Kirjasto
Oppiaihe 35: 2. Nefi 25


Oppiaihe 35

2. Nefi 25

Johdanto

Nefi jatkoi Jesajan profetioiden tärkeyden tähdentämistä selittämällä, että jokainen, jolla on profetian henki, voi oppia ymmärtämään ja arvostamaan Jesajan sanoja. Hän ilmaisi kirjoitustensa tarkoituksen: ”saadaksemme lapsemme sekä veljemme uskomaan Kristukseen ja tekemään sovinnon Jumalan kanssa” (2. Nefi 25:23). Hän kutsui kaikkia uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja palvelemaan Häntä koko väkevyydestään, mielestään ja voimastaan ja koko sielustaan (ks. 2. Nefi 25:29).

Opetusehdotuksia

2. Nefi 25:1–8

Nefi opettaa, että me voimme ymmärtää Jesajan sanat, kun meillä on profetian henki

Näytä riippulukkoa, jota ei voi avata ilman avainta (tai piirrä taululle riippulukko ja avain). Tuo esiin, että kun ihmiset haluavat pitää arvokkaat tavaransa turvassa, he usein lukitsevat ne jonnekin. Heillä on lukkoon kenties vain yksi avain tai he saattavat antaa toisen avaimen luotetulle ystävälle tai perheenjäsenelle.

Kuva
riippulukko ja avain

Selitä, että Nefi tiesi, että Jesajan profetiat olivat suuriarvoisia (ks. 2. Nefi 25:8). Hän ei kuitenkaan pitänyt niitä salassa. Hän jopa opetti avaimen, jolla jokainen voi halutessaan ymmärtää Jesajan sanojen merkityksen. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan jakeen 2. Nefi 25:4 ensimmäinen virke. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mikä on avain Jesajan sanojen ymmärtämiseen.

  • Minkä avaimen löysitte? (”Profetian hengen.”)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että jollakulla on profetian henki, lukemalla Pyhien kirjoitusten oppaasta seuraavat sanat:

”Profetia koostuu Jumalan innoittamista sanoista tai kirjoituksista, joita ihminen saa ilmoituksen kautta Pyhältä Hengeltä. Todistus Jeesuksesta on profetian henki [ks. Ilm. 19:10]. Profetia voi liittyä menneisyyteen, nykyisyyteen tai tulevaisuuteen. Kun ihminen profetoi, hän puhuu tai kirjoittaa sitä, mitä Jumala haluaa hänen tietävän omaksi hyväkseen tai muiden hyväksi. Yksityiset ihmiset voivat saada profetioita tai ilmoituksia omaa elämäänsä varten.” (PKO, ”profetia”, scriptures.lds.org/fi.)

Auta oppilaita näkemään, että heidän ymmärryksensä Jesajan sanoista lisääntyy, kun 1) he tavoittelevat Pyhän Hengen johdatusta ja 2) heillä on todistus Jeesuksesta Kristuksesta ja halu oppia Hänestä. Kun he perehtyvät Jesajan sanoihin tällä tavoin ja panevat aina merkille, miten hänen profetiansa todistavat Vapahtajasta, he pystyvät oppimaan sen, mitä Jumala haluaa heidän tietävän heidän omaksi hyväkseen tai muiden hyväksi.

Tuo esiin, että Nefi esitti muitakin ajatuksia, jotka voivat lisätä ymmärrystämme Jesajan sanoista. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 25:1 ja panemaan merkille, miksi monien Nefin kansasta oli vaikea ymmärtää Jesajan profetioita.

  • Mitä löysitte? (He eivät tienneet, ”millä tavalla juutalaisten keskuudessa profetoitiin”.)

  • Sen perusteella, mitä olette lukeneet Jesajan sanoista, mitä piirteitä huomaatte muinaisissa juutalaisissa profetioissa? (Mahdollisia vastauksia: Jesaja ja muut profeetat käyttivät vertauskuvia ja runollista kieltä.)

  • Miksi Jesajan sanoja lukiessa on hyödyllistä olla tietoinen tämänkaltaisesta profetoimisesta?

Selitä, että yksi hyödyllinen ajatus on kohdassa 2. Nefi 25:5–6. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan nämä jakeet ääneen. Pyydä luokkaa panemaan merkille kokemuksia, jotka auttoivat Nefiä ymmärtämään Jesajan sanoja.

