Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 3. Nefi 17–22 (Viikko 26)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

3. Nefi 17–22 (Viikko 26)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 3. Nefi 17–22 (viikko 26), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (3. Nefi 17)

Kun oppilaat tutkivat Jeesuksen Kristuksen sanoja nefiläisjoukolle, he oppivat, että me voimme saada suurempaa ymmärrystä Vapahtajan opetuksista pohdiskelemalla ja rukoilemalla Isää. Vapahtaja vastasi nefiläisten toiveeseen, että Hän viipyisi heidän luonaan vähän pidempään, parantamalla heidän sairaansa ja siunaamalla heidän lapsiaan. Kun oppilaat lukivat näistä tapahtumista, he oppivat, että Jeesus Kristus tuntee suurta myötätuntoa meitä kohtaan.

Päivä 2 (3. Nefi 18)

Vapahtaja siunasi ja antoi väkijoukolle sakramentin. Oppilaat oppivat, että kun nautimme sakramentin, me todistamme Isälle, että olemme halukkaita tekemään kaiken, mitä Hän on käskenyt, ja että me muistamme Jeesuksen Kristuksen aina. He oppivat myös, että kun nautimme sakramentin ja muistamme Vapahtajan aina, niin Hänen Henkensä on meidän kanssamme. Vapahtajan rukousta koskevat opetukset auttoivat oppilaita ymmärtämään, että jos me aina valvomme ja rukoilemme Isää, me voimme vastustaa Saatanan kiusauksia. He oppivat myös, että kun palvelemme muita, me voimme auttaa heitä tulemaan Kristuksen luokse.

Päivä 3 (3. Nefi 19)

Kun Vapahtaja oli lähtenyt nefiläisten luona viettämänsä ensimmäisen päivän päätyttyä, opetuslapset opettivat kansaa. He rukoilivat saadakseen Pyhän Hengen ja saivat sen. Oppilaat oppivat, että vanhurskaat halumme ja rukouksemme voivat tehdä meistä kelvollisia täyttymään Pyhällä Hengellä. Vapahtaja ilmestyi jälleen, ja Hän kiitti Isää siitä, että Isä oli puhdistanut Hänen opetuslapsensa. Oppilaat oppivat, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme puhdistua ja meistä voi tulla yhtä Jeesuksen Kristuksen kanssa, kuten Hän on yhtä Isän kanssa.

Päivä 4 (3. Nefi 20–22)

Jeesus Kristus siunasi ja antoi sakramentin jälleen. Oppilaat oppivat, että jos nautimme sakramentin kelvollisina, me voimme täyttyä Pyhällä Hengellä. Sitten Vapahtaja opetti nefiläisille, että Isä toteuttaa liittonsa koota Israelin huoneen viimeisinä aikoina. Oppilaat oppivat myös, että Abrahamin jälkeläisinä meillä on liitonalainen vastuu siunata kaikkia maailman ihmisiä kertomalla heille evankeliumista.

Johdanto

Tämä oppiaihe voi auttaa oppilaita ymmärtämään sitä lempeyttä ja armoa, jota Vapahtaja tuntee kansaansa kohtaan. Lisäksi kun oppilaat tarkastelevat Herran neuvoa rukoilla, he voivat miettiä, millä tavoin he voivat tehdä henkilökohtaisista ja perheen rukouksista merkityksellisempiä.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 17

Vapahtaja parantaa sairaat, rukoilee Isää ihmisten puolesta ja siunaa heidän lapsensa

Kehota oppilaita ajattelemaan huolehtivinta henkilöä, minkä he tuntevat. Kysy sitten: Ketä ajattelitte? Millä tavoin tämä henkilö osoittaa rakkautta muita ihmisiä ja teitä kohtaan?

Näytä kuvia Jeesus parantaa nefiläisiä (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 83) ja Jeesus siunaa nefiläislapsia (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 84). Kysy sitten: Mitä olette oppineet Vapahtajan rakkaudesta ihmisiä kohtaan tutkiessanne Mormonin kirjaa tällä menneellä viikolla?

Kirjoita taululle seuraava totuus: Vapahtaja tuntee suurta myötätuntoa meitä kohtaan. Kirjoita tämän lausuman alle seuraava pyhien kirjoitusten viite: 3. Nefi 17:7, 9, 11, 15–17, 21, 24. Kehota oppilaita tarkastelemaan näitä jakeita ja valitsemaan niistä yksi, joka havainnollistaa taululle kirjoitettua totuutta erityisen hyvin. Riittävän ajan kuluttua voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Kuinka valitsemanne jae osoittaa, että Vapahtaja tuntee suurta myötätuntoa meitä kohtaan?

  • Mitä opitte Vapahtajasta sen seikan perusteella, että Hän palveli ihmisiä ”yksitellen”? (3. Nefi 17:21.)

  • Kuinka tieto Vapahtajan myötätunnosta voi auttaa teitä osoittamaan suurempaa uskoa Häneen ja tuntemaan suurempaa rakkautta Häntä kohtaan?

3. Nefi 18–19

Jeesus opetti ihmisiä rukoilemaan Isää aina ja kokoontumaan yhteen usein

Järjestä oppilaat pareiksi ja pyydä kutakin paria laatimaan luettelo viidestä haasteellisimmasta kiusauksesta, mitä he uskovat nuorten kohtaavan nykyään. Kun he ovat valmiita, kehota kutakin paria lukemaan 3. Nefi 18:15–20 ja panemaan merkille, minkä neuvon Vapahtaja antoi kiusausten voittamisesta. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, minkä periaatteen he löytävät näistä jakeista. Yksi periaate, jonka he saattavat tunnistaa, on se, että jos me aina valvomme ja rukoilemme Isää, me voimme vastustaa Saatanan kiusauksia.

