesti Jumalan kanssa.” (PKO, ”Lunastussuunnitelma”, scriptures.lds.org.)

Pyydä oppilaita nostamaan kätensä, jos se, mitä he kirjoittivat, vastaa jollakin tavoin tätä määritelmää. Osoita sitten seuraavat kysymykset joillekin niistä oppilaista, jotka nostivat kätensä:

  • Mitä yhteistä sinun määritelmälläsi oli tämän määritelmän kanssa? Miksi sisällytit tämän seikan määritelmääsi?

Anna oppilaille tehtäväksi työskennellä pareittain. Pyydä kunkin parin kohdalla toista oppilasta lukemaan Alma 22:12–14 ja toista oppilasta lukemaan 2. Nefi 2:25–28. (Voit halutessasi kirjoittaa nämä viitteet taululle.) Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä pelastussuunnitelman osia mainitaan heille annetussa kohdassa. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, kehota parin kumpaakin osapuolta kertomaan vuorotellen, mitä he ovat löytäneet.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: 2. Nefi 9:6; 2. Nefi 11:5; Alma 12:25; Alma 24:14; Alma 42:8; Alma 42:15. (Voit halutessasi kirjoittaa ne taululle ennen oppituntia.)

Selitä, että Mormonin kirjassa profeetat käyttävät useita eri nimityksiä viitatessaan taivaallisen Isän suunnitelmaan. Kehota oppilaita ottamaan esiin 2. Nefi 9:6 ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan se ääneen.

  • Millä ilmauksella tässä jakeessa viitataan Jumalan suunnitelmaan? (”Suuren Luojan armollinen suunnitelma.” Kirjoita tämä taululle kohdan 2. Nefi 9:6 viereen.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen muut taululla luetellut pyhien kirjoitusten kohdat ja panemaan merkille ilmauksia, jotka viittaavat taivaallisen Isän suunnitelmaan. Kun joku heistä löytää ilmauksen, joka viittaa taivaallisen Isän suunnitelmaan, kehota häntä kirjoittamaan se taululle sen pyhien kirjoitusten viitteen viereen, jonka kohdasta se löytyy. Valmiin luettelon taululla pitäisi näyttää kutakuinkin tällaiselta:

(Voit kenties auttaa oppilaita arvostamaan Mormonin kirjan opetuksia entistä enemmän tuomalla esiin, että sanat pelastussuunnitelma, onnensuunnitelma ja lunastussuunnitelma mainitaan useita kertoja Mormonin kirjassa mutta ei Raamatussa.)

  • Mitä nämä nimitykset korostavat taivaallisen Isän suunnitelmassa? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että taivaallisen Isän suunnitelman tarkoituksena on tuoda Hänen lapsilleen iankaikkinen pelastus ja onni.)

Todista, että me emme voi palata Jumalan eteen ja saada iankaikkista pelastusta ilman jumalallista apua. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Moosia 3:17 ja panemaan merkille, kuka on pelastussuunnitelman keskeinen hahmo. Kun he ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 2:8. Tähdennä, että Jeesus Kristus on pelastussuunnitelman keskeinen hahmo ja että juuri Hänen sovituksensa ansiosta suunnitelma toimii kaikkien Jumalan lasten kohdalla. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan seuraava profeetta Joseph Smithin lausunto:

Kuva
Profeetta Joseph Smith

”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen. Kaikki muu uskontoomme liittyvä on vain tämän lisänä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 51.)

Haluat kenties selittää, että sana lisä viittaa esineeseen tai asiaan, joka liittyy johonkin tärkeämpään, kuten oksa on osa puuta. Puu voi elää ilman oksaa, mutta oksa ei voi pysyä elävänä, jos se otetaan erilleen puun juurista ja rungosta. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, että oppi Jeesuksen Kristuksen sovituksesta on ”koko kristinopin alkujuuri. Ihminen voi tietää paljon evankeliumista sellaisena kuin se haarautuu juuresta, mutta jos tunnette vain oksat eivätkä nuo oksat ole kosketuksissa tuohon juureen, jos ne on leikattu erilleen tuosta totuudesta, niissä ei ole mitään elämää eikä ydintä eikä lunastusta.” (”Välimies”, Valkeus, lokakuu 1977, s. 60.)

Selitä, että taivaallisen Isän suunnitelmaa kutsutaan usein pelastussuunnitelmaksi, koska se liittyy meidän pelastamiseemme. Jeesusta Kristusta, joka sovituksen kautta mahdollisti meidän pelastumisemme, kutsutaan Vapahtajaksi.

