Kirjasto
Oppiaihe 140: Mormon 7–8:11


Oppiaihe 140

Mormon 7–8:11

Johdanto

Nefiläisten ja lamanilaisten välillä käydyn viimeisen taistelun jälkeen Mormon kirjoitti Mormonin kirjan kansan tuleville jälkeläisille siitä, kuinka tärkeää heidän on tietää, keitä he ovat ja mitä heidän täytyy tehdä pelastuakseen. Tuntien suurta rakkautta vihollistensa tulevia jälkeläisiä kohtaan Mormon opetti, kuinka tärkeää on noudattaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumia, jotta heidän kävisi hyvin tuomion päivänä (ks. Morm. 7:10). Mormonin kuoleman jälkeen hänen poikansa Moroni jäi yksin kirjoittamaan kansansa tuhosta.

Opetusehdotuksia

Mormon 7

Viimeisessä todistuksessaan Mormon kehottaa lamanilaisten jälkeläisiä uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja noudattamaan Hänen evankeliumiaan

Kirjoita taululle luku 230 000. Kysy oppilailta, muistavatko he, kuinka tämä lukumäärä liittyy nefiläisten tuhoon. (Se ilmoittaa niiden nefiläissotilaiden lukumäärän, jotka kuolivat viimeisessä taistelussa, joka on kirjattu muistiin lukuun Morm. 6. Voisit tähdentää, että jakeissa Morm. 6:10–15 esiintyvät lukumäärät näyttävät viittaavan vain niihin, jotka sotivat taistelussa, eivät niihin moniin muihin, jotka saivat surmansa taistelun seurauksena.) Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat jääneet henkiin suuressa taistelussa, jossa heidän perheensä jäsenet ja ystävät on surmattu ja heidän maansa on valloitettu. Anna heille hetki aikaa ajatella, mitä he mahtaisivat sanoa, jos he kirjoittaisivat viestin niiden ihmisten jälkeläisille, jotka ovat surmanneet heidän rakkaansa ja valloittaneet heidän maansa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 7:1–4 ja panemaan merkille joitakin Mormonin viimeisistä sanoista lamanilaisten jälkeläisille.

  • Mitä Mormon halusi lamanilaisten jälkeläisten tietävän?

  • Mitä Vapahtajan ominaisuuksia huomaatte Mormonin sanoissa hänen vihollisilleen?

Auta oppilaita ymmärtämään, että Mormon opetti lamanilaisten jälkeläisille, mitä näiden pitäisi tehdä pelastuakseen. Hän tunsi Kristuksen rakkautta kaikkia ihmisiä, jopa vihollisiaan kohtaan.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 7:5, 8, 10 ja panemaan merkille, mitä Mormonin opetuksen mukaan hänen lukijoidensa täytyy tehdä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville, ja kirjoita heidän vastauksensa taululle. Voisit mainita, että Mormonin opetukset ovat samoja evankeliumin periaatteita, jotka olisivat voineet säästää nefiläiset tuholta (ks. Morm. 3:2).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 7:6–7. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra tarjoaa kaikille niille, jotka uskovat Häneen ja ottavat vastaan Hänen evankeliuminsa. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kannusta heitä kirjoittamaan kohdan Morm. 7:6–7 viereen seuraava totuus: Herra tarjoaa pelastuksen kaikille, ja Hän lunastaa ne, jotka ottavat vastaan Hänen evankeliuminsa periaatteet ja toimitukset.

Kirjoita taululle seuraava kysymys. Kehota oppilaita kirjoittamaan vastauksensa tähän kysymykseen seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

Mitä siunauksia kohdan Morm. 7:7 mukaan saavat ne, jotka havaitaan syyttömiksi Jumalan edessä?

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet.

Mormon 8:1–11

Mormonin kuoltua hänen poikansa Moroni jää yksin kirjoittamaan kansansa tuhosta

Pyydä oppilaita ajattelemaan hetkeä, jolloin he ovat olleet yksin jossakin tilanteessa, jossa heidän uskonsa on ollut koetuksella – kenties tilanteessa, jossa he olisivat voineet helposti tehdä jotakin väärin ilman että kukaan olisi nähnyt. Kehota heitä miettimään, miten kävi heidän päättäväisyydelleen seurata Vapahtajaa ja pitää Hänen käskynsä: kasvoiko se tuolloin, pysyikö se samana vai heikkenikö se.

