Kirjasto
Oppiaihe 72: Alma 5:37–62


Oppiaihe 72

Alma 5:37–62

Johdanto

Kun Alma jatkoi saarnaamista Sarahemlassa, hän varoitti kansaa vakavista seurauksista, joita liittyy siihen päätökseen, noudattavatko he hänen sanojaan vai hylkäävätkö he ne. Lisäksi Alma vertasi Jeesusta Kristusta hyvään paimeneen, joka kutsuu heitä ja haluaa tuoda heidät takaisin laumaansa. Hän kannusti kansaa tekemään parannuksen ja välttämään maailman epäpuhtautta, jotta he voisivat periä taivaan valtakunnan.

Opetusehdotuksia

Alma 5:37–42, 53–62

Alma varoittaa jumalattomia ja kutsuu kaikkia kuuntelemaan hyvän paimenen ääntä

Kuva
Jeesus kantaa eksynyttä karitsaa

Aseta näkyviin kuva Jeesus kantaa eksynyttä karitsaa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 64).

  • Millä tavoin Vapahtaja on hyvä paimen?

Kun muutama oppilas on vastannut, lue presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat:

”Jeesuksen aikana palestiinalainen paimen tunnettiin siitä, että hän suojeli lampaitaan. Toisin kuin nykyiset lammaspaimenet silloinen paimen kulki aina laumansa edellä. Hän johti lampaita. Paimen tunsi jokaisen lampaan ja oli tavallisesti antanut niille nimetkin. Lampaat tunsivat hänen äänensä ja luottivat häneen eivätkä seuranneet muukalaista. Kun sitten paimen kutsui, lampaat menivät hänen luokseen. (Ks. Joh. 10:14, 16.)

Jeesus käytti tätä aikalaistensa yleisesti tuntemaa esimerkkiä julistaakseen, että Hän on hyvä paimen, oikea paimen. Koska Hän rakastaa veljiään ja sisariaan, Hän oli valmis antamaan vapaaehtoisesti henkensä heidän puolestaan.” (Ks. ”Kutsu pappeudenhaltijoille: ’Kaitse minun lampaitani’”, Valkeus, lokakuu 1983, s. 81–82; ks. myös John R. Lasater, ”Israelin paimenet”, Valkeus, heinäkuu 1988, s. 65–66.)

Auta oppilaita muistamaan luvun Alma 5 asiayhteys selittämällä, että Alma meni saarnaamaan Sarahemlan kansalle, jotka olivat ”kuin lampaat ilman paimenta” (Alma 5:37). Pyydä oppilaita muistamaan, mitä haasteita Sarahemlan kansa kohtasi ja mitä Alma kannusti heitä tekemään. Voisit lyhyesti kerrata edellisestä oppiaiheesta muutamia tärkeitä jakeita, kuten Alma 5:14–20, auttaaksesi oppilaita muistamaan tätä taustaa. Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että Sarahemlan kansa oli kauheassa tilassa jumalattomuutensa vuoksi (ks. Alma 7:3).

Kehota kahta tai kolmea oppilasta lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 5:37–42. Pyydä luokkaa panemaan merkille, millä tavoin ihminen voi tietää, kuuluuko hän Vapahtajan lampaisiin vai ei. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka ihmiset ovat kuin lampaita, jotka tarvitsevat paimenta?

  • Kuinka hyvä paimen kohdan Alma 5:37–38 mukaan osoittaa rakkauttaan ja huolenpitoaan lampaita kohtaan? (Hän yhä kutsuu heitä omassa nimessään.)

  • Kuinka voimme kohdan Alma 5:41 mukaan tietää, kuuntelemmeko me hyvän paimenen ääntä?

  • Mitkä teot saattaisivat osoittaa, että henkilö seuraa hyvää paimenta?

Kun oppilaat ovat vastanneet, pyydä yhtä oppilasta lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat, joissa hän kuvaa ihmisiä, jotka ovat sitoutuneet seuraamaan Jeesusta Kristusta. (Voisit laatia tästä lainauksesta monisteen kullekin oppilaalle.)

