Kirjasto
Oppiaihe 132: 3. Nefi 24–26


Oppiaihe 132

3. Nefi 24–26

Johdanto

Jeesus Kristus täytti taivaallisen Isän antaman käskyn antaa nefiläisille muutamia profeetta Malakian profetioita (ks. 3. Nefi 26:2). Näissä profetioissa opetetaan, että Israelin huoneen jäsenten tulee tehdä parannus ja palata Herran luo valmistautuen Vapahtajan toiseen tulemiseen. Lisäksi Jeesus Kristus selitti nefiläisille ”kaikki asiat aivan alusta siihen asti, jolloin hän tulisi kirkkaudessaan” (3. Nefi 26:3). Mormon opetti, että niille, jotka uskovat Mormonin kirjaan, ilmaistaan vieläkin suurempia asioita (ks. 3. Nefi 26:9).

Opetusehdotuksia

3. Nefi 24:1–6

Jeesus Kristus lainaa Malakian profetiaa, joka koskee Vapahtajan toista tulemista

Aloita oppitunti pitämällä kädessäsi tulitikkua ja saippuaa (tai piirrä taululle kuva tulesta ja saippuasta). Kysy oppilailta, mitä yhteistä on tulella ja saippualla. (Saippuaa ja tulta voidaan kumpaakin käyttää puhdistamiseen.)

Selitä, että Jeesus Kristus täytti Isältä saamansa käskyn (ks. 3. Nefi 26:2) antaa nefiläisille joitakin Malakian profetioista. Malakia oli Vanhan testamentin profeetta, joka eli Pyhässä maassa suunnilleen 170 vuotta sen jälkeen kun Lehi ja hänen perheensä olivat lähteneet Jerusalemista. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 24:1–3 ja panemaan merkille, ketä Malakia vertasi metallinpuhdistajan tuleen ja pesijän saippuaan.

  • Ketä verrataan metallinpuhdistajan tuleen ja pesijän saippuaan? (Jeesusta Kristusta.)

  • Mitä tapahtumaa näissä jakeissa kuvataan? (Hänen tulemisensa päivää. Toisin sanoen Jeesuksen Kristuksen toista tulemista. Voisit auttaa oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen ehdottamalla, että he silmäilevät luvun otsikkoa tai alaviitteitä.)

  • Mitä Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen yhteydessä tapahtuu sen perusteella, että Häntä verrataan tuleen ja saippuaan? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän tulisi tunnistaa seuraava totuus: Toisen tulemisensa yhteydessä Jeesus Kristus puhdistaa maailman. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan 3. Nefi 24:2–3 viereen.)

Selitä, että metallinpuhdistaja kuumentaa tulen avulla metallin kuten hopean tai kullan, kunnes se muuttuu nestemäiseksi. Kuumennusprosessissa kuona eli epäpuhtaudet nousevat nestemäisen metallin pinnalle, mistä metallinpuhdistaja voi poistaa ne ja siten puhdistaa metallin sen epäpuhtauksista. Pesijä pesee tai valkaisee kankaita saippualla. Sinun tulee ehkä selittää myös, että ”Leevin pojat” olivat muinaisessa Israelissa pappeudenhaltijoita. Nykyään ilmaus voi viitata nykypäivän pappeudenhaltijoihin (ks. OL 84:33–34).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 24:5–6. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, ketkä palavat eli hävitetään Vapahtajan toisessa tulemisessa ja ketkä eivät pala. (Voisit selittää, että ilmaus ”Jaakobin pojat” viittaa Herran liittokansaan Israelin huoneessa.)

  • Mitä Jeesus Kristus jakeen 3. Nefi 24:5 mukaan tekee toisen tulemisensa yhteydessä? (Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, heidän tulisi tunnistaa seuraava totuus: Jeesus Kristus hävittää jumalattomat toisen tulemisensa yhteydessä.)

3. Nefi 24:7–18

Jeesus Kristus lainaa Malakian opetuksia siitä, kuinka Israelin huone voi palata Herran luo

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että heillä on läheinen ystävä tai perheenjäsen, jonka on vaikea tuntea Herran rakkautta ja vaikutusta ja säilyttää todistus evankeliumista.