  • Mistähän syystä Nefille oli apua siitä, että hän oli asunut Jerusalemissa? Sen perusteella, mitä olette lukeneet Jesajan sanoista, miksiköhän Nefille oli hyötyä siitä, että hän oli nähnyt ”sen, mikä on juutalaisten”, ja tunsi Jerusalemia ”ympäröivät seudut”?

  • Kuinka me voimme saada tietoa näistä asioista? (Me voimme tutkia muinaisen Israelin kulttuuria, historiaa ja maantiedettä.)

Lue oppilaille 2. Nefi 25:7–8. Kun luet, tuo esiin, että Jesajan profetiat tulevat olemaan meille suuriarvoisia, kun näemme, että ne ovat täyttyneet. Havainnollista tätä totuutta kysymällä:

  • Mitkä viime päivinä tutkimamme profetiat ovat jo täyttyneet? (Oppilaat muistavat kenties profetiat Suolajärven temppelistä [ks. 2. Nefi 12:2–3], Jeesuksen Kristuksen syntymästä [ks. 2. Nefi 19:6] ja Joseph Smithistä [ks. 2. Nefi 21:1, 10].) Millä tavoin näistä profetioista tulee merkityksellisempiä, kun näette, että ne ovat täyttyneet?

Päätä tämä osa oppiaiheesta ilmaisemalla luottamuksesi siihen, että oppilaiden ymmärrys Jesajan sanoista voi kasvaa, kun he tavoittelevat profetian henkeä. Tuo esiin, että he voivat lisätä ymmärrystään tutkimalla muinaisten juutalaisten tapaa profetoida sekä muinaisen Israelin kulttuuria, historiaa ja maantiedettä.

2. Nefi 25:9–19

Nefi profetoi juutalaisten hajottamisesta ja kokoamisesta

Tiivistä 2. Nefi 25:9–19 toteamalla, että Nefi profetoi juutalaisista sekä heidän kotimaastaan Jerusalemissa ja sitä ympäröivillä alueilla. Hän sanoi, että juutalaiset, jotka oli viety vankeuteen Babyloniin Jerusalemin hävityksen jälkeen, palaisivat perintömaahansa (ks. 2. Nefi 25:9–11). Jeesus Kristus, Messias, eläisi heidän keskuudessaan, mutta monet torjuisivat ja ristiinnaulitsisivat Hänet (ks. 2. Nefi 25:12–13). Vapahtajan kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen Jerusalem hävitettäisiin jälleen, ja muut kansat hajottaisivat juutalaiset ja kurittaisivat heitä (ks. 2. Nefi 25:14–15). He uskoisivat lopulta Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, ja Herra toisi heidät takaisin heidän kadotetusta ja langenneesta tilastaan (ks. 2. Nefi 25:16–19).

2. Nefi 25:20–30

Nefi todistaa Jeesuksesta Kristuksesta

Pyydä oppilaita ajattelemaan, kuinka he vastaisivat jollekulle, joka väittää, etteivät myöhempien aikojen pyhät usko Jeesukseen Kristukseen. Voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta kertomaan lyhyesti kokemuksista, joita heillä on ollut, kun muut ihmiset ovat asettaneet heidän uskonsa Jeesukseen Kristukseen kyseenalaiseksi. Kun oppilaat lukevat kohdan 2. Nefi 25:20–30 ja keskustelevat siitä, kehota heitä etsimään kohtia, joita he voisivat sellaisissa tilanteissa käyttää.

Pyydä oppilaita tunnistamaan kohdassa 2. Nefi 25:28–29 mainittu ”oikea tie”. Kun he ovat saaneet selville, että ”oikea tie on uskoa Kristukseen eikä kieltää häntä”, kirjoita taululle: Miksi Jeesukseen Kristukseen uskominen on oikea tie? Pyydä sitten oppilaita etsimään jakeista 2. Nefi 25:20, 23–26 syitä siihen, miksi Jeesukseen Kristukseen uskominen on oikea tie. Kehota heitä kirjoittamaan vastauksensa taululle kirjoittamasi otsikon alle. Mahdollisia vastauksia:

Pelastus tulee vain Jeesuksen Kristuksen kautta.

Jeesuksen Kristuksen ansiosta me voimme pelastua armosta kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä.

Vapahtajan sovituksen ansiosta me voimme saada syntimme anteeksi.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 25:23 ja 2. Nefi 10:24. Tuo esiin, että näihin jakeisiin sisältyy ilmaus tehdä sovinto, mikä tarkoittaa ihmisten tai asioiden tuomista sopusointuun tai yksimielisyyteen toistensa kanssa.

  • Näissä molemmissa jakeissa profeetat kannustavat meitä tekemään sovinnon Jumalan kanssa. Mitä se mielestänne tarkoittaa?

Selitä, että kumpaankin näistä jakeista sisältyy myös sana armo. Armo on lahja, jonka taivaallinen Isä antaa Poikansa Jeesuksen Kristuksen kautta. Sana armo, kuten sitä käytetään pyhissä kirjoituksissa, tarkoittaa ensisijaisesti kaiken mahdollistavaa voimaa ja hengellistä parantumista, jotka ovat tarjolla Jeesuksen Kristuksen armeliaisuuden ja rakkauden ansiosta.

  • Mitä jakeissa 2. Nefi 10:24 ja 25:23 opetetaan armon ja tekojemme välisestä suhteesta?

Kehota oppilaita soveltamaan oppimaansa käytäntöön kirjoittamalla pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa vastauksia seuraavaan kysymykseen. Voisit kirjoittaa kysymyksen taululle.

  • Mitä sinulle merkitsee se, että voit pelastua armosta?

Auta oppilaita ymmärtämään jakeissa 2. Nefi 25:24–25 oleva Nefin toteamus, että laki oli tullut hänen kansalleen kuolleeksi, selittämällä, että hän puhui Mooseksen laista. Tuota lakia, johon kuului seremonioita, rituaaleja, vertauskuvia ja käskyjä sekä eläinuhreja, harjoitettiin edelleen Nefin aikana. Nefi ja muut tiesivät, että tuo laki täyttyisi Jeesuksen Kristuksen sovituksen myötä. Sovituksen jälkeen Vapahtajan opetuslapsia ei enää vaadittaisi noudattamaan Mooseksen lakia. Mutta uskolliset nefiläiset jatkoivat tuon lain noudattamista tuohon aikaan, vaikka tiesivätkin, että se korvattaisiin jonakin päivänä.

Kun Nefi sanoi, että laki oli tullut kuolleeksi hänelle ja muille, hän tarkoitti, ettei laki pelastaisi heitä. He pitivät lain, koska he halusivat olla kuuliaisia ja koska he tiesivät, että laki suuntasi heitä kohti Jeesusta Kristusta, joka toisi heille pelastuksen.

  • Mitä me voimme oppia jakeiden 2. Nefi 25:23–26 perusteella syistä, joiden vuoksi meidän tulisi pitää käskyt?

  • Mitä te teette puhuaksenne Kristuksesta ja riemuitaksenne Kristuksesta? (2. Nefi 25:26.) Mitä te teette auttaaksenne muita uskomaan Kristukseen?

Pyydä oppilaita kertomaan löytämistään kohdista, jotka auttaisivat heitä vastaamaan väitteisiin, joiden mukaan myöhempien aikojen pyhät eivät usko Jeesukseen Kristukseen. Pyydä heitä kertomaan, miksi he pitävät noista kohdista.

Lausu todistuksesi totuuksista, joista olette tänään keskustelleet. Voisit antaa myös oppilaille tilaisuuden todistaa näistä totuuksista.

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 25:23, 26

Huom. Voit halutessasi käyttää seuraavaa opetusehdotusta tämän oppiaiheen viimeisessä osuudessa. Jos sinulla ei ole aikaa käyttää tätä ehdotusta tässä oppiaiheessa, voit käyttää sitä kertauksena jossakin toisessa oppiaiheessa.

Auta oppilaita oppimaan ulkoa 2. Nefi 25:26, pyhien kirjoitusten hallittavan kohdan jakeista toinen, kirjoittamalla taululle seuraavaa:

Puhumme

Riemuitsemme

Saarnaamme

Profetoimme

Kirjoitamme

Jotta lapsemme…

Mistä lähteestä…

Odottaa…

Kehota oppilaita sanomaan taululla olevien sanavihjeiden avulla kohta 2. Nefi 25:26. Kun olette toistaneet jakeen muutaman kerran, kysy, haluaisiko joku luokassa yrittää jakeen lausumista ulkomuistista. Kehota sitten muita oppilaita sanomaan jae yhdessä katsomatta taululle. Päätteeksi voisit ehdottaa, että kannattaa kuunnella tarkoin, kun vanhemmat, johtajat ja opettajat uurastavat saadakseen meidät katsomaan Kristukseen.

