Kirjasto
Oppiaihe 82: Alma 18


Oppiaihe 82

Alma 18

Johdanto

Kuningas Lamoni oli hämmästyksissään siitä voimasta, jota Ammon oli osoittanut puolustaessaan kuninkaan laumoja. Hän alkoi jopa uskoa, että Ammon oli Suuri Henki. Ammon tiesi Pyhän Hengen voimalla kuninkaan ajatukset ja alkoi opettaa hänelle evankeliumia. Kuningas Lamoni uskoi, mitä Ammon opetti, ymmärsi tarvitsevansa Vapahtajaa, anoi Herralta armoa ja joutui kokonaan Hengen valtaan.

Opetusehdotuksia

Alma 18:1–11

Ammonin uskollisuus tekee vaikutuksen kuningas Lamoniin

Luvun Alma 17 loppuosan tapahtumien pikainen kertaus auttaa oppilaita näkemään luvun Alma 18 taustan. Se auttaa heitä myös ymmärtämään luvun Alma 18 sanomat. Kertaa luku Alma 17 kysymällä oppilailta, ovatko seuraavat väittämät totta vai eivät. Voisit pyytää heitä kirjoittamaan vastauksensa.

  1. Koska kuningas Lamoni oli tyytyväinen Ammoniin, hän tarjosi yhtä tyttäristään Ammonin vaimoksi. (Totta. Ks. Alma 17:24.)

  2. Ammon sanoi haluavansa olla kuninkaan palvelija. (Totta. Ks. Alma 17:25.)

  3. Ammon pelkäsi henkensä puolesta, kun ryhmä lamanilaisia hajotti kuninkaan laumat. (Ei. Ks. Alma 17:28–30.)

  4. Ammon karkotti lamanilaiset suurella voimalla ja löi poikki niiden käsivarret, jotka kohottivat nuijansa häntä vastaan. (Totta. Ks. Alma 17:37–38.)

Varmista tämän tehtävän jälkeen, että oppilaat tietävät oikeat vastaukset.

Kysy oppilailta, onko heitä koskaan pelottanut tai ovatko he tunteneet riittämättömyyttä tai onko heistä koskaan tuntunut, että jokin tehtävä tai velvollisuus on ollut heille liian vaikea toteuttaa. Sano heille, että tämän päivän oppiaiheessa he oppivat periaatteita, jotka auttavat heitä sellaisissa tilanteissa.

Jaa luokka kahteen ryhmään. Kehota ensimmäistä ryhmää lukemaan Alma 18:1–4 ja toista ryhmää lukemaan Alma 18:8–11. Pyydä heitä lukiessaan miettimään, kuinka Ammonin uskollisuus valmisti hänelle keinon opettaa Lamonia ja tämän kansaa. Kun heillä on ollut riittävästi aikaa lukea, esitä seuraavat kysymykset:

  • Mitä ajatuksia kuninkaalla ja hänen palvelijoillaan oli Ammonin henkilöllisyydestä?

  • Mitä Lamoni jakeiden Alma 18:2 ja 4 mukaan ajatteli siitä, mikä oli Ammonin tulon tarkoitus? (Rangaista ihmisiä heidän murhiensa tähden ja estää Lamonia surmaamasta enemmän palvelijoitaan.)

  • Mikä muu kuin voima, jolla Ammon puolusti laumoja, kohdan Alma 18:10 mukaan teki Lamoniin vaikutuksen? (Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään sanat uskollisuutta ja uskollinen.)

Kirjoita taululle seuraava vajaa virke: Kun me palvelemme muita uskollisesti, …

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka he voisivat täydentää tämän virkkeen, kun he jatkavat luvun Alma 18 tutkimista.

Alma 18:12–43

Kun Ammon opettaa lunastussuunnitelmaa, Lamoni käsittää tarvitsevansa Vapahtajaa

Auta oppilaita ymmärtämään Ammonin opetusten voima ja se suuri muutos, jota kuningas Lamoni alkoi kokea, esittämällä Alma 18:12–35 lukuteatterina. Valitse neljä oppilasta ja anna kullekin oma osa. Pyydä yhtä toimimaan kertojana ja pyydä kolmea muuta lukemaan Ammonin, kuningas Lamonin ja kuninkaan yhden palvelijan sanat. Voisit auttaa oppilaita valmistautumaan antamalla heille osat etukäteen, ehkä oppituntia edeltävänä päivänä tai juuri ennen oppitunnin alkua.

