Kirjasto
Oppiaihe 128: 3. Nefi 19


Oppiaihe 128

3. Nefi 19

Johdanto

Kun Vapahtaja oli päättänyt ensimmäisen käyntinsä nefiläisten luona, uutinen Hänen käynnistään levisi kansan keskuudessa koko yön ajan. (Lukuihin 3. Nefi 11–18 kirjatut tapahtumat tapahtuivat kaikki yhden päivän aikana.) Läpi yön ihmiset ”ponnistelivat tavattomasti – – voidakseen olla seuraavana päivänä sillä paikalla”, missä Vapahtaja ilmestyisi jälleen (3. Nefi 19:3). Aamulla kaksitoista opetuslasta opettivat ihmisiä ja rukoilivat heidän kanssaan. Jeesus Kristus ilmestyi ja käski ihmisiä rukoilemaan samalla kun Hän rukoili Isää heidän puolestaan. Uskonsa ansiosta kaksitoista opetuslasta puhdistettiin. Jeesus rukoili, että opetuslapset ja kaikki ne, jotka uskoisivat heidän sanansa, voisivat tulla yhdeksi Hänen ja Hänen Isänsä kanssa.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 19:1–14

Kaksitoista opetuslasta palvelevat kansaa kuten Vapahtaja on käskenyt

Kehota oppilaita kuvittelemaan, mitä he kenties tekisivät tai miltä heistä saattaisi tuntua, jos he tietäisivät, että huomenna Jeesus Kristus tulisi temppeliin (tai vaarnakeskukseen tai kaupungin keskustaan tai johonkin muuhun paikkaan, johon päästäkseen oppilaiden pitäisi nähdä vaivaa ja matkustaa).

  • Miten pääsisitte sinne?

  • Keiden haluaisitte tulevan sinne kanssanne?

  • Mitä tekisitte valmistautuaksenne tähän kokemukseen?

Muistuta oppilaille, että kun Vapahtajan käynti nefiläisten luona ensimmäisenä päivänä oli päättymässä, Hän kannusti ihmisiä menemään koteihinsa ja pohdiskelemaan Hänen opetuksiaan sekä rukoilemaan niiden johdosta, jotta he valmistautuisivat Hänen käyntiinsä seuraavana päivänä (ks. 3. Nefi 17:3). Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 19:1–3 ja panemaan merkille, miten nefiläiset suhtautuivat Vapahtajan lupaukseen siitä, että Hän palaisi seuraavana päivänä. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he löytävät, tiivistä 3. Nefi 19:4–8 selittämällä, että kun väkijoukko oli kokoontunut seuraavana päivänä, kaksitoista opetuslasta jakoivat ihmiset kahteentoista ryhmään ja alkoivat opettaa heitä. Kun kaksitoista opetuslasta olivat kehottaneet väkijoukkoa polvistumaan rukoukseen, he itsekin rukoilivat ja opettivat sitten kansalle samoja totuuksia, joita Vapahtaja oli opettanut edellisenä päivänä. Sitten opetuslapset polvistuivat jälleen rukoukseen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:8–9. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä opetuslapset rukoilivat.

  • Mitä opetuslapset halusivat eniten?

  • Kahdentoista opetuslapsen oli määrä johtaa kirkon asioita nefiläisten keskuudessa sen jälkeen kun Vapahtaja olisi lähtenyt. Miksihän he tarvitsivat palvelutehtävässään Pyhää Henkeä?

  • Mitä asioita te haluatte lausumissanne rukouksissa eniten?

  • Rukoiletteko te saadaksenne Pyhän Hengen? Miksi tai miksi ette?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:10–12. Kun hän on lukenut kohdan, selitä, että tämä toinen kaste oli erityistilanne. Vaikka nefiläiset oli kastettu aikaisemmin syntien anteeksisaamiseksi ja he olivat kelvollisia olemaan Jeesuksen Kristuksen edessä, Vapahtaja käski heitä ottamaan kasteen uudestaan, koska Hän oli järjestänyt kirkon uudelleen.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:13–14. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä siunauksia opetuslapset saivat vastauksena vanhurskaisiin haluihinsa. Auta kasvattamaan oppilaiden halua saada Pyhän Hengen vaikutus elämäänsä seuraavan toiminnan avulla:

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä kutakin paria laatimaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan luettelo siitä, mitä Pyhä Henki tekee niiden hyväksi, jotka elävät kelvollisina. Kehota oppilaita seuraavaksi vertaamaan luetteloaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Robert D. Halesin seuraavaan lausuntoon. (Ota ennen oppituntia kopioita lausunnosta tai kirjoita se taululle.) Mikäli oppilaat lausuntoa lukiessaan löytävät uusia ajatuksia, pyydä heitä lisäämään ne luetteloonsa.

Kuva
Vanhin Robert D. Hales

”Pyhä Henki – – on lähteenä todistuksellemme Isästä ja Pojasta.

Me tarvitsemme Pyhän Hengen jatkuvaa toveruutta auttamaan meitä tekemään parempia valintoja päivittäin eteemme tulevissa tilanteissa. – – Hengen toveruus antaa heille [nuorillemme] voimaa vastustaa pahaa ja auttaa heitä tarpeen tullen tekemään parannuksen ja palaamaan suoralle ja kaidalle polulle. – – Me kaikki tarvitsemme Pyhän Hengen tarjoamaa vahvistusta. – – Pyhän Hengen lahja auttaa perheenjäseniä tekemään viisaita valintoja – valintoja, jotka auttavat heitä palaamaan perheineen taivaallisen Isänsä ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luo asuakseen Heidän kanssaan iankaikkisesti.” (”Kasteenliitto: Olla Jumalan valtakunnassa ja kuulua siihen”, Liahona, tammikuu 2001, s. 8.)

  • Millä tavoin luettelossanne olevat siunaukset olisivat hyödyllisiä kirkon nuorille?

Kehota oppilaita tarkastelemaan kirjoittamaansa luetteloa siunauksista ja miettimään, mitä meidän täytyy tehdä ollaksemme kelvollisia saamaan nämä siunaukset. Pyydä heitä lukemaan itsekseen 3. Nefi 19:9, 13 ja panemaan merkille periaate, joka koskee Pyhän Hengen vaikutuksen saamista. Pyydä oppilaita kirjoittamaan periaate, jonka he huomaavat. Pyydä muutamaa heistä kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. (Oppilaat saattavat esittää jotakin seuraavan kaltaista: Vanhurskaat halumme ja rukouksemme voivat tehdä meistä kelvollisia täyttymään Pyhällä Hengellä.)

  • Milloin teidän vanhurskaat halunne ja rukouksenne ovat auttaneet teitä tuntemaan Hengen vaikutusta?

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke. Kehota oppilaita kirjoittamaan muistiin tämä vaillinainen virke ja sitten täydentämään se omin sanoin.

Osoitan taivaalliselle Isälle haluavani Pyhän Hengen kumppanuutta siten, että …

3. Nefi 19:15–36

Vapahtaja ilmestyy ja rukoilee, että ihmiset puhdistettaisiin uskonsa kautta

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:15–16. Tähdennä, että ollessaan polvistuneina ihmiset saivat todistaa, kuinka Jeesus Kristus lausui kolme erillistä rukousta opetuslastensa ja väkijoukon puolesta. (Selitä, että myöhemmin oppiaiheessa luokka tutkii Vapahtajan kolmatta rukousta.)

Kirjoita ennen oppituntia taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja kysymykset (tai valmista niistä moniste jokaiselle oppilaalle):

3. Nefi 19:17–18, 24–26, 30

3. Nefi 19:19–23

3. Nefi 19:27–29

Mitä voit oppia rukouksesta tämän pyhien kirjoitusten kohdan pohjalta?

Kuinka voisit soveltaa näistä jakeista oppimaasi henkilökohtaisiin rukouksiisi?

Jaa luokka kolmen oppilaan ryhmiin. (Jos luokkanne on pieni, sinun on kenties jaettava luokka pienempiin ryhmiin.) Pyydä yhtä oppilasta kussakin ryhmässä lukemaan aina yksi taululle kirjoitetuista pyhien kirjoitusten kohdista. Sano oppilaille, että heidän kaikkien tulee olla valmiita vastaamaan ryhmissään taululla oleviin kysymyksiin.

Pyydä oppilaita riittävän ajan kuluttua kertomaan vastauksensa kysymyksiin ryhmänsä muille jäsenille. Valmistaudu vastaamaan, jos oppilaat kysyvät, miksi opetuslapset rukoilivat Vapahtajaa (ks. 3. Nefi 19:18). Tuo esiin, että tässä ainutlaatuisessa tilanteessa opetuslapset rukoilivat Jeesusta Kristusta, koska Hän oli henkilökohtaisesti heidän luonaan Isän edustajana (ks. 3. Nefi 19:22).

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:31–34. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja miettimään, miksi Vapahtajan rukous vaikutti ihmisiin niin syvästi. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä he löytävät. Vaikka oppilaat saattavat oppia monia totuuksia toisiltaan kertoessaan löytämistään asioista, seuraavassa toiminnassa tähdennetään kahta periaatetta, jotka he saattavat löytää tutkiessaan kohtia.

Kirjoita taululle seuraavaa: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, …

Pyydä oppilaita tarkastelemaan itsekseen jaetta 3. Nefi 19:28 ja miettimään, millä tavoin he voivat täydentää taululla olevan virkkeen. (Kehota oppilaita kirjoittamaan vastauksensa. Seuraavassa on yksi tapa, jolla oppilaat voisivat täydentää virkkeen: Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meidät voidaan puhdistaa.)

  • Mitä tarkoittaa se, että meidät puhdistetaan? Kuinka uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen auttaa meitä olemaan puhtaita?

  • Millä tavoin opetuslapset osoittivat uskoa lukuun 3. Nefi 19 muistiin merkittyjen tapahtumien aikana?

Auta oppilaita ymmärtämään, että meidät puhdistetaan Pyhän Hengen kautta, muistuttamalla heille, että opetuslapset olivat saaneet Pyhän Hengen ja he täyttyivät tulella (ks. 3. Nefi 19:13). Selitä, että ilmaus ”täyttyivät tulella” on vertauskuvallinen ja viittaa siihen siunaukseen, että henkilö puhdistuu Pyhän Hengen vaikutuksesta.

Pyydä oppilaita lukemaan uudelleen jakeet 3. Nefi 19:23, 29 ja panemaan merkille toinen siunaus, joka tulee niille, joiden kanssa on Herran Henki. (Kun oppilaat ovat lukeneet, voisit ehdottaa, että he merkitsevät kumpaankin jakeeseen ilmauksen ”jotta me olisimme yhtä”.)

  • Kuinka Jeesus Kristus ja Isä ovat yhtä? (He ovat erillisiä, käsin kosketeltavia olentoja, mutta He ovat yhtä päämäärissään ja opissa. He ovat täydellisesti yhtä ja toteuttavat taivaallisen Isän jumalallista pelastussuunnitelmaa.)

  • Mitä tarkoittaa se, että meistä tulee yhtä Isän Jumalan ja Pojan kanssa?

  • Mitä opimme kohdan 3. Nefi 19:23, 29 pohjalta siitä, kuinka meistä voi tulla yhtä Heidän kanssaan? (Uskon kautta me voimme puhdistua ja meistä voi tulla yhtä Jeesuksen Kristuksen kanssa, kuten Hän on yhtä Isän kanssa.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin D. Todd Christoffersonin seuraava lausunto. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, millä tavoin me voimme olla yhtä Isän ja Pojan kanssa:

Kuva
Vanhin D. Todd Christofferson

”Jeesus saavutti täyden ykseyden Isän kanssa alistamalla itsensä, sekä lihan että hengen, Isän tahtoon. Hänen palvelutehtävällään oli aina selvä päämäärä, koska Hänessä ei ollut minkäänlaista heikentävää tai häiritsevää epäröintiä. Jeesus sanoi Isäänsä viitaten: ’Minä teen kaiken hänen mielensä mukaan’ (Joh. 8:29).

Emme varmastikaan ole yhtä Jumalan ja Kristuksen kanssa, ennen kuin Heidän tahtonsa ja halunsa tulee meidänkin suurimmaksi toiveeksemme. Sellaista alistuvaisuutta ei saavuteta päivässä, mutta Pyhän Hengen kautta Herra kouluttaa meitä, jos olemme halukkaita, kunnes aikanaan voidaan oikeutetusti sanoa, että Hän on meissä aivan kuten Isä on Hänessä.” (Ks. ”’Jotta he olisivat yhtä’ meidän kanssamme”, Liahona, marraskuu 2002, s. 72–73.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 19:35–36 ja pohtimaan omien rukoustensa voimaa. Lupaa oppilaille, että mekin voimme saada suurempia hengellisiä kokemuksia ja kasvaa, jotta meistä tulee yhtä Isän ja Pojan kanssa, jos me kasvatamme uskoamme ja rukoilemme vilpittömästi Hengen kumppanuutta.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 19:10–13. Kastettiin uudelleen

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt, miksi nefiläiset oli tarpeen kastaa uudelleen:

”Ei ole mitään outoa siinä seikassa, että kun Herra tuli nefiläisten luo, Nefi kastettiin ja samoin kastettiin kaikki muutkin, vaikka heidät oli kastettu aikaisemmin.

Kirkko nefiläisten keskuudessa ennen Kristuksen tulemista ei ollut täyteydessään vaan se toimi Mooseksen lain alaisuudessa. Vapahtaja palautti täyteyden ja antoi heille kaikki evankeliumin toimitukset ja siunaukset. Siten siitä tuli itse asiassa uusi organisaatio, ja kasteen kautta he liittyivät siihen.

Meillä on ollut samanlainen tilanne tänä taloudenhoitokautena. Profeetta Joseph Smith ja Oliver Cowdery kastettiin enkeli Johannes Kastajan käskystä. Useita muita kastettiin ennen kirkon perustamista. Kuitenkin sinä päivänä kun kirkko perustettiin, kaikki, jotka oli kastettu aikaisemmin, kastettiin uudelleen – ei syntien anteeksisaamiseksi vaan kirkkoon liittymiseksi. Kummassakin tapauksessa syy oli sama.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 3, s. 205–206.)

3. Nefi 19:18, 22. ”He rukoilivat Jeesusta”

Pyhien kirjoitusten ja myöhempien aikojen profeettojen opetusten pohjalta tiedämme, että meidän tulee palvella Isää Jumalaa ja rukoilla vain Häntä. Meidän ei pidä rukoilla Jeesusta Kristusta. Esimerkiksi Vapahtaja opetti nefiläisille: ”Teidän täytyy aina rukoilla Isää minun nimessäni” (3. Nefi 18:19). Kuitenkin pian sen jälkeen kun Vapahtaja oli opettanut tämän, Hänen nefiläiset opetuslapsensa rukoilivat suoraan Häntä (ks. 3. Nefi 19:18). Hän sanoi heidän tekevän niin, koska Hän oli heidän kanssaan (ks. 3. Nefi 19:22). Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, että tämä oli poikkeus – ainutlaatuinen tilanne:

”On olemassa erityinen syy siihen, miksi näin tehtiin tässä tilanteessa ja vain tämän kerran. Jeesus oli jo opettanut heitä rukoilemaan Isää Hänen nimessään, mitä he ensin tekivätkin. – – Jeesus oli läsnä heidän edessään vertauskuvana Isästä. Hänet nähdessään oli aivan kuin he olisivat nähneet Isän. Häntä rukoillessaan oli aivan kuin he olisivat rukoilleet Isää. Se oli erityinen ja ainutlaatuinen tilanne.” (The Promised Messiah, 1978, s. 560–561.)

Tulosta