Kirjasto
Oppiaihe 134: 3. Nefi 28


Oppiaihe 134

3. Nefi 28

Johdanto

Kun Jeesus Kristus kysyi kultakin kahdeltatoista nefiläiseltä opetuslapseltaan, mitä nämä halusivat Häneltä, yhdeksän pyysi päästä joutuin takaisin Hänen luokseen, kun heidän palvelutyönsä maan päällä olisi suoritettu. Kolme pyysi saada jäädä maan päälle tuodakseen sieluja Hänen luokseen Hänen toiseen tulemiseensa asti. Herra kunnioitti kummankin ryhmän vanhurskaita haluja. Mormon kertoi muutamia yksityiskohtia kolmen nefiläisen palvelutyöstä, ja hän kertoi myös, mitä Herra oli ilmoittanut hänelle siitä fyysisestä muutoksesta, jonka kolme nefiläistä kokivat, jotta he voisivat jäädä maan päälle.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 28:1–11

Jeesus Kristus suo nefiläisille opetuslapsilleen heidän halujensa mukaisesti

Kehota oppilaita pohtimaan, kuinka he vastaisivat, jos Jeesus Kristus ilmestyisi heille ja kysyisi: ”Mitä sinä tahdot minulta?” Pyydä heitä kirjoittamaan vastauksensa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan. Anna heille tilaisuus kertoa, mitä he ovat kirjoittaneet, jos he haluavat tehdä niin.

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:1–3 ja panemaan merkille, mitä yhdeksän nefiläistä opetuslasta vastasi, kun Herra esitti heille tämän kysymyksen. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat saaneet selville, kysy:

  • Mitä Vapahtaja ajatteli näiden yhdeksän opetuslapsen toiveesta?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:4–9 ja panemaan merkille, mitä kolme muuta opetuslasta halusivat Vapahtajalta. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville. (Voisi olla hyödyllistä kiinnittää oppilaiden huomio seuraavaan ilmaukseen jakeessa 3. Nefi 28:9: ”Te olette halunneet, että voisitte tuoda ihmissieluja minun luokseni.”)

  • Mitä Vapahtaja ajatteli näiden kolmen opetuslapsen toiveesta?

  • Mitä Vapahtaja jakeiden 3. Nefi 28:8–9 mukaan lupasi kolmelle nefiläiselle, jotta heidän vanhurskaat halunsa voisivat täyttyä?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 28:10 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä siunauksia Herra lupasi kolmelle nefiläiselle.

  • Mitä Herra lupasi kolmelle nefiläiselle? Milloin olette nähneet, että muiden palveleminen johtaa iloon?

  • Mitä voimme oppia Herrasta kohdan 3. Nefi 28:1–10 perusteella? (Mahdollisia vastauksia tähän kysymykseen: Herra siunaa meitä vanhurskaiden halujemme mukaan ja Herra on mielissään, kun me haluamme auttaa muita tulemaan Hänen luokseen.)

Auta oppilaita ymmärtämään vanhurskaiden halujen merkitys lukemalla seuraavat lausunnot:

Vanhin Neal A. Maxwell kahdentoista apostolin koorumista on sanonut:

”Meistä tulee lopulta sellaisia ja me saamme iankaikkisuudessa sitä, mitä me hellittämättä pitkään haluamme.

Vanhurskaiden halujen on oltava siksi hellittämättömiä.” (Ks. ”Sydämemme halajamisen mukaan”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 20.)

Presidentti Brigham Young on opettanut:

”Miehet ja naiset, jotka halajavat saada sijan selestisessä valtakunnassa, havaitsevat, että heidän on kilvoiteltava kaiken vanhurskauden vastustajan kanssa joka päivä” (”Remarks”, Deseret News, 28. joulukuuta 1864, s. 98).

  • Miksihän meidän on kilvoiteltava joka päivä, jotta vanhurskaat halumme täyttyisivät?

  • Milloin olette tunteneet, että Herra on siunannut teitä vanhurskaiden halujenne vuoksi?

Pyydä oppilaita katsomaan, mitä he oppitunnin alussa kirjoittivat haluavansa. Kehota heitä kirjoittamaan muutama virke siitä, mitä he alkavat tehdä tänään varmistaakseen, että nuo vanhurskaat halut voivat täyttyä.

3. Nefi 28:12–35

Mormon kuvailee kolmen nefiläisen palvelutyötä

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 28:12–16. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä nefiläisille opetuslapsille tapahtui sen jälkeen kun Vapahtaja oli lähtenyt heidän luotaan. Selitä, että opetuslapset kokivat kirkastumisen – tilapäisen muutoksen ruumiissaan.

