Kirjasto
Oppiaihe 129: 3. Nefi 20


Oppiaihe 129

3. Nefi 20

Johdanto

Palvelutyönsä toisena päivänä nefiläisten keskuudessa Jeesus Kristus siunasi ja antoi jälleen sakramentin kansalle. Hän todisti, että Isän liitot ja lupaukset toteutuisivat viimeisinä aikoina. Israel koottaisiin ja kaikkia maan kansakuntia siunattaisiin.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 20:1–9

Vapahtaja siunaa ja antaa jälleen väkijoukolle sakramentin

Aloita oppiaihe selittämällä, että haluaisit luokan nuorten miesten ja nuorten naisten vastaavan eri kysymyksiin. Pyydä muutamaa nuorta miestä, joilla on Aaronin pappeus, kertomaan luokalle sakramentin valmistamiseen, siunaamiseen tai jakamiseen liittyvistä tehtävistään. Auta heitä kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he suorittavat näitä velvollisuuksia, esittämällä heille seuraavat kysymykset:

  • Mitä teille merkitsee se, että autatte toimittamaan sakramenttipalveluksen?

  • Kuinka osoitatte Herralle, että ymmärrätte tämän toimituksen pyhän luonteen?

Auta muutamia nuoria naisia kertomaan, mitä sakramentin pyhyyteen liittyviä tuntemuksia heillä on, esittämällä heille seuraavat kysymykset:

  • Miltä teistä tuntuu, kun näette kelvollisten nuorten miesten toimittavan sakramenttipalvelusta?

  • Mitä sellaista te teette sakramenttipalveluksen aikana, mikä osoittaa, että te ymmärrätte sen pyhän luonteen?

Selitä, että palvelutyönsä toisen päivän aikana nefiläisten keskuudessa Vapahtaja ja Hänen opetuslapsensa siunasivat ja antoivat sakramentin kansalle toisen kerran. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 20:1. Tähdennä seuraavaa virkettä: ”Ja hän antoi heille käskyn, ettei heidän pitänyt lakata rukoilemasta sydämessään.”

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, ettei lakkaa rukoilemasta sydämessään?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:3–5.

  • Millä tavoin rukoileminen sydämessänne voi mielestänne vaikuttaa viikoittaiseen kokemukseenne sakramentin nauttimisesta?

  • Miksi mielestänne on tärkeää, että sakramentin nauttiessamme pysymme keskittyneinä Vapahtajaan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:8. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä leipä ja viini edustavat. (Voi olla hyödyllistä selittää, että kirkon nykyisenä käytäntönä on käyttää viinin sijaan vettä. [Ks. OL 27:2.])

  • Mitä sakramenttileipä ja -vesi kuvaavat? (Vapahtajan ruumista ja verta.)

Voisit lukea kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin James E. Talmagen seuraavan lausunnon auttaaksesi oppilaita ymmärtämään sitä vertauskuvallista merkitystä, joka Vapahtajan kutsulla syödä Hänen lihaansa ja juoda Hänen vertaan on:

Kristuksen lihan syöminen ja veren juominen merkitsi ja merkitsee Häneen uskomista ja Hänen vastaanottamistaan kirjaimellisesti Jumalan Poikana ja maailman Vapahtajana ja Hänen käskyjensä tottelemista. Vain tällä tavoin voi Jumalan Henki tulla ihmisen yksilöllisen olemuksen pysyväksi osaksi samalla tavoin, kuin hänen syömänsä ruoka muuttuu hänen ruumiinsa kudoksiksi.” (Jeesus Kristus, 1986, s. 239, kursivointi lisätty.)

  • Mitä vertauskuvallisuutta on leivän ja veden nauttimisessa?

  • Mitä Jeesus Kristus jakeen 3. Nefi 20:8 mukaan lupasi niille, jotka nauttivat sakramentin? (Heidän sielunsa tulee kylläiseksi.)

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä tarkoittaa se, että heidän sielunsa tulee kylläiseksi, pyytämällä heitä miettimään, miten paljon leipää ja vettä he tavallisesti syövät ja juovat, kun he nauttivat sakramentin. Kysy sitten:

  • Jos olisitte nälkäisiä ja janoisia, tulisitteko te niistä kylläisiksi?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:9 ja kysy luokalta:

  • Minkä periaatteen voimme oppia Vapahtajan opetuksista kohdassa 3. Nefi 20:8–9? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi tunnistaa seuraava periaate: Jos nautimme sakramentin kelvollisina, me voimme täyttyä Pyhällä Hengellä.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita kuuntelemaan, millä tavoin meitä voidaan siunata, kun me täytymme Hengellä:

Kuva
Vanhin Dallin H. Oaks

”Tulkaamme sen Vapahtajamme lupauksen arvoisiksi, että nauttimalla sakramentin me tulemme kylläisiksi (ks. 3. Nefi 20:8; ks. myös 3. Nefi 18:9), mikä tarkoittaa sitä, että me täytymme Hengellä (ks. 3. Nefi 20:9). Tuo Henki – Pyhä Henki – on meidän lohduttajamme, suunnannäyttäjämme, yhteydenpitäjämme, tulkitsijamme, todistajamme ja puhdistajamme – erehtymätön oppaamme ja iankaikkiseen elämään johtavan kuolevaisen matkamme pyhittäjä.

