Kirjasto
Oppiaihe 138: Mormon 3–4


Oppiaihe 138

Mormon 3–4

Johdanto

Valloitettuaan uudelleen maansa lamanilaisilta nefiläiset valmistautuivat jälleen taisteluun. Mormon pyysi hartaasti nefiläisiä tekemään parannuksen. Sen sijaan he kerskuivat omasta voimastaan ja vannoivat kostavansa surmattujen veljiensä puolesta. Koska Herra oli kieltänyt kansaansa tavoittelemasta kostoa, Mormon kieltäytyi johtamasta nefiläisten sotajoukkoa, ja he kärsivät tappion. Koska nefiläiset pysyivät jumalattomuudessa, Jumala vuodatti tuomionsa heidän päälleen ja lamanilaiset alkoivat hävittää heitä maan päältä.

Opetusehdotuksia

Mormon 3:1–8

Herra säästää nefiläiset taistelussa suodakseen heille mahdollisuuden parannukseen, mutta he paaduttavat sydämensä

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraava kysymys: Onko teistä koskaan tuntunut siltä, että Herra yrittää kiinnittää teidän huomionne ja kannustaa teitä muuttamaan jotakin elämässänne?

Aloita pyytämällä oppilaita kertomaan vastauksensa taululla olevaan kysymykseen. (Varmista, etteivät he tunne olevansa pakotettuja kertomaan mitään, mikä on liian henkilökohtaista tai yksityistä.) Voisit itsekin kertoa jonkin kokemuksen.

Selitä, että Herra halusi kiinnittää nefiläisten huomion niin että nämä muuttaisivat jumalattomat tapansa. Nefiläiset kuitenkin paaduttivat sydämensä eivätkä ymmärtäneet, että Herra siunasi heitä heidän taisteluissaan lamanilaisia vastaan. Kun nefiläiset olivat tehneet sopimuksen lamanilaisten ja Gadiantonin rosvojen kanssa (ks. Morm. 2:28), Herra varjeli heitä antaen heidän elää kymmenen vuotta ilman taistelua. Niiden vuosien aikana Mormon auttoi nefiläisiä valmistautumaan tulevien hyökkäyksien varalta (ks. Morm. 3:1).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 3:2–3. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra halusi nefiläisten tekevän sen rauhan aikana, jonka Hän oli antanut heille.

  • Minkä sanoman Herra käski Mormonia antamaan nefiläisille? Ymmärsivätkö nefiläiset tämän sanoman? Kuinka nefiläiset vastasivat sanomaan?

  • Miksi Herra kohdan Morm. 3:3 mukaan oli säästänyt nefiläiset heidän viimeaikaisissa taisteluissaan heidän jumalattomuudestaan huolimatta?

  • Minkä totuuden voitte tunnistaa Herran kanssakäymisissä nefiläisten kanssa, kuten on kirjoitettu muistiin jakeisiin Morm. 3:2–3? (Oppilaat saattavat antaa eri vastauksia. Tiivistä heidän vastauksensa kirjoittamalla taululle seuraava totuus: Herra antaa meille riittävästi mahdollisuuksia tehdä parannuksen synneistämme. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa.)

Tiivistä Morm. 3:4–8 selittämällä, että Herra varjeli nefiläisiä taistelussa vielä kahdesti huolimatta heidän jumalattomuudestaan ja heidän haluttomuudestaan kääntyä Hänen puoleensa.

  • Mitä se, että Herra varjeli nefiläisiä, kertoo teille Hänen luonteestaan? (Mahdollisia vastauksia: Herra on armollinen ja kärsivällinen.)

Tähdennä, että Herra antaa meille kaikille mahdollisuuden parannukseen (ks. Morm. 3:3). Pyydä oppilaita sitten pohtimaan itsekseen seuraavia kysymyksiä:

  • Oletko sinä ollut halukas tekemään parannuksen ja tekemään niitä muutoksia, joita Jumala haluaa sinun tekevän? Onko muutoksia, joita voit tehdä nyt tullaksesi sellaiseksi, millainen Jumala haluaa sinun olevan?

