Kirjasto
Oppiaihe 23: 2. Nefi 2 (osa 1)


Oppiaihe 23

2. Nefi 2 (osa 1)

Johdanto

2. Nefi 2 sisältää jatkoa Lehin juuri ennen kuolemaansa antamiin opetuksiin. Puhuessaan suoraan pojalleen Jaakobille Lehi todisti Herran kyvystä pyhittää ahdinkomme meidän hyväksemme. Puhuessaan kaikille pojilleen hän opetti Aadamin lankeemusta – miksi se oli välttämätön ja kuinka se vaikuttaa ihmiskuntaan – sekä Jeesuksen Kristuksen sovituksen tarpeellisuutta. (Lehi opetti myös tahdonvapauden opin. Tätä oppia käsitellään seuraavassa oppiaiheessa.)

Opetusehdotuksia

2. Nefi 2:1–4

Lehi puhuu Jaakobille koettelemuksista ja siunauksista

Auta oppilaita näkemään, että luku 2. Nefi 2 on merkityksellinen heidän elämässään, pyytämällä heitä ajattelemaan jotakuta tuttuaan, joka on kokenut merkittäviä vaikeuksia tai ahdinkoja. Kehota heitä pohtimaan, mitä he voisivat sanoa rohkaistakseen tuota henkilöä. Pyydä heitä valmistautumaan kertomaan ajatuksistaan luokalle.

Selitä, että luvussa 2. Nefi 2 kerrotaan, mitä Lehi puhui pojalle, joka oli kokenut vaikeuksia. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 2:1. Pyydä heitä ottamaan selville, ketä poikaa Lehi opetti (Jaakobia) ja miksi tämä poika oli joutunut kärsimään (veljiensä karkeuden tähden). Pyydä sitten oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 2:2–3. Voit halutessasi ehdottaa, että he merkitsevät sanoja ja ilmauksia, jotka kertovat, mitä Herra tekisi Jaakobin hyväksi.

Pyydä oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he ovat löytäneet. Esitä sitten seuraavat kysymykset auttaaksesi heitä ymmärtämään, että Herra voi pyhittää ahdinkomme meidän hyväksemme:

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa ilmaus ”pyhittävä ahdinkosi sinun hyväksesi”?

  • Milloin olette nähneet, että Herra voi pyhittää ahdinkomme meidän hyväksemme?

2. Nefi 2:5–25

Lehi puhuu pojilleen lankeemuksesta ja Jeesuksen Kristuksen sovituksesta

Selitä, että Lehi puhui Jaakobille ja muille pojilleen Aadamin ja Eevan lankeemuksesta. Sinun on kenties tarpeen selittää, että ilmaus ”lankeemus” viittaa olosuhteisiin, joihin Aadam ja Eeva ja heidän jälkeläisensä joutuivat, koska Aadam ja Eeva päättivät nauttia kiellettyä hedelmää Eedenin puutarhassa.

  • Minkä valinnan Herra antoi Aadamille ja Eevalle Eedenin puutarhassa? (Hän salli heidän valita, syövätkö he kiellettyä hedelmää vai eivät.)

  • Miksi kohdan 2. Nefi 2:15 mukaan Herra antoi heille tämän valinnan? (”Jotta hänen iankaikkiset tarkoituksensa toteutuisivat ihmisen päämäärässä.” Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän ilmauksen.)

  • Mitä ovat Jumalan meitä koskevat iankaikkiset tarkoitukset? (Antaa meille mahdollisuus saada iankaikkinen elämä ja tulla Hänen kaltaisikseen. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän pyhiin kirjoituksiinsa ilmauksen ”iankaikkiset tarkoituksensa” viereen. Voit myös pyytää heitä lukemaan kohdan Moos. 1:39.)

Piirrä taululle seuraava taulukko, mutta jätä kaksi alempaa ruutua tyhjiksi. (Voisit myös ehdottaa, että oppilaat jäljentävät tämän taulukon pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa.)

Ilman lankeemusta

Lankeemuksen ansiosta

Kaikki olisi jäänyt sellaiseksi kuin luotaessa (ks. 2. Nefi 2:22).

