Kirjasto
Oppiaihe 41: 2. Nefi 32


Oppiaihe 41

2. Nefi 32

Johdanto

Opetettuaan, että kaita ja kapea polku ”johtaa iankaikkiseen elämään” (2. Nefi 31:18), Nefi huomasi kansansa miettivän, mitä heidän pitäisi tehdä heidän lähdettyään tuolle polulle. Hän vastasi heidän kysymyksiinsä kannustamalla heitä kestitsemään itseään Kristuksen sanoilla ja rukoilemaan aina (ks. 2. Nefi 32:3, 9). Hän vakuutti heille, että jos he tekisivät näitä asioita, Pyhä Henki auttaisi heitä tietämään, mitä tehdä.

Opetusehdotuksia

2. Nefi 32:1–7

Nefi neuvoo meitä etsimään jumalallista johdatusta Jeesuksen Kristuksen sanoista ja Pyhän Hengen kehotuksista.

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat neuvoneet jollekulle reitin johonkin paikkaan. Pyydä heitä selittämään, miksi oli joko helppoa tai vaikeaa antaa nuo ohjeet.

Muistuta oppilaita siitä, että edellisessä oppiaiheessa he tutkivat ohjeita, jotka Nefi antoi kansalleen. Annettuaan nämä ohjeet Nefi sanoi: ”Tämä on se keino” (2. Nefi 31:21). Auta oppilaita kertaamaan oppimaansa esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mihin Nefin ohjeet johtavat meidät, jos me noudatamme niitä? (Iankaikkiseen elämään; ks. 2. Nefi 31:20.)

  • Kuinka me kohdan 2. Nefi 31:17–18 mukaan pääsemme polulle, joka johtaa iankaikkiseen elämään?

Selitä, että Nefin opetukset luvussa 2. Nefi 31 jatkuvat luvussa 2. Nefi 32. Pyydä oppilaita etsimään kohdasta 2. Nefi 32:1 kysymys, joka Nefin kansalla oli siitä, mitä hän oli opettanut heille. Kehota muutamaa oppilasta ilmaisemaan tämä kysymys omin sanoin. (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että ihmiset miettivät, mitä heidän pitäisi tehdä sen jälkeen kun he ovat päässeet iankaikkiseen elämään johtavalle polulle.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 32:2–3. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Nefi vastasi ihmisten kysymykseen. Tähdennä, että 2. Nefi 32:3 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

  • Mitkä sanat kohdassa 2. Nefi 32:3 kuvailevat, kuinka meidän tulee ottaa vastaan Kristuksen sanat? Kuinka itsensä kestitseminen eroaa välipalan haukkaamisesta?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että kestitsee itseään Kristuksen sanoilla?

  • Mitä Nefi sanoi seuraavan siitä, että me kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla?

  • Mistä eri paikoista me voimme löytää Jeesuksen Kristuksen sanoja? (Mahdollisia vastauksia: pyhistä kirjoituksista, nykyajan profeettojen sanoista ja Pyhän Hengen innoituksesta.)

Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että kun me kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, Kristuksen sanat kertovat meille kaiken, mitä meidän tulee tehdä.

Auta oppilaita miettimään, kuinka hyvin he kestitsevät itseään Jeesuksen Kristuksen sanoilla, lukemalla seuraava luettelo ja pitämällä tauko kunkin kohdan jälkeen. Pyydä oppilaita kirjoittamaan tämä luettelo pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa tai seminaarimuistivihkoonsa tai erilliselle paperille.

  1. Henkilökohtainen pyhien kirjoitusten tutkiminen

  2. Sakramenttikokous

  3. Yleiskonferenssi

  4. Perheen yhteinen pyhien kirjoitusten tutkiminen

  5. Seminaari

  6. Perheilta

  7. Aaronin pappeuden koorumin kokous tai Nuorten Naisten luokka

  8. Henkilökohtainen rukous

Kehota oppilaita miettimään, kuinka hyvin he etsivät Jeesuksen Kristuksen sanoja kussakin näistä tilanteista. Pyydä heitä kirjoittamaan kunkin tilanteen kohdalle joko kestitsen itseäni, haukkaan välipalaa tai näen nälkää. Oppilas saattaa esimerkiksi kestitä itseään pyhiä kirjoituksia tutkiessaan mutta vain haukata välipalaa yleiskonferenssissa. Oppilas, joka ei ole tarkkaavainen sakramenttikokouksessa, voisi kirjoittaa sen tilanteen viereen näen nälkää.

Pyydä oppilaita valitsemaan yksi niistä tilanteista, joissa he nykyään haukkaavat välipalaa tai näkevät nälkää, ja kehota heitä asettamaan tavoite, joka auttaa heitä siinä tilanteessa paremmin ”kestitsemään itseään Kristuksen sanoilla”. (Voisit kannustaa heitä miettimään tämän tavoitteen yhteydessä Velvollisuus Jumalaa kohtaan -ohjelman tai Edistyminen-ohjelman tavoitteitaan.)

