Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 3. Nefi 1–11:17 (Viikko 24)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

3. Nefi 1–11:17 (Viikko 24)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukualuetta 3. Nefi 1–11:17 (viikko 24), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (3. Nefi 1)

Kun oppilaat tutkivat Samuel Lamanilaisen profetioiden toteutumista, jotka koskivat Jeesuksen Kristuksen syntymää, he oppivat, että Herra toteuttaa kaikki sanat, joita Hän on käskenyt profeettojensa puhua. Niiden esimerkistä, jotka olivat uskollisia silloinkin, kun epäuskoiset suunnittelivat heidän hävittämistään, oppilaat oppivat, että kun kohtaamme Saatanan valheita, me voimme päättää uskoa Jeesukseen Kristukseen ja pysyä uskollisina. Joidenkin lamanilaisnuorten kapinointi osoitti oppilaille, että jos me annamme periksi kiusaukselle, meidän esimerkillämme voi olla kielteinen vaikutus muiden uskoon ja vanhurskauteen.

Päivä 2 (3. Nefi 2–5)

Lukiessaan ihmisten vanhurskauden vähenemisestä oppilaat havaitsivat, että jos me unohdamme aiemmat hengelliset kokemukset, meistä tulee suojattomampia Saatanan houkutuksia ja petoksia vastaan. Kun oppilaat tarkastelivat Giddianhin petollista kirjettä Lakoneukselle, he huomasivat, kuinka Saatana ja hänen seuraajansa käyttävät usein imartelua, valheellisia lupauksia ja uhkauksia johtaakseen ihmisiä harhaan. Oppilaat oppivat niiltä nefiläisiltä ja lamanilaisilta, jotka menestyksekkäästi puolustautuivat Gadiantonin rosvoja vastaan, että kun valmistaudumme hengellisesti ja ajallisesti, Herra vahvistaa meitä voittamaan haasteemme. Kun oppilaat lukivat, kuinka nefiläiset ylistivät Herraa vapautumisestaan, he oppivat, että Jumalan hyvyyden ja armon tunnustaminen vapautuessamme vaikeuksista auttaa meitä pysymään nöyrinä. Nefiläisten pyrkimykset saarnata evankeliumia ja Mormonin julistus, joka koski hänen velvollisuuttaan, havainnollistavat sitä, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina meillä on vastuu opettaa muille tietä ikuiseen elämään.

Päivä 3 (3. Nefi 6–10)

Kun oppilaat lukivat siitä, kuinka nefiläiset ja lamanilaiset lankesivat jälleen pahuuteen, he huomasivat, että kun olemme ylpeitä, me sallimme Saatanalle suuremman voiman houkutella meitä ja johtaa meidät tekemään enemmän syntiä. Mutta joidenkin ihmisten vanhurskas esimerkki osoitti, että me voimme päättää olla nöyriä ja uskollisia olosuhteistamme riippumatta. Kun nefiläisten hallitus hajosi, ne, jotka seurasivat Nefiä, osoittivat, että jos teemme parannuksen ja seuraamme Herran palvelijoita, me saamme nauttia Pyhän Hengen vaikutuksesta elämässämme. Kauhean hävityksen jälkeen kaikki ihmiset koko maassa kuulivat Jeesuksen Kristuksen äänen julistavan pimeyden keskellä, että jos me tulemme Hänen luokseen särkynein sydämin ja murtunein mielin, Hän parantaa meidät ja antaa meille iankaikkisen elämän.

Päivä 4 (3. Nefi 11:1–17)

Kun oppilaat lukivat siitä, kun Isä ilmoitti Jeesuksesta Kristuksesta, he huomasivat, että Pyhä Henki puhuu meille usein tunteidemme kautta. He oppivat myös, että kun opimme, kuinka tulee kuunnella Pyhän Hengen kautta tulevaa Herran ääntä, me pystymme ymmärtämään, mitä Hän viestittää meille. Kertomus siitä, kuinka Vapahtaja aloitti palvelutyönsä nefiläisten keskuudessa, opetti oppilaille, että Jeesus Kristus kutsuu meitä kaikkia saamaan henkilökohtaisen todistuksen siitä, että Hän on meidän Vapahtajamme, ja että kun me saamme tämän todistuksen, meillä on vastuu todistaa Hänestä.