– – Kun ilmeisen pienellä teolla me tietoisesti ja kunnioittaen uudistamme kasteenliittomme, niin samalla uudistuvat ne vedellä ja Hengellä toimitetun kasteen siunaukset, että Hänen Henkensä on aina meidän kanssamme. Näin meitä kaikkia johdatetaan ja näin meidät kaikki voidaan puhdistaa.” (Ks. ”Jotta Hänen Henkensä aina olisi heidän kanssansa”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 59.)

  • Millä tavoin meitä voidaan siunata, kun me täytymme Hengellä?

  • Milloin sakramentin nauttiminen on auttanut teitä täyttymään Pyhällä Hengellä?

Todista siunauksista, joita olet saanut, kun olet nauttinut sakramentin ja täyttynyt Hengellä. Vahvista, että rukoileminen sydämessämme on yksi tapa, jolla voimme valmistautua nauttimaan sakramentin ja täyttymään Pyhällä Hengellä. Kannusta oppilaita varaamaan aikaa rukoukseen ennen sakramentin nauttimista.

3. Nefi 20:10–46

Vapahtaja puhuu nefiläisille liitoista, jotka toteutuvat viimeisinä aikoina

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan lyhyt kuvaus tärkeimmistä ominaisuuksistaan. Kun he ovat kirjoittaneet, kehota heitä tarkastelemaan, millaisiin ominaisuuksiin he keskittyivät. Ovatko ne fyysisiä ominaisuuksia? Luonteenpiirteitä? Hengellisiä ominaisuuksia? (Jos on aikaa, voisit pyytää muutamia oppilaita lukemaan, mitä he kirjoittivat.) Lue kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraava lausunto ja pyydä luokkaa kuuntelemaan ja panemaan merkille, minkä hänen sanojensa mukaan tulisi määrittää ihmisen identiteetti:

Kuva
Vanhin David A. Bednar

”Saatatte pitää musiikista, urheilusta, tai teillä saattaa olla teknisiä taipumuksia, ja jonakin päivänä saatatte työskennellä jonkin elinkeinon, jonkin ammattikunnan tai taiteiden parissa. Niin tärkeitä kuin sellaiset toimet ja ammatit voivat ollakin, ne eivät määrittele sitä, keitä me olemme. Me olemme ennen kaikkea hengellisiä olentoja. Me olemme Jumalan lapsia ja Abrahamin jälkeläisiä.” (Ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 47.)

  • Kuinka vanhin Bednar määrittelee sen, keitä me olemme? Miksihän meidän on tärkeää nähdä itsemme ennen kaikkea hengellisinä olentoina, jotka ovat Jumalan lapsia?

Tähdennä, että sen lisäksi että vanhin Bednar sanoi meidän olevan Jumalan lapsia, hän sanoi meidän olevan Abrahamin jälkeläisiä. Selitä, että ilmaus ”Abrahamin jälkeläisiä” voi viitata ihmisiin, jotka ovat Abrahamin kirjaimellisia jälkeläisiä. Se voi viitata myös ihmisiin, jotka Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lait ja toimitukset hyväksymällä ja niitä noudattamalla vastaanottavat evankeliumin täyteyden, pappeuden siunaukset sekä samat lupaukset ja liitot, jotka Jumala teki Abrahamin kanssa.