Aadamilla ja Eevalla ei olisi ollut lapsia (ks. 2. Nefi 2:23).

Aadam ja Eeva olisivat jääneet viattomuuden tilaan kykenemättä tuntemaan iloa tai kurjuutta, hyvää tai syntiä (ks. 2. Nefi 2:23).

Aadam ja Eeva karkotettiin puutarhasta viljelemään maata (ks. 2. Nefi 2:19).

Aadam ja Eeva synnyttivät lapsia – koko maan suvun (ks. 2. Nefi 2:20).

Aadam ja Eeva ja heidän jälkeläisensä kokisivat elämän kuolevaisuudessa, mukaan lukien kurjuuden, ilon ja kyvyn tehdä hyvää ja tehdä syntiä (ks. 2. Nefi 2:23, 25).

Me olemme fyysisen ja hengellisen kuoleman alaisia (ks. 2. Nefi 9:6; Hel. 14:16).

Pyydä yhtä oppilasta tulemaan taululle ja olemaan luokan kirjurina. Pyydä oppilaita tutkimaan itsekseen kohtaa 2. Nefi 2:19–25 ja ottamaan selville, 1) mitä olisi seurannut, elleivät Aadam ja Eeva olisi syöneet kiellettyä hedelmää ja langenneet, ja 2) mitä seurasi lankeemuksesta. Pyydä kirjuria kirjoittamaan oppilaiden vastaukset taulukkoon. Vastauksiin tulee sisältyä edellä olevat kohdat (paitsi tieto fyysisestä ja hengellisestä kuolemasta, joka lisätään myöhemmin).

Kehota oppilaita tarkastelemaan vastauksiaan, jotka ovat otsikon ”Ilman lankeemusta” alla.

  • Kuinka olosuhteet Eedenin puutarhassa olisivat estäneet Aadamia ja Eevaa edistymästä taivaallisen Isän pelastussuunnitelmassa? (Ks. 2. Nefi 2:22–23.)

Kehota oppilaita tarkastelemaan luetteloa, joka on otsikon ”Lankeemuksen ansiosta” alla. Varmista, että he ymmärtävät, että koska me olemme Aadamin ja Eevan jälkeläisiä, me olemme niiden olosuhteiden alaisia, joihin he joutuivat lankeemuksen jälkeen (ks. 2. Nefi 2:21).

  • Ilmaus ”viljellä maata” tarkoittaa, että sen jälkeen kun Aadam ja Eeva oli karkotettu puutarhasta, heidän oli tehtävä työtä ruokansa eteen. Kuinka mielestänne työ auttaa meitä edistymään taivaallisen Isän suunnitelmassa?

  • Kuinka lasten saaminen auttaisi Aadamia ja Eevaa tulemaan enemmän taivaallisen Isän kaltaisiksi? Millä tavoin perheet ovat tärkeitä taivaallisen Isän suunnitelmassa?

  • Kuinka mahdollisuus kokea iloa ja kurjuutta voi auttaa meitä edistymään taivaallisen Isän suunnitelmassa?

Kun olette keskustelleet näistä kysymyksistä, tähdennä sitä, että Aadamin ja Eevan lankeemus on välttämätön osa taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa.

Tähdennä, että 2. Nefi 2:25 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään sen. Koska jae on lyhyt, voisit käyttää aikaa auttaaksesi oppilaita oppimaan sen ulkoa.

Selitä, että vaikka lankeemus tarjosi meille keinon edistyä, se toi maailmaan myös kivun, kärsimyksen, synnin ja kuoleman. Auta oppilaita laajentamaan ymmärrystään tästä totuudesta pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:6. Pyydä sitten jotakuta toista oppilasta lukemaan ääneen Hel. 14:15–17. Pyydä luokkaa etsimään näissä jakeissa kuvattuja lankeemuksen seurauksia.

  • Mitä nämä jakeet opettavat lankeemuksesta? (Se toi fyysisen kuoleman, joka on ruumiin kuolema, ja hengellisen kuoleman, joka tarkoittaa ihmisen erottamista pois Jumalan edestä. Kirjoita taululle otsikon ”Lankeemuksen ansiosta” alle Me olemme fyysisen ja hengellisen kuoleman alaisia.)

