Kirjasto
Oppiaihe 121: 3. Nefi 11:18–41


Oppiaihe 121

3. Nefi 11:18–41

Johdanto

Kun nefiläiset olivat tulleet tunnustelemaan haavojen jälkiä Vapahtajan käsissä, jaloissa ja kyljessä, Herra antoi Nefille ja muille vallan kastaa ja suorittaa muita pappeuden tehtäviä. Vapahtaja myös kehotti ihmisiä välttämään kiistelyä ja lupasi, että ne, jotka elävät Hänen oppinsa mukaan, perivät Jumalan valtakunnan.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 11:18–27

Jeesus Kristus antaa Nefille ja muille vallan kastaa

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat kysymykset: Kuka voi kastaa minut? Kuinka kaste toimitetaan?

Jos oppilaidesi joukossa on yksi tai useampia oppilaita, jotka ovat äskettäin liittyneet kirkkoon, voisit aloittaa tämän oppiaiheen pyytämällä heitä kertomaan joistakin kokemuksistaan siltä ajalta, kun he saivat tietoa kirkosta. Kysy heiltä, miettivätkö he vastauksia kahteen taululla olevaan kysymykseen, kun he päättivät mennä kasteelle.

Voisit aloittaa tämän oppitunnin myös kehottamalla oppilaita kuvittelemaan, että yksi heidän ystävistään on äskettäin päättänyt liittyä kirkkoon ja on esittänyt heille taululla olevat kaksi kysymystä. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka he saattaisivat vastata näihin kysymyksiin. Tai voisit kehottaa kahta oppilasta esittämään roolileikkinä keskustelun kirkon jäsenen ja hänen ystävänsä välillä käyttäen näitä kysymyksiä.

Muistuta oppilaita siitä, että edellisellä oppitunnilla he saivat kuulla Jeesuksen Kristuksen ilmestymisestä joukolle nefiläisiä. Jeesus Kristus kutsui heitä saamaan omakohtaisen todistuksen Hänen ylösnousemuksestaan ja jumalallisuudestaan tunnustelemalla haavojen jälkiä Hänen käsissään, jaloissaan ja kyljessään. Selitä, että heti tämän kokemuksen jälkeen Vapahtaja opetti ihmisille oppinsa, joka tarkoittaa Häneen uskomista, kasteelle menemistä ja Pyhän Hengen saamista.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 11:18–22. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille vastauksia kysymykseen Kuka voi kastaa minut? Pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan vastauksia taululle kysymyksen alle. Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi tunnistaa seuraava totuus: Kastajalla täytyy olla asianmukainen valtuus. (Mikäli tätä ajatusta ei ole vielä kirjoitettu taululle, voisit lisätä sen vastausten luetteloon.)

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään tämän totuuden paremmin selittämällä lyhyesti, että kasteen voi toimittaa vain henkilö, jolla on Aaronin pappeudessa papin virka (ks. OL 20:46), tai joku, jolle on annettu Melkisedekin pappeus (ks. OL 20:38–39; 107:10–11). Lisäksi tämän henkilön on toimittava sen pappeusjohtajan johdolla, jolla on toimituksen valtuuttamiseen tarvittavat pappeuden avaimet (kuten piispa, seurakunnanjohtaja tai lähetysjohtaja).

  • Miksihän Herra vaatii, että kastetoimituksen suorittaa valtuutettu pappeudenhaltija?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 11:23–27. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille vastauksia kysymykseen Kuinka kaste toimitetaan? Pyydä yhtä oppilasta kirjoittamaan heidän vastauksiaan taululle kysymyksen alle.

  • Mitä tehdään, jos kastetoimituksessa toimituksen sanoja ei lausuta oikein tai jos kastettavaa henkilöä ei upoteta täysin veden alle? (Toimitus tehdään uudelleen.) Minkä totuuden me voimme oppia tästä? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi tunnistaa seuraava totuus: Kaste on toimitettava Herran asettamalla tavalla. Voisit kirjoittaa tämän lausuman taululle.)