Sano oppilaille, että luvun 3. Nefi 20 loppuosassa he tutkivat, mitä Vapahtaja opetti nefiläisille liitoista ja lupauksista, jotka on annettu Abrahamille ja tämän jälkeläisille (Israelin huoneelle). Hän sanoi, että he voisivat saada tietoa näistä liitoista tutkimalla Jesajan sanoja. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:11–12. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja sanoi tapahtuvan, kun Jesajan sanat toteutuisivat. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, sinun on ehkä tarpeen selittää, että Jesajan sanat toteutuvat viimeisinä aikoina.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:13 ja pyydä oppilaita panemaan merkille, kuinka taivaallinen Isä toteuttaisi liittonsa Israelin huoneen kanssa viimeisinä aikoina. Pyydä oppilaita kertomaan lyhyesti, mitä totuuksia he ovat oppineet kohdasta 3. Nefi 20:11–13. (Oppilaat saattavat esittää erilaisia vastauksia, mutta heidän tulisi tunnistaa seuraava totuus: Herra toteuttaa liittonsa koota Israelin huoneen viimeisinä aikoina. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

  • Kenet Israelin huoneen kansa saatetaan tuntemaan välttämättömänä osana tätä kokoamista kohdan 3. Nefi 20:13 mukaan? (Heidät ”saatetaan tuntemaan Herra Jumalansa, joka on lunastanut heidät”.)

Auta oppilaita näkemään, kuinka Jeesuksen Kristuksen tunteminen on välttämätön osa Israelin kokoamista, pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Bruce R. McConkien seuraava lausunto. Kehota oppilaita kuuntelemaan, mitä Israelin kokoamiseen liittyy.

”Israelin kokoaminen muodostuu kaiken sen uskomisesta ja hyväksymisestä ja sen mukaan elämisestä, mitä Herra kerran tarjosi muinoin valitsemalleen kansalle. Se muodostuu uskomisesta Herraan Jeesukseen Kristukseen, parannuksen tekemisestä, kasteelle menemisestä ja Pyhän Hengen lahjan saamisesta sekä Jumalan käskyjen pitämisestä. Se muodostuu evankeliumin uskomisesta, kirkkoon liittymisestä ja tulemisesta valtakuntaan. Se muodostuu pyhän pappeuden saamisesta ja siitä, että saa pyhissä paikoissa voiman korkeudesta ja saa kaikki Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin siunaukset selestisen avioliiton toimituksen kautta. Ja siihen saattaa myös sisältyä kokoontuminen määrättyyn jumalanpalveluspaikkaan tai -maahan.” (A New Witness for the Articles of Faith, 1985, s. 515.)

  • Kuinka Jeesukseen Kristukseen uskominen ja Hänen seuraamisensa ovat välttämätön osa Israelin kokoamista?

Esitä lyhyt yhteenveto kohdasta 3. Nefi 20:14–22. Selitä, että Vapahtaja opetti nefiläisille, että osana Israelin kokoamista ja toteuttaakseen Abrahamin kanssa tekemänsä liiton taivaallinen Isä antoi Lehin jälkeläisille perinnöksi maan, jossa nämä asuivat. Hän selitti myös, millä muulla tavalla nefiläisiä siunattiin, koska he olivat liiton lapsia. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 20:23–24 ja panemaan merkille, kuka Mooseksen profetian mukaan siunaisi Israelin huonetta. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kehota heitä lukemaan itsekseen 3. Nefi 20:25–26. Pyydä heitä panemaan merkille, kuinka Lehin jälkeläisiä siunattiin sen liiton ansiosta, jonka Herra oli tehnyt Abrahamin kanssa. Kun oppilaat kertovat, mitä ovat löytäneet, tähdennä sitä, että taivaallinen Isä lähetti Jeesuksen Kristuksen käymään Lehin jälkeläisten luona ja pelastamaan heidät synnistä, koska he olivat ”liiton lapsia”.

  • Kuinka meitä siunataan niiden liittojen ansiosta, joita teemme taivaallisen Isän kanssa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:27 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mikä vastuu tulee Herran kanssa tekemiemme liittojen mukana.

  • Kun me olemme tehneet liittoja Herran kanssa, mikä on meidän vastuumme muita ihmisiä kohtaan kaikkialla maailmassa? (Oppilaiden tulisi tunnistaa seuraava totuus: Abrahamin jälkeläisinä meillä on liitonalainen vastuu siunata kaikkia maailman ihmisiä. Voisit kirjoittaa tämän totuuden taululle.)

  • Kuinka me voimme mielestänne olla siunauksena kaikille maailman ihmisille? (Jos olet kirjoittanut opillisen lausuman taululle, lisää siihen sanat ”kertomalla heille evankeliumista”.)

Tiivistä 3. Nefi 20:29–46 selittämällä lyhyesti, että sen lisäksi että Vapahtaja opetti nefiläisille heille liiton lapsina kuuluvia siunauksia ja vastuullisia tehtäviä, Hän vahvisti, että juutalaisten perintömaa olisi Jerusalem. Hän lainasi Jesajan profetioita, joissa kerrotaan ennalta ajasta, jolloin juutalaiset palautetaan perintömaahansa sen jälkeen kun he uskovat Jeesukseen Kristukseen ja rukoilevat Isää Hänen nimessään.