  • Mitä tekisitte pyrkiessänne auttamaan tätä henkilöä?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 24:7 ja pyydä heitä panemaan merkille, mikä on Herran neuvo niille, jotka olivat alkaneet ajautua pois Hänen luotaan ja Hänen kanssaan tehtyjen liittojen pitämisestä.

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että ihmiset olivat poikenneet Herran toimituksista? (He eivät enää pitäneet evankeliumin liittoja ja toimituksia.)

  • Minkä lupauksen Herra antoi niille, jotka eivät pitäneet liittojaan? (”Kääntykää minun puoleeni, niin minä käännyn teidän puoleenne.”)

  • Mitä teidän mielestänne Herran puoleen kääntyminen tarkoittaa? Mitä mielestänne tarkoittaa se, että Herra kääntyy niiden puoleen, jotka kääntyvät Hänen puoleensa?

Kirjoita taululle seuraava periaate: Jos me käännymme Herran puoleen, niin Hän kääntyy meidän puoleemme.

  • Mitä tämä periaate opettaa teille taivaallisesta Isästä ja Jeesuksesta Kristuksesta?

Kirjoita taululle Kääntykää Herran puoleen. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 24:8–12 ja panemaan merkille yksi Herran ilmaisema tapa, jolla ihmiset voisivat palata Hänen luokseen. Kun oppilaat vastaavat, kirjoita otsikon Kääntykää Herran puoleen alle maksakaa kymmenykset ja uhrit.

  • Kuinka halu maksaa kymmenykset ilmaisee, että henkilö on kohdistanut rakkautensa ja kiintymyksensä Herraan?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Gordon B. Hinckleyn seuraavat sanat:

”Me voimme maksaa kymmenyksemme. Kyse ei ole niinkään rahasta kuin uskosta.” (Ks. ”Viekäämme tätä työtä eteenpäin”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 155. puolivuotiskonferenssista, s. 69.)

  • Kuinka meidän halukkuutemme maksaa kymmenykset ja uhrit osoittaa uskoamme Herraan?

Anna oppilaille aikaa tarkastella itsekseen jakeita 3. Nefi 24:10–12. Pyydä heitä mainitsemaan, mitä Herra lupaa niille, jotka maksavat täydet ja rehelliset kymmenykset.

  • Millä tavoin teitä on siunattu, kun olette maksaneet kymmenyksenne? Kuinka nämä ovat esimerkkejä siitä, että teille on avattu ”taivaan ikkunat”?

Tiivistä 3. Nefi 24:13–18 selittämällä, että näissä jakeissa Herra toi esiin, että jotkut muinaisessa Israelissa olivat asettaneet kyseenalaiseksi tarpeen noudattaa evankeliumin toimituksia. He valittivat, että ylpeät ja jumalattomat näyttivät menestyvän jumalattomuudestaan huolimatta. Jakeessa 3. Nefi 24:16 Herra vastasi, että Hänen edessään kirjoitettaisiin muistokirjaa, johon uskollisten nimet merkittäisiin muistiin (ks. OL 85:7–9; 128:6–7; Moos. 6:5–8). Sitten Herra ilmaisi, että kun Hän tulee jälleen, Hän säästää uskolliset ja varaa heidät itselleen aarteeksi eli kokoaa jalokivensä.

  • Millä tavoin on siunaus tietää, että Herra säästää uskolliset ja kokoaa heidät aarteenaan?

  • Mitkä ilmaukset jakeessa 3. Nefi 24:16 kuvailevat niitä, jotka Herra säästää aarteenaan? (”Ne, jotka Herraa pelkäsivät” ja ”jotka kunnioittivat hänen nimeään”.)

Kirjoita otsikon Kääntykää Herran puoleen alle pelätkää Herraa ja kunnioittakaa Herran nimeä. (Voisit selittää, että tässä yhteydessä sana pelätkää tarkoittaa kunnioittamista tai arvostamista.) Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastaus seuraavaan kysymykseen:

  • Mieti, kuinka suoriudut sellaisilla osa-alueilla kuten kymmenysten ja uhrien maksaminen sekä Kristuksen ajatteleminen usein. Millä tavoin voit ”kääntyä” Hänen puoleensa eli kehittyä näillä osa-alueilla?

