Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 1. Nefi 20 – 2. Nefi 3 (Viikko 5)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

1. Nefi 202. Nefi 3 (Viikko 5)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 1. Nefi 202. Nefi 3 (viikko 5), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Viikon 5 oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (1. Nefi 20–22)

Kun Nefi lainasi Jesajan profetioita veljilleen, oppilaat oppivat, että Herra kutsuu niitä, jotka ovat olleet tottelemattomia, tekemään parannuksen ja palaamaan Hänen luokseen. Se osoittaa meille, että Herra rakastaa meitä eikä koskaan unohda meitä. Oppilaat oppivat myös, että vaikka Israel hajotettaisiin tottelemattomuutensa vuoksi, Herra lupasi palauttaa evankeliumin ja koota Israelin myöhempinä aikoina.

Päivä 2 (2. Nefi 1)

Oppilaat tutkivat Lehin viimeisiä opetuksia perheelleen, ennen kuin hän kuoli. Lehi tähdensi, että Herra siunaa meitä, kun me pidämme Hänen käskynsä, ja Hän pidättää siunauksia, kun me emme pidä Hänen käskyjään. Kun Lehi tiesi kuolevansa pian, hän kehotti perhettään seuraamaan Nefiä. Oppilaat näkivät, että kun me seuraamme niitä, jotka Herra on kutsunut johtamaan meitä, meitä siunataan hengellisellä hyvinvoinnilla ja turvalla.

Päivä 3 (2. Nefi 2)

Lehi selitti pojalleen Jaakobille kaksi perustavaa laatua olevaa totuutta: 1) että Aadamin ja Eevan lankeemus on välttämätön osa taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa ja 2) että sovituksen kautta Jeesus Kristus lunastaa meidät lankeemuksen vaikutuksista ja tarjoaa lunastuksen synneistämme. Lehi selitti, että lankeemuksen ja sovituksen ansiosta me olemme vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän tai orjuuden ja kuoleman (ks. 2. Nefi 2:27).

Päivä 4 (2. Nefi 3)

Puhuessaan pojalleen Joosefille Lehi kertoi Egyptin Joosefin profetiasta, joka oli pronssilevyissä. Tässä profetiassa ennustettiin, että Herra nostaisi esiin profeetta Joseph Smithin auttamaan evankeliumin palautuksen toteuttamisessa. Oppilaita pyydettiin kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa siitä, kuinka profeetta Joseph Smithin aikaansaamat asiat ovat olleet heille suuriarvoisia.

Johdanto

Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään Jumalan iankaikkisia tarkoituksia. Lehi tiesi, että hänen jälkeläisensä voisivat tehdä valintoja, jotka johtaisivat heidät iloon, vapauteen ja iankaikkiseen elämään vain, mikäli he ymmärtäisivät keskeisiä oppeja – kuten lankeemus, Jeesuksen Kristuksen sovitus, tahdonvapaus ja kuuliaisuus (ks. 2. Nefi 2:25, 27) – ja uskoisivat niihin. Kannusta oppilaita valitsemaan iankaikkinen elämä, jotta he voivat Lehin tavoin lopulta olla iankaikkisesti ympäröityjä Jumalan rakkauden käsivarsilla (ks. 2. Nefi 1:15).

Opetusehdotuksia

2. Nefi 1–2

Ennen kuolemaansa Lehi kehottaa lapsiaan pitämään Jumalan käskyt ja opettaa heille pelastussuunnitelman perusoppeja

Aloita pyytämällä oppilaita lukemaan jakeen 2. Nefi 3:25 viimeinen virke (”Muista kuolevan isäsi sanat”). Kysy heiltä, kuinka heidän kiinnostuksensa jonkun perheenjäsenen neuvoihin voisi muuttua, jos he tietäisivät, että tuo henkilö on kuolemaisillaan.

Seuraava toiminta voi auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin totuudet, joita Lehi tähdensi viimeisissä sanoissaan perheelleen. Sen avulla he voivat myös kertoa toisilleen, kuinka nämä totuudet voivat auttaa heitä noudattamaan taivaallisen Isän suunnitelmaa omaksi pelastuksekseen.

  1. Anna kukin seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista tutkittavaksi yksittäisille oppilaille tai oppilaspareille: 2. Nefi 1:16–20; 2. Nefi 2:6–10; 2. Nefi 2:19–20, 22–25; ja 2. Nefi 2:11–13, 27–29. (Jos sinulla on vähemmän kuin neljä oppilasta, voit soveltaa tätä toimintaa niin, että annat oppilaille enemmän kuin yhden pyhien kirjoitusten kohdan tutkittavaksi tai valitset käsiteltäväksi vähemmän kohtia.)

  2. Kun oppilaat tutkivat näitä kohtia, pyydä heitä kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaukset seuraaviin kysymyksiin. (Voisit halutessasi kirjoittaa kysymykset taululle.)