  • Miksihän on tärkeää, että kasteet toimitetaan täsmälleen Herran asettamalla tavalla?

Voisit auttaa oppilaita tuntemaan niiden totuuksien tärkeyden, joista keskustelitte kohdan 3. Nefi 11:18–27 yhteydessä, esittämällä heille seuraavia kysymyksiä:

  • Miltä teistä tuntui, kun teidät kastettiin? Mitä teille merkitsee tieto siitä, että teidät on kastanut henkilö, jolla on asianmukainen valtuus, ja että teidät on kastettu Herran asettamalla tavalla?

  • Oletteko äskettäin olleet kastetilaisuudessa? Miltä teistä tuntui?

Jos joku oppilaistasi on asetettu Aaronin pappeudessa papin virkaan, kysy:

  • Kuinka tieto siitä, että sinulla on valtuus kastaa, vaikuttaa sinuun? (Voisit kysyä, onko jollakulla luokkasi oppilaista ollut tilaisuus kastaa joku. Jos jollakulla on ollut, pyydä häntä kertomaan, miltä hänestä tuntui ja mitä hän oppi sen kokemuksen aikana.)

Voisit kertoa omista kokemuksistasi ja tuntemuksistasi, jotka liittyvät pyhään kastetoimitukseen.

3. Nefi 11:28–30

Jeesus Kristus varoittaa, että kiistely on Perkeleestä

Kirjoita taululle sana kiistely.

  • Mitä kiistely on? (Väittelyä, riitelyä tai erimielisyyttä.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan lyhyesti luettelo tilanteista tai toiminnoista, joissa saattaa syntyä kiistelyä. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa kirjoittaa, pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 11:28–30. Kehota luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mistä jotkut nefiläiset kiistelivät.

  • Mistä jotkut nefiläisistä olivat ilmeisesti kiistelleet? (Kastetoimituksesta [ks. myös 3. Nefi 11:22] ja Kristuksen opista.)

  • Mistä kiistelyn henki on kohdan 3. Nefi 11:29 mukaan lähtöisin? (Kirjoita taululle seuraava totuus: Kiistelyn henki ei ole Jumalasta vaan se on Perkeleestä. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän totuuden kohdassa 3. Nefi 11:29.)

  • Mistähän syystä on tärkeää välttää kiistelyä, kun keskustelemme evankeliumista muiden kanssa? Miksi väitteleminen on väärä tapa opettaa evankeliumia? (Oppilaat saattavat esittää useita eri vastauksia, mutta varmista, että he ymmärtävät, että kun me kiistelemme tai väittelemme muiden kanssa evankeliumista, Pyhä Henki ei ole läsnä auttamassa meitä opettamaan tai todistamassa totuudesta niiden sydämessä, joita opetamme.)

Tähdennä erästä tärkeää kiistelyn seurausta kirjoittamalla taululle ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava lausunto. Voisit kannustaa oppilaita kirjoittamaan sen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan 3. Nefi 11:29 viereen. (Lainaus löytyy artikkelista ”Mitä haluan poikani tietävän ennen kuin hän lähtee lähetystyöhön”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 43.)

”Kun syntyy kiistaa, Herran Henki poistuu, riippumatta siitä kumpi on syyllinen” (presidentti James E. Faust).

  • Milloin te olette tunteneet Herran Hengen poistuvan kiistelyn vuoksi? Kuinka tiesitte, että Henki oli poistunut?

Tuo esiin kiistelyä koskevat Vapahtajan sanat jakeessa 3. Nefi 11:30: ”Minun oppini on, että sellaisen on loputtava.”

  • Kuinka me voimme lopettaa riidat ja kiistat? (Mahdollisia vastauksia: Me voimme pyrkiä olemaan rauhantekijöitä [ks. 3. Nefi 12:9]. Me voimme rukoilla viisautta ja kärsivällisyyttä, jotta voisimme välttää kiistaa. Voimme yrittää välttää tilanteita, joissa saatamme tuntea kiusausta kiistellä muiden kanssa.)