  • Miksihän jotkut ihmiset valitsevat sen, etteivät he pysy uskollisina ollessaan yksin jossakin tilanteessa, joka koettelee heidän uskoaan?

  • Miksihän jotkut ihmiset valitsevat samassa tilanteessa sen, että he pysyvät uskollisina?

Selitä, että Mormon sai surmansa nefiläisten ja lamanilaisten välillä käydyn viimeisen taistelun jälkeen ja hänen poikansa Moroni jäi yksin – ilman yhtäkään perheenjäsentä tai ketään kansaansa kuuluvaa. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moronin sanat jakeissa Morm. 8:1–9 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, miten Moroni kuvailee olosuhteita. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

  • Miltä teistä mahtaisi tuntua, jos te olisitte Moronin olosuhteissa?

Pyydä oppilaita katsomaan vuosilukuja lukujen tiivistelmissä tai sivujen alalaidoissa ja auta heitä huomaamaan, että siitä, kun Mormon kirjoitti viimeiset sanansa, kului suunnilleen 16 vuotta ennen kuin Moroni alkoi kirjoittaa levyihin. Kehota sitten oppilaita katsomaan jälleen jakeita Morm. 8:1–4 nähdäkseen, mitä Moroni oli päättänyt tehdä, vaikka hän oli ollut yksin niin kauan. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät. (Heidän pitäisi huomata, että Moroni oli päättänyt totella isäänsä ja kirjoittaa levyihin.)

  • Mitä periaatteita me voimme oppia siitä, että Moroni oli kuuliainen olosuhteistaan huolimatta? (Kun oppilaat esittävät ajatuksiaan, tähdennä seuraavaa totuutta: Voimme päättää pysyä uskollisina silloinkin kun olemme yksin. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Morm. 8:1–4 viereen.)

Tähdennä, että Moronilla oli ainutlaatuinen tehtävä. Hän jäi yksin jäljelle kirjoittamaan murheellista tarinaa kansansa tuhosta (ks. Morm. 8:3). Vaikka oppilaat eivät kohtaakaan täsmälleen samoja olosuhteita, he saattavat kohdata tilanteita, joissa he ovat yksin ja heidän täytyy pysyä uskollisina. He saattavat kohdata myös tilanteita, joissa he tuntevat olevansa yksin silloinkin, kun he ovat muiden ihmisten joukossa – esimerkiksi silloin, kun he ovat sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät elä Herran ja Hänen profeettojensa asettamien tasovaatimusten mukaisesti.

  • Ketkä tuntemanne ihmiset ovat olleet uskollisia silloinkin, kun he ovat olleet yksin haasteellisissa olosuhteissa?

Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, esitä muutamia näistä jatkokysymyksistä tai ne kaikki:

  • Kuinka tämä henkilö toimi niissä olosuhteissa?

  • Kuinka henkilöä lopulta siunattiin, koska hän teki, mitä Jumala oli käskenyt hänen tehdä?

  • Miten nämä esimerkit auttavat teitä?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 8:10–11. Pyydä heitä mainitsemaan yksi tapa, jolla Herra tuki Moronia ja Mormonia niissä vaikeissa olosuhteissa, joita he kohtasivat. (Herra lähetti kolme nefiläistä palvelemaan Mormonia ja Moronia; ks. myös 3. Nefi 28:25–26.) Korosta, että jos me olemme uskollisia Jumalalle yksinäisissä tai vaikeissa olosuhteissa, Hän auttaa meitä pysymään uskollisina. Keskustelkaa tästä totuudesta käyttäen apuna seuraavia kysymyksiä:

  • Milloin te olette olleet kuuliaisia jollekin taivaallisen Isän käskylle erityisen vaikeissa olosuhteissa? Kuinka teitä mielestänne siunattiin, kun teitte niin?

  • Miksi mielestänne on tärkeää valmistautua nyt olemaan uskollinen vaikeissa olosuhteissa tulevaisuudessa?