  • Mikä jakeen 3. Nefi 28:15 mukaan oli yksi syy siihen, että opetuslapset täytyi kirkastaa? (Jotta he ”[voisivat] katsella sitä, mikä on Jumalasta”.)

Selitä, että jakeesta 3. Nefi 28:17 alkaen Mormon kuvailee kolmen nefiläisen palvelutyötä. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:17 ja panemaan merkille, mitä Mormon ei tiennyt kolmen nefiläisen fyysisestä tilasta, kun hän kirjoitti tämän kertomuksen. (Voisit kertoa oppilaille, että myöhemmin oppiaiheessa he saavat lisää tietoa siitä muutoksesta, jonka kolme nefiläistä kokivat.)

Kehota muutamaa oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 28:18–23. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä tavoin Herra siunasi kolmea nefiläistä, jotta he pystyisivät toteuttamaan vanhurskaat halunsa.

  • Mitä kolme nefiläistä tekivät täyttääkseen halunsa tuoda muita Vapahtajan luokse?

  • Millä tavoin Herra siunasi heitä, jotta he pystyivät täyttämään halunsa?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:25–32 ja panemaan merkille, ketkä ovat hyötyneet ja ketkä tulevat vielä hyötymään kolmen nefiläisen palvelutyöstä. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät löytämänsä asiat. (Huomaa, että kohdassa 3. Nefi 28:27–28 kerrotaan yksi syy siihen, miksi meidän tulee varoa uskomasta ja kertomasta niiden ihmisten tarinoita, jotka väittävät tavanneensa kolme nefiläistä: Mormon sanoi, että ihmiset, joiden keskuudessa kolme nefiläistä palvelevat, eivät tunne heitä.)

3. Nefi 28:36–40

Mormon saa tietoa kirkastettujen olentojen luonnosta

Kysy oppilailta, onko heillä koskaan ollut evankeliumiin liittyvää kysymystä tai ovatko he koskaan lukeneet pyhistä kirjoituksista jotakin, mitä he eivät ole ymmärtäneet. Muistuta heille, että kun Mormon ensimmäisen kerran kirjoitti kolmen nefiläisen kirkastumisesta, hän sanoi, ettei hän täysin ymmärtänyt muutosta, joka tapahtui heidän fyysisessä olotilassaan heidän maanpäällisen palvelutyönsä aikana (ks. 3. Nefi 28:17).

  • Kenen puoleen te tavallisesti käännytte, kun teillä on evankeliumia tai pyhien kirjoitusten kohtia koskevia kysymyksiä? Miksi?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:36–37 ja panemaan merkille, mitä Mormon teki saadakseen vastauksen tähän kysymykseen.

  • Minkä periaatteen voimme oppia Mormonilta siitä, kuinka voi saada lisää ymmärrystä? (Vaikka oppilaat saattavat vastata tähän kysymykseen eri tavoin, varmista, että he tunnistavat seuraavan periaatteen: Kun meiltä puuttuu ymmärrystä, meidän tulee kysyä taivaalliselta Isältä, niin me saamme johdatusta.)

  • Mitkä esimerkit havainnollistavat tätä periaatetta?

  • Mitkä ovat sellaisia tilanteita, joissa meidän saattaisi olla tarpeen pyytää taivaalliselta Isältä suurempaa ymmärrystä?

Lue seuraava lausunto, jossa presidentti Spencer W. Kimball tähdentää muutamia olosuhteita, joissa meidän tulee rukoilla apua:

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”Me olemme kaikki suuresti Hänen apunsa tarpeessa yrittäessämme oppia evankeliumin totuuksia ja sitten elää niiden mukaan, etsiessämme Hänen apuaan elämämme tärkeissä päätöksissä, jotka koskevat opiskelua, avioliittoa, ammattia, asuinpaikkaa, lasten kasvattamista ja yhteistä palvelustyötämme Herran työssä sekä pyytäessämme Häneltä anteeksiantoa ja jatkuvaa johdatusta ja varjelusta kaikessa, mitä teemme. Luettelo tarpeistamme on pitkä ja todellinen ja sydämestä lähtevä.

Olen rukoillut koko ikäni ja tiedän, millaista rakkautta ja voimaa rehellinen ja harras rukous antaa. Minä tiedän, että meidän Isämme on valmis auttamaan meitä kuolevaisuuden kokemuksissa, opettamaan, johtamaan ja opastamaan meitä. Siksi meidän Vapahtajamme on sanonut suurta rakkautta tuntien: ’Minkä sanon yhdelle, sen sanon kaikille; rukoilkaa alati’ (OL 93:49).” (Ks. ”Rukoilkaa alati”, Valkeus, maaliskuu 1982, s. 2, 8.)