Auta oppilaita miettimään, kuinka he ovat kokeneet taululla luetellut lankeemuksen seuraukset, kannustamalla heitä pohtimaan mielessään seuraavia kysymyksiä. (Lue kysymykset hitaasti ja pidä niiden välillä tauko, jotta oppilaat ehtivät miettimään.)

  • Millaiset asiat tässä elämässä aiheuttavat kurjuutta?

  • Miksi kuolema on välttämätön osa pelastussuunnitelmaa?

  • Kuinka vaikeudet ja murheet voivat auttaa meitä oppimaan ja kehittymään?

Selitä, että kun me ymmärrämme, kuinka lankeemus vaikuttaa meihin, me käsitämme, että me tarvitsemme Jeesuksen Kristuksen sovitusta. Lue presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Samoin kuin ihminen ei todella halua ruokaa ennen kuin hänellä on nälkä, hän ei myöskään halua Kristuksen pelastusta ennen kuin hän tietää, miksi hän tarvitsee Kristusta.

Kukaan ei oikein tiedä täysin, miksi hän tarvitsee Kristusta, ennen kuin hän ymmärtää ja tunnustaa opin lankeemuksesta ja sen vaikutuksesta koko ihmiskuntaan. Eikä mikään muu kirja maailmassa selitä tätä tärkeää oppia läheskään niin hyvin kuin Mormonin kirja.” (Ks. ”Mormonin Kirja ja Opin ja Liittojen Kirja”, Valkeus, heinäkuu 1987, s. 79.)

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa pohtia näitä kysymyksiä, ota esiin kuva Vapahtajasta. Todista siitä, että sovituksen kautta Jeesus Kristus lunastaa meidät lankeemuksen vaikutuksista ja tarjoaa lunastuksen synneistämme.

Pyydä muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen 2. Nefi 2:5–10, 21 ja Alma 7:11–13. Pyydä luokkaa etsimään näistä jakeista ilmauksia, jotka osoittavat, mitä Vapahtaja on tehnyt lunastaakseen meidät lankeemuksen vaikutuksista ja henkilökohtaisista synneistämme. Auta oppilaita analysoimaan löytämiään ilmauksia kysymällä:

  • Mitkä ilmaukset näissä jakeissa osoittavat, että sovituksen kautta Vapahtaja lunastaa meidät fyysisestä kuolemasta?

  • Mitkä ilmaukset osoittavat, että Vapahtaja lunastaa meidät hengellisestä kuolemasta (siitä, että meidät on erotettu pois Jumalan edestä)?

  • Mitkä ilmaukset osoittavat, että Vapahtaja voi lunastaa meidät synneistämme?

  • Mitkä ilmaukset osoittavat, että Vapahtaja voi auttaa meitä selviytymään koettelemuksista, kuten sairauden ja tuskan hetkistä?

Mitä meidän jakeiden 2. Nefi 2:7–9, 21 mukaan on tehtävä saadaksemme kaikki sovituksen tarjoamat siunaukset? (Jakeen 7 yhteydessä sinun on kenties tarpeen selittää, että henkilö, jolla on ”särkynyt sydän ja murtunut mieli”, on nöyrä ja aulis noudattamaan Jumalan tahtoa. Sellainen henkilö tuntee syvää surua synnistä ja haluaa vilpittömästi tehdä parannuksen.)

Kun olette keskustelleet näistä kysymyksistä, pyydä oppilaita tutkimaan näitä jakeita itsekseen ja etsimään ilmauksia, jotka ovat erityisen merkityksellisiä heille. Pyydä oppilaita järjestäytymään pareiksi ja kertomaan toisilleen, mitä ilmauksia he ovat valinneet. Kehota heitä kertomaan, miksi nämä ilmaukset ovat merkityksellisiä heille.

Pyydä yhtä tai kahta oppilasta luokasta esittämään yhteenveto siitä, miksi lankeemus on välttämätön osa taivaallisen Isän pelastussuunnitelmaa. Pyydä heitä sitten kertomaan, miltä heistä tuntuu se, että Jeesuksen Kristuksen sovitus lunastaa meidät lankeemuksesta.