Kirjoita taululle kysymys Miltä meidät tulee pelastaa…

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:6–10, ja pyydä sitten toista oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 9:21–22. Kehota muita oppilaita seuraamaan ja panemaan merkille, mitä he vastaisivat taululla olevaan kysymykseen. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät löytämänsä asiat pyhiin kirjoituksiinsa.

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet, ja kirjoita heidän vastauksiaan taululle. Varmista, että he ymmärtävät, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki ihmiset pelastuvat fyysisestä kuolemasta. Tee myös selväksi, että sovituksen ansiosta meidät voidaan pelastaa synneistämme, jotka muutoin tekisivät mahdottomaksi sen, että voisimme asua Jumalan luona.

Lue profeetta Jaakobin seuraavat sanat: ”Oi kuinka suuri on meidän Jumalamme hyvyys” (2. Nefi 9:10). ”Oi kuinka suuri on Jumalamme suunnitelma!” (2. Nefi 9:13.)

  • Kuinka Jaakobin sanat kohdassa 2. Nefi 9:6–10 auttavat teitä ymmärtämään, miksi hän huudahtaisi näin?

  • Mitä kohdan 2. Nefi 9:7, 9 mukaan tapahtuisi, ellei olisi sovitusta? (Kehomme kuolisi eikä koskaan enää nousisi kuolleista, ja henkemme joutuisi Perkeleen alaiseksi.)

Viittaa pelastussuunnitelman määritelmän viimeiseen virkkeeseen, jonka luit aiemmin oppiaiheen aikana: ”Tämän suunnitelman ansiosta ihmisten on mahdollista saada korotus ja elää ikuisesti Jumalan kanssa.”

  • Miksi on tärkeää ymmärtää, että suunnitelma tekee korotuksemme mahdolliseksi mutta ei varmaksi? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, varmista, että he ymmärtävät, että meillä on tahdonvapaus, kyky valita ja toimia omasta puolestamme. Meidän korotuksemme riippuu osittain siitä, kuinka me suhtaudumme Jumalan meille tarjoamiin siunauksiin.)

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: 2. Nefi 2:25–28; 2. Nefi 31:17–20; Alma 34:15–16. Pyydä oppilaita tutkimaan näitä kohtia itsekseen ja kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa luettelo asioista, joita meidän tulee näiden kohtien mukaan tehdä saadaksemme kaiken, mitä Jumala tarjoaa meille pelastussuunnitelmansa kautta.

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tehdä tämä tehtävä, pyydä heitä kertomaan vastauksiaan toisilleen. Kun he tekevät niin, tähdennä esimerkkejä kuuliaisuudesta Jumalan antamille laeille, toimituksille ja opeille, jotka mainitaan aiemmin lukemassasi määritelmässä. (Näissä jakeissa mainitaan esimerkiksi parannukseen johtavan uskon osoittaminen, kasteelle meneminen ja Pyhän Hengen lahjan saaminen.) Kun oppilaat ovat kertoneet vastauksiaan, voit halutessasi esittää seuraavia kysymyksiä:

  • Kuinka meidän tekomme vaikuttavat kykyymme saada sovituksen siunaukset? (Kun oppilaat vastaavat, etsi mahdollisuuksia todistaa, että kun me päätämme elää Jeesuksen Kristuksen evankeliumin mukaan ja noudattaa Jumalan suunnitelmaa, me valmistaudumme vastaanottamaan iankaikkisen elämän Vapahtajan sovituksen ansiosta.)

  • Kuinka pelastussuunnitelman ymmärtäminen voi auttaa meitä pitämään käskyt?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 2:25.

  • Millä tavoin pelastussuunnitelman noudattaminen on tuonut teille iloa?

Päätä oppiaihe selittämällä, että kun oppilaat tutkivat Mormonin kirjaa, he tulevat oppimaan paljon enemmän pelastussuunnitelmaan liittyviä oppeja. Tässä oppiaiheessa on esitetty vain lyhyt katsaus. Kannusta oppilaita panemaan tutkiessaan merkille kaikkea, mitä Jumala on tehnyt heidän hyväkseen osana pelastussuunnitelmaansa, sekä panemaan merkille kaikkea, mitä heidän tulee tehdä saadakseen täysin ne siunaukset, joita Jumala on heille suunnitellut. Lausu todistuksesi niistä totuuksista, joita tässä oppiaiheessa on käsitelty.

Tulosta