Johdanto

Tässä oppiaiheessa lukuja 3. Nefi 1–7 koskeva toiminta tähdentää joitakin niistä opeista ja periaatteista, jotka voivat auttaa oppilaita paremmin ymmärtämään, mitä tarkoittaa kääntymyksen kokeminen Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin. Lukujen 3. Nefi 8–10 opetustoiminnat valmistavat oppilaita pohdiskelemaan todistustaan Vapahtajasta, kun he saavat tietoa Hänen ilmestymisestään Lehin jälkeläisille luvussa 3. Nefi 11.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 1–7

Merkit ja ihmeet ilmoittavat Jeesuksen Kristuksen syntymän; ihmiset kulkevat edestakaisin vanhurskauden ja pahuuden välillä, kunnes hallitus kukistuu

Piirrä taululle seuraavankaltainen viiva:

Kuva
wavy line

Kysy: Kuinka tämä viiva saattaisi kuvastaa nefiläisiä luvuissa 3. Nefi 1–7 sen perusteella, mitä olette tutkineet tällä menneellä viikolla? (Voisit kehottaa oppilaita tarkastelemaan lukujen 3. Nefi 1–7 tiivistelmiä, jotta he muistaisivat, kuinka nefiläiset ailahtelivat edestakaisin vanhurskauden ja jumalattomuuden välillä vuosina 1–33 jKr.)

Auta oppilaita miettimään, mitä luvut 3. Nefi 1–7 voivat opettaa meille siitä, mitä on kokea todellinen kääntymys Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Marion G. Romneyn seuraava lausunto. (Mikäli mahdollista, varaa kopio jokaiselle oppilaalle ja pyydä heitä alleviivaamaan ilmauksia tai sanoja, joiden he tuntevat parhaiten kuvaavan kääntynyttä henkilöä.)

”Kääntymys on hengellinen ja moraalinen muutos. Sanalla kääntynyt tarkoitetaan paitsi Jeesuksen ja Hänen opetustensa hyväksymistä henkisellä tasolla myös liikkeellepanevaa uskoa Häneen ja Hänen evankeliumiinsa. – – Ihmisessä, joka on todella kokonaan kääntynyt, halu tehdä jotakin vastoin Jeesuksen Kristuksen evankeliumia on itse asiassa kuollut. Ja sen tilalle on tullut rakkaus Jumalaa kohtaan sekä pysyvä ja hallitseva päättäväisyys pitää Hänen käskynsä.” (Ks. Richard G. Scott, ”Täydellinen kääntymys tuo onnen”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 27.)

Kysy: Mitkä ilmaukset tai sanat kuvailevat kääntynyttä henkilöä mielestänne parhaiten?

Piirrä taululle seuraava taulukko tai laadi siitä moniste oppilaille:

Uskonkäsitykset ja teot, jotka johtavat kääntymykseen

Uskonkäsitykset ja teot, jotka heikentävät kääntymystä

3. Nefi 1:15–23, 27–30

3. Nefi 2:1–3; 3:1–10

3. Nefi 4:7–12, 30–33

3. Nefi 6:13–18; 7:1–5

3. Nefi 7:15–22

Anna kullekin oppilaalle yksi taulukossa olevista pyhien kirjoitusten kohdista. Anna luokan jäsenille aikaa etsiä heille annetusta kohdasta uskonkäsityksiä ja tekoja, jotka joko johtavat kääntymykseen tai heikentävät sitä. Monet niistä periaatteista, joita oppilaat ehkä löytävät, ovat tämän oppiaiheen alussa tiivistelmässä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista päivien 1–3 kohdalla. Samalla kun oppilaat kertovat, mitä he löytävät, kirjoita heidän vastauksiaan taululle tai kannusta heitä kirjoittamaan niitä monisteeseensa. Auta oppilaita soveltamaan löytämiään periaatteita käytäntöön esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä yhdestä tai kahdesta totuudesta, jonka he ovat tunnistaneet:

  • Kuinka te tai joku tuntemanne henkilö olette eläneet kyseisen totuuden mukaan tai kokeneet kyseisen periaatteen todeksi?

  • Minkä neuvon antaisitte löytämänne totuuden pohjalta auttaaksenne jotakuta kokemaan syvemmän kääntymyksen ja olemaan hengellisesti vakaampi?