Esitä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Mitä asioita nuoren pitäisi teidän mielestänne valvoa eli varoa vastustaakseen jotakin luettelossanne olevaa kiusausta?

  • Mitä sellaista nuori voisi rukoilla, mikä auttaisi häntä vastustamaan jotakin luettelossanne olevaa kiusausta? Kuinka taivaallisen Isän rukoileminen auttaa teitä pysymään vahvoina?

Auta oppilaita vahvistamaan todistustaan perherukouksesta kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 18:21. Kysy sitten: Mitä siunauksia te olette saaneet siitä, että olette rukoilleet perheenne kanssa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin esittämä seuraava kertomus, jossa hän puhuu perherukouksen voimasta:

”Perherukouksella on voimakas ja rohkeutta antava vaikutus. Toisen maailmansodan synkkinä päivinä lähes 230-kiloinen pommi putosi veli Pateyn, nuoren Liverpoolissa Englannissa asuvan isän, pienen talon ulkopuolelle, mutta pommi ei räjähtänyt. Hänen vaimonsa oli kuollut, joten hän kasvatti yksin viittä lastaan. Tuolla hyvin ahdistavalla hetkellä hän keräsi lapsensa yhteen perherukoukseen. He ’kaikki rukoilivat – – hartaasti, ja kun he olivat lopettaneet, lapset sanoivat: ”Isä, kyllä me selviämme. Ei meillä ole tänä yönä kotona mitään hätää.”

Ja niin he kävivät levolle, kuvitelkaa, tuon kauhean pommin ollessa aivan oven ulkopuolella puoliksi maahan uponneena.

Seuraavana aamuna – – koko kaupunginosa tyhjennettiin 48 tunniksi ja pommi vietiin viimein pois.

Paluumatkalla veli Patey kysyi ilmatorjuntaryhmän johtajalta: ”No, mitä te löysitte?”

”Herra Patey, tutkimme ovenne ulkopuolella olleen pommin ja huomasimme sen olevan valmis räjähtämään minä hetkenä tahansa. Siinä ei ollut mitään vikaa. Olemme ymmällämme, miksei se räjähtänyt.”’ Kun perhe rukoilee yhdessä, tapahtuu ihmeitä.” (Ks. ”Rukouksen pelastusköysi”, Liahona, heinäkuu 2002, s. 68.)

Esitä oppilaille seuraavat kysymykset, mutta ole hienotunteinen niitä oppilaita kohtaan, joiden perheet eivät ehkä rukoile yhdessä:

  • Mitä voitte tehdä auttaaksenne perhettänne pitämään perherukouksia säännöllisemmin ja tekemään niistä merkityksellisempiä?

  • Millä tavoin aiotte tulevassa perheessänne asettaa perherukouksen tärkeälle sijalle?

Selitä, että kun Vapahtaja palasi toisena päivänä opettamaan nefiläisiä, kuten on kirjoitettu muistiin lukuun 3. Nefi 19, Hän kehotti nefiläisiä opetuslapsia jälleen rukoilemaan. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen 3. Nefi 19:9, 13 ja pyydä oppilaita mainitsemaan, mitä opetuslapset rukoilivat. Kysy: Minkä periaatteen voimme oppia nefiläisten opetuslasten kokemuksesta? (Seuraavassa on yksi tapa, jolla oppilaat voisivat ilmaista tämän periaatteen: Vanhurskaat halumme ja rukouksemme voivat tehdä meistä kelvollisia täyttymään Pyhällä Hengellä.)

Kysy sitten oppilailta: Milloin olette vilpittömästi halunneet ja rukoilleet Pyhän Hengen kumppanuutta? Kuinka teitä on siunattu, kun olette tehneet niin?

3. Nefi 20–22

Myöhempinä aikoina Jumala alkaa koota Israelin huonetta

Selitä, että kun Vapahtaja oli puhunut nefiläisille rukouksesta, Hän alkoi puhua heille Israelin huoneen kokoamisesta viimeisinä aikoina. Kehota yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 21:9. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä sanoilla Herran työtä kuvaillaan. Kysy sitten:

  • Mihin teidän mielestänne ”suuri ja ihmeellinen teko” viittaa? (Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautukseen, johon sisältyy Mormonin kirjan esiin tuleminen.)

  • Mikä Jeesuksen Kristuksen evankeliumin palautuksessa on teidän mielestänne suurta ja ihmeellistä?

Pyydä oppilaita tarkastelemaan kohtaa 3. Nefi 21:10–11 ja miettimään, ketä Herra kuvaili palvelijakseen. Kysy: Mitkä sanat tai ilmaukset auttavat teitä tietämään, että Herra kuvailee profeetta Joseph Smithiä? Aseta sitten näkyviin kuva Joseph Smith Libertyn vankilassa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 97).

Kysy: Kuinka Jumala on näyttänyt Joseph Smithin kautta, että Hänen viisautensa ”on suurempi kuin Perkeleen viekkaus”?

Kehota lopuksi oppilaita lausumaan todistuksensa profeetta Joseph Smithistä ja evankeliumin palautuksesta. Lausu oppilaillesi oma todistuksesi näistä asioista.

Seuraava viikko (3. Nefi 23–30)

Kehota oppilaita kuvittelemaan, että Vapahtaja sanoisi heille, että Hän antaisi heille mitä tahansa he haluaisivatkin. Selitä, että kun he tulevalla viikolla tutkivat lukuja 3. Nefi 23–30, he saavat tietoa kahdestatoista miehestä, joille suotiin tämä kokemus, sekä siitä, mitä he pyysivät.

Tulosta