Kannusta oppilaita pysymään uskollisina niissäkin olosuhteissa, jolloin heidän täytyy olla yksin, esittämällä presidentti Thomas S. Monsonin seuraava lausunto:

Kuva
Presidentti Thomas S. Monson

”Kun me elämme jokapäiväistä elämäämme, on miltei väistämätöntä, että uskoamme koetellaan. Joskus saatamme huomata olevamme muiden ympäröimänä ja olla silti vähemmistönä tai jopa yksin puolustamassa tietoa siitä, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei ole. Onko meillä moraalista rohkeutta puolustaa lujana omia uskonkäsityksiämme, vaikka meidän täytyisi tehdä se yksin? – – Olkaamme aina rohkeita ja valmistautuneita puolustamaan sitä, mihin me uskomme, ja jos meidän täytyy tehdä se yksin, tehkäämme se rohkeasti, sen voiman vahvistamina, että todellisuudessa emme ole koskaan yksin, kun seisomme taivaallisen Isämme rinnalla.” (”Uskalla seistä yksin”, Liahona, marraskuu 2011, s. 60, 67.)

Kerro lopuksi jokin kokemus, jolloin Herra on siunannut sinua, kun olet ollut uskollinen yksinäisissä tai vaikeissa olosuhteissa.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Kirjoita taululle sana kehottaa. Selitä, että sana kehottaa tarkoittaa sitä, että kannustaa voimakkaasti muita toimimaan tietyllä tavalla. Selitä, että Mormonin viimeiset sanat luvussa Morm. 7 ovat hyvä esimerkki kehotuksesta. Anna kullekin oppilaalle paperi ja sano heille, että heidän tulee kirjoittaa kehotus, jonka pohjana on jokin Mormonin kirjan hallittava kohta, joka on yksi heidän suosikeistaan. Pyydä oppilaita kirjoittamaan paperin ylälaitaan seuraavaa: ”Haluaisin sanoa jotakin viimeisten aikojen nuorille.” Kehota jokaista oppilasta valitsemaan yksi mieleinen pyhien kirjoitusten hallittava kohta ja sitten kirjoittamaan valitsemansa kohdan pohjalta kehotus viimeisten aikojen nuorille. Heidän kehotuksensa voisi sisältää tiivistelmän kyseisen hallittavan kohdan päätotuuksista, selityksen sille, miksi nämä totuudet ovat tärkeitä nykypäivän nuorille, ja kutsun toimia näiden totuuksien mukaisesti. Kehotuksen lopussa voisi olla samankaltainen lupaus kuin jakeessa Morm. 7:7 tai Morm. 7:10. Voisit pyytää muutamaa oppilasta esittämään valmiin kehotuksensa luokalle. Voisit myös kerätä nämä kehotukset ja käyttää niitä vihjeinä tulevissa pyhien kirjoitusten hallittaviin kohtiin liittyvissä toiminnoissa tai laittaa ne näkyviin luokkahuoneessa.

Huom. Voit käyttää tätä toimintaa milloin tahansa oppiaiheen aikana. Voit esimerkiksi käyttää sitä oppiaiheen lopussa tai voit käyttää sitä käsiteltyänne luvun Morm. 7.

Kommentteja ja taustatietoja

Mormon 7. Mormonin viimeinen vetoomus uskoa Kristukseen

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt Mormonin viimeistä vetoomusta uskoa Kristukseen, vetoomusta, jonka Mormon kirjoitti meidän aikamme ihmisille nähtyään koko kansakuntansa tuhoutumisen:

”Yksinpuhelussaan kuoleman kynnyksellä Mormon osoitti sanansa kautta ajan ja paikan kaikille, varsinkin ’Israelin huoneen jäännökselle’, joka jonakin päivänä lukisi hänen majesteettisen aikakirjansa. Niiden, jotka elävät toisena ajankohtana ja toisessa paikassa, on opittava se, mitä Mormonin edessä lojuvat olivat unohtaneet – että kaikkien on ’uskottava Jeesukseen Kristukseen, että hän on Jumalan Poika’, että kun Hänet oli ristiinnaulittu Jerusalemissa, Hän oli ’Isän voimalla – – noussut ylös, minkä kautta hän on saanut voiton haudasta; ja hänessä on myös kuoleman pistin nielty.

Ja hän saa aikaan kuolleiden ylösnousemuksen – – [ja] maailman lunastuksen.’ Ne, jotka lunastetaan, voivat sitten Kristuksen ansiosta nauttia ’onnen [tilasta], jolla ei ole loppua’. [Morm. 7:2, 5–7.] – –

Teidän on ’uskottava Kristukseen’ – varsinkin sellaisten murheellisten mutta vältettävissä olevien seurausten valossa – oli Mormonin viimeinen vetoomus ja hänen ainoa toiveensa. Se on koko sen kirjan perimmäinen tarkoitus, joka on tullut myöhempien aikojen maailmalle hänen mukaansa nimettynä.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 321–322.)

Tulosta