Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 2. Nefi 11–25 (Viikko 7)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

2. Nefi 11–25 (Viikko 7)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 2. Nefi 11–25 (viikko 7), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (2. Nefi 11–16)

Jesaja kuvaili muinaisen Israelin ylpeyttä ja jumalattomuutta sekä heitä odottavia tuomioita. Hän profetoi myös, että viimeisinä aikoina rakennettaisiin temppeli, ja opetti, että Jumala perustaa temppeleitä opettaakseen meille teitään ja auttaakseen meitä kulkemaan polkujaan. Jesaja näki Herran, ja hänet puhdistettiin synnistä. Jesajan kokemuksen perusteella oppilaat oppivat, että Jeesuksen Kristuksen sovitus voi puhdistaa meidät saastaisuudestamme.

Päivä 2 (2. Nefi 17–20)

Jesaja nuhteli Juudan valtakuntaa siitä, ettei se turvannut taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Oppilaat oppivat, että Jumala on meidän kanssamme, kun me turvaamme Häneen, jopa vaikeina ja pelottavina hetkinä. Jesaja kuvaili jumalattomien tuhoa toisessa tulemisessa ja opetti, että Jeesus Kristus on tuomion ja armon Jumala ja että Hänen armonsa ulottuu niihin, jotka tekevät parannuksen ja pitävät Hänen käskynsä.

Päivä 3 (2. Nefi 21–24)

Tässä oppiaiheessa oppilaat oppivat, että Jeesus Kristus tuomitsisi vanhurskaasti ja että lopulta Herra palauttaisi kirkkonsa profeetta Joseph Smithin kautta kootakseen kansansa viimeisinä aikoina. Nefi iloitsi myös Jesajan profetiasta, että tuhatvuotisen valtakunnan aikana rauha ja Herran tuntemus täyttävät maan. Oppilaita kannustettiin ajattelemaan tätä totuutta ja sitä, kuinka he voisivat olla valmistautuneempia tätä aikaa varten.

Päivä 4 (2. Nefi 25)

Kun Nefi teki yhteenvedon Jesajan kirjoitusten pääsanomista, hän kertasi yksinkertaisia totuuksia, jotka koskevat Jumalan työtä ihmislasten keskuudessa: Jeesus Kristus on ainoa nimi taivaan alla, ”jonka kautta ihminen voi pelastua” (2. Nefi 25:20), ja Jeesus Kristus on ainoa, jonka kautta me voimme odottaa syntiemme anteeksisaamista. Nefi halusi jokaisen tietävän, että jos me teemme kaiken, mitä voimme tehdä, Jeesus Kristus siunaa meitä armolla – jumalallisella avulla ja voimalla (ks. 2. Nefi 25:23).

Johdanto

Tällä viikolla oppilaat opiskelivat valikoituja Jesajan kirjan lukuja, jotka Nefi otti mukaan kirjoituksiinsa. Presidentti Boyd K. Packer kahdentoista apostolin koorumista on sanonut näistä Jesajan luvuista: ”Älkää lopettako lukemista! Jatkakaa eteenpäin noiden vaikeaselkoisten Vanhan testamentin profetioita sisältävien lukujen lävitse, vaikka ette ymmärtäisi paljoakaan. Jatkakaa, vaikka lukisitte vain pintapuolisesti ja poimisitte ajatuksen sieltä täältä.” (”Mitä sielussani liikkuu”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 156. vuosikonferenssista, s. 62.)

Kun kokoonnut tällä viikolla oppilaiden kanssa, kannusta heitä olemaan kärsivällisiä heidän tutkiessaan Jesajan sanoja. Voisit myös kehottaa heitä kertomaan, kuinka Jesajan kirjoitukset ovat auttaneet heitä ylentämään sydämensä ja riemuitsemaan Jumalan hyvyydestä (ks. 2. Nefi 11:8).

Opetusehdotuksia

2. Nefi 11–25

Nefi lainaa Jesajan profetioita Jeesuksesta Kristuksesta

Ota esiin suurennuslasi tai piirrä se taululle. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 25:13. Pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Nefi ”suurensi” eli ylisti. Selitä, että yksi syy, miksi Nefi tallensi luvuissa 2. Nefi 11–25 olevat Jesajan sanat, oli ylistää Jeesuksen Kristuksen nimeä, palvelutehtävää ja sovitusta niiden elämässä, jotka lukisivat Nefin sanat.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 11:4–8. Pyydä luokkaa panemaan merkille ilmauksia, jotka kertovat, miksi Nefi lainasi Jesajan sanoja.

Kotiopiskelussaan oppilaita pyydettiin merkitsemään nimi ”Kristus” joka kerta, kun se ilmeni jakeissa 2. Nefi 25:20–30. Kehota heitä ottamaan esiin 2. Nefi 25:28–29 ja etsimään ilmaus, joka toistuu näissä jakeissa. (”Oikea tie on uskoa Kristukseen eikä kieltää häntä.”)

Kysy oppilailta: Mitkä kokemukset elämässänne ovat opettaneet teille, että Jeesukseen Kristukseen uskominen ja Hänen seuraamisensa on oikea tapa elää?

Seuraavassa on lueteltu ne totuudet, opit ja periaatteet, joita oppilaat opiskelivat tällä viikolla luvuista 2. Nefi 11–25. Kirjoita seuraavat yhdeksän toteamusta taululle tai kirjoita ne jokaiselle oppilaalle antamaasi monisteeseen. Pyydä oppilaita lukemaan luettelo ja etsimään mainituista jakeista nämä totuudet, opit ja periaatteet.