3. Nefi 25

Jeesus Kristus lainaa Malakian profetiaa siitä, että Elia palaisi ennen Vapahtajan toista tulemista

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 25:1–3. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mistä syystä Vapahtajan toinen tuleminen on oleva siunauksena niille, jotka ovat uskollisia Jeesukselle Kristukselle. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. Sinun on ehkä tarpeen selittää, että jakeessa 3. Nefi 25:1 sana juuri viittaa todennäköisesti esivanhempiin ja sana oksa jälkeläisiin. Siten seuraavassa elämässä jumalattomat eivät pääse nauttimaan siitä siunauksesta, että heidät olisi sinetöity esivanhempiinsa ja jälkeläisiinsä. Jakeessa 3. Nefi 25:2 sana juottovasikat viittaa vasikoihin, jotka ovat turvassa, hyvin ruokittuja ja joista huolehditaan. Herra lupaa, että samalla tavoin Hän suojelee ja huolehtii niistä, jotka pelkäävät Hänen nimeään.

Selitä, että Malakia profetoi tapahtumasta, joka tapahtuisi ennen Vapahtajan toista tulemista ja jossa olisi mukana Vanhan testamentin profeetta Elia. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 25:5–6 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Elia tekisi auttaakseen valmistamaan maailmaa Herran tulemiseen.

Kysy oppilailta, mitä he tietävät Elian paluusta maan päälle osana evankeliumin palautusta. Voisit täydentää heidän vastauksiaan selittämällä, että 3. huhtikuuta 1836 Elia ilmestyi Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle juuri vihityssä Kirtlandin temppelissä (ks. OL 110:13–16). Siinä yhteydessä Elia palautti pappeuden avaimet, jotka ovat välttämättömät perheiden sinetöimiseksi iankaikkisuudeksi Herran pyhissä temppeleissä. Tutkimalla sukuamme me saamme tietoja suvun jäsenistä, joiden puolesta temppelitoimitukset voidaan suorittaa.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että Elia kääntäisi ”isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen”?

  • Millä tavoin teille on siunauksena tieto siitä, että teidät voidaan sinetöidä perheeseenne iankaikkisuudeksi?

Todista, että kun meidän sydämemme kääntyy isiemme puoleen sukututkimus- ja temppelityön kautta, me autamme valmistamaan maailmaa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen.

3. Nefi 26:1–12

Jeesus Kristus selittää pyhiä kirjoituksia, ja Mormon opettaa, mitä ihmisten on tehtävä saadakseen ne suuremmat asiat, jotka Vapahtaja ilmoitti

Tiivistä 3. Nefi 26:1–5 selittämällä, että kun Vapahtaja oli esittänyt Malakian profetiat, Hän opetti kansalle ”aivan kaiken, mitä maan päällä tapahtuu” luomisesta aina viimeiseen tuomioon asti (3. Nefi 26:3–4).

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 26:6–8 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka suuri osa siitä, mitä Jeesus Kristus opetti, on kirjoitettu muistiin Mormonin kirjaan. Kehota oppilaita sitten lukemaan itsekseen 3. Nefi 26:9–11 ja panemaan merkille, mistä syystä Mormon ei sisällyttänyt lyhennelmäänsä kaikkea, mitä Vapahtaja oli opettanut nefiläisille. Tähdennä, että näissä jakeissa sana uskoa tarkoittaa sitä, että meidän tulee toimia niiden oppien ja periaatteiden mukaan, jotka Jumala on ilmoittanut, eikä vain toivoa niiden olevan tosia.

  • Mitä Herra jakeen 3. Nefi 26:9 mukaan lupaa niille, jotka uskovat, mitä Hän on ilmoittanut, ja toimivat sen mukaan? (Kun oppilaat vastaavat, tähdennä, että kun me uskomme, mitä Jumala on ilmoittanut, ja toimimme sen mukaan, me valmistaudumme saamaan suurempaa ilmoitusta.)