Anna jokaiselle oppilaalle paperi. Kehota heitä kirjoittamaan kirje tuleville lapsilleen kannustaen näitä keskittämään elämänsä Jeesukseen Kristukseen. Oppilaat haluavat ehkä panna kirjeensä pyhien kirjoitustensa väliin säilyttääkseen sen tulevaisuutta varten.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 25:23. Armoa koskeva oppi

”Sanan [armo] päämerkitys on jumalallinen apu tai voima, jota annetaan Jeesuksen Kristuksen ylenpalttisen laupeuden ja rakkauden kautta.

Herran Jeesuksen armosta, jonka Hänen sovitusuhrinsa on tehnyt mahdolliseksi, ihmiskunta herätetään kuolemattomuuteen ja jokainen ihminen saa ruumiinsa haudasta ja voi elää ikuisesti. Samoin Herran armosta, uskomalla Jeesuksen Kristuksen sovitukseen ja tekemällä parannuksen synneistään ihmiset saavat voimaa ja apua tehdä hyvää, mihin he eivät omin neuvoin kykenisi. Tämä armo on se voima, jonka ansiosta miehet ja naiset saavat mahdollisuuden voittaa omakseen iankaikkisen elämän ja korotuksen sen jälkeen kun he ovat itse tehneet parhaansa.

Jokainen sielu tarvitsee jumalallista armoa Aadamin lankeemuksen ja myös ihmisen heikkouksien ja puutteiden tähden. Armo ei kuitenkaan voi olla riittävä ilman täydellisiä ponnisteluja saajan taholta. Tämän vuoksi selitetään: ’Armosta me pelastumme kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä’ (2. Nefi 25:23). Pelastus on todellakin mahdollinen juuri Jeesuksen Kristuksen armon ansiosta.” (Bible Dictionary, hakusana ”Grace”.)

Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

”Todistan teille, että me saamme tavoittelemaamme suojaa, rauhaa, iloa ja turvaa vain, kun me hyväksymme Jeesuksen Kristuksen, kaikkivaltiaan Jumalan Pojan, elämän ja palvelutehtävän sekä uskomme niihin vilpittömästi. Kun otamme vastaan Hänen opetuksensa, me luovumme kaikista synneistämme, teemme parannuksen ja teemme kaiken voitavamme tullaksemme Hänen luokseen todellisessa opetuslapseuden hengessä tietäen aivan varmasti, että vain Hänen armostaan me pelastumme kaiken sen jälkeenkin, mitä voimme tehdä. Ja kun me annamme itsemme Kristukselle täysin ja kokonaan, me löydämme suojaa, rauhaa, iloa ja turvaa Hänessä.” (Artikkelissa ”Latter-day Counsel”, Ensign, kesäkuu 2001, s. 74.)

2. Nefi 25:26. ”Me riemuitsemme Kristuksessa”

Presidentti Gordon B. Hinckley on huomauttanut, että palautuksen myötä saatu tieto suo meidän tosiaan riemuita Vapahtajassamme:

”Kirkollamme on arvostelijoita, monia sellaisia. He sanovat, ettemme me usko perinteiseen Kristukseen emmekä kristinuskoon. Heidän sanoilleen on jonkin verran perustetta. Meidän uskomme, meidän tietomme ei perustu muinaisiin perimätietoihin, uskontunnustuksiin, jotka ovat peräisin rajallisesta ymmärryksestä ja miltei loputtomista keskusteluista ihmisten yrittäessä muodostaa määritelmää ylösnousseesta Kristuksesta. Meidän uskomme, meidän tietomme tulee tämän taloudenhoitokauden profeetan todistuksesta. Hän näki edessään maailmankaikkeuden suuren Jumalan ja Hänen rakkaan Poikansa, ylösnousseen Herran Jeesuksen Kristuksen. He puhuivat hänelle. Hän puhui Heidän kanssaan. Hän todisti julkisesti, yksiselitteisesti ja arkailematta tuosta suuresta näystä. Se oli näky Kaikkivaltiaasta ja maailman Lunastajasta, ihmeellisempi kuin saatamme käsittää, mutta varma ja kiistaton sen mukana tulleen tiedon suhteen. Tuon syvälle nykyajan ilmoituksen maaperään juurtuneen tiedon perusteella me Nefin sanoin ’puhumme Kristuksesta, me riemuitsemme Kristuksessa, me saarnaamme Kristuksesta, me profetoimme Kristuksesta ja me kirjoitamme profetioidemme mukaisesti’, jotta me ja lapsemme tietäisimme, mistä lähteestä me voimme odottaa syntiemme anteeksiantoa (2. Nefi 25:26).” (Ks. ”Me katsomme Kristukseen”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 102.)

Tulosta