3. Nefi 8–11:17

Suuri hävitys ja pimeys ovat merkkinä Jeesuksen Kristuksen kuolemasta; ylösnousemuksensa jälkeen Hän käy Lehin jälkeläisten luona

Kehota yhtä oppilasta esittämään lyhyesti luvun 3. Nefi 8 tapahtumat ja kertomaan luokalle, mitä tuntemuksia tai vaikutelmia hän sai tutkiessaan tätä lukua menneellä viikolla. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 8:20–23. Kehota luokkaa selittämään, miksi se merkki, jota näissä jakeissa kuvaillaan, on sopiva merkki osoittamaan Jeesuksen Kristuksen kuoleman. Voisit tähdentää nefiläisten kokemaa pimeyttä seuraavalla toiminnalla:

Anna jokaiselle oppilaalle taskulamppu ja sammuta huoneen valot. (Ellei sinulla ole riittävästi taskulamppuja, oppilaiden täytyy käyttää niitä yhdessä.) Pyydä oppilaita sytyttämään taskulamppunsa ja kehota muutamia heistä lukemaan vuorotellen ääneen jakeet 3. Nefi 9:13–20. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä totuuksia ihmiset oppivat Jeesuksesta Kristuksesta, kun he kokivat Hänen kuolemansa jälkeisen pimeyden. Kun valot on laitettu jälleen päälle, tee taululle yhteenveto oppilaiden tunnistamista totuuksista. Tähdennä seuraavia periaatteita: Jeesus Kristus on maailman valo ja elämä. Jos me tulemme Jeesuksen Kristuksen luokse särkynein sydämin ja murtunein mielin, Hän ottaa meidät vastaan, parantaa meidät ja antaa meille iankaikkisen elämän.

Tiivistä 3. Nefi 11:1–7 selittämällä, että ihmiset, jotka olivat selvinneet hengissä hävityksestä, kokoontuivat temppelin luo Runsaudenmaassa.

Näytä kuvaa Jeesus opettaa läntisellä pallonpuoliskolla (62380; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 82) tai Jeesus parantaa nefiläisiä (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 83). Kehota oppilaita kuvittelemaan mielessään kohdan 3. Nefi 11:8–17 tapahtuma samalla kun luet sen heille. Keskeytä lukemisesi aika ajoin ja kehota oppilaita kertomaan, miltä heistä tuntuu, kun he kuvittelevat mielessään tätä kokemusta, varsinkin nefiläisten yksitellen saamaa kokemusta Vapahtajan kanssa, kuten sitä kuvataan jakeessa 3. Nefi 11:15.

Kun olet lukenut kohdan 3. Nefi 11:8–17, esitä oppilaille seuraavat kysymykset: Kehota heitä pohdiskelemaan kysymyksiä itsekseen jonkin aikaa ennen kuin he vastaavat. (Varmista, että jätät oppilaille riittävästi aikaa vastata näihin kysymyksiin, jottei heistä tunnu, että heitä hoputetaan heidän pohdiskellessaan ja kertoessaan tuntemuksistaan ja todistuksestaan.)

  • Jos te olisitte olleet nefiläisten keskuudessa ja teillä olisi ollut tilaisuus tunnustella Vapahtajan haavoja, mitä te olisitte sanoneet Hänelle?

  • Kun Jeesus Kristus esittäytyi nefiläisille, miksihän on merkittävää, että Hän kiinnitti huomiota ”katkeraan maljaan”? (Ks. 3. Nefi 11:11.)

  • Mikä on se ”katkera malja”, johon Jeesus Kristus viittasi? (Ks. OL 19:16–19.)

Lausu todistuksesi Vapahtajasta ja siitä valosta, joka on tullut elämääsi, kun olet seurannut Häntä. (Voisit myös kannustaa oppilaita muistamaan ne tuntemukset, joita he ovat kokeneet tämän oppiaiheen aikana, ja kirjoittamaan niitä kotona henkilökohtaiseen päiväkirjaansa.)

Seuraava viikko (3. Nefi 11:18–16:20)

Kehota oppilaita miettimään seuraavia kysymyksiä, kun he opiskelevat seuraavalla viikolla: Pidänkö minä ketään vihollisenani? Jos pidän, kuinka kohtelen heitä? Mitä hyveitä Jumala pitää tärkeinä minun elämässäni? Onko hyväksyttävää tuomita muita ihmisiä? Oppilaat löytävät vastauksia näihin kysymyksiin, kun he tutkivat Vapahtajan sanoja viikolla 25.

Tulosta