Kirjasto
Oppiaihe 116: 3. Nefi 1


Oppiaihe 116

3. Nefi 1

Johdanto

Kun lähestyi aika, jolloin Samuel Lamanilaisen profetian Vapahtajan syntymästä piti täyttyä, uskovat odottivat merkkejä, joiden Samuel oli sanonut tulevan. Epäuskoiset uhkasivat surmata uskovat, ellei profetia täyttyisi tiettyyn päivään mennessä. Nefin poika ja Helamanin pojanpoika Nefi vetosi Herraan uskovien puolesta. Vastauksena Nefin rukoukseen Herran ääni tuli hänelle julistaen, että sinä yönä merkki annettaisiin. Kun aurinko laski, ei ollut pimeää, ja uusi tähti ilmestyi. Huolimatta Saatanan jatkuvista yrityksistä hävittää ihmisten usko ihmisten enemmistö kääntyi Herraan. Mutta kaksi vuotta myöhemmin Gadiantonin rosvot alkoivat johdattaa monia nefiläisiä ja lamanilaisia jumalattomuuteen.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 1:1–26

Jeesuksen Kristuksen syntymää koskevat profetiat täyttyvät, ja monet nefiläiset kääntyvät

Kehota oppilaita miettimään ihmisiä, jotka ovat uhranneet henkensä evankeliumin hyväksi. (Muutamia esimerkkejä: Jeesus Kristus, Abinadi, jotkut antinefilehiläisistä sekä Joseph ja Hyrum Smith.) Pyydä oppilaita selittämään, miksi ihmiset ovat heidän mielestään halukkaita tekemään sellaisen uhrauksen. Anna oppilaille hetki aikaa pohtia sitä, kuinka he arvelisivat suhtautuvansa, jos he olisivat tilanteessa, joka vaatii heitä antamaan henkensä evankeliumin hyväksi. Selitä, että viisi vuotta sen jälkeen kun Samuel Lamanilainen oli saarnannut Sarahemlassa, ryhmä uskollisia nefiläisiä kohtasi tilanteen, jossa niin saattaisi käydä.

Tiivistä 3. Nefi 1:1–3 kertomalla oppilaille, että Helamanin poika Nefi antoi pyhät aikakirjat pojalleen Nefille ja lähti sitten maasta. Kukaan ei tiennyt, mihin hän meni.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 1:4–9. Pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä haasteen uskolliset nefiläiset kohtasivat.

  • Minkä haasteen uskovat kohtasivat?

  • Miksi joidenkuiden saattaisi olla vaikeaa pysyä uskollisena tässä tilanteessa?

  • Keiden tuntemienne ihmisten uskoisitte pysyvän uskollisina tässä tilanteessa? Miksi he mielestänne pysyisivät uskollisina?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 1:10–12 ja panemaan merkille, mitä Nefi teki tänä erittäin vaarallisena hetkenä.

  • Mikä Nefin suhtautumisessa tähän tilanteeseen tekee teihin vaikutuksen? Miksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 1:13–14 ja pyydä luokkaa kiinnittämään erityistä huomiota siihen, mitä Herra vastasi Nefin rukoukseen.

  • Mitä Herra sanoi osoittavansa maailmalle? (Oppilaiden vastauksista tulee kuvastua, että Herra toteuttaa kaikki sanat, jotka Hän on käskenyt profeettojensa puhua.)

  • Kun Herra sanoi tulevansa maailmaan tehdäkseen ”sekä Isän että Pojan tahdon”, Hän viittasi sovitukseensa. Kuinka tämä sanoma auttaa meitä olemaan ”rohkealla mielellä”?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 1:4, 14–15, 19–21 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka tähdentävät sitä, että Herra toteuttaa profeettojen sanat.

  • Miltähän teistä olisi tuntunut, jos te olisitte olleet uskovien joukossa, kun merkki annettiin?