”Kun valitsette Kristuksen seuraamisen, valitsette muuttumisen.

Kristuksen tähden muuttuneet ihmiset seuraavat Kristusta.

Heidän tahtonsa sulautuu Hänen tahtoonsa (ks. Joh. 5:30).

He tekevät aina sitä, mikä on Herralle otollista (ks. Joh. 8:29).

He ovat paitsi valmiita kuolemaan Herran tähden, niin mikä tärkeämpää, he ovat valmiit elämään Hänen tähtensä.

Kun menette heidän kotiinsa, niin seinillä olevat kuvat, hyllyissä olevat kirjat, kodissa kuuluva musiikki, heidän sanansa ja tekonsa ilmaisevat heidän olevan kristittyjä.

He ovat Jumalan todistajina kaikkina aikoina ja kaikessa ja kaikkialla (ks. Moosia 18:9).

Heillä on Kristus mielessään, sillä he kääntyvät Häneen kaikissa ajatuksissaan (ks. OL 6:36).

Heillä on Kristus sydämessään, sillä heidän kiintymyksensä kohdistuu Häneen ikuisesti (ks. Alma 37:36).

Miltei joka viikko he nauttivat sakramentin ja todistavat uudelleen iankaikkiselle Isälleen, että he ovat halukkaita ottamaan Hänen Poikansa nimen päällensä, muistamaan Hänet aina ja pitämään Hänen käskynsä (ks. Moroni 4:3).” (Ks. ”Syntyneet Jumalasta”, Valkeus, 1986, konferenssiraportti 155. puolivuotiskonferenssista, s. 4–5.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 5:53–56 ja panemaan merkille, mitkä asenteet ja teot vaikeuttavat Vapahtajan äänen kuuntelemista. Kehota muutaman minuutin kuluttua muutamia oppilaita kirjoittamaan löytämänsä asiat taululle. Pyydä heitä kirjoittamaan vastauksensa siten, että ne täyttävät mahdollisimman suuren osan taulusta. Pyydä heitä lisäämään muita mahdollisia asenteita tai tekoja, joita he ovat nähneet ympärillään ja jotka vaikeuttavat Vapahtajan äänen kuuntelemista. (Mahdollisia vastauksia: Jumalan opetusten hylkääminen [oleminen piittaamatta], ylpeys, turhamaisuus, sydämemme kiinnittäminen rikkauksiin ja maailmallisiin asioihin, itsemme pitäminen muita parempana, vanhurskaiden vainoaminen tai selkämme kääntäminen köyhille ja tarvitseville. Haluat ehkä kiinnittää oppilaiden huomion siihen, kuinka Alma toisti sanaa edelleenkin, ja tähdentää, että Sarahemlan kansa jatkoi edelleenkin tätä synnillistä käyttäytymistä ja suhtautumista.)

Tee taulun keskelle tilaa pyyhkimällä osa oppilaiden vastauksista. Kirjoita siihen kohtaan seuraa hyvän paimenen ääntä.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 5:57. Pyydä oppilaita mainitsemaan ilmauksia, jotka opettavat, kuinka meidän tulee suhtautua pahoihin vaikutuksiin. (”Tulkaa pois jumalattomien joukosta”, ”olkaa erillänne”, ”älkääkä koskeko mihinkään saastaiseen”.) Voisit ehdottaa, että oppilaat korostavat nämä ilmaukset pyhiin kirjoituksiinsa. Tuo esiin, että nämä ilmaukset tähdentävät tarvetta välttää kaikkea, mikä voisi turmella tai saastuttaa meidät hengellisesti. Auta oppilaita keskustelemaan siitä, kuinka he voivat olla kiinnittämättä huomiota häiriötekijöihin, välttää pahoja vaikutteita ja seurata hyvän paimenen ääntä, esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Mitä myöhempien aikojen pyhiin kuuluva nuori voi tehdä pysyäkseen erossa jumalattomista? (Voisit tähdentää oppilaiden vastauksia kertomalla jostakin myönteisestä esimerkistä, jonka olet huomannut jossakussa luokkasi oppilaassa. Voisit myös pyytää oppilaita kertomaan hyvistä esimerkeistä, joita he ovat huomanneet toisissaan.)