  • Milloin olette tunteneet, että teitä on siunattu pyrkiessänne välttämään kiistelyä tai pääsemään eroon siitä?

  • Kuinka se, että muistatte Vapahtajan opetukset kohdassa 3. Nefi 11:29–30, voi auttaa teitä, kun huomaatte olevanne tilanteessa, jossa on tai voi syntyä kiistelyä?

Voisit kertoa kokemuksesta, joka sinulla on ollut ja jolloin olet tuntenut, että sinua on siunattu pyrkiessäsi välttämään kiistelyä tai pääsemään eroon siitä. Kannusta oppilaita soveltamaan sitä, mitä he ovat oppineet kohdasta 3. Nefi 11:28–30, kehottamalla heitä katsomaan uudelleen luetteloaan tilanteista tai toiminnoista, joissa he saattaisivat olla taipuvaisia kokemaan kiistelyä. Kehota heitä asettamaan tavoite ja kirjoittamaan muistiin, kuinka he aikovat välttää kiistelyä tai päästä eroon siitä jossakin tilanteessa tai toiminnassa, joka on heidän luettelossaan.

3. Nefi 11:31–41

Jeesus Kristus julistaa oppinsa

Valmista oppilaita tutkimaan kohtaa 3. Nefi 11:31–41 kirjoittamalla ja piirtämällä taululle seuraavaa:

Teko

Kuva
arrow

Seuraus

Kehota oppilaita kertomaan lyhyesti jollekulle luokkatoverille jotakin, mitä he tekivät hiljattain ja mikä johti myönteiseen seuraukseen, ja selostamaan, mikä se seuraus oli. Voisit myös pyytää heitä kertomaan jotakin, mitä he tekivät tai näkivät ja mikä johti kielteiseen seuraukseen. (Varoita oppilaita kertomasta mitään, mikä saattaisi olla epäsopivaa tai liian henkilökohtaista.)

Lue oppilaille ääneen 3. Nefi 11:31. Selitä, että luvun 3. Nefi 11 loppuosa sisältää Jeesuksen Kristuksen julistuksen Hänen opistaan Nefin kansalle. Tässä luvussa esitetään myös, mitä seuraa Hänen oppinsa hyväksymisestä tai hylkäämisestä.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet: 3. Nefi 11:32–34; 3. Nefi 11:35–36; 3. Nefi 11:37–38; 3. Nefi 11:39–40. Järjestä oppilaat pareiksi ja anna kullekin parille tehtäväksi tutkia yhtä pyhien kirjoitusten kohtaa. Pyydä heitä ottamaan selville, mistä teoista ja seurauksista Jeesus Kristus puhui. (Voisit ehdottaa, että oppilaat vertaavat näitä opetuksia neljänteen uskonkappaleeseen.)

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa tutkia, pyydä muutamia heistä kertomaan, mitä tekoja ja seurauksia he löysivät heille annetuista jakeista. Pyydä heitä kirjoittamaan vastauksiaan taululle sanan Teko tai Seuraus alle. Kun oppilaat kertovat kustakin pyhien kirjoitusten kohdasta, esitä vastaavat alla olevat kysymykset:

Kysy pareilta, jotka tutkivat kohtaa 3. Nefi 11:32–34:

  • Kuinka Pyhä Henki auttaa meitä uskomaan Jeesukseen Kristukseen ja taivaalliseen Isään? (Pyhä Henki todistaa taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta.) Milloin Pyhä Henki on todistanut teille taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen todellisuudesta ja rakkaudesta?

Kysy pareilta, jotka tutkivat kohtaa 3. Nefi 11:35–36:

  • Kuinka näiden jakeiden mukaan se, että päätämme uskoa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen, luo otollisen ilmapiirin Pyhän Hengen vaikutukselle elämässämme?

Kysy pareilta, jotka tutkivat kohtaa 3. Nefi 11:37–38:

  • Mitä yhtäläisyyksiä huomasitte jakeiden 3. Nefi 11:37 ja 3. Nefi 11:38 välillä?