  • Kuinka tieto siitä, että Herra toteuttaa profeettojen sanat, voi auttaa teitä, kun joku pilkkaa tasovaatimuksianne tai vainoaa teitä uskonkäsitystenne vuoksi?

Pyydä kahta tai kolmea oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 1:16–18. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka pahat ihmiset suhtautuivat, kun he näkivät merkit, joista oli profetoitu.

  • Mitä pahat ihmiset tiesivät sen jälkeen kun merkit oli annettu?

  • Miksi synti ja epäusko johtavat pelkoon?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 1:22–23. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Saatana teki, jotta ihmiset eivät uskoisi Herran syntymän merkkeihin.

  • Mitä Saatana teki? (Hän levitti valheita ihmisten keskuuteen.) Mitä valheita Saatana levittää nykyään?

  • Minkä totuuden me voimme oppia ihmisten suhtautumisesta Saatanan valheisiin? (Auta oppilaita tunnistamaan seuraava periaate: Kun kohtaamme Saatanan valheita, me voimme päättää uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kokea kääntymyksen. Voisit kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Auta oppilaita tuntemaan tämän periaatteen totuus ja tärkeys lukemalla johtavan piispakunnan jäsenen, piispa Richard C. Edgleyn seuraava lausuma. Voisit antaa tästä lausumasta oppilaille kopion, joka mahtuu heidän pyhiin kirjoituksiinsa.

”Niiden ristiriitojen ja haasteiden takia, joita kohtaamme nykypäivän maailmassa, haluan ehdottaa yhtä ainoaa valintaa – rauhan ja varjeluksen valintaa ja valintaa, joka sopii kaikille. Se valinta on usko. – – Valitkaa usko epäilyksen sijaan, valitkaa usko pelon sijaan, valitkaa usko tuntemattoman ja näkymättömän sijaan ja valitkaa usko pessimismin sijaan.

Kun looginen päättely, järkeily tai henkilökohtainen ymmärrys joutuu ristiriitaan pyhien opetusten ja opin kanssa tai kun ristiriitaiset viestit hyökkäävät uskonkäsityksiänne vastaan – –, tehkää valinta, ettette epäuskolla heitä siementä pois sydämestänne [ks. Alma 32:28]. Muistakaa, että me emme saa todistusta, ennen kuin uskomme on koeteltu (ks. Et. 12:6).” (”Usko – valinta on teidän”, Liahona, marraskuu 2010, s. 31–33.)

  • Mitä me voimme tehdä valitaksemme uskon epäilyksen, pelon ja pessimismin sijaan? (Mahdollisia vastauksia: me voimme päättää rukoilla ja etsiä Herran apua, tutkia pyhiä kirjoituksia, pitää käskyt, osallistua kirkon kokouksiin ja palvella muita.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 1:24–25 ja tunnistamaan, minkä lisähaasteen jotkut uskovat kohtasivat.

  • Mitä jotkut ihmiset yrittivät Mooseksen lain suhteen osoittaa?

  • Mikä näiden ihmisten suhtautumisessa, kun he saivat tietää olevansa väärässä, tekee teihin vaikutuksen?

Kirjoita taululle seuraava kysymys: Kuinka säilytän uskoni Jeesukseen Kristukseen ja Hänen palautettuun evankeliumiinsa, kun vastustaja yrittää saada minut epäilemään? Pyydä oppilaita kopioimaan tämä kysymys seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan. Anna oppilaille muutama minuutti aikaa vastaustensa kirjoittamiseen.

3. Nefi 1:27–30

Nefiläisluopioita ja joitakuita lamanilaisnuoria liittyy Gadiantonin rosvoihin

Pyydä kahta oppilasta tulemaan huoneen etuosaan. Pyydä ensimmäistä oppilasta sulkemaan silmänsä ja seisomaan yhdellä jalalla. Selitä, että tämä oppilas edustaa henkilöä, joka tuntee totuuden mutta ei osoita uskoa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen eikä uutterasti elä evankeliumin mukaan.

Selitä, että tässä havaintoesityksessä toinen oppilas edustaa vaikutteita, jotka voivat saada jonkun lankeamaan pois totuudesta. Pyydä toista oppilasta työntämään kevyesti ensimmäistä oppilasta käsivarresta, kunnes tämä menettää tasapainonsa tai alkaa horjua. Tähdennä, että kun ihminen ei pyri elämään evankeliumin mukaan, on todennäköisempää, että Saatanan valheet ja houkutukset pettävät hänet.

  • Mitä ensimmäisen oppilaan pitää tehdä pysyäkseen vakaana? (Oppilaan pitäisi avata silmänsä ja seisoa kummallakin jalalla.)

Kehota ensimmäistä oppilasta avaamaan silmänsä ja seisomaan kummallakin jalalla hartianlevyisessä haara-asennossa. Selitä, että nyt tämä oppilas edustaa henkilöä, joka on vahva ja luja uskossa (ks. Hel. 15:8). Pyydä sitten toista oppilasta jälleen työntämään kevyesti ensimmäistä oppilasta käsivarresta. Tähdennä, että kun henkilö pyrkii tutkimaan evankeliumia ja pitämään Jumalan käskyt, hän pysyy vakaana silloinkin, kun tulee vastustusta.

Pyydä edessä olleita kahta oppilasta palaamaan omille paikoilleen. Selitä, että muutama vuosi Jeesuksen Kristuksen syntymän merkkien jälkeen Saatana koetti edelleen saada ihmisiä epäilemään evankeliumin totuudellisuutta.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 1:27–29. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mikä vaikutus jumalattomilla ihmisillä oli joihinkuihin lamanilaisnuoriin.

  • Mitä joillekuille lamanilaisnuorille tapahtui? (”Muutamat soramilaiset johdattivat [heitä] valheillaan”, ja he liittyivät Gadiantonin rosvoihin.)

  • Miksi jotkut lamanilaisnuorista kohdan 3. Nefi 1:29 mukaan uskoivat soramilaisten valheita ja mielisteleviä sanoja? (Elleivät oppilaat mainitse Mormonin lausumaa ”heistä tuli itsenäisiä”, pyydä heitä kiinnittämään huomiota siihen.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”heistä tuli itsenäisiä”?

Samalla kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, lue, mitä Apuyhdistyksen ylimmän johtokunnan jäsen, sisar Kathleen H. Hughes on sanonut tuosta ilmauksesta:

”Minusta se vihjaa siihen, että he pitivät ensisijaisesti huolta itsestään ja antoivat myöten haluille, joita profeetat olivat kehottaneet heitä välttämään. He lankesivat Saatanan houkutuksiin ja viekoituksiin.” (”Varttua Herralle”, Liahona, helmikuu 2010, s. 42.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 1:30. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miten nouseva sukupolvi (nuoret) vaikutti muihin.

  • Mikä vaikutus nousevalla sukupolvella oli heidän ympärillään olevien uskoon?

Auta oppilaita liittämään tämä kertomus nykypäivän tilanteisiin esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mitkä ovat niitä valheita ja mielisteleviä sanoja, jotka saattaisivat nykyään houkutella nuoria liittymään jumalattomiin ryhmiin?

  • Milloin olette nähneet, että nuorilla on ollut kielteinen vaikutus muiden uskoon?

Pyydä oppilaita esittämään periaate, jossa tiivistyy se, mitä me voimme oppia kohdasta 3. Nefi 1:29–30. He saattavat käyttää eri sanoja vastaustensa ilmaisemiseen, mutta varmista, että he tunnistavat seuraavan totuuden: Jos me annamme periksi kiusaukselle, meidän esimerkillämme voi olla kielteinen vaikutus muiden uskoon ja vanhurskauteen. Voisit kannustaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa.

Tähdennä, että vaikka kohdassa 3. Nefi 1:30 mainituilla nuorilla oli kielteinen vaikutus muiden uskoon, nuorilla voi olla myös vanhurskas vaikutus ympärillään oleviin. Pyydä yhtä oppilasta tulemaan taululle ja toimimaan luokan kirjurina. Pyydä kirjuria kirjoittamaan oppilaiden vastauksia seuraavaan kysymykseen:

  • Millä tavoin teillä voi olla myönteinen vaikutus perheenne ja seurakuntanne jäsenten sekä asuinyhteisöönne kuuluvien uskoon?

Kannusta oppilaita valitsemaan taululta 1–2 ideaa, joiden mukaan he alkavat heti toimia. Vakuuta heille, että he voivat vahvistaa muiden uskoa vanhurskaan esimerkkinsä voimalla.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 1:2. Nefiläiset, jotka pitivät kansansa aikakirjoja

Helamanin poika Nefi antoi pojalleen Nefille ”kaikki aikakirjat, joita oli pidetty, ja kaikki ne esineet, joita oli pidetty pyhinä Lehin Jerusalemista lähdöstä asti” (3. Nefi 1:2). Tässä vaiheessa pyhien aikakirjojen kokoelmaan sisältyivät Nefin isot levyt, Nefin pienet levyt, pronssilevyt ja 24 kultalevyä, jotka Eter oli kirjoittanut.

Seuraava kaavio osoittaa, kuinka pyhät aikakirjat siirtyivät profeetalta toiselle suunnilleen vuodesta 124 eKr. (Moosian kirjan alku) suunnilleen vuoteen 1 jKr. (3. Nefin kirjan alku).

Kuningas Benjamin

Kuningas Moosia (sai levyt noin 124 eKr.; ks. Moosia 1:15–16)

Kuva
down arrow

Alma nuorempi (sai levyt noin 92 eKr.; ks. Moosia 28:20)

Kuva
down arrow

Helaman I, Alma nuoremman poika (sai levyt noin 73 eKr.; ks. Alma 37:2)

Kuva
down arrow

Siblon, Alma nuoremman poika (sai levyt noin 56 eKr.; ks. Alma 63:1)

Kuva
down arrow

Helaman II, Helaman I:n poika (sai levyt noin 53 eKr.; ks. Alma 63:11)

Kuva
down arrow

Nefi I, Helaman II:n poika (sai levyt noin 39 eKr.; ks. Hel. 3:37; 3. Nefi 1:2)

Kuva
down arrow

Nefi II, Nefi I:n poika (sai levyt noin 1 jKr.; ks. 3. Nefi 1:3)

Huomaa, että nimitysten ”Helaman I” ja ”Nefi I” ei ole tarkoitus viitata siihen, että nämä ovat näiden nimien ensimmäisiä käyttöyhteyksiä Mormonin kirjassa. Roomalaisia numeroita nimien jäljessä käytetään yksinomaan parantamaan tämän kaavion selkeyttä. Lehin poikaa Nefiä, joka kirjoitti 1. Nefin ja 2. Nefin kirjat, ei ole otettu mukaan tähän kaavioon.

3. Nefi 1:29–30. Nousevan sukupolven jumalattomuus

Presidentti Henry B. Eyring ensimmäisestä presidenttikunnasta on selittänyt, millainen vaikutus yhdellä harhaan kulkevalla henkilöllä voi olla perheeseen:

”Kirkon nuorilla – – on tulevaisuus käsissään. Kirkko on ollut aina yhden sukupolven päässä katoamisesta. Jos koko sukupolvi menetettäisiin, mikä ei tule tapahtumaan, kirkko katoaisi meiltä. Mutta yksikin henkilö, joka kadottaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, sulkee ovia jälkeläisten sukupolvilta, ellei Herra ojenna kättään tuodakseen joitakuita heistä takaisin.” (”We Must Raise Our Sights”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 14. elokuuta 2001, s. 1; si.lds.org.)

Tulosta