  • Mitä kohdan Alma 5:56–57 mukaan seuraa siitä, että pysyy edelleenkin jumalattomuudessa? (Jos edelleenkin pysymme jumalattomuudessa, me emme pysty kuulemaan hyvän paimenen ääntä eikä meitä lueta vanhurskaiden joukkoon.)

Jos on riittävästi aikaa, anna oppilaille muutama minuutti aikaa pohdiskella seuraavaa kysymystä. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan vastauksensa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

  • Mitä Herra haluaisi sinun tekevän, jotta ottaisit paremmin vastaan Hänen kutsunsa tulla Hänen luokseen? (Voisit ehdottaa, että vastauksena voisi olla jotakin, mitä he tuntevat tarvetta tehdä paremmin, tai se voisi olla jotakin, mitä heidän pitää lakata tekemästä.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 5:58–62 ja panemaan merkille siunauksia, joita luvataan niille, jotka kokoontuvat Herran ja Hänen kansansa kanssa. (Voisit ehdottaa, että oppilaat korostavat nämä siunaukset pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Kuinka tiivistäisitte Herran lupaukset niille, jotka kuuntelevat Hänen ääntään? (Vaikka oppilaat saattavat ehdottaa erilaisia periaatteita, varmista, että he ymmärtävät, että jos me seuraamme Herran ääntä [hyvää paimenta], meidät kootaan Hänen valtakuntaansa. Voisit ehkä kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

  • Mitä sellaisia tapoja te olette omaksuneet, jotka auttavat teitä kuuntelemaan hyvän paimenen ääntä?

  • Kuinka nämä tavat ovat auttaneet teitä olemaan piittaamatta taululla luetelluista pahoista vaikutteista?

Todista, että kun me kuuntelemme Vapahtajan sanoja, me tulemme olemaan niiden vanhurskaiden joukossa, jotka kootaan Herran valtakuntaan.

Alma 5:43–52

Alma täyttää vastuullisen tehtävänsä saarnata parannusta

Pyydä oppilaita luettelemaan viisi fyysistä aistia (näkö, kuulo, tunto, haju ja maku). Voisit halutessasi tuoda esineitä, joiden avulla oppilaat voivat käyttää näitä aisteja.

  • Mitä asioita olette oppineet kunkin viiden aistinne avulla?

  • Onko olemassa jokin keino, jolla voitte tietää tai oppia jotakin käyttämättä viittä aistianne?

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 5:44–48. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä Alma sanoi tietävänsä ja kuinka hän sanoi tietävänsä sen.

  • Mitä Alma kohdan Alma 5:48 mukaan tiesi?

  • Minkä Alma sanoi olevan hänen todistuksensa lähde?

  • Mitä Alma oli tehnyt saadakseen tämän todistuksen Pyhältä Hengeltä?

  • Kuinka rukous ja paasto voivat auttaa meitä saamaan todistuksen evankeliumista tai vahvistamaan todistustamme?

  • Milloin olette tunteneet, että todistuksenne on vahvistunut rukouksen ja paaston avulla?

Todista, että me voimme tietää Pyhän Hengen kautta omakohtaisesti, että Jeesus Kristus on ihmiskunnan Lunastaja. Tähdennä, kuinka tärkeää on tavoitella ja saada henkilökohtainen todistus siitä, että Jeesus Kristus on ihmiskunnan Lunastaja, lukemalla kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin M. Russell Ballardin seuraavat sanat:

Kuva
Vanhin M. Russell Ballard

”Yksilöllinen ja henkilökohtainen todistus evankeliumin totuudesta ja erityisesti Herramme Jeesuksen Kristuksen jumalallisesta elämästä ja palvelutyöstä on välttämätöntä iankaikkisen elämän saavuttamiseksi. – – Iankaikkinen elämä perustuu toisin sanoen yksilölliselle ja henkilökohtaiselle tiedollemme taivaallisesta Isästämme ja Hänen pyhästä Pojastaan. Pelkkä tieto siitä, että He ovat olemassa, ei riitä. Meidän täytyy saada henkilökohtaisia hengellisiä kokemuksia ankkuriksemme. Saamme niitä etsimällä niitä yhtä innokkaasti ja määrätietoisesti kuin nälkäinen etsii ruokaa.” (Ks. ”Juhla-aterialla Herran pöydässä”, Valkeus, heinäkuu 1996, s. 81.)