  • Mitä hyviä ominaisuuksia on pienessä lapsessa? Mistähän syystä on tärkeää tulla ”pienen lapsen kaltaisiksi”?

Kysy pareilta, jotka tutkivat kohtaa 3. Nefi 11:39–40:

  • Kuinka Vapahtajan opetukset näissä jakeissa tähdentävät sitä, miten tärkeä on meidän valintamme noudattaa tai olla noudattamatta Hänen oppiaan?

Pyydä oppilaita esittämään lyhyesti, mitkä ovat ne keskeiset asiat, jotka meidän täytyy Jeesuksen Kristuksen opetuksen mukaan tehdä päästäksemme taivaan valtakuntaan. Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi ilmaista seuraava totuus: Päästäksemme taivaan valtakuntaan meidän täytyy tehdä parannus, uskoa Jeesukseen Kristukseen, ottaa kaste ja saada Pyhä Henki. Voisit lopuksi lausua oman todistuksesi tästä totuudesta. Kannusta oppilaita elämään Jeesuksen Kristuksen opin mukaan, jotta he pystyvät perimään Jumalan valtakunnan. Voisit myös muistuttaa heitä työskentelemään tavoitteidensa hyväksi välttääkseen kiistelyä ja päästäkseen siitä eroon.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 11:19–22. Jeesus Kristus antoi nefiläisille valtuuden kastaa

Miksi profeetta Nefin ja muiden tarvitsi saada valtuus kastamiseen, kun he jo suorittivat tätä toimitusta ennen kuin Vapahtaja tuli? Mieti kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraavaa lausuntoa:

”Vaikka näillä nefiläisillä oli valtuus kastaa vanhalla Mooseksen ajan taloudenhoitokaudella, Kristus kehotti Nefiä tulemaan esiin vahvistaakseen hänen pappeuden valtuutensa kastaa evankeliumin uudella taloudenhoitokaudella sekä kenties asettaakseen hänet samalla apostolinvirkaan. Sitten Hän kutsui esiin toisen ryhmän, antoi heille ohjeet siitä, kuinka tulee kastaa, ja huomautti, ettei heidän keskuudessaan pidä olla kiistoja tästä ratkaisevan tärkeästä opinkohdasta.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 259–260.)

3. Nefi 11:28. Älkää kiistelkö opinkohdista

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miksi myöhempien aikojen pyhien on tärkeää välttää kiistelyä:

”Koska – – voima on Herran Hengessä, meidän ei pidä koskaan ruveta haastamaan riitaa, kun keskustelemme uskostamme. Kuten lähes jokainen lähetyssaarnaaja oppii, Raamatulla lyöminen karkottaa aina Hengen. Vapahtaja sanoi: ’Se, jossa on kiistelyn henki, ei ole minusta’ (3. Nefi 11:29). Valitettavampaa kuin se, että kirkkoa syytetään epäkristilliseksi, on se, kun kirkon jäsenet reagoivat näihin syytöksiin epäkristillisellä tavalla! Leimatkoot keskustelujamme muiden kanssa aina Hengen hedelmät – ’rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä’ (Gal. 5:22–23).” (”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 73.)

3. Nefi 11:33–34. Kastetoimitus on välttämätön

Profeetta Joseph Smith on opettanut, että kastetoimitus on välttämätön Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi:

”Kaste on merkki Jumalalle, enkeleille ja taivaalle siitä, että me teemme Jumalan tahdon, eikä taivaan alla ole mitään muuta Jumalan ihmiselle määräämää tapaa, jolla hän voisi tulla Jumalan luo pelastuakseen ja päästäkseen Jumalan valtakuntaan, kuin usko Jeesukseen Kristukseen, parannus ja kaste syntien anteeksisaamiseksi. Silloin teillä on lupaus Pyhän Hengen lahjasta, ja mikä tahansa muu tapa on turha.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 95.)

Tulosta