Pyydä neljää oppilasta lukemaan oma osuutensa kohdasta Alma 18:12–15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana omista pyhistä kirjoituksistaan ja panemaan merkille, mikä vaikutus Ammonin palvelemisella oli Lamoniin. Kun jae 15 on luettu, keskeytä lukuteatteri ja pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat huomanneet.

  • Miksi arvelette Lamonin olleen vaiti Ammonin edessä? (Mikäli tarpeen, auta oppilaita muistamaan, että Lamoni oli alkanut pelätä niiden murhien tähden, joita hän oli tehnyt, ja että hän oli huolissaan siitä, että Ammon oli Suuri Henki ja oli tullut rankaisemaan häntä.)

Jatka lukuteatteria pyytämällä osallistujia lukemaan omat osuutensa kohdasta Alma 18:16–21. Kannusta luokkaa panemaan merkille todisteita siitä, että Jumalan voima oli Ammonin kanssa.

  • Kuinka Jumalan voima auttoi Ammonia tässä tilanteessa?

  • Mitä Lamoni halusi tietää Ammonilta?

  • Mitä Lamoni kertomuksen tässä vaiheessa tiesi Ammonista? (Hän tiesi, että Ammon käytti epätavallista voimaa ja pystyi tietämään muiden ihmisten ajatukset.)

Pyydä oppilaita katsomaan vajaata virkettä, jonka kirjoitit taululle: Kun me palvelemme muita uskollisesti, …

  • Kuinka täydentäisitte tämän virkkeen sen pohjalta, mitä olemme tänään oppineet luvuista Alma 17–18? (Oppilaat saattavat vastata eri tavoin. Tiivistä heidän vastauksensa täydentämällä taululla oleva virke seuraavalla tavalla: Kun palvelemme muita uskollisesti, me voimme auttaa heitä valmistautumaan evankeliumin totuuksien vastaanottamiseen.)

Pyydä osallistujia lukemaan omat osuutensa kohdasta Alma 18:22–32. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä erityisiä totuuksia Ammon opetti Lamonille. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät nämä totuudet pyhiin kirjoituksiinsa. Pyydä heitä sitten kertomaan, mitä totuuksia he ovat panneet merkille. Kirjoita heidän vastauksensa taululle.

Pyydä osallistujia lukemaan omat osuutensa kohdasta Alma 18:33–35. Pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka Ammon selitti kykyään tietää kuninkaan ajatukset ja kykyään puolustaa kuninkaan laumoja. Kun lukuteatteriin osallistuneet ovat lopettaneet lukemisensa, kiitä heitä heidän avustaan. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Auta oppilaita näkemään, kuinka Jumala siunasi Ammonia kyvyllä palvella Lamonia ja tämän kansaa, kysymällä:

  • Mitä sellaisia asioita Ammon pystyi tekemään, jotka ylittivät hänen luontaiset kykynsä?

Tuo esiin, että kun Ammon palveli kuningas Lamonia, hän palveli myös taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta. Kirjoita taululle seuraavaa: Kun me palvelemme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta uskollisesti, …

  • Kuinka täydentäisitte tämän virkkeen sen pohjalta, mitä olette oppineet Ammonin esimerkistä? (Oppilaat saattavat vastata eri tavoin. Tiivistä heidän vastauksensa täydentämällä taululla oleva virke seuraavalla tavalla: Kun me palvelemme taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta uskollisesti, meidän kykymme tehdä Heidän työtään kasvaa.)

  • Kuinka tämä periaate saattaisi soveltua henkilöön, joka tuntee pelkoa tai riittämättömyyttä tai joka kokee jonkin tehtävän tai velvollisuuden liian vaikeaksi?

  • Milloin olette tunteneet, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat auttaneet teitä tekemään Heidän työtään? (Voisit kertoa, kuinka taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus ovat kasvattaneet sinun kykyjäsi Heitä palvellessasi. Tai voisit kertoa esimerkin jonkun toisen elämästä.)

Auta oppilaita soveltamaan tätä periaatetta kirjoittamalla taululle seuraavat kysymykset. Pyydä oppilaita kirjoittamaan vastaus toiseen näistä kysymyksistä.

Kuinka tämä periaate saattaisi auttaa sinua nykyisissä ja tulevissa tehtävissäsi?

Kuinka voit olla uskollisempi, jotta voisit tuntea Herran kasvattavan kykyäsi tehdä Hänen työtään?

Selitä, että tapa, jolla Ammon opetti Lamonia kohdassa Alma 18:36–39, on malli, jota lähetyssaarnaajat käyttävät nykyään. Hän opetti lunastussuunnitelmaa, kuten luomista, Aadamin ja Eevan lankeemusta sekä Jeesuksen Kristuksen sovitusta. Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä:