Kirjasto
Oppiaihe 79: Alma 14


Oppiaihe 79

Alma 14

Johdanto

Kuultuaan Alman ja Amulekin saarnaavan jotkut Ammonihan kansasta uskoivat ja tekivät parannuksen. Suurin osa ihmisistä oli vihoissaan ja yritti tuhota Alman, Amulekin ja ne, jotka uskoivat heidän sanojaan. Alma ja Amulek pidätettiin, vietiin tuomittaviksi ja pantiin lopulta vankilaan. Jumalattomat ihmiset Ammonihassa karkottivat keskuudestaan ne, jotka uskoivat, ja polttivat näiden vaimot, lapset ja pyhät kirjoitukset samalla kun Alma ja Amulek pakotettiin katselemaan. Monen päivän jälkeen Herra vapautti Alman ja Amulekin vankilasta ja hävitti Ammonihan jumalattomat johtajat.

Opetusehdotuksia

Alma 14:1–13

Alma ja Amulek vangitaan, ja uskovat ammonihalaiset karkotetaan tai poltetaan

Kehota oppilaita miettimään, mitä haasteita he ovat kohdanneet tai kohtaavat tällä hetkellä. Kehota sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen seuraavat sanat:

”Vastoinkäymisiä tulee eri tahoilta. Ajoittain voit kohdata koettelemuksia oman ylpeytesi ja tottelemattomuutesi seurauksena. Nämä koettelemukset voi välttää elämällä vanhurskaasti. Toiset koettelemukset vain kuuluvat luonnostaan elämään, ja niitä voi tulla silloinkin, kun elää vanhurskaasti. Voit kohdata koettelemuksia esimerkiksi sairauden tai epätietoisuuden hetkinä tai kun rakkaitasi kuolee. Toisinaan vastoinkäymisiä saattaa tulla toisten ihmisten huonojen valintojen ja loukkaavien sanojen ja tekojen takia.

Menestyksesi ja onnesi, niin nyt kuin iankaikkisuuksissakin, riippuvat suuresti siitä, kuinka suhtaudut elämän vaikeuksiin.” (Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005, s. 182.)

Selitä, että tämän päivän oppiaiheessa oppilaat käsittelevät kertomusta ihmisistä, jotka kokivat ankaria koettelemuksia. Suurin osa näistä koettelemuksista oli muiden aiheuttamia. Kannusta oppilaita miettimään, kuinka totuudet, joista he keskustelevat tässä oppiaiheessa, liittyvät heihin, riippumatta siitä, mitä koettelemuksia he kohtaavat.

Kirjoita taululle seuraavaa:

Alma ja Amulek

Seesrom

Miespuoliset käännynnäiset

Naispuoliset käännynnäiset ja lapset

Kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 14:1–10. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille esimerkkejä kärsimyksistä, joita taululla luetellut ihmiset kokivat.

  • Mitä nämä ihmiset kärsivät? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taululle.)

Tuo esiin, että kun Amulek näki naisten ja lasten kärsimyksen, hän halusi käyttää pappeuden voimaa heidän pelastamisekseen. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 14:11 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä Alma vastasi Amulekin pyyntöön.

  • Miksi Herra salli, että nämä naiset ja lapset poltettiin? (Herra salli näiden ihmisten kärsiä, jotta heidän kuolemansa voisi olla todisteena niitä vastaan, jotka surmasivat heidät. Ks. myös Alma 60:13.)

  • Millä tavoin Alman mukaan naisia ja lapsia siunattaisiin sen ansiosta, että he turvasivat Herraan?

Sinun on kenties tarpeen tähdentää, että tässä nimenomaisessa tapauksessa oli Herran tahto sallia ihmisten kärsivän. Aina näin ei kuitenkaan ole. Vakuuta oppilaille, että Herra rakastaa heitä ja haluaa heidän olevan onnellisia ja tuntevan elämässään rauhaa. Jos heitä millään tavalla vahingoitetaan tai pahoinpidellään, heidän tulee etsiä apua isältä tai äidiltä tai joltakulta kirkon johtajalta, jotta he voivat selvittää ongelman.

  • Mitä muita syitä on sille, että Herra kenties sallii meidän kärsivän? (Mahdollisia vastauksia: Hän haluaa meidän ymmärtävän epäviisaiden päätösten seuraukset, Hän haluaa meidän oppivan kärsivällisyyttä, Hän haluaa meidän oppivan myötätuntoa niitä kohtaan, jotka kärsivät, ja Hän haluaa meidän ymmärtävän, että meidän tulee turvata Häneen.)

Kirjoita taululle seuraava totuus: Kun me turvaamme Herraan, Hän vahvistaa meitä koettelemustemme aikana. Pyydä sitten yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 14:12–13.

  • Kuinka Alman sanoista kuvastui se, että hän turvasi Herraan?

Voisit pyytää yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat lausunnot:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Alman ja Amulekin esimerkki on valaiseva. Heidän yrittäessään tehdä hyvää Ammonihan kansan keskuudessa heidät otettiin vangiksi. Amulek luotti kokeneempaan toveriinsa Almaan, joka sai hänet tuntemaan suurempaa luottamusta Herraan. Joutuessaan näkemään, kuinka tuli tuhosi naisia ja lapsia, Amulek sanoi: ’Kenties he polttavat meidätkin.’ Alma vastasi: ’Tapahtukoon Herran tahdon mukaisesti.’ Tärkeä periaate. ’Mutta – – meidän työmme ei ole tehty; sen tähden he eivät polta meitä.’ [Alma 14:12–13, kursivointi lisätty.]” (Ks. ”Jotta parantuisimme, Valkeus, heinäkuu 1994, s. 7–8.)

”Tämän elämän aikana saadaan kokemusta syvästä luottamuksesta – luottamuksesta Jeesukseen Kristukseen – –. Luottamus merkitsee sitä, että on auliisti kuuliainen tietämättä lopputulosta alusta asti (ks. Sananl. 3:5–7). Kantaakseen hedelmää luottamuksenne Herraan on oltava voimakkaampi ja kestävämpi kuin luottamuksenne omiin henkilökohtaisiin tunteisiinne ja kokemuksiinne.” (Ks. ”Luota Herraan”, Valkeus, tammikuu 1996, s. 16.)

Selitä, että kohdassa Alma 14:14–29 oppilaat näkevät enemmän esimerkkejä siitä, kuinka Alma ja Amulek turvasivat Herraan. He näkevät myös, kuinka Herra vahvisti heitä, jotta he voisivat tehdä Hänen työtään.

Alma 14:14–29

Jumala vapauttaa Alman ja Amulekin vankilasta sekä hävittää monia Ammonihan jumalattomia johtajia

Jaa luokka kahteen ryhmään. Pyydä toista puolta luokasta tutkimaan kohtaa Alma 14:14–19 sekä toista puolta luokasta tutkimaan kohtaa Alma 14:20–25. Pyydä kumpaakin ryhmää panemaan merkille, mitä Alma ja Amulek kärsivät Ammonihan jumalattomien johtajien käsissä. Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa lukea, pyydä heitä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Kirjoita heidän vastauksensa tauluun nimien ”Alma ja Amulek” alle.

  • Mitkä näistä koettelemuksista olisivat olleet teille vaikeimpia? Miksi?

  • Milloin olette nähneet ihmisten kärsivän koettelemuksia, vaikka he ovat pyrkineet olemaan vanhurskaita?

Kehota oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 14:25–29. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra teki vapauttaakseen Alman ja Amulekin vankilasta. Auta oppilaita tunnistamaan ja ymmärtämään periaatteita näissä jakeissa esittämällä seuraavia kysymyksiä:

  • Miksi Alma ja Amulek pystyivät saamaan Herralta voimaa ja väkevyyttä? (Ks. Alma 14:26, 28.)