  • Miten voitte kasvattaa uskoanne rukouksen voimaan? Milloin te ja perheenne olette saaneet vastauksia rukouksiinne?

Kannusta oppilaita kääntymään taivaallisen Isän puoleen rukouksessa, kun he pyrkivät ymmärtämään evankeliumia ja kohtaamaan elämän haasteita. Todista siunauksista, joita on tullut elämääsi, kun olet vienyt haasteesi ja kysymyksesi taivaalliselle Isälle.

Selitä, että kolmen nefiläisen kokemaa muutosta nimitetään kirkastumiseksi. Muutamia Herran uskollisista palvelijoista on muutettu, jotta he voivat jatkaa palvelutyötään maan päällä. Kun Mormon kysyi edelleen tästä muutoksesta, hän sai tietoa kirkastettujen olentojen luonnosta.

Kirjoita taululle Kirkastetut olennot. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 28:37–38. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Mormon sai tietää siitä muutoksesta, joka tapahtui kolmen nefiläisen ruumiissa.

  • Mitä Mormon sai tietää kirkastetuista olennoista? (Pyydä yhtä oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan muiden oppilaiden vastaukset taululle. Vastauksiin tulee sisältyä seuraavat asiat: kirkastetut olennot eivät maista kuolemaa, he eivät tunne kipua eivätkä he tunne surua lukuun ottamatta sitä surua, jota he tuntevat maailman syntien tähden.)

  • Miksi tämä muutos heidän ruumiissaan oli välttämätön? (Voisit pyytää oppilaita tarkastelemaan kohtaa 3. Nefi 28:6–7. Muutos oli välttämätön, jotta he pystyisivät täyttämään vanhurskaan halunsa jäädä maan päälle ja jatkaa sielujen tuomista Kristuksen luokse Vapahtajan toiseen tulemiseen asti.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 28:39–40 ja etsimään lisää tietoa kirkastetuista olennoista. Pyydä jotakuta toista oppilasta toimimaan kirjurina ja kirjoittamaan oppilaiden löytämiä asioita taululle, kun he kertovat niitä. (Vastauksiin tulee sisältyä seuraavaa: Saatana ei voi kiusata kirkastettuja olentoja, heidät pyhitetään ja he ovat pyhiä ”eivätkä maan vallat [voi] heitä estää”.) Sinun täytyy ehkä selittää, että vaikka kirkastetut olennot eivät kärsi kuoleman tuskia, he eivät ole ylösnousseita. He kokevat sen ”suuremman muutoksen” vasta tuomiopäivänä, kun heidät muutetaan kuolevaisuudesta kuolemattomuuteen nopeasti – ”silmänräpäyksessä” (ks. 3. Nefi 28:8, 40).

Todista lopuksi niistä periaatteista ja opinkohdista, joista on keskusteltu luokassa. Kannusta oppilaita toimimaan niiden kehotusten mukaan, joita he ovat saaneet Hengeltä.

Kommentteja ja taustatietoja

3. Nefi 28. Kirkastuminen ja muuttuminen

Kolme nefiläistä kirkastettiin ja muutettiin.

Kirkastuminen, joka mainitaan jakeissa 3. Nefi 28:13–17, on ”ihmisen ulkomuodon ja olemuksen väliaikainen muutos korkeammalle hengelliselle tasolle, niin että hän voi kestää taivaallisten olentojen kirkkauden heidän edessään” (PKO, ”Kirkastuminen”, scriptures.lds.org/fi; ks. myös OL 67:11; Moos. 1:11). Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan ihmisistä, jotka on kirkastettu, kuten Mooses (ks. Moos. 1:9–11); Jeesus Kristus, Pietari, Jaakob ja Johannes (ks. Matt. 17:1–8) ja Joseph Smith (ks. JS–H 14–20).

Muutetut olennot ovat ”ihmisiä, jotka on muutettu, niin että he eivät tunne tuskaa eivätkä kuole ennen ylösnousemustaan kuolemattomuuteen” (PKO, ”Muutetut olennot”, scriptures.lds.org/fi; ks. myös 3. Nefi 28:7–9, 20–22, 37–40). Heidän tarkoituksenaan on tuoda sieluja Kristuksen luokse (ks. 3. Nefi 28:9). Pyhissä kirjoituksissa kerrotaan ihmisistä, jotka on muutettu, kuten Henok (ks. 1. Moos. 5:24; Hepr. 11:5), Mooses (ks. Alma 45:19), Elia (ks. 2. Kun. 2:11) ja Vapahtajalle rakas Johannes (ks. Joh. 21:22–23; OL 7).

Tulosta