Voisit vahvistaa oppilaiden ymmärrystä omasta vastuustaan etsiä henkilökohtaista johdatusta Pyhältä Hengeltä pyytämällä heitä lukemaan itsekseen 2. Nefi 32:4–7. Pyydä heitä sitten keskustelemaan seuraavista kysymyksistä parin kanssa. (Voisit antaa heille nämä kysymykset monisteena tai kirjoittaa ne taululle ennen oppitunnin alkua.)

  • Mitä jakeen 4 ”pyydä” tai ”kolkuta” mielestänne tarkoittaa? Mitä Nefi sanoo tapahtuvan niille, jotka eivät pyydä eivätkä kolkuta?

  • Minkä siunauksen Nefi lupaa, että voimme saada, kun me otamme vastaan Pyhän Hengen?

  • Miksi Nefi murehti kansansa vuoksi?

Ilmaise luottamuksesi siihen, että kun oppilaat kestitsevät itseään Jeesuksen Kristuksen sanoilla, Pyhä Henki auttaa heitä kulkemaan iankaikkiseen elämään johtavaa polkua.

2. Nefi 32:8–9

Nefi neuvoo meitä rukoilemaan aina

Selitä, että seuraavaksi Nefi keskittyi yhteen asiaan, jota me voimme tehdä saadaksemme Jeesuksen Kristuksen sanat. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 2. Nefi 32:8 ja panemaan merkille, mitä meidän Nefin mukaan pitäisi tehdä. Kun he ovat löytäneet vastauksen, esitä seuraavat kysymykset auttaaksesi heitä pohtimaan rukouksen tärkeyttä:

  • Mistähän syystä Pyhä Henki haluaa meidän rukoilevan?

  • Mistähän syystä Saatana ei halua meidän rukoilevan? Millä tavoilla Saatana saattaisi yrittää taivuttaa ihmisiä olemaan rukoilematta?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 32:9. Tähdennä, että 2. Nefi 32:8–9 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

  • Miten usein meidän tulisi rukoilla? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että rukoilee aina?

Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraavat sanat. (Jos mahdollista, ota kopioita tästä lainauksesta, jotta oppilaat voivat seurata mukana ja keskittyä vanhin Bednarin sanoihin. Jos otat kopioita, huomaa, että lainaus jatkuu myöhemmin oppiaiheessa lyhyen keskustelun jälkeen. Ota mukaan myös tämä osa lausuntoa.) Kehota oppilaita kuuntelemaan vanhin Bednarin neuvoa siitä, kuinka tulee rukoilla aina.

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Luonteessamme, käyttäytymisessämme tai hengellisessä kasvussamme saattaa olla seikkoja, joista meidän tulee kysyä taivaallisen Isän neuvoa aamurukouksessa. – –

Päivän aikana pidämme sydämessämme rukouksen pyytäen jatkuvaa apua ja opastusta – –.

Tämän nimenomaisen päivän aikana huomaamme, että on tilanteita, joissa meillä tavallisesti olisi taipumus puhua karkeasti mutta emme tee niin, tai saattaisimme osoittaa taipumusta vihastumiseen, mutta emme vihastu. Huomaamme taivaallisen avun ja voiman ja tunnistamme nöyrästi vastaukset rukoukseemme. Tuona tunnistamisen hetkenä pidämme hiljaisen kiitosrukouksen.” (”Rukoilkaa alati”, Liahona, marraskuu 2008, s. 41–42.)

Auta oppilaita pohtimaan tätä neuvoa kysymällä:

  • Tuleeko mieleenne tältä päivältä tai viime päiviltä hetkiä, jolloin olisitte voineet noudattaa tätä vanhin Bednarin ehdotusta? (Voit pyytää oppilaita pikemminkin pohtimaan tätä kysymystä mielessään kuin vastaamaan siihen ääneen.)

Jatka vanhin Bednarin neuvojen lukemista:

”Päivän päättyessä polvistumme uudestaan ja annamme selonteon Isällemme. Tarkastelemme päivän tapahtumia ja ilmaisemme sydämellisen kiitoksen saamistamme siunauksista ja avusta. Teemme parannuksen ja tunnistamme Herran Hengen avulla keinoja menetellä paremmin ja tulla paremmiksi huomenna. Iltarukouksemme rakentuu siten aamurukouksemme varaan ja on jatkoa sille. Ja iltarukouksemme on myös valmistelua merkitykselliselle aamurukoukselle.

Aamu- ja iltarukoukset – ja kaikki rukoukset niiden välissä – eivät ole toisiinsa liittymättömiä, erillisiä tapahtumia, vaan ne liittyvät yhteen joka päivä ja päivien, viikkojen, kuukausien ja jopa vuosien taakse. Tällä tavalla me osaksi täytämme pyhien kirjoitusten kehotuksen rukoilla ’alati’ (Luuk. 21:36; 3. Nefi 18:15, 18; OL 31:12). Sellaiset merkitykselliset rukoukset auttavat meitä saavuttamaan suurimmat siunaukset, mitä Jumala on varannut uskollisille lapsilleen.” (”Rukoilkaa alati”, s. 42.)

