Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, 3. Nefi 23–30 (Viikko 27)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

3. Nefi 23–30 (Viikko 27)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja 3. Nefi 23–30 (viikko 27), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaidesi tarpeita.

Päivä 1 (3. Nefi 23)

Oppilaat tutkivat edelleen sanoja, jotka Jeesus Kristus opetti nefiläisille. He oppivat, että Vapahtaja käski kansaa tutkimaan uutterasti Jesajan sekä muiden profeettojen sanoja. Kun Vapahtaja nuhteli kansaa siitä, ettei se ollut merkinnyt tarkasti muistiin omaa hengellistä historiaansa, oppilaat oppivat, että kun me kirjoitamme muistiin hengellisiä kokemuksia, me kutsumme Herraa antamaan meille lisää ilmoitusta.

Päivä 2 (3. Nefi 24–26)

Kun oppilaat pohtivat Malakian sanoja, jotka Jeesus Kristus lausui nefiläisille, heille muistutettiin, että toisen tulemisensa yhteydessä Vapahtaja puhdistaa kansansa ja tuomitsee jumalattomat. Kun oppilaat pohtivat syvällisemmin kymmenysten periaatetta ja Elian profetoitua paluuta myöhempinä aikoina, se auttoi heitä käsittämään, että jos me käännymme Herran puoleen, Hän kääntyy meidän puoleemme, ja että kun sydämemme kääntyvät isiemme puoleen, me autamme valmistamaan maailmaa Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Mormonin selitys siihen, miksei hän ottanut mukaan kirjoituksiinsa kaikkia Vapahtajan opetuksia nefiläisten keskuudessa, auttoi oppilaita ymmärtämään, että kun me uskomme, mitä Jumala on ilmoittanut, me valmistaudumme saamaan suurempaa ilmoitusta.

Päivä 3 (3. Nefi 27)

Kun kaksitoista nefiläistä opetuslasta jatkoivat rukoilemista ja paastoamista, Vapahtaja tuli heidän luokseen ja selitti, että Jeesuksen Kristuksen tosi kirkkoa kutsutaan Hänen nimellään ja se on rakennettu Hänen evankeliumilleen. Sen pohjalta, mitä Vapahtaja opetti opetuslapsilleen, oppilaat oppivat myös sen, että Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perustana on se, että Hän teki Isänsä tahdon saadessaan aikaan sovituksen. Ymmärtäessään tämän asian evankeliumista oppilaat oppivat myös, että jos me elämme evankeliumin periaatteiden mukaan, me voimme seistä tahrattomina Jumalan edessä viimeisenä päivänä.

Päivä 4 (3. Nefi 28–30)

Koska ylösnoussut Jeesus Kristus kunnioitti nefiläisten opetuslastensa haluja, oppilaat oppivat, että Herra siunaa meitä vanhurskaiden halujemme mukaisesti. Mormonin esimerkki siitä, että hän pyysi Herralta lisää tietoa kolmesta nefiläisestä, opetti oppilaille, että jos me pyydämme Herralta ymmärrystä, me saamme ilmoitusta. Se, mitä Mormon kirjoitti viimeiseksi Vapahtajan palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa, opetti oppilaille, että Mormonin kirjan esiin tuleminen on merkki siitä, että Herra on alkanut toteuttaa liittoaan Israelin huoneen kanssa ja että jos me tulemme Kristuksen luokse, meidät voidaan lukea Hänen kansaansa.

Johdanto

Vaikka luvuissa 3. Nefi 23–30 on monia arvokkaita periaatteita, tämän oppiaiheen ensimmäinen puolisko keskittyy siihen, mitä oppilaat voivat oppia lukujen 3. Nefi 24–25 pohjalta valmistautumisesta Jeesuksen Kristuksen toiseen tulemiseen. Oppiaiheen toinen puolisko keskittyy luvun 3. Nefi 27 periaatteisiin, jotka voivat auttaa oppilaita pohtimaan, mitä tarkoittaa se, että on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi, ja kuinka he voivat olla enemmän Hänen kaltaisiaan.

Opetusehdotuksia

3. Nefi 23–26

Ylösnoussut Jeesus Kristus selittää kirjoituksia nefiläisille

Kehota oppilaita antamaan esimerkkejä tapahtumista, jotka edellyttävät huolellista valmistautumista jonkin aikaa. (Mahdollisia esimerkkejä: pitkän matkan juoksu, konsertti tai näytelmä.) Pyydä oppilaita kuvailemaan, mitä voisi tapahtua henkilölle, joka yrittäisi kilpailla tai esiintyä ilman välttämätöntä harjoittelua.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan 3. Nefi 24:2 ja kysy sitten luokalta, mitä tapahtumaa he arvelevat profeetta Malakian ennustaneen. Kun oppilaat ovat maininneet ”hänen tulemisensa päivän” tarkoittavan Jeesuksen Kristuksen toista tulemista, kehota heitä merkitsemään Malakian esittämä kysymys: ”Kuka voi kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka jää jäljelle, kun hän ilmestyy?”

Kysy: Miksi tämä on tärkeä kysymys niiden pohdittavaksi, jotka elävät viimeisinä aikoina?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraava selitys, joka koskee sitä, millä tavoin kymmenysten maksaminen voi auttaa meitä olemaan valmiita Vapahtajan toiseen tulemiseen:

”Kun me päätämme nyt maksaa täydet kymmenykset ja pyrimme vakaasti olemaan kuuliaisia, uskomme vahvistuu, ja ajan mittaan sydämemme pehmenee. Tämä Jeesuksen Kristuksen sovituksen aikaansaama muutos sydämessämme – ennemmin kuin vain varojemme tai omaisuutemme uhraaminen – suo Herralle mahdollisuuden luvata niille, jotka maksavat täydet kymmenykset, suojeluksen viimeisinä aikoina. Voimme luottaa siihen, että olemme kelvollisia tähän suojeluksen siunaukseen, jos me sitoudumme nyt maksamaan täydet kymmenykset ja teemme sen vakaasti.” (”Hengellinen valmius: aloita varhain ja ole vakaa”, Liahona, marraskuu 2005, s. 40.)

Kysy: Millä tavoin kymmenysten maksaminen voi presidentti Eyringin mukaan auttaa meitä valmistautumaan Vapahtajan kohtaamiseen?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Malakian profetia Elian tulemisesta kohdasta 3. Nefi 25:5–6. Auta oppilaita ymmärtämään paremmin, kuinka tämän profetian täyttyminen voi vaikuttaa heihin, kehottamalla yhtä heistä lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin David A. Bednarin seuraava kutsu:

”Kutsun kirkon nuoria oppimaan Elian hengestä ja kokemaan sitä.

Kun vastaatte uskossa tähän kutsuun, sydämenne kääntyy isien puoleen. Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille annetut lupaukset juurtuvat sydämeenne. – – Rakkautenne ja kiitollisuutenne esivanhempianne kohtaan lisääntyy. Todistuksenne Vapahtajasta ja kääntymisenne Hänen puoleensa syvenee ja kestää. Ja minä lupaan, että teitä varjellaan vastustajan voimistuvalta vaikutukselta. Kun osallistutte tähän pyhään työhön ja rakastatte sitä, teitä suojellaan nuoruudessanne ja koko elämänne ajan.” (”Lasten sydämet kääntyvät”, Liahona, marraskuu 2011, s. 26–27.)

Kysy: Mitä sellaisia kokemuksia teillä on ollut tehdessänne sukututkimus- ja temppelityötä, jotka ovat vahvistaneet teitä hengellisesti?

3. Nefi 27–30

Jeesus Kristus ilmoittaa kirkkonsa nimen ja tärkeimmät ominaispiirteet; Hän kunnioittaa opetuslastensa vanhurskaita haluja; Mormon päättää kertomuksensa Vapahtajan palvelutyöstä nefiläisten keskuudessa

Kirjoita seuraava profeetta Joseph Smithin esittämä lausuma taululle (voisit tehdä tämän ennen oppituntia ja pitää sen peitossa tähän saakka oppituntia). Pyydä yhtä oppilasta lukemaan lainaus ääneen. (Tämä lainaus löytyy julkaisusta Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith , 2007, s. 51.)

”Uskontomme perusperiaatteet ovat apostolien ja profeettojen todistus Jeesuksesta Kristuksesta, että Hän kuoli, Hänet haudattiin ja Hän nousi kuolleista kolmantena päivänä ja astui taivaaseen” (Joseph Smith).

Selitä, että aivan kuten profeetta Joseph Smith julisti, Vapahtaja opetti nefiläisille, että Hänen evankeliuminsa keskipisteenä on Hänen sovitustyönsä. Kirjoita taululle seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perusta on se, että Hän teki Isänsä tahdon saadessaan aikaan sovituksen.

Kehota oppilaita silmäilemään lukua 3. Nefi 27 ja etsimään ilmauksia, joissa Vapahtaja opetti tätä oppia. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä kohtia he löysivät.

Selitä, että kohta 3. Nefi 27:16–20 sisältää Vapahtajan opetuksia siitä, kuinka me voimme kutsua Hänen sovituksensa voiman omaan elämäämme. Kirjoita taululle seuraavaa: ”Jos me … , niin me …” Kehota oppilaita lukemaan itsekseen 3. Nefi 27:20 ja panemaan merkille sanoja ja ilmauksia, joilla he voisivat täydentää taululla olevat tyhjät kohdat. Kysy: Kuinka tämän periaatteen noudattaminen voi auttaa meitä olemaan Jeesuksen Kristuksen todellisia opetuslapsia?

Selitä luokalle, että opetuslapseutemme perimmäinen haaste ja huippukohta mainitaan jakeissa 3. Nefi 27:21, 27. Kehota oppilaita lukemaan nämä jakeet itsekseen. Kirjoita heidän lukiessaan taululle seuraava virke: Herra Jeesus Kristus odottaa opetuslastensa tekevän Hänen tekojaan ja tulevan …

Kysy oppilailta, kuinka he täydentäisivät tämän virkkeen sen perusteella, mitä he ovat lukeneet kohdasta 3. Nefi 27:27. (Kun oppilaat vastaavat, täydennä taululla oleva virke seuraavalla tavalla: Herra Jeesus Kristus odottaa opetuslastensa tekevän Hänen tekojaan ja tulevan Hänen kaltaisikseen. Lue ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava lausunto:

”Miettikäämme joitakin asioita, joita Jeesus teki ja joita me kaikki voimme jäljitellä.

1. Jeesus ’kulki ympäri maata, teki hyvää’ [Ap. t. 10:38]. Me kaikki voimme tehdä jotakin hyvää joka päivä – jonkun perheenjäsenen, ystävän tai jopa jonkun tuntemattoman hyväksi – jos etsimme niitä tilaisuuksia.

2. Jeesus oli hyvä paimen, joka vartioi lampaitaan ja kantoi huolta niistä, jotka olivat kadonneet. Me voimme etsiä yksinäisiä tai niitä, jotka ovat vähemmän aktiivisia, ja osoittaa heitä kohtaan ystävällisyyttä.

3. Jeesus tunsi myötätuntoa monia kohtaan, myös kurjaa spitaalista kohtaan. Mekin voimme tuntea myötätuntoa. Mormonin kirjassa meitä muistutetaan siitä, että meidän tulee surra surevien kanssa [ks. Moosia 18:9].

4. Jeesus todisti jumalallisesta tehtävästään ja Isänsä suurenmoisesta työstä. Omalta osaltamme me kaikki voimme olla ’Jumalan todistajina kaikkina aikoina’ [Moosia 18:9].” (Ks. ”Opetuslapseus”, Liahona, marraskuu 2006, s. 21.)

Järjestä oppilaat pareiksi tai pienryhmiin. Kehota kutakin paria tai ryhmää kirjoittamaan muistiin kaksi tai kolme tapaa, joilla he voivat toteuttaa presidentti Faustin neljää ehdotusta omassa elämässään.

Kun he ovat kirjoittaneet, kehota kutakin paria tai ryhmää sanomaan luettelostaan yksi idea kerrallaan. Kirjoita taululle heidän ideoitaan siitä, kuinka me voimme tehdä Vapahtajan työtä ja tulla enemmän Hänen kaltaisikseen. Kehota oppilaita valitsemaan itsekseen yksi tai kaksi näistä ideoista ja sitoutumaan siihen, että tulevalla viikolla he toimivat sen mukaisesti. Lausu todistuksesi siitä, että me kaikki voimme tulla Vapahtajan kaltaisiksi, jos osoitamme uskoa Häneen.

Seuraava viikko (4. NefiMormon 8)

Kannusta oppilaita etsimään vastauksia seuraaviin kysymyksiin, kun he opiskelevat seuraavalla viikolla: Kuinka rauhallinen ja menestyvä kansa voi muuttua jumalattomaksi? Kuinka nefiläiset – vaurain ja onnellisin kansa, mikä on koskaan elänyt maan päällä – muuttuivat täysin jumalattomiksi? Mitkä olivat Mormonin viimeiset sanat?

Tulosta