Kirjasto
Oppiaihe 30: 2. Nefi 9:27–54 ja 2. Nefi 10


Oppiaihe 30

2. Nefi 9:27–54 ja 2. Nefi 10

Johdanto

Todistettuaan, että Jeesus Kristus vapauttaa koko ihmiskunnan lankeemuksen vaikutuksista ja tarjoaa meille anteeksiannon synneistämme, Jaakob päätti saarnansa. Hän varoitti asenteista ja teoista, jotka johtavat eroon Herrasta, ja todisti asenteista ja teoista, joiden ansiosta ihmiset voivat tulla Kristuksen luokse ja pelastua. Seuraavana päivänä Jaakob toisti, että vaikka Israelin huone hajotettaisiin synnin tähden, Herra muistaisi heidän kanssaan tekemänsä liitot ja kokoaisi heidät, kun he tekisivät parannuksen ja palaisivat Hänen luokseen. Jaakob profetoi Jeesuksen Kristuksen ristiinnaulitsemisesta. Hän profetoi myös, että hänen kansansa luvattu maa olisi vapauden paikka, jota vahvistettaisiin kaikkia kansakuntia vastaan ja joka olisi vapaa kuninkaiden hallinnosta. Jaakob kehotti kansaansa mukautumaan Jumalan tahtoon ja muistamaan, että vain Jumalan armosta he voisivat pelastua.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 9:27–54

Jaakob kutsuu kaikkia tulemaan Kristuksen luokse ja varoittaa asenteista ja toimista, jotka erottavat meidät Herrasta

Kirjoita taululle lauseet Miksi tarvitsen apua ja Mitä minun on tehtävä. Pyydä luokkaa kuvittelemaan henkilöä, jolla on jokin kauhea sairaus.

  • Miksi on tärkeää, että tämä henkilö ymmärtää, että hänen on hankittava apua?

  • Miksi on tärkeää, että tämä henkilö ymmärtää myös, mitä hänen on tehtävä saadakseen apua?

  • Mitä seuraa, jos henkilö ymmärtää tarvitsevansa apua mutta ei ymmärrä, mitä on tehtävä, jotta saisi sitä?

Muistuta oppilaille, että edellisessä oppiaiheessa he tutkivat lankeemuksen vaikutuksia ja syntiemme seurauksia ja oppivat, miksi me tarvitsemme Vapahtajaa. Todista, että Hän haluaa auttaa meitä ja vapauttaa meidät synneistämme. Pyydä oppilaita miettimään, tietävätkö he, mitä heidän on tehtävä, jotta he saavat kaikki sovituksen siunaukset.

Selitä, että Jaakob halusi auttaa kansaansa valitsemaan ”iankaikkisen elämän tien” (2. Nefi 10:23). Hän auttoi heitä ymmärtämään, että he saisivat iankaikkisen elämän vain, jos he tulisivat Herran luokse (ks. 2. Nefi 9:41). Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 9:41. Pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka Jaakob kuvaa sitä tietä, jota meidän tulee kulkea.

  • Mitä Kristuksen luokse tuleminen tarkoittaa? (Voisit kannustaa oppilaita kuvittelemaan elämäänsä tienä. Pyydä heitä miettimään itsekseen, minne heidän tiensä johtaa. Ovatko heidän valintansa tuomassa heitä lähemmäksi Vapahtajaa?)

  • Mitä sanoja Jaakob käytti kuvaillakseen tätä tietä? Mitä sanat kaita ja suora opettavat siitä, miten meidän pitäisi elää?

Tuo esiin, että kaidan ja suoran tien yhteydessä Jaakob käytti kielikuvaa portista. Hän sanoi, että Vapahtaja on sen portin vartija. Lausu todistuksesi siitä, että me voimme saada syntimme anteeksi ja saada iankaikkisen elämän vain Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa kautta. Kaikki, mitä teemme ja mikä johtaa iankaikkiseen elämään – kuten saamamme toimitukset, pitämämme rukoukset, lausumamme todistukset ja tapa, jolla elämme – on tehtävä Jeesuksen Kristuksen nimessä.

  • Miksi teille on merkittävää se, ettei Vapahtaja ”käytä siihen palvelijaa”? (Voisit tuoda esiin, että Herra kutsuu kyllä palvelijoita, kuten piispoja ja vaarnanjohtajia, toimimaan puolestaan ihmisten tuomareina. Hän on kuitenkin lopullinen Tuomarimme, ja Hän antaa lopullisen hyväksynnän sen mukaan, miten olemme eläneet.)

  • Kuinka tieto siitä, että Herraa ”ei voi pettää”, voi vaikuttaa pyrkimyksiimme tulla Hänen luokseen?