  • Miksihän on välttämätöntä, että me uskomme ne totuudet, jotka me olemme jo saaneet, ennen kuin voimme saada lisää totuutta?

  • Kuinka voimme osoittaa, että me uskomme, mitä Herra on ilmoittanut?

Lupaa oppilaille, että kun he uskollisesti tutkivat ja noudattavat Mormonin kirjassa olevia periaatteita, he saavat lisää ymmärrystä evankeliumista. Auta oppilaita pohtimaan, kuinka hyvin he ottavat vastaan Mormonin kirjan totuuksia, kehottamalla heitä kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin (voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle):

  • Mitä sellaista teet elämässäsi, mikä osoittaa sinun uskovan Mormonin kirjaan?

  • Milloin Mormonin kirjan lukeminen vakain aikein on johtanut sinut saamaan henkilökohtaista ilmoitusta?

3. Nefi 26:13–21

Vapahtaja päättää maanpäällisen palvelutyönsä nefiläisten keskuudessa, ja Hänen opetuslapsensa noudattavat omassa palvelutyössään Hänen esimerkkiään

Selitä, että luvussa 3. Nefi 26 Mormon esitti pääpiirteittäin loppuosan Vapahtajan palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 26:13–16. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät joitakin asioita, joita Vapahtaja teki ja joita Mormon päätti tähdentää.

Mikäli aikaa jää, kehota oppilaita tarkastelemaan ja pohdiskelemaan niitä muistiinpanoja ja merkintöjä, joita he ovat tehneet pyhiin kirjoituksiinsa tutkiessaan lukuja 3. Nefi 11–25. Kannusta heitä panemaan merkille, mitkä opetukset ja tapahtumat Vapahtajan nefiläisten keskuudessa suorittaman palvelutyön aikana ovat merkityksellisiä heille tai ovat jääneet heidän mieleensä. Kehota muutamaa oppilasta kertomaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan Vapahtajan palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 24:11. Siunauksia kymmenysten lain noudattamisesta

Presidentti Gordon B. Hinckley on opettanut:

”Herra on luvannut, että Hän nuhtelee syöjää meidän tähtemme. – – Eikö tuo syöjän nuhteleminen sovellu monenlaisiin henkilökohtaisiin pyrkimyksiimme ja huoliimme?

On olemassa suuri viisauden, tiedon, vieläpä tiedon salattujen aarteiden siunaus. Meille luvataan, että meillä on ihastuttava maa, jos me vaellamme kuuliaisina tälle laille. Voin tulkita sanan maa kansaksi, niin että ne, jotka vaeltavat kuuliaisina, ovat ihastuttava kansa. Kuinka ihanaa onkaan olla ihastuttava kansa, jota muut sanovat siunatuksi!” (Ks. ”Kymmenykset: mahdollisuus kelvollisuuden osoittamiseen”, Valkeus, lokakuu 1982, s. 79–80.)

3. Nefi 25:1–6. ”Minä lähetän teille profeetta Elian”

Presidentti Joseph Fielding Smith on huomauttanut Elian ilmestymisestä profeetta Joseph Smithille ja Oliver Cowderylle:

”On kiinnostavaa tietää, että huhtikuun 3. päivänä 1836 juutalaiset juhlivat pääsiäistä ja jättivät kotiensa ovet avoimeksi Elian tulla. Sinä päivänä Elia tuli, mutta ei juutalaisiin koteihin vaan temppeliin Kirtlandin kylässä – – kahden nöyrän Herran palvelijan luo.” (Church History and Modern Revelation, 4 osaa, 1946, osa 3, s. 84.)

Esittäessään tämän lausunnon presidentti Smith viittasi perinteeseen juutalaisten keskuudessa, jotka uskovat Malakian profetiaan Elian paluusta (ks. Mal. 3:23–24). Joka pääsiäinen monet uskolliset juutalaisperheet syövät pääsiäisaterian ja varaavat pöytään ylimääräisen paikan Eliaa varten. He jättävät ovensa avoimeksi siltä varalta, että Elia päättää liittyä heidän seuraansa.