    1. Mitä keskeisiä totuuksia Lehi opetti?

    2. Miksi nämä totuudet ovat tärkeitä ikuiselle hyvinvoinnillemme?

  3. Kun olet antanut oppilaille aikaa suorittaa tehtävänsä, kehota kutakin oppilasta tai oppilasparia kertomaan, mitä he ovat saaneet selville. Kannusta mahdollisimman monia oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet ja miksi se on heille merkityksellistä.

Kirjoita toiminnan jälkeen taululle seuraava totuus: Aadamin ja Eevan lankeemus on välttämätön osa taivaallisen Isän onnensuunnitelmaa.

Lue profeetta Joseph Fielding Smithin seuraavat sanat:

”Aadam teki vain sen, mitä hänen piti tehdä. Hän söi tuota hedelmää yhdestä hyvästä syystä – suodakseen teille ja minulle ja kaikille muille mahdollisuuden päästä tähän maailmaan – –.

Ilman Aadamia minä en olisi täällä, te ette olisi täällä, me odottaisimme taivaissa henkinä.” (Ks. ”Aadamin rooli kuolevaisuuden tuomisessa meille”, Liahona, tammikuu 2006, s. 8–9.)

Esitä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Mitä lankeemuksen seurauksia Lehi kuvaili kohdassa 2. Nefi 2:21–24?

  • Kuinka me näiden seurausten ansiosta voimme edistyä sen suunnitelman mukaisesti, jonka taivaallinen Isä on laatinut meidän pelastukseksemme?

Lisää taululle seuraava totuus: Sovituksen kautta Jeesus Kristus lunastaa meidät lankeemuksesta ja tarjoaa lunastuksen synneistämme.

Auta oppilaita ymmärtämään tämä totuus syvällisemmin pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Joseph B. Wirthlinin seuraavat sanat:

”Jeesuksen Kristuksen sovitus, puhtaan rakkauden osoitus, poisti lankeemuksen seuraukset ja avasi koko ihmiskunnalle mahdollisuuden palata Jumalan luokse. Osana sovitusta Vapahtaja voitti fyysisen kuoleman ja antoi ylösnousemuksen kautta jokaiselle Jumalan lapselle kuolemattomuuden. Hän voitti myös hengellisen kuoleman ja antoi mahdollisuuden iankaikkiseen elämään, siihen elämään, jota Jumala elää, mikä on suurin Jumalan lahjoista.” (”Kristittyjen usko ja toiminta”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 68.)

Kysy oppilailta: Mitä siunauksia sovitus tuo?

Auta oppilaita ymmärtämään, miten tärkeä tahdonvapaus on taivaallisen Isän suunnitelmassa, lukemalla kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Neal A. Maxwellin seuraavat sanat:

”Ilman vaihtoehtojen olemassaoloa, ilman valinnanvapauttamme ja ilman vastakohtaisuutta ei olisi todellista olemassaoloa. – – On tosiasia, että me voimme kasvaa hengellisesti ja siten olla todella onnellisia vain siinä tapauksessa kun ja vasta kun käytämme viisaasti moraalista tahdonvapauttamme.” (One More Strain of Praise, 1999, s. 80.)

Kirjoita taululle seuraava periaate: Me olemme vapaita valitsemaan vapauden ja iankaikkisen elämän tai orjuuden ja kuoleman.

Pyydä oppilaita ottamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjastaan esiin päivän 3 tehtävä 4. Pyydä muutamaa heistä selittämään, mitä he oppivat tahdonvapaudesta kohdan 2. Nefi 2:26–29 perusteella.

Lue ääneen profeetta Joseph Smithin seuraavat sanat:

”Pelastuaksemme meidän on tehtävä kaikki eikä vain jotakin, mitä Jumala on käskenyt” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 167).

Auttaaksesi oppilaita ymmärtämään, miten tärkeää kuuliaisuus on, voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Mistähän syystä Lehi tähdensi kuuliaisuutta antaessaan viimeisiä neuvoja perheelleen ennen kuolemaansa?

  • Mitkä omat kokemuksenne ovat auttaneet teitä tietämään, että Herra siunaa meitä, kun me pidämme Hänen käskynsä, ja Hän pidättää siunauksia, kun me emme pidä Hänen käskyjään? (Lisää tämä totuus taululla olevaan luetteloon.)

Päätä tämä oppiaihe lukemalla kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

”Kuuliaisuus on voimallinen hengellinen lääke. Se auttaa lähes kaikkeen.” (”Gileadin balsami”, Valkeus, tammikuu 1988, s. 15.)

Lausu todistuksesi siitä, että Jumala rakastaa oppilaitasi ja haluaa auttaa heitä voittamaan lankeemuksen vaikutukset ja saamaan iankaikkisen elämän.

Seuraava viikko (2. Nefi 4–10)

Lehin kuoleman jälkeen Laman ja Lemuel pyrkivät jälleen ottamaan Nefin hengiltä. Mikä Herran antama varoitus pelasti Nefin hengen? Ja mitä ruumiillemme ja hengellemme tapahtuisi, ellei sovitusta olisi ollut? Oppilaat löytävät vastauksia tähän kysymykseen kohdasta 2. Nefi 9:7–9.

Tulosta