Auta oppilaita ymmärtämään loppuosa jakeesta 2. Nefi 32:9 selittämällä, että sana pyhittää tarkoittaa vihkimistä, pyhäksi tekemistä tai vanhurskaaksi tulemista (ks. PKO, ”Pyhitys, pyhityksen laki”, scriptures.lds.org/fi).

  • Miksi meidän pitäisi rukoilla aina ennen kuin teemme jotakin Herralle?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Herra pyhittää meidän tekomme meidän sielumme parhaaksi?

  • Kuinka vanhin Bednarin neuvot voivat auttaa meitä elämään pyhitetympää elämää?

Todista, että kun me rukoilemme aina, me kykenemme tekemään kaiken, mitä Herra haluaa meidän tekevän sielumme parhaaksi.

Kuva
Vanhin Spencer J. Condie

Yhteenvetona siitä, mistä oppilaat ovat keskustelleet tässä oppiaiheessa, lue seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Spencer J. Condien seuraavat sanat:

”Te saatatte kohdata päätöksentekotilanteita, jotka koskevat lähetystyötä, tulevaa uraanne ja lopulta avioliittoa. Kun luette pyhiä kirjoituksia ja rukoilette ohjausta, te ette varmaankaan näe vastausta sivulle kirjoitettujen sanojen muodossa, mutta saatte lukiessanne selkeitä tuntemuksia ja kuiskauksia, ja lupauksen mukaisesti Pyhä Henki ’osoittaa teille kaiken, mitä teidän tulee tehdä’ [2. Nefi 32:5].” (Ks. ”Tulla suureksi siunaukseksi lähimmäisillemme”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 50.)

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 32:3

Kysy oppilailta, kuinka kauan mahtaisi kestää, että he oppisivat ulkoa kohdan 2. Nefi 32:3, jos he sanoisivat sen joka kerta aterioidessaan. Haasta heidät kertaamaan tämä pyhien kirjoitusten kohta – itsensä kestitseminen Kristuksen sanoilla – joka kerta kun he muutaman seuraavan päivän aikana aterioivat. Kun he ovat oppineet jakeen ulkoa, pyydä heitä kertomaan, kuinka monta ateriaa siihen tarvittiin.

Pyhien kirjoitusten hallinta – 2. Nefi 32:8–9

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan yrittäneet rukoilla sydämessään kokonaisen päivän tai kokonaisen viikon ajan. Kehota heitä kertomaan kokemuksistaan. Pyydä luokkaa miettimään tapoja, joilla he voivat ”rukoilla aina” seuraavan vuorokauden ajan. Haasta heidät tekemään niin ja kertomaan kokemuksestaan seuraavan oppitunnin alussa.

Huom. Ellei sinulla ole aikaa käyttää näitä opetusehdotuksia tässä oppiaiheessa, voisit käyttää niitä kertauksena tulevissa oppiaiheissa.

Kommentteja ja taustatietoja

2. Nefi 32:2. Mitä tarkoitetaan sillä, että puhuu enkelien kielellä?

Jotkut saattavat ihmetellä, mitä enkelien kielellä puhuminen tarkoittaa. Presidentti Boyd K. Packer on opettanut, että enkelien kielellä puhuminen ”tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että te voitte puhua Pyhän Hengen voimalla” (”Pyhän Hengen lahja – mitä jokaisen jäsenen tulee tietää”, Liahona, elokuu 2006, s. 21).

2. Nefi 32:3. Mitä itsensä kestitseminen Kristuksen sanoilla tarkoittaa?

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Kestitseminen tarkoittaa enemmän kuin maistamista. Kestitseminen tarkoittaa nauttimista. Nautimme pyhistä kirjoituksista tutkimalla niitä ihanan löytämisen ja uskollisen kuuliaisuuden hengessä. Kun kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla, ne kirjoitetaan ’ihmissydämiin’ [2. Kor. 3:3]. Niistä tulee kiinteä osa omaa luonnettamme.” (Ks. ”Pyhien kirjoitusten tarjoaman ohjauksen mukaan eläminen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 21.)

Vanhin Robert D. Hales, myös kahdentoista apostolin koorumista, on neuvonut: ”Jos teidän ja minun on määrä kestitä itseämme Kristuksen sanoilla, meidän on tutkittava pyhiä kirjoituksia ja omaksuttava Hänen sanansa pohtimalla niitä ja tekemällä niistä osa jokaista ajatusta ja tekoa” (ks. ”Sielun ja ruumiin paraneminen”, Liahona, tammikuu 1999, s. 16).

Tulosta