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, miten merkittävä oli Elian käynti Kirtlandin temppelissä:

”Elian paluu maan päälle tapahtui ensimmäisessä tämän [taloudenhoitokauden] aikana rakennetussa temppelissä, jossa hän ja muut taivaalliset sanansaattajat Herran johdolla uskoivat palautetun kirkon haltuun erityiset pappeuden avaimet.

Elia ei tullut ainoastaan edistämään esi-isiä koskevaa tutkimusta. Hän mahdollisti myös perheiden iankaikkisen yhdistämisen, joka ulottuu kuolevaisuuden rajojen tuolle puolen. Tutkimisemme todellinen syy on tosiaankin se, että perheet on mahdollista sinetöidä ikuisiksi ajoiksi.” (Ks. ”Uusi sadonkorjuun aika”, Valkeus, heinäkuu 1998, s. 37–38.)

3. Nefi 25:1–6. ”Oppimaan Elian hengestä ja kokemaan sitä”

Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

”Kutsun kirkon nuoria oppimaan Elian hengestä ja kokemaan sitä. Kannustan teitä tutkimaan, etsimään esivanhempanne ja valmistautumaan sijaiskasteisiin Herran huoneessa omien kuolleiden sukulaistenne puolesta (ks. OL 124:28–36). Ja kehotan teitä auttamaan muita ihmisiä selvittämään omaa sukuhistoriaansa.

Kun vastaatte uskossa tähän kutsuun, sydämenne kääntyy isien puoleen. Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille annetut lupaukset juurtuvat sydämeenne. Patriarkallinen siunauksenne ja sen ilmoitus polveutumisestanne yhdistää teidät noihin isiin, ja siitä tulee teille merkityksellisempi. Rakkautenne ja kiitollisuutenne esivanhempianne kohtaan lisääntyy. Todistuksenne Vapahtajasta ja kääntymisenne Hänen puoleensa syvenee ja kestää. Ja minä lupaan, että teitä varjellaan vastustajan voimistuvalta vaikutukselta. Kun osallistutte tähän pyhään työhön ja rakastatte sitä, teitä suojellaan nuoruudessanne ja koko elämänne ajan.” (”Lasten sydämet kääntyvät”, Liahona, marraskuu 2011, s. 26–27.)

3. Nefi 25:6. Lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen

Suunnilleen vuonna 430 eKr. profeetta Malakia profetoi, että Elia palaisi maan päälle ”ennen kuin tulee Herran päivä, suuri ja pelottava” (Mal. 3:23). Tämä profetia on niin tärkeä, että se on Raamatussa, Mormonin kirjassa, Opissa ja liitoissa sekä Kallisarvoisessa helmessä (ks. Mal. 3:23–24; 3. Nefi 25:5–6; OL 2:1–3; JS–H 37–39). Tässä profetiassa ilmoitetaan, että yksi tarkoitus Elian käynnille on kääntää lasten sydämet heidän isiensä puoleen.

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt muutamia tapoja, joilla lasten sydämet kääntyvät heidän isiensä puoleen:

Isät ovat meidän kuolleita esi-isiämme, jotka kuolivat vailla etuoikeutta ottaa vastaan evankeliumia, mutta jotka saivat lupauksen, että aika tulisi, jolloin tuo etuoikeus suotaisiin heille. Lapset ovat niitä nyt eläviä, jotka kokoavat sukututkimustietoja ja jotka suorittavat sijaistoimituksia temppeleissä.

Lasten sydämien kääntäminen isien puoleen tarkoittaa sitä, että lasten sydämiin pannaan tai kylvetään se tunne ja halu, joka innoittaa heitä etsimään tietoja kuolleista. Lisäksi halun ja innoituksen kylväminen heidän sydämeensä on välttämätöntä. Heidän täytyy saada se voidakseen mennä Herran huoneeseen ja suorittaa välttämättömän työn isiensä puolesta, jotka kuolivat vailla tietoa evankeliumista tai vailla etuoikeutta ottaa vastaan evankeliumin täyteyttä.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1975–1977, osa 2, s. 125–126.)

Tulosta