Jesajan opetusten ymmärtäminen meidän aikanamme

  1. Jumala on perustanut temppeleitä opettaakseen meille teitään ja auttaakseen meitä kulkemaan polkujaan (ks. 2. Nefi 12:2–3).

  2. Jeesuksen Kristuksen sovitus voi puhdistaa meidät saastaisuudestamme (ks. 2. Nefi 16:5–7).

  3. Jumala on kanssamme, kun me turvaamme Häneen, jopa vaikeina ja pelottavina hetkinä (ks. 2. Nefi 17:4, 7, 14).

  4. Jeesus Kristus on tuomion ja armon Jumala. Hänen armonsa ulottuu niihin, jotka tekevät parannuksen ja pitävät Hänen käskynsä. (Ks. 2. Nefi 19:12, 17, 21; 20:4.)

  5. Herra on palauttanut evankeliuminsa ja kirkkonsa profeetta Joseph Smithin kautta ja kokoaa nyt kansaansa viimeisinä aikoina (ks. 2. Nefi 21:10, 12).

  6. Tuhatvuotisen valtakunnan aikana maa on rauhan paikka, koska se on täynnä Herran tuntemusta (ks. 2. Nefi 21:6–9).

  7. Herra on armollinen kansalleen, mutta jumalattomat hukkuvat (ks. 2. Nefi 23:22).

Nefin opetuksia

  1. Jeesuksen Kristuksen ansiosta me voimme pelastua armosta kaiken sen jälkeen, mitä voimme tehdä (ks. 2. Nefi 25:23).

  2. Vapahtajan sovituksen ansiosta me voimme saada syntimme anteeksi (ks. 2. Nefi 25:26).

Riittävän ajan kuluttua esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä teemoja näette näissä Jesajan ja Nefin opetuksissa? (Mahdollisia teemoja: Taivaallinen Isä lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen tuomaan pelastuksen ja rauhan lapsilleen. Me voimme turvata Jumalaan kaikissa olosuhteissa. Temppeleissä meille opetetaan Jumalasta.)

  • Mikä näistä yhdeksästä lausumasta on teille merkityksellisin? Miksi?

Anna jokaiselle oppilaalle yksi oppi tai periaate yllä olevasta luettelosta ja pyydä oppilaita tekemään seuraavaa:

  1. Lue pyhien kirjoitusten kohta, josta oppi tai periaate on peräisin.

  2. Vastaa tähän kysymykseen: Kuinka tämä oppi tai periaate voi auttaa sinua iloitsemaan Herrasta? (Ks. 2. Nefi 11:4–6.)

  3. Mieti tilannetta, jossa tieto tästä totuudesta tai periaatteesta voisi tuoda sinulle toivoa ja voimaa.

Kehota oppilaita kertomaan ajatuksistaan. Kun he tekevät niin, voisit kysyä: ”Kenellä muulla on todistus tai näkemys siitä, mitä juuri opetettiin?” Kun annat heidän kertoa näkemyksiään ja todistaa, totuudet vahvistuvat heidän sydämessään ja heidän ikätoveriensa sydämessä. Kiitä heitä osallistumisesta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 2. Nefi 25:13. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja etsimään syitä, miksi Nefi iloitsi Herra nimen ylistämisestä. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he löytävät.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Thomas S. Monsonin seuraava todistus:

”Uskon, ettei yksikään meistä pysty täysin ymmärtämään sen merkitystä, mitä Kristus teki meidän puolestamme Getsemanessa, mutta jokaisena elämäni päivänä olen kiitollinen Hänen sovitusuhristaan meidän puolestamme.

Viimeisellä hetkellä Hän olisi voinut perääntyä. Mutta Hän ei tehnyt niin. Hän laskeutui kaiken alapuolelle, jotta Hän voisi pelastaa kaiken. Niin tehdessään Hän antoi meille elämän, joka ulottuu tämän kuolevaisen olemassaolon tuolle puolen. Hän pelasti meidät Aadamin lankeemuksesta.

Olen koko sieluni sopukoita myöten kiitollinen Hänelle. Hän opetti meitä elämään. Hän opetti meitä kuolemaan. Hän varmisti meidän pelastuksemme.” (”Erotessamme”, Liahona, toukokuu 2011, s. 114.)

Kysy: Mitä yhtäläisyyksiä näette Nefin sanoissa kohdassa 2. Nefi 25:13 ja presidentti Monsonin sanoissa?

Päätä tämänpäiväinen oppiaihe pyytämällä oppilaita kuvailemaan tapoja, joilla nuoret myöhempien aikojen pyhät voivat ylistää Herran nimeä. Kun oppilaat ovat vastanneet, kehota heitä ylistämään Herran nimeä joka päivä.

Seuraava viikko (2. Nefi 26–31)

Seuraavalla viikolla oppilaat tutkivat Nefin profetioita myöhemmistä ajoista. Nefi näki, että vääriä kirkkoja ja salaliittoja olisi runsaasti. Hän näki myös, että Herra tekisi ihmeellisen teon ja ihmeen (ks. 2. Nefi 27:26) ja että monet hylkäisivät Mormonin kirjan, koska heillä oli jo Raamattu. Lisäksi Nefi selitti Kristuksen opin.

Tulosta