Selitä, että Jaakobin opetukset luvun 2. Nefi 9 loppuosassa auttavat meitä ymmärtämään, kuinka asenteemme ja tekomme vaikuttavat kykyymme tulla Vapahtajan luokse. Jotkin asenteet ja teot auttavat meitä tulemaan Kristuksen luokse, kun taas toiset estävät meitä tulemasta Hänen luokseen.

Auta oppilaita löytämään näitä asenteita ja tekoja piirtämällä taulun keskelle pystysuora viiva. Kirjoita viivan vasemmalle puolelle Etäännymme Kristuksesta. Kirjoita sen alle:

1. 2. Nefi 9:27–33

2. 2. Nefi 9:34–39

Kirjoita viivan oikealle puolelle Tulemme Kristuksen luokse. Kirjoita sen alle:

3. 2. Nefi 9:23, 39, 42, 45–46

4. 2. Nefi 9:49–52

Anna kullekin oppilaalle numero (1–4). Kehota oppilaita lukemaan itsekseen saamaansa numeroa vastaavat jakeet. Pyydä oppilaita, jotka saivat numeron 1 tai 2, etsimään asenteita ja tekoja, jotka voivat etäännyttää meitä Vapahtajasta. Pyydä oppilaita, jotka saivat numeron 3 tai 4, etsimään asenteita ja tekoja, jotka auttavat meitä tulemaan Vapahtajan luokse ja saamaan Hänen sovituksensa siunaukset. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään löytämänsä asiat pyhiin kirjoituksiinsa.

Kun on kulunut jokunen minuutti, kehota vapaaehtoisia ryhmistä 1 ja 2 tulemaan taululle ja tekemään luettelo löytämistään asenteista ja teoista, jotka etäännyttävät meitä Vapahtajasta. Keskustelkaa joistakin Jaakobin varoituksista siten, että esität seuraavia kysymyksiä:

  • Jaakob mainitsi oppimisen ja rahan, jotka kumpikin voivat olla hyväksi. Kuinka oppimista ja rahaa koskevat valintamme voivat estää meitä tulemasta Herran luokse? (Tähdennä, että 2. Nefi 9:28–29 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään sen.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että on hengellisesti kuuro tai sokea? (Ks. 2. Nefi 9:31–32.)

  • Ilmaus ”sydämeltään ympärileikkaamattomia” (2. Nefi 9:33) viittaa niihin, joiden sydän ei ole avoin Jumalalle ja jotka ovat haluttomia pitämään Hänen kanssaan solmimansa liitot. Kuinka tämä olotila estää meitä saamasta sovituksen täysiä siunauksia?

  • Miten nykyään palvellaan epäjumalia? (Ks. 2. Nefi 9:37.)

Kehota oppilaita ryhmistä 3 ja 4 tulemaan taululle ja tekemään luettelo löytämistään asenteista ja teoista, jotka tuovat meitä Vapahtajan luokse ja auttavat meitä saamaan sovituksen siunaukset. Auta oppilaita analysoimaan, mitä he ovat saaneet selville, esittämällä seuraavia kysymyksiä:

  • Kohdassa 2. Nefi 9:23 Jaakob muistuttaa meitä Herran käskystä tehdä parannus ja ottaa kaste. Kuinka kasteenliittojen uudistaminen sakramentissa auttaa meitä tulemaan Herran luokse ja saamaan Hänen sovituksensa siunaukset?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ”hengellinen mieli”? (2. Nefi 9:39.) Millaiset teot voivat auttaa meitä olemaan mieleltämme hengellisiä?

  • Mitä tarkoittaa se, että kääntyy pois synneistään? (Ks. 2. Nefi 9:45.)

  • Mitä mielestänne Jaakob tarkoitti, kun hän kehotti juomaan, syömään ja ”nauttimaan runsaista antimista”? (Ks. 2. Nefi 9:50–51. Voit halutessasi selittää, että nämä jakeet viittaavat hengelliseen ravintoon.)

Todista, että kun me tulemme Herran luokse ja elämme Hänen tahtonsa mukaan, me saamme sovituksen täydet siunaukset. Kirjoita tämä periaate taululle oppilaiden laatiman luettelon yläpuolelle.

Kannusta oppilaita pohtimaan todisteita, joita he ovat nähneet tästä periaatteesta omassa elämässään. Kehota heitä kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa, kuinka he ovat tulleet lähemmäksi Vapahtajaa yhden tai useamman sellaisen asenteen tai teon ansiosta, jotka ovat toisessa luettelossa taululla. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet (mutta auta heitä ymmärtämään, ettei heidän pidä tuntea, että heidän täytyy kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä).

2. Nefi 10

Jaakob kannustaa kansaansa riemuitsemaan ja tulemaan Herran luokse

Kysy oppilailta, ovatko he joskus saaneet lahjan, joka oli heille erityisen merkityksellinen, koska joku oli nähnyt suuren vaivan tai tehnyt uhrauksen antaakseen tuon lahjan. Voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta kertomaan kokemuksensa.

  • Kuinka me voimme ilmaista kiitollisuutta sellaisista lahjoista?

  • Kuinka me voimme ilmaista kiitollisuutta Vapahtajan sovituksen lahjasta?

Selitä, että kun Jaakob oli pitänyt Jeesuksen Kristuksen sovitusta koskevan saarnansa, hän todisti seuraavana päivänä jälleen siitä, että Herra vapauttaa synnin seurauksista. Hän opetti kansalleen, kuinka heidän tulee suhtautua sovituksen lahjaan.

Tiivistä 2. Nefi 10:1–19 selittämällä, että Jaakob toisti, että vaikka Israelin huone hajotettaisiin synnin tähden, Herra muistaisi heidän kanssaan tekemänsä liitot ja kokoaisi heidät, kun he tekisivät parannuksen ja palaisivat Hänen luokseen. Voisit tuoda esiin, että 2. Nefi 10:3 on ensimmäinen Mormonin kirjan jae, jossa käytetään nimitystä Kristus tarkoittamaan Vapahtajaa.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 10:20, 23–25. Kehota luokkaa panemaan merkille, mitä Jaakob kehottaa meitä tekemään, kun olemme saaneet sovituksen lahjan. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät näistä jakeista löytämänsä asiat. Kehota heitä kertomaan, mitä he saavat selville.

Valmista moniste, jossa on seuraavat kysymykset (tai kirjoita kysymykset ennen oppituntia taululle). Pyydä oppilaita valitsemaan yksi kysymys ja kertomaan parilleen, mitä ajatuksia ja tunteita tuo kysymys herättää.

  • Mitä haluat aina muistaa Vapahtajasta sen perusteella, mitä olemme Hänestä opiskelleet?

  • Miksi parannus on tärkeä tapa osoittaa, että olemme kiitollisia siitä, mitä Herra on tehnyt hyväksemme?

  • Mitä sellaista olet oppinut Vapahtajasta, mikä auttaa sinua tuntemaan toivoa?

Päätä selittämällä, että ilmaus tehdä sovinto kohdassa 2. Nefi 10:24 tarkoittaa, että ihmiset tai asiat saatetaan keskenään sopusointuun tai yksimielisyyteen. Esimerkiksi kahden ystävän tulee erimielisyyden jälkeen tehdä sovinto toistensa kanssa.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa sovinnon tekeminen Jumalan tahdon kanssa?

Kehota oppilaita pohtimaan, mitä he ovat oppineet ja tunteneet, kun he ovat tutkineet lukuja 2. Nefi 9–10 ja keskustelleet niistä. Kehota heitä etsimään Pyhän Hengen johdatusta avukseen, kun he päättävät, mitä he aikovat tehdä tehdäkseen sovinnon Jumalan tahdon kanssa ja päästäkseen täydemmin osalliseksi sovituksen siunauksista. Esimerkiksi oppilas voisi sitoutua kuulemaan jotakin tiettyä Jumalan neuvoa (ks. 2. Nefi 9:29), kääntymään pois jostakin tietystä synnistä (ks. 2. Nefi 9:45) tai miettimään, millä tavalla voimme muistaa Vapahtajaa useammin joka päivä (ks. 2. Nefi 10:20). Kannusta oppilaita tekemään, mitä sitten onkin tarpeen, jotta he tekisivät sovinnon Jumalan tahdon kanssa (ks. 2. Nefi 10:24). Todista siunauksista, joita saa tekemällä niin.

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 9:28–29

Huom. Seuraavan toiminnan tarkoituksena on auttaa oppilaita hallitsemaan kohta 2. Nefi 9:28–29. Tämän päivän oppiaihe on sen verran pitkä, että haluat ehkä käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teillä on enemmän aikaa.

Johda luokka lukemaan yhdessä ääneen 2. Nefi 9:28–29.

  • Millaisiin ansoihin saatamme langeta hankkiessamme oppia? Kuinka me voimme hankkia oppia mutta välttää nämä ansat?

  • Mikä voi auttaa meitä kuulemaan Jumalan neuvoja, kun hankimme oppia?

Kannusta oppilaita osallistumaan edelleen seminaariin nyt ja suunnittelemaan osallistumista instituuttiin, kun he ovat suorittaneet seminaarin.

Tulosta