Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 4. Nefi – Morm. 8:11 (Viikko 28)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

4. NefiMorm. 8:11 (Viikko 28)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta 4. NefiMorm. 8:11 (viikko 28), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (4. Nefi)

Kun oppilaat tutkivat olosuhteita nefiläisten keskuudessa miltei 200 vuoden aikana Vapahtajan käynnin jälkeen, he oppivat, että kun ihmiset pyrkivät yhdessä kokemaan kääntymyksen Herraan, heistä tulee yhtä ja he kokevat yhä suurempaa onnea. He huomasivat myös, että ylpeys luo hajaannusta ja johtaa suurempaan jumalattomuuteen.

Päivä 2 (Mormon 1–2)

Mormonin vanhurskaan elämän esimerkki opetti oppilaille, mitä on olla vakavamielinen ja nopea havaitsemaan. He oppivat, että me voimme päättää elää vanhurskaina jopa jumalattomassa yhteiskunnassa. Esimerkki nefiläiskansan jumalattomuudesta opetti oppilaita ymmärtämään seuraavat periaatteet: Jumalattomuus ja epäusko karkottavat Herran lahjat ja Pyhän Hengen vaikutuksen. Jos murheemme synnistä saa aikaan parannuksen, se johtaa meidät tulemaan Kristuksen luokse nöyrin sydämin. Murhe, joka aiheutuu vain synnin seurauksista, johtaa tuomioon (eli siihen, että edistymisemme kohti iankaikkista elämää pysähtyy).

Päivä 3 (Mormon 3–6)

Kun oppilaat tutkivat Herran kärsivällisyyttä nefiläisiä kohtaan, he oppivat, että Herra antaa meille riittävästi mahdollisuuksia tehdä parannuksen synneistämme. Nefiläiset kuitenkin kieltäytyivät tekemästä parannusta ja halusivat kostaa lamanilaisille. Koska Herra kieltää koston tavoittelemisen, Mormon päätti luopua nefiläissotajoukkojen johtamisesta. Se, mihin nefiläisten kostonhaluiset pyrkimykset johtivat, auttoi oppilaita ymmärtämään, että Jumalan tuomiot voittavat jumalattomat. Mormon näki omin silmin kansansa täydellisen tuhon, ja hän valitti heidän kukistumistaan.

Päivä 4 (Mormon 7:1–8:11)

Mormon päätti aikakirjansa puhuttelemalla lamanilaisten jälkeläisiä. Oppilaat oppivat, että Herra tarjoaa lunastuksen kaikille niille ihmisille, jotka ottavat vastaan Hänen evankeliuminsa periaatteet ja toimitukset. Mormon kuoli, ja Moroni kirjoitti nefiläisten tuhon jälkeisistä olosuhteista. Moronin esimerkistä oppilaat oppivat, että silloinkin kun he ovat yksin, he voivat päättää pysyä uskollisina.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa oppilaat tarkastelevat nefiläisten tuhoa ja saavat tietoa Mormonin toiveesta, että hänen kansansa pääsisi ”Jeesuksen syleilyyn” (Morm. 5:11). Oppilaat oppivat, kuinka he voivat omassa elämässään tavoitella pääsyä Herran syleilyyn. Sen pohjalta, että nefiläiset kieltäytyivät tekemästä parannusta, oppilaat ymmärtävät, mitä murheellisia seurauksia ihmiset joutuvat kokemaan, kun he eivät tee parannusta.

Opetusehdotuksia

4. NefiMormon 4

Nefiläiskansa lankeaa vanhurskaudesta ja onnesta jumalattomuuteen

Pyydä oppilaita ottamaan selville, kuinka monen vuoden pituista ajanjaksoa nefiläisten historiassa he opiskelivat tällä viikolla. Auta heitä selvittämään tämä käyttämällä apuna 4. Nefin kirjan ja luvun Morm. 8 tiivistelmissä tai sivujen alalaidassa olevia vuosilukuja. (Nämä luvut kattavat miltei 400 vuotta eli yli kolmanneksen nefiläisten historiasta.)

Pyydä puolta luokasta tarkastelemaan pyhien kirjoitustensa ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjansa avulla, mitä he ovat oppineet nefiläisten onnellisuudesta 4. Nefin kirjan perusteella. Pyydä toista puolta luokasta tarkastelemaan lukujen Morm. 1–2 ja pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjansa avulla, kuka Mormon oli ja miksi hän oli niin ihailtava. Pyydä kumpaakin ryhmää kertomaan, mitä he ovat oppineet. Pyydä ryhmiä sitten esittelemään yhteenvetonsa.

Kysy oppilailta: Minkä totuuden olette oppineet tutkimalla näitä lukuja, ja miksi se on teille tärkeä?

Selitä, että vaikka Mormon pyrki auttamaan nefiläisiä valmistautumaan taisteluun hengellisesti, nämä siltikin kieltäytyivät tekemästä parannusta ja kääntymästä Herran puoleen. Jumalattomuutensa vuoksi he jäivät oman voimansa varaan ja lamanilaiset alkoivat saada heistä ylivallan (ks. Morm. 3–4).

Mormon 5:8–24

Mormon selittää, että Mormonin kirjan aikakirja kirjoitettiin, jotta ihmiset saataisiin uskomaan Jeesukseen Kristukseen

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan tunteneet murhetta jonkun puolesta, jonka on täytynyt kestää väärän valinnan seuraukset. Voisit kertoa sopivan esimerkin (jossa et arvostele) murheesta, jota olet tuntenut jotakuta sellaista kohtaan, jonka on täytynyt kärsiä tekemänsä valinnan kielteisistä seurauksista. Selitä, että Mormon kirjoitti, että viimeisinä aikoina elävät ihmiset murehtisivat lukiessaan nefiläisten tuhosta.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 5:10–11 ja panemaan merkille, mistä nefiläiset olisivat Mormonin sanojen mukaan voineet nauttia. Kun oppilaat ovat vastanneet, esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä mielestänne tarkoittaa Jeesuksen syleilyyn pääseminen? (Syleily on suojelemisen ja kiintymyksen ele.)

  • Mitä me voimme kohdan Morm. 5:11 mukaan tehdä päästäksemme tällaiseen syleilyyn? (Tekemällä parannuksen me voimme päästä ”Jeesuksen syleilyyn”. Kirjoita tämä periaate taululle.)

Lue tai kehota yhtä oppilasta lukemaan seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Kent F. Richardsin seuraavat sanat. Pyydä luokkaa kuuntelemaan ja panemaan merkille, mitä ”Jeesuksen syleilyyn” pääseminen tarkoittaa.

”Kaikki, jotka tulevat, voivat päästä ’Jeesuksen syleilyyn’ [Morm. 5:11]. Kaikki sielut voivat parantua Hänen voimastaan. Kaikki kivut voivat lievittyä. Hänessä sielumme voi ’löytää levon’ [Matt. 11:29]. Kuolevaisuuden olosuhteemme eivät kenties heti muutu, mutta Hänen rauhansa ja parantava balsaminsa voi niellä tuskamme, huolemme, kärsimyksemme ja pelkomme.” (”Sovitus kattaa kaiken tuskan”, Liahona, toukokuu 2011, s. 17.)

Kehota oppilaita miettimään tilanteita, jolloin he ovat parannuksenteon tuloksena tunteneet olleensa ”Jeesuksen syleilyssä”. Pyydä heitä myös pohtimaan, mitä heidän kenties täytyy tehdä päästäkseen nyt Hänen syleilyynsä. Todista parannuksenteon lohdullisista ja varjelevista seurauksista.

Havainnollista erästä toista periaatetta luvussa Morm. 5 asettamalla korkki tai jokin muu kelluva esine vesikattilaan. Pyydä kahta tai kolmea oppilasta puhaltamaan sitä eri suuntiin. Kysy, kuinka suuri vaikutus itse korkilla on siihen, mihin se on menossa. Kannusta oppilaita luvun tutkimista jatkaessaan panemaan merkille, kuinka tämä korkki voisi olla nefiläisten kaltainen.

Kirjoita taululle: Kun me kieltäydymme tekemästä parannusta … Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Morm. 5:2, 16–19 samalla kun luokka etsii syitä siihen, miksi nefiläiset kieltäytyivät tekemästä parannusta. Pyydä oppilaita täydentämään taululla oleva lause virkkeeksi sen pohjalta, mitä he löytävät näistä jakeista. Kun oppilaat vastaavat, voisit esittää seuraavia kysymyksiä auttaaksesi heitä ymmärtämään joitakin jakeissa olevia sanoja ja ilmauksia:

  • Mitä teidän mielestänne jakeessa 16 tarkoittaa se, että on ”ilman Kristusta ja Jumalaa maailmassa”? (Elää ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen tai taivaalliseen Isään ja ilman Heidän vaikutustaan ja johdatustaan.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ”ajetaan ympäriinsä kuin akanoita tuulessa”? (Morm. 5:16.) (Voisit selittää, että akanoilla tarkoitetaan heiniä ja jyvien kuorikerrosta, jotka ilmavirran avulla lentävät pois puimisen aikana.)

  • Miltähän teistä tuntuisi, jos olisitte valtamerellä aluksessa, jossa ei ole ankkuria eikä purjeita eikä mitään, millä sitä voisi ohjata? Millä tavoin tämä tilanne muistuttaa nefiläisten olosuhteita?

Selitä, että luvussa Morm. 5 opetetaan, että kun me kieltäydymme tekemästä parannusta, Henki vetäytyy pois ja me menetämme Herran johdatuksen. Kirjoita tämä periaate taululle niin että se täydentää lauseen, jota aloit kirjoittaa aikaisemmin. Pyydä oppilaita pohtimaan omassa elämässään olleita tilanteita, jolloin he ovat ehkä kokeneet tämän periaatteen.

Voisit antaa oppilaiden verrata näitä kahta taululle kirjoitettua periaatetta esittämällä seuraavan kysymyksen: Kuinka näiden kahden taululle kirjoitetun periaatteen perusteella parannuksen tekemisen seuraukset eroavat sen seurauksista, että kieltäytyy tekemästä parannusta?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 5:22–24 ja panemaan merkille, mitä Mormon kehotti meitä kaikkia tekemään, jotta meistä ei tulisi hänen aikansa nefiläisten kaltaisia. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään, mitä he löytävät.

Todista kahden taululle kirjoitetun periaatteen totuudesta.

Mormon 6:1–8:11

Nähtyään omin silmin kansansa lopullisen tuhon Mormon kirjoittaa lamanilaisten jälkeläisille, ja sitten hän kuolee; hänen poikansa Moroni jää yksin

Kehota oppilaita esittämään lyhyt yhteenveto nefiläisten lopullisesta tuhosta käyttäen tarvittaessa apunaan lukujen Morm. 6–8 tiivistelmiä.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Morm. 7:10 ja pohtimaan näitä viimeisiä sanoja, jotka Mormon kirjoitti ennen kuolemaansa.

Seuraava viikko (Mormon 8:12Eter 3)

Moroni puhui Jeesuksen Kristuksen kanssa, ja hänelle näytettiin meidän aikamme. Mistä Moroni varoitti meitä? Myös Jeredin veljellä oli suuri usko. Hän näki Jeesuksen Kristuksen ja puhui Herran kanssa kasvoista kasvoihin. Kuinka tieto siitä, että Moroni ja Jeredin veli kumpikin näkivät Kristuksen ja puhuivat Hänen kanssaan, auttaa teitä luottamaan heidän sanoihinsa?

Tulosta