Anna oppilaille aikaa kirjoittaa vastauksensa seuraavaan kysymykseen. Kannusta heitä myös kirjoittamaan muistiin, mitä he aikovat tehdä saadakseen todistuksen Jeesuksesta Kristuksesta tai vahvistaakseen sitä. Kannusta heitä saavuttamaan tavoitteensa, vaikka siihen menisi monta päivää (ks. Alma 5:46).

  • Milloin olet tuntenut Pyhän Hengen todistavan sinulle, että Jeesus Kristus on maailman Lunastaja?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 5:49–52 ja panemaan merkille, mitä ihmisten täytyi Alman sanojen mukaan tehdä valmistautuakseen perimään taivaan valtakunnan.

  • Miksi parannus on välttämätön Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi?

Auta oppilaita toteuttamaan Alman opetuksia ja valmistautumaan Jumalan valtakuntaan pääsemiseen siten, että pyydät yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Dallin H. Oaksin seuraavat sanat:

”Entä jos Hänen tulemisensa päivä olisi huomenna? Jos tietäisimme kohtaavamme Herran huomenna – oman ennenaikaisen kuolemamme vuoksi tai Hänen odottamattoman tulemisensa vuoksi – niin mitä me tekisimme tänään? Mitä me tunnustaisimme? Mitä me lakkaisimme tekemästä? Millaista tiliä meidän pitäisi tehdä? Mitä me antaisimme anteeksi? Mistä me lausuisimme todistuksemme?

Jos me tekisimme nuo asiat silloin, miksemme tekisi niitä nyt? Miksi emme tavoittelisi rauhaa nyt, kun rauhan kerran voi saada?” (”Valmistautuminen toista tulemista varten”, Liahona, toukokuu 2004, s. 9.)

Anna lopuksi oppilaille aikaa pohdiskella, mitä heidän olisi tarpeen muuttaa elämässään ollakseen valmiita kohtaamaan Vapahtajan ja astumaan Hänen valtakuntaansa. Kehota heitä kirjoittamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan, jotta he voivat lukea niitä myöhemmin uudelleen ja saada muistutuksen saamiensa kehotusten noudattamisesta.

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 5:46–47. ”Ilmoituksen henki”

Alma oli nähnyt enkelin, mutta hän todisti kohdassa Alma 5:46–47, että hän sai Pyhältä Hengeltä vahvistuksen todistukselleen Jeesuksen Kristuksen lunastustehtävästä paljon paastoamisen ja rukoilemisen jälkeen. Presidentti Heber J. Grant on sanonut: ”Monet sanovat: ’Jos vain näkisin enkelin, jos vain kuulisin enkelin julistavan jotakin, se saisi minut olemaan uskollinen kaikki elämäni päivät!’ Sillä ei ollut mitään vaikutusta näihin miehiin [Lamaniin ja Lemueliin], jotka eivät palvelleet Herraa, eikä sillä olisi mitään vaikutusta tänäkään päivänä.” (Julkaisussa Conference Report, huhtikuu 1924, s. 159.)

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt, miksi Pyhän Hengen todistus voi olla voimallisempi kuin enkelin vierailu:

”Kristus – – on selittänyt, että niillä ilmoituksilla, joita voisimme saada – – jonkun enkelin, käsin kosketeltavan ylösnousseen olennon, käynnin kautta, ei olisi sellaista vaikutusta, – – jonka me saamme Pyhän Hengen ilmoituksen kautta. Henkilökohtaiset käynnit saattaisivat ajan kuluessa hämärtyä, mutta tämä Pyhän Hengen johdatus uudistuu ja jatkuu päivä päivältä, vuosi vuodelta, jos me elämme kelvollisina saamaan sitä.” (Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1977–1982, osa 1, s. 52.)

Seuraava lausunto julkaisussa Lujana uskossa selittää, kuinka todellinen kääntymys tapahtuu:

”Kääntyminen on tapahtumasarja, ei yksi tapahtuma. Kääntyminen on tulosta siitä, että pyrkii vanhurskaasti seuraamaan Vapahtajaa. Näihin pyrkimyksiin sisältyy uskon osoittaminen Jeesukseen Kristukseen, parannus synnistä, kasteen ottaminen, Pyhän Hengen lahjan saaminen ja kestäminen uskossa loppuun asti.

Vaikka kääntyminen on ihme ja muuttaa elämää, se on hiljainen ihme. Kääntymistä eivät saa aikaan enkelien ilmestymiset eivätkä muut näyttävät tapahtumat. Almakin, joka näki enkelin, kääntyi vasta paastottuaan ja rukoiltuaan ’monta päivää’ todistusta totuudesta (ks. Alma 5:46). Ja Paavali, joka näki ylösnousseen Vapahtajan, opetti, että ’kukaan ei myöskään voi sanoa: ”Jeesus on Herra”, muuten kuin Pyhän Hengen vaikutuksesta’ (1. Kor. 12:3).” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 83.)

Alma 5:57. ”Tulkaa pois jumalattomien joukosta ja olkaa erillänne”

Vanhin David R. Stone seitsemänkymmenen koorumista on puhunut siitä, kuinka New Yorkissa sijaitsevan Manhattanin temppelin rakentamisessa käytetyt tekniikat tarjoavat esimerkin siitä, kuinka voimme irrottautua maailman vaikutuksista:

”Liian monet maailman ihmiset ovat alkaneet muistuttaa muinaisen Babylonin asukkaita kulkemalla omia teitänsä ja seuraamalla jumalaa, jonka kuva on maailman kaltainen [ks. OL 1:16].

Yksi suurimmista kohtaamistamme haasteista on kyetä elämään siinä maailmassa, mutta jotenkin olematta siitä maailmasta. Meidän on luotava Siion Babylonin keskelle. – –

Osallistumiseni Manhattanin temppelin rakentamiseen antoi minulle mahdollisuuden olla temppelissä melko usein ennen sen vihkimistä. Oli suurenmoista istua selestisessä huoneessa ja olla siellä täydellisessä hiljaisuudessa, ilman että ulkopuolella olevilta vilkkailta New Yorkin kaduilta kuului ääntäkään. Kuinka oli mahdollista, että temppelissä saattoi olla niin kunnioittavan hiljaista, kun suurkaupungin touhu ja hyörinä oli vain muutaman metrin päässä?

Vastaus piilee temppelin rakenteessa. Temppeli rakennettiin olemassa olevan rakennuksen seinien sisäpuolelle, ja temppelin sisäseinät yhdistettiin ulkoseiniin vain hyvin harvassa liitoskohdassa. Sillä tavalla temppeli (Siion) rajoitti Babylonin eli ulkopuolisen maailman vaikutusta.

Tässä saattaa piillä meille opetus. Me voimme luoda todellisen Siionin keskuuteemme rajoittamalla sitä, kuinka paljon Babylon vaikuttaa elämäämme. – –

Olimmepa missä tahansa, asuimmepa missä kaupungissa tahansa, voimme rakentaa oman Siionimme selestisen valtakunnan periaatteiden mukaan ja pyrkiä alati tulemaan puhdassydämisiksi. – –

Meistä ei tarvitse tulla sätkynukkeja paikan ja ajan kulttuurin käsissä. Me voimme olla rohkeita ja kulkea Herran polkuja ja seurata Hänen askeliaan.” (”Siion Babylonin keskellä”, Liahona, toukokuu 2006, s. 90–93.)

Tulosta