Kirjasto
Oppiaihe 125: 3. Nefi 15–16


Oppiaihe 125

3. Nefi 15–16

Johdanto

Kun Jeesus Kristus jatkoi ihmisten opettamista temppelin luona Runsaudenmaassa, Hän julisti, että Mooseksen laki oli täytetty ja että Hän oli valo ja laki, johon ihmisten tulisi turvautua. Sitten hän selitti kahdelletoista opetuslapselle, että ihmiset Amerikan mantereella olivat niitä ”muita lampaita”, joista Hän oli puhunut Jerusalemissa (ks. Joh. 10:14–16). Hän myös lupasi, että ne, jotka tekevät parannuksen ja palaavat Hänen luokseen, luetaan Hänen liittokansaansa.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 15:1–10

Vapahtaja julistaa, että Hän on täyttänyt Mooseksen lain

Kirjoita ennen oppitunnin alkua taululle seuraavat kysymykset:

Miksi maksaisimme kymmenykset? Miksi pyhittäisimme lepopäivän? Miksi kunnioittaisimme vanhempiamme?

Aloita oppitunti osoittamalla taululla olevia kysymyksiä ja kysymällä:

  • Jotkut saattavat ihmetellä, miksi Herra antaa käskyjä. Kuinka te voisitte selittää käskyjen tarkoituksen?

Kerro oppilaille, että kun Jeesus Kristus opetti nefiläisiä, Hän opetti heille, että yksi Hänen käskyjensä tarkoituksista oli ohjata ihmisiä Hänen luokseen. Kehota oppilaita panemaan merkille tämä tarkoitus, kun he tutkivat lukua 3. Nefi 15.

Selitä, että kun Vapahtaja puhui väkijoukolle, Hän huomasi, että muutamilla heidän joukossaan olevista oli kysymys. Pyydä oppilaita silmäilemään jakeita 3. Nefi 15:1–2 löytääkseen, mitä nämä ihmiset halusivat tietää. (He ihmettelivät, mitä Vapahtaja halusi heidän tekevän Mooseksen lain suhteen. Nefiläisten jumalanpalvelus, toimitukset ja kirkon organisaatio oli rakennettu Mooseksen lain pohjalle valmistamaan ihmisiä Jeesuksen Kristuksen tulemiseen ja auttamaan heitä odottamaan Hänen sovitusuhriaan. Ilmeisesti jotkut olivat hämmentyneitä siitä, mitä heidän pitäisi tehdä Mooseksen lain noudattamisen sijaan.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 15:3–5, 9. Kehota luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitkä ilmaukset Vapahtajan selityksessä olisivat saattaneet vakuuttaa nefiläisille, ettei heidän uskonsa tarvinnut muuttua. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he huomaavat. Pyydä heitä selittämään, miksi heidän mielestään nämä ilmaukset olisivat saattaneet olla hyödyllisiä nefiläisille.

  • Mitä Jeesus teidän mielestänne opetti, kun Hän julisti, että Hän on laki? (3. Nefi 15:9.)

Oppilaat saattavat antaa erilaisia vastauksia. Kun he vastaavat, auta heitä tunnistamaan seuraavat totuudet (kirjoita nämä totuudet taululle): Jeesus Kristus on lain lähde. Kaikki evankeliumin lait ohjaavat meitä kohti Jeesusta Kristusta ja Hänen sovitustaan. Jos noudatamme Hänen käskyjään, me saamme iankaikkisen elämän.

  • Miksi nefiläisten olisi ollut tärkeää ymmärtää nämä totuudet sinä aikana? (Voisit tähdentää, että Mooseksen lain tavoin uusi laki ohjasi kohti Vapahtajaa ja Hänen sovitustaan. Vaikka jotkin ihmisten jumalanpalvelustavoista muuttuisivat, niin he osoittaisivat edelleen uskoa Jeesukseen Kristukseen ja palvelisivat Isää Hänen nimessään.)

Tiivistä 3. Nefi 15:6–8 selittämällä, että Vapahtaja vakuutti kansalle, että aivan kuten profeettojen Lunastajaa koskevat sanat olivat täyttyneet Hänessä, samoin myös heidän profetiansa tulevista tapahtumista toteutuisivat. Lisäksi Hän selitti, että liitto, jonka Hän oli tehnyt kansansa kanssa, oli yhä voimassa ja se täytettäisiin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 15:9–10. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja haluaa, että Hänen kansansa tekee tiedollaan niistä totuuksista, jotka on kirjoitettu taululle.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että turvautuu Kristukseen?

Pyydä oppilaita kertaamaan jakeet 3. Nefi 15:9–10 ja esittämään lyhyesti, kuinka Herra haluaa meidän elävän evankeliumin mukaan ja mikä on siitä koituva siunaus. (Oppilaat saattavat esittää kohdan käyttäen eri sanoja, mutta heidän vastauksistaan tulisi kuvastua seuraava totuus: Jos me turvaudumme Jeesukseen Kristukseen pitämällä Hänen käskynsä ja kestämällä loppuun asti, Hän antaa meille iankaikkisen elämän.)

  • Onko mahdollista seurata Jeesusta Kristusta pitämättä Hänen käskyjään? Miksi ei?

Kehota oppilaita miettimään kysymyksiä, jotka kirjoitit taululle ennen oppituntia.

  • Onko ihmisen mahdollista pitää käskyt ulkonaisesti turvautumatta Jeesukseen Kristukseen?

  • Mistä syistä ihminen saattaisi noudattaa käskyjä ulkonaisesti turvautumatta Jeesukseen Kristukseen? (Mahdollisia vastauksia: velvollisuudesta, rangaistuksen pelosta, halusta kuulua joukkoon tai kulissien ylläpitämiseksi tai rakkaudesta sääntöihin.)

  • Minkä asioiden pitäisi olla syynä siihen, että noudatamme käskyjä? (Meidän tulisi pitää käskyt, koska rakastamme Herraa, haluamme olla Hänelle otollisia ja haluamme tulla Hänen luokseen.)

  • Kuinka teitä on siunattu, kun olette pitäneet käskyt vakain aikein?

Kehota oppilaita ajattelemaan jotakin käskyä tai evankeliumin tasovaatimusta, jota heidän on ollut vaikea ymmärtää ja noudattaa. Kehota heitä miettimään, millä tavoin heidän suhtautumisensa tätä käskyä tai tasovaatimusta kohtaan voisi muuttua, jos he alkaisivat noudattaa sitä rakkaudestaan Herraa kohtaan. Kannusta heitä noudattamaan käskyjä rakkaudesta Herraa kohtaan. Kerro, millä tavoin käskyt ovat auttaneet sinua pääsemään lähemmäksi taivaallista Isää ja Vapahtajaa.

3. Nefi 15:11–16:5

Jeesus Kristus puhuu opetuslapsilleen muista lampaistaan

Pyydä oppilaita nostamaan kätensä, jos he ovat milloinkaan tunteneet olevansa vähemmän tärkeitä kuin joku muu. Pyydä heitä miettimään, ovatko he koskaan tunteneet olevansa unohdettuja tai yksin tai ovatko he koskaan miettineet, tunteeko taivaallinen Isä heidät.

Kirjoita taululle seuraava lausuma: Jumala välittää kaikista lapsistaan, ja Hän ilmaisee itsensä heille. Vakuuta oppilaille, että tämä lausuma on totta, ja kehota heitä panemaan merkille todisteita sen totuudesta, kun he tutkivat luvun 3. Nefi 15 loppuosaa ja luvun 3. Nefi 16 alkuosaa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 15:11–17 ja pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä Herra sanoi ihmisille Jerusalemissa kansastaan Amerikan mantereella. Voisit myös pyytää oppilaita lukemaan Joh. 10:14–16. (Auta oppilaita ymmärtämään, että ”muilla lampailla” viitataan paimenen, Jeesuksen Kristuksen, muihin seuraajiin. [Englanninkielinen] sana fold ’lammastarha’ voi viitata lammasaitaukseen, mutta se tarkoittaa myös sellaisten ihmisten piiriä, jotka uskovat samalla tavoin.)

  • Kuinka Herra kohdan 3. Nefi 15:17 mukaan lupasi ilmaista itsensä muille lampailleen eli seuraajilleen? (He kuulisivat Hänen äänensä.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 15:18–19. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miksi taivaallinen Isä käski Jeesusta Kristusta salaamaan Jerusalemissa asuvilta ihmisiltä tiedon muista lampaistaan. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kysy:

  • Minkä periaatteen me voimme oppia tästä? (Oppilaiden vastauksista tulisi kuvastua seuraava periaate: Jumala antaa meille tietoa ja totuutta meidän uskomme ja kuuliaisuutemme mukaan.)

Tiivistä 3. Nefi 15:21–23 selittämällä, että Herra kertoi nefiläisille, että nämä olivat niitä muita lampaita, joista Hän oli puhunut. Juutalaiset Jerusalemissa olivat kuitenkin luulleet Hänen puhuvan pakanoista eli niistä, jotka eivät olleet israelilaista syntyperää. He eivät olleet ymmärtäneet, että pakanat eivät kuulisi Hänen ääntään henkilökohtaisesti.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 15:24 ja pyydä luokkaa kuuntelemaan ja panemaan merkille, kuinka Herra vakuutti nefiläisille välittävänsä heistä. Voisit kysyä oppilailta, miltä heistä tuntuisi, jos he kuulisivat Herran sanovan nämä sanat heille.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 16:1–3 ja panemaan merkille, ketkä muut kuulisivat Vapahtajan äänen. Selitä, ettei meillä ole aikakirjaa, jossa kerrottaisiin muista paikoista ja ihmisistä, joiden luona Vapahtaja kävi, mutta on selvää, että Hän kävi muiden ihmisryhmien luona.

Esittele ajatus siitä, että Vapahtaja ilmaisee itsensä myös niille, jotka eivät kuule Hänen ääntään, esittämällä seuraavat kysymykset ennen kuin kehotat oppilaita etsimään vastauksia pyhistä kirjoituksista:

  • Entä ne, jotka eivät pääse kuulemaan Vapahtajan ääntä? Kuinka Hän osoittaa heille, että Hän välittää heistä?

Kehota oppilaita tutkimaan kohtia 3. Nefi 15:22–23 ja 3. Nefi 16:4 ja panemaan merkille, kuinka Herra julisti ilmaisevansa itsensä pakanoille (muiden saarnaamisen kautta, Pyhän Hengen todistuksen kautta sekä profeettojen kirjoitusten kautta).

  • Kuinka nämä ilmoitukset osoittavat, että Jumala välittää kaikista lapsistaan?

  • Millä tavoin Herra on ilmaissut itsensä teille ja perheellenne?

  • Kuinka te voitte olla apuna Herran pyrkimyksessä ilmaista itsensä kaikille kansaansa kuuluville?

3. Nefi 16:6–20

Jeesus Kristus lausuu siunauksia ja varoituksia pakanoille, jotka saavat evankeliumin myöhempinä aikoina

Kysy oppilailta, ovatko he koskaan halunneet kuulua johonkin ryhmään, kerhoon tai joukkueeseen. Kysy, mitä edellytyksiä sen ryhmän jäseneksi pääsemiselle asetettiin, johon he halusivat kuulua. Kerro, että suurenmoisin ryhmä, johon me voimme kuulua, on Herran liittokansa.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 16:6–7. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra sanoi tapahtuvan viimeisinä päivinä, koska pakanat uskoisivat Häneen ja Israelin huone ei uskoisi Häneen. (Voisit selittää, että Mormonin kirjan profeetat käyttivät sanaa pakanat viitatessaan ihmisiin, jotka eivät ole lähtöisin Pyhästä maasta. Siksi sana voi tarkoittaa sekä kirkon jäseniä että uskonnottomia ja muihin uskontoihin kuuluvia.) Kun oppilaat ovat vastanneet, tiivistä 3. Nefi 16:8–9 selittämällä, että Jeesus Kristus on profetoinut, että viimeisinä päivinä on oleva pakanoita, jotka eivät usko ja jotka hajottavat Israelin huoneen jäsenet ja kohtelevat heitä huonosti. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 16:10. Pyydä muita luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä tapahtuu näille pakanoille, jotka eivät usko.

  • Mitä Herra julisti niiden pakanoiden menettävän, jotka eivät usko?

  • Kuinka tämä saattaisi soveltua niihin, jotka tuntevat totuuden mutta ylpistyvät kopeudessa?

Selitä, että Herra lupasi pitää liittonsa Israelin huoneen kanssa tuomalla heille evankeliumin (ks. 3. Nefi 16:11–12). Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 16:13. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä ihmiseltä vaaditaan, jotta hänestä tulisi Herran liittokansan jäsen. Kirjoita taululle seuraavaa: ”Jos me … , niin meidät …” Pyydä oppilaita täydentämään tämä virke kohdan 3. Nefi 16:13 avulla. Oppilaiden tulisi pystyä tunnistamaan seuraava totuus: Jos me teemme parannuksen ja palaamme Jeesuksen Kristuksen luokse, niin meidät luetaan Hänen kansansa joukkoon.

  • Miksi on siunaus tulla luetuksi Herran kansan joukkoon?

Lausu lopuksi oma todistuksesi tämän päivän oppiaiheessa opetetuista totuuksista.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 15:1–2. ”Vanha oli kadonnut ja – – kaikki oli tullut uudeksi”

Siinä vaiheessa kun Vapahtaja suoritti palvelutyönsä kuolevaisuudessa, Mooseksen laki oli ollut israelilaisten uskonnollisen ja sosiaalisen elämän perustana yli tuhannen vuoden ajan. Nefiläisillä oli lakia koskevat kirjalliset muistiinpanot pronssilevyillä, ja nefiläiset profeetat opettivat ja noudattivat lakia. Kun Vapahtaja kävi nefiläisten luona, Hän opetti heille, että laki oli Hänessä kokonaan täytetty. Heidän ei kuitenkaan pitänyt ajatella, että Mooseksen laki olisi kumottu tai että se olisi hävinnyt (ks. 3. Nefi 12:17–18). Kuinka Vapahtaja ei kumonnut Mooseksen lakia vaan täytti sen? Mooseksen lakiin sisältyi sekä moraalisia että rituaalisia puolia.

Moraalisiin puoliin kuului sellaisia käskyjä kuten ”Älä tapa” ja ”Älä tee aviorikosta”. Jeesus Kristus opetti nefiläisille, että murhan ja aviorikoksen välttämisen lisäksi heidän tuli välttää myös vihaa ja himoa – niitä sydämen tiloja, jotka johtavat murhaan ja aviorikokseen (ks. 3. Nefi 12:21–30). Siten Jeesuksen Kristuksen evankeliumi täytti lain siinä mielessä, että se laajensi Mooseksen lain moraalisia puolia olemalla korkeampi laki. Se sisälsi Mooseksen lain moraaliin liittyvät käskyt ja asetti ne laajempien, sydämenmuutosta edellyttävien evankeliumin periaatteiden yhteyteen.

Mooseksen lain rituaalisiin puoliin sisältyi eläinuhreja ja polttouhreja koskevia käskyjä – joita Abinadi nimitti menoiksi ja toimituksiksi (ks. Moosia 13:30). Nefiläiset profeetat ymmärsivät, että näiden Mooseksen lain osien tarkoituksena oli auttaa ihmisiä odottamaan Jeesuksen Kristuksen sovitusuhria (ks. 2. Nefi 25:24; MK Jaak. 4:5; Moosia 16:14–15). Sen tähden kun Vapahtajan palvelutehtävä kuolevaisuudessa oli suoritettu loppuun, nämä tulevaa odottavat toimitukset eivät voineet enää valmistaa tulevaan tapahtumaan – tuo tapahtuma oli jo tapahtunut. Siten Vapahtaja opetti nefiläisille, että eläinuhrien ja polttouhrien oli määrä lakata ja että Hänen seuraajiensa oli määrä sen sijaan uhrata särkyneen sydämen ja murtuneen mielen uhri (ks. 3. Nefi 9:19–20). Niiden toimitusten sijaan, jotka enteilivät tulevaa sovitusta, Vapahtaja järjesti sakramentin, muistamisen toimituksen, joka muistuttaa Vapahtajan sovitusuhrista (ks. 3. Nefi 18:1–11).

Vanhin Bruce R. McConkie on sanonut: ”Jeesus tuli palauttamaan sen evankeliumin täyteyden, joka ihmisillä oli ollut ennen Mooseksen aikaa, ennen vähäisemmän järjestyksen aikaa. Hän ei selvästikään tullut kumoamaan sitä, minkä Hän oli itse ilmoittanut Moosekselle, sen paremmin kuin yliopiston professori kumoaisi aritmetiikan opettamalla oppilailleen integraalilaskennan periaatteet. Jeesus tuli rakentamaan Mooseksen laskemalle perustukselle. Palauttamalla evankeliumin täyteyden Hän täytti tarpeen noudattaa valmistavan evankeliumin ehtoja ja edellytyksiä. Kenenkään ei enää tarvinnut kulkea kuun valossa, sillä aurinko oli noussut koko loistossaan.” (Doctrinal New Testament Commentary, 3 osaa, 1965–1973, osa 1, s. 219–220; ks. myös Stephen E. Robinson, ”The Law after Christ”, Ensign, syyskuu 1983, s. 69–73.)

3. Nefi 15:1–10. Jeesus Kristus antoi ja täytti Mooseksen lain

Varhaisemmat Mormonin kirjan profeetat opettivat, että Mooseksen laki täytettäisiin lopulta. Nefi, Jaakob ja Abinadi valmistivat kaikki omaa kansaansa lopulta hyväksymään Mooseksen lain päättymisen. Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on maininnut syitä siihen, miksi nefiläiset pystyivät luopumaan vanhasta laista ja ottamaan vastaan uuden:

”Selvästikin nefiläisten joukko ymmärsi tämän helpommin kuin juutalainen maailma – osaksi sen vuoksi, että nefiläiset profeetat olivat niin huolellisesti opettaneet sitä, että laki oli siirtymävaiheen luonteinen. Abinadi oli sanonut: ’On välttämätöntä, että te noudatatte Mooseksen lakia toistaiseksi, mutta minä sanon teille, että tulee aika, jolloin ei enää ole välttämätöntä noudattaa Mooseksen lakia’ [Moosia 13:27, kursivointi lisätty]. Samassa hengessä Nefi tähdensi: ’Me puhumme laista, jotta lapsemme tietäisivät, että laki on kuollut, ja he tietäessään, että laki on kuollut, odottaisivat sitä elämää, joka on Kristuksessa, ja tietäisivät, mitä tarkoitusta varten laki annettiin. Ja että kun laki on täytetty Kristuksessa, heidän ei pidä paaduttaa sydäntään häntä vastaan, kun lain täytyy tulla hävitetyksi.’ [2. Nefi 25:27, kursivointi lisätty.]

Sellainen opetus – varoitus siitä, etteivät ihmiset paaduttaisi sydäntään Kristusta vastaan puolustaessaan tietämättöminä Mooseksen lakia – olisi voinut palvella (ja pelastaa) hyvin monia Vanhassa maailmassa siihen aikaan eläneitä ihmisiä sekä ihmisiä kaikkialla maailmassa nykyään.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 156–157.)

3. Nefi 15:5–8. Liitto ei ole kokonaan täyttynyt

Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan: ”Liitto, jonka minä olen tehnyt kansani kanssa, ei ole kokonaan täyttynyt”? (3. Nefi 15:8.) Jehova teki muinoin liiton Abrahamin kanssa. Abrahamille luvattiin 1) jälkeläisiä iankaikkisesti, 2) perintömaa ja 3) pappeuden voima Jumalalta. Nämä lupaukset annettiin myös Abrahamin jälkeläisille (ks. OL 132:30–31), ja ne täyttyvät tulevaisuudessa.

Tulosta