Pyydä lopuksi yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 20:46. Kehota oppilaita seuraamaan mukana ja panemaan merkille yksi tapa, jolla he voivat tulevalla viikolla siunata jonkun toisen elämää evankeliumin avulla. Suunnittele, että seuraat oppilaiden edistymistä jollakin tulevalla oppitunnilla antamalla heille tilaisuuden kertoa kokemuksistaan. Todista siitä, miten tärkeää on täyttää vastuumme auttaa Israelin kokoamisessa.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 20:16. ”Niin kuin nuori leijona lammaskatraiden keskellä”

Viitaten kohdan 3. Nefi 20:16 opetuksiin vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Nämä Herramme sanat nefiläisille viittaavat kohtaan Miika 5:7–8 sekä siihen hävitykseen ja lopulliseen polttamiseen, joka tuhoaa jumalattomat Vapahtajan toisen tulemisen yhteydessä. Pakanat eivät tee parannusta lukuun ottamatta muutamia, jotka ovat nöyriä Kristuksen seuraajia. He hekumoivat iljetyksissään ja tekevät syntiä palautettua evankeliumia vastaan, ja Herramme tulemisen kirkkaus polttaa heidät, kun taas vanhurskaat – joista tässä käytetään nimitystä Jaakobin jäännös – kestävät sen päivän. Ja silloin – profeetallisen kuvakielen mukaan – on kuin Israelin jäännös kukistaisi vihollisensa kuten nuori leijona lammaskatraiden keskellä.” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man, 1982, s. 248.)

3. Nefi 20:26. Liiton lapset

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on puhunut siunauksista, joita saamme tietäessämme olevamme liiton lapsia:

”Kun me ymmärrämme olevamme liiton lapsia, me tiedämme, keitä me olemme ja mitä Jumala meiltä odottaa. Hänen lakinsa on kirjoitettu sydämeemme. Hän on Jumalamme, ja me olemme Hänen kansaansa. Sitoutuneet liiton lapset pysyvät järkkymättöminä jopa vastoinkäymisten keskellä. Kun tuo oppi on juurtunut syvälle sydämeemme, jopa kuoleman pistin pehmenee ja hengellinen kestävyytemme vahvistuu.” (”Liitot”, Liahona, marraskuu 2011, s. 88–89.)

3. Nefi 20:26–27. Abrahamin liiton toteutuminen

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on puhunut siitä, kuinka me voimme auttaa toteuttamaan Abrahamin liiton:

”Meidän velvollisuutemme on auttaa Abrahamin liiton toteutumisessa. Meidän jälkeläisemme ovat niitä, jotka on ennalta asetettu ja valmistettu siunaamaan kaikkia maailman kansoja. Siksi pappeuden velvollisuuteen kuuluu lähetystyö. Noin 4 000 vuoden odotuksen ja valmistautumisen jälkeen tämä on se sovittu ajankohta, jolloin evankeliumi on määrä viedä maan suvuille. Tämä on Israelin luvatun kokoamisen aikaa. Ja me saamme osallistua siihen! Eikö olekin jännittävää? Herra luottaa meihin ja poikiimme – ja Hän on äärimmäisen kiitollinen tyttäristämme – jotka palvelevat kelvollisesti lähetyssaarnaajina tänä Israelin kokoamisen hienona aikana.” (Ks. ”Liitot”, s. 88.)

3. Nefi 20:27. Sinulla on velvollisuus kertoa evankeliumista

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on vahvistanut velvollisuutemme kertoa evankeliumista muille:

”Teidän ja minun tulee nyt ja aina siunata kaikkia kansoja kaikkien maailman kansakuntien keskuudessa. Teidän ja minun tulee nyt ja aina todistaa Jeesuksesta Kristuksesta ja julistaa palautuksen sanomaa. Teidän ja minun tulee nyt ja aina kutsua kaikkia ottamaan vastaan pelastuksen toimitukset. Evankeliumin julistaminen ei ole osa-aikainen pappeusvelvollisuus. Se ei ole vain toimintaa, johon ryhdymme rajoitetuksi ajaksi, eikä tehtävä, joka meidän tulee suorittaa Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseninä. Sen sijaan lähetystyö on meidän hengellisen identiteettimme ja perintömme ilmaus. Meidät on asetettu ennalta kuolevaisuutta edeltävässä olemassaolossa, ja me olemme syntyneet kuolevaisuuteen toteuttamaan Jumalan Abrahamille antaman liiton ja lupauksen. Me olemme täällä maan päällä tänä aikana pitääksemme pappeuden kunniassa ja saarnataksemme evankeliumia. Niitä me olemme, ja siksi me olemme täällä.” (Ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 47.)

Tulosta