Todista Jumalan hyvyydestä ja kärsivällisyydestä Hänen antaessaan meille mahdollisuuksia tehdä parannusta. Kehota oppilaita panemaan merkille mahdollisuuksia ja kutsuja tehdä muutoksia omassa elämässään, ja kannusta heitä tekemään muutoksia ripeästi.

Mormon 3:9–22

Nefiläiset kasvavat jumalattomuudessa, ja Mormon kieltäytyy johtamasta heidän sotajoukkojaan

Selitä, että nefiläiset eivät vastanneet Herran kutsuun tehdä parannus vaan sen sijaan he paaduttivat sydämensä. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 3:9–10. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka nefiläiset suhtautuivat lukuisiin voittoihinsa lamanilaisista.

  • Kuinka nefiläiset suhtautuivat siihen, että olivat voittaneet lamanilaiset useaan kertaan?

  • Miksi oli väärin, että nefiläiset kerskuivat omasta voimastaan? Mitä tämä kerskuminen kertoo heidän suhteestaan Jumalaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 3:11–13. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Mormon vastasi, kun nefiläiset vannoivat tavoittelevansa kostoa.

  • Mitä Mormon teki, kun nefiläiset ilmaisivat haluavansa kostaa lamanilaisille?

  • Oletteko te koskaan halunneet tavoitella kostoa jollekulle? Miksihän koston tavoitteleminen on monille ihmisille luonnollinen reaktio?

  • Mormon oli johtanut nefiläisten sotajoukkoja yli 30 vuotta heidän jumalattomuudestaan huolimatta. Mitä se, että Mormon kieltäytyi johtamasta sotajoukkoa, opettaa teille koston tavoittelemisen vakavuudesta?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan Morm. 3:14–16 ja kannusta luokkaa panemaan merkille, mitä Herra opetti Mormonille koston tavoittelemisesta.

  • Mitä Herra ajattelee koston tavoittelemisesta? (Oppilaat saattavat esittää erilaisia vastauksia. Tiivistä heidän vastauksensa kirjoittamalla taululle seuraava totuus: Herra kieltää meitä tavoittelemasta kostoa.)

Auta oppilaita ymmärtämään paremmin Herran neuvo jakeissa 14–16 pyytämällä heitä esittämään kohdan Morm. 3:15 ensimmäinen osa (”Kosto on minun, ja minä maksan tekojen mukaan”) omin sanoin.

  • Miksi on tärkeää olla tavoittelematta kostoa? Kuinka voimme voittaa halumme tavoitella kostoa?

Auta oppilaita oppimaan, kuinka voi voittaa kostonhaluiset tunteet, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava neuvo. Mikäli mahdollista, anna kullekin oppilaalle kopio lainauksesta.

Kuva
Presidentti James E. Faust

”Meidän täytyy tunnistaa ja myöntää vihan tunteet. Vaatii nöyryyttä tehdä niin, mutta jos me polvistumme ja pyydämme taivaalliselta Isältä anteeksiantavaisuutta, Hän auttaa meitä. Herra vaatii meitä antamaan ’anteeksi kaikille ihmisille’ [OL 64:10] omaksi parhaaksemme, sillä ’viha hidastaa hengellistä kasvua’. [Orson F. Whitney, Gospel Themes, 1914, s. 144.] Vasta kun me vapaudumme vihasta ja katkeruudesta, Herra voi antaa sydämeemme lohdun. – –

Murhenäytelmän kohdatessa meidän ei pidä ryhtyä tavoittelemaan henkilökohtaista kostoa vaan pikemminkin antaa oikeuden kulkea omaa rataansa ja antaa asian sitten olla. Ei ole helppoa antaa asian olla ja poistaa sydäntämme kalvava kauna. Vapahtaja on sovituksensa kautta luvannut meille kaikille kallisarvoisen rauhan, mutta voimme saada sen vain, kun olemme halukkaat karkottamaan vihan, pahansuopuuden tai koston tunteet.” (”Anteeksiannon parantava voima”, Liahona, toukokuu 2007, s. 69.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 3:17, 20–22 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Mormon halusi meidän tietävän. Voisit kehottaa oppilaita merkitsemään Mormonin neuvon: ”tekemään parannuksen ja valmistautumaan seisomaan Kristuksen tuomioistuimen edessä” (Morm. 3:22).

Mormon 4

Lamanilaiset alkavat hävittää nefiläisiä maan päältä

Pyydä oppilaita nostamaan kätensä, jos he tuntevat jonkun, joka on tehnyt jotakin väärää mutta jota ei ole vielä saatu kiinni tai joka ei ole vielä joutunut kohtaamaan rikkomuksen aiheuttamia seurauksia. Kehota oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Mietittekö koskaan, milloin rikkomusten seuraukset tulevat jonkun sellaisen osaksi, joka tieten tahtoen valitsee väärin?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 4:1–2 ja panemaan merkille, mitä tapahtui nefiläisten sotajoukolle, kun se tavoitteli kostoa lamanilaisille. Pyydä sitten oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 4:4 ja panemaan merkille, miksi nefiläisten sotajoukot eivät menestyneet. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 4:5. Kehota luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä totuuksia tässä jakeessa opetetaan jumalattomuudessa pysymisen seurauksista. Kun oppilaat kertovat, mitä ovat löytäneet, kirjoita taululle seuraava totuus jakeesta Morm. 4:5: ”Jumalan tuomiot voittavat jumalattomat.” Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 4:10–12 ja panemaan merkille, miten nefiläisten jumalattomuutta kuvaillaan. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Morm. 4:13–14, 18, 21–22. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Jumalan tuomioita vuodatettiin nefiläisten päälle.

  • Mikä teidän mielestänne on surullisin osa tätä kertomusta?

Pyydä oppilaita katsomaan periaatteita, jotka olet kirjoittanut taululle. Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he voivat soveltaa näitä totuuksia omaan elämäänsä. Kannusta heitä toimimaan niiden Pyhän Hengen kehotusten mukaan, joita he saavat pohdiskellessaan.

Todista Herran hyvyydestä ja rakkaudesta Hänen antaessaan meille riittävästi mahdollisuuksia tehdä parannus. Todista myös siitä, että seuraukset tulevat aina niiden osaksi, jotka pysyvät synnissä.

Kommentteja ja taustatietoja

Mormon 3:9–10. Valan vannominen

Mormon sanoi, että nefiläiset vannoivat ”taivaiden kautta sekä Jumalan valtaistuimen kautta”, että he tavoittelisivat kostoa lamanilaisille (ks. Morm. 3:9–10). Kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraava lausunto selittää valan vannomisen merkitystä Mormonin kirjan aikoina antaen näin meille ymmärrystä siitä, miten rienaava luonteeltaan oli nefiläisten yritys saada Jumala mukaan heidän kostoonsa.

”Tämä valalla vannominen oli muinaisina aikoina paljon merkityksellisempää kuin monet meistä ovat oivaltaneetkaan.

Esimerkiksi: Nefi ja hänen veljensä yrittivät saada pronssilevyt Labanilta. Heidän henkensä oli vaarassa. Siitä huolimatta Nefi vannoi tämän valan: ’Niin totta kuin Herra elää ja me elämme, me emme mene isämme luokse alas erämaahan, ennen kuin olemme toteuttaneet sen, mitä Herra on käskenyt meidän tehdä’ (1. Nefi 3:15).

Näin Nefi otti Jumalan toverikseen. Jos hän epäonnistuisi eikä saisi levyjä, se merkitsisi, että Jumala oli epäonnistunut. Ja koska Jumala ei epäonnistu, Nefin velvollisuutena oli hankkia levyt tai uhrata henkensä sitä yrittäessään.” (Ks. ”Pappeuden oppi”, Valkeus, lokakuu 1982, s. 65–66.)

Tulosta