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 2:25

Huom. Voisit käyttää seuraavaa toimintaa auttaaksesi oppilaita käyttämään kohtaa 2. Nefi 2:25, kun he opettavat evankeliumia. Tämän päivän oppiaiheen luonteen ja pituuden vuoksi haluat ehkä käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teillä on enemmän aikaa.

Kehota oppilaita valmistamaan oppiaihe lankeemuksen opista käyttäen kohtaa 2. Nefi 2:25. He voisivat opettaa tämän oppiaiheen perheillassa tai muussa yhteydessä. Kysy muutamalta oppilaalta, olisivatko he halukkaita kertomaan kokemuksistaan, kun he ovat pitäneet oppiaiheen. Anna oppilaiden aloittaa valmistautumisensa oppitunnin kuluessa, jos aikaa on.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 2:15. Kielletty hedelmä

Opetettuaan Aadamille ja Eevalle kielletyn hedelmän syömisen seuraukset Herra kunnioitti heidän tahdonvapauttaan. Jumala sanoi: ”Saat kuitenkin itse päättää” (Moos. 3:17). Presidentti Joseph Fielding Smith auttaa meitä ymmärtämään Herran ohjeet Aadamille ja Eevalle koskien kiellettyä hedelmää:

”Syy, miksi Herra sanoi Aadamille kieltävänsä tätä syömästä sen puun hedelmää, ei käy selväksi Raamatun kertomuksesta [ks. 1. Moos. 2:17], mutta alkuperäisestä kertomuksesta, joka meillä on Mooseksen kirjassa [ks. Moos. 3:17], se käy ehdottoman selväksi. Asia on niin, että Herra sanoi Aadamille, että jos Aadam halusi pysyä sellaisena kuin hän oli puutarhassa, silloin hänen ei pitänyt syödä hedelmää, mutta jos hän halusi syödä sitä ja tulla osalliseksi kuolemasta, hän oli vapaa tekemään niin.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 4, s. 81.)

2. Nefi 2:14, 25–26. Luominen, lankeemus ja sovitus

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Tärkeimmät tapahtumat, mitä koskaan on tapahtunut tai tulee tapahtumaan koko iankaikkisuudessa – –, ovat luominen, lankeemus ja sovitus.

Ennen kuin voimme edes alkaa ymmärtää kaiken ajallista luomista, meidän on tiedettävä, kuinka nämä kolme iankaikkista totuutta – luominen, lankeemus ja sovitus – on erottamattomasti liitetty yhteen ja kuinka ne muodostavat yhdessä pelastussuunnitelman. Mikään niistä ei ole yksin, vaan jokainen on sidoksissa kahteen muuhun, ja vailla tietoa niistä kaikista ei ole mahdollista tietää totuutta yhdestäkään niistä. – –

Muistakaa, että sovitus tuli lankeemuksen vuoksi. Kristus sovitti Aadamin rikkomuksen. Ellei olisi ollut lankeemusta, ei olisi ollut sovitusta eikä sen seurauksena tulevaa kuolemattomuutta ja iankaikkista elämää. Täten aivan yhtä varmasti kuin pelastus tulee sovituksen tähden, se tulee myös lankeemuksen tähden.” (Ks. ”Kristus ja luominen”, Valkeus, syyskuu 1983, s. 24–25.)

2. Nefi 2:24. ”Hänen viisautensa mukaan, joka tietää kaiken”

Presidentti Brigham Young on opettanut, että Aadamin ja Eevan lankeemus on välttämätön osa taivaallisen Isän pelastussuunnitelmaa:

”Vastustivatko [Aadam ja Eeva] suoraan Jumalaa ja Hänen johtoaan? Eivät, mutta he rikkoivat Herran käskyä, ja tämän rikkomuksen kautta synti tuli maailmaan. Herra tiesi, että he tekisivät niin, ja Hän oli suunnitellut, että he tulisivat niin tekemään.” (Discourses of Brigham Young, toim. John A. Widtsoe, 1954, s. 103.)

Tulosta