  • Mitä periaatteita me voimme oppia Alman ja Amulekin kokemuksesta vankilassa? (Oppilaat saattavat antaa erilaisia vastauksia, mutta niiden tulisi kuvastaa sitä totuutta, että jos me käännymme Herran puoleen uskossa, Hän vahvistaa meitä ahdingoissamme ja vapauttaa meidät omalla tavallaan ja omana aikanaan. Voisit ehdottaa, että oppilaat korostavat jakeisiin Alma 14:26, 28 ne ilmaukset, jotka tähdentävät tätä periaatetta.)

  • Millä tavoin ihmiset voivat osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen vaikeina aikoina?

Pyydä oppilaita kertomaan kokemuksista, joita heillä on ollut, kun he ovat omin silmin nähneet, millaista voimaa voi tulla elämäämme, kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja nöyrinä turvaamme Häneen. He voivat kertoa omista kokemuksistaan tai kokemuksista tuntemiensa ihmisten elämässä. Voisit itsekin kertoa kokemuksen omasta elämästäsi tai jonkun tuntemasi henkilön elämästä.

Todista lopuksi Herran voimasta antaa meille vahvuutta ja vapauttaa meidät koettelemuksista Hänen omalla tavallaan ja Hänen omana aikanaan. Vakuuta oppilaille, että kun me luotamme Herran tahtoon, Hän lisää meidän vahvuuttamme ja voimaamme kestää vaikeuksia.

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 14:7–11. ”Herra ottaa heidät vastaan ylös luoksensa”

Vaikka me suremme vanhurskaiden kuolemaa, me riemuitsemme tietäessämme heidän palkinnoistaan henkimaailmassa (ks. Alma 40:12) ja heidän lopullisesta olotilastaan selestisessä valtakunnassa (ks. OL 76:50–70). Herra on sanonut: ”Ne, jotka kuolevat minun ominani, eivät maista kuolemaa, sillä se on heille suloinen” (OL 42:46). Presidentti Joseph F. Smith on selittänyt:

”Tosin olen sen verran heikko, että itken ystävieni ja sukulaisteni kuolemaa. Saatan vuodattaa kyyneliä nähdessäni toisten murhetta. Tunnen sielussani myötätuntoa ihmislapsia kohtaan. Voin itkeä heidän kanssaan, kun he itkevät; voin riemuita heidän kanssaan, kun he riemuitsevat; mutta minulla ei ole mitään syytä murehtia eikä olla surullinen siksi, että kuolema tulee maailmaan. – – Kaikki pelko tätä kuolemaa kohtaan on poistettu myöhempien aikojen pyhiltä. He eivät kauhistu ajallista kuolemaa, koska he tietävät, että niin kuin kuolema tuli heidän osakseen Aadamin rikkomuksen kautta, niin on elämä tuleva heille Jeesuksen Kristuksen vanhurskauden kautta, ja vaikka he kuolevat, he tulevat elämään jälleen. Tämän tietäessään he iloitsevat kuolemastakin, sillä he tietävät, että he nousevat jälleen ylös ja kohtaavat jälleen tuolla puolen.” (Evankeliumin oppi, 1980, s. 412.)

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Toisinaan Herran kansaa ahdistellaan ja vainotaan. Toisinaan Hän sallii tietoisesti uskollisten pyhiensä riutua ja kärsiä – sekä ruumiissa että hengessä – koetellakseen heitä kaikessa ja nähdäkseen, pysyvätkö he Hänen liitossaan jopa kuolemaan asti, jotta heidät havaittaisiin arvollisiksi iankaikkiseen elämään. Mikäli tämä on kenen tahansa meidän osamme, olkoon niin.” (”The Dead Who Die in the Lord”, Ensign, marraskuu 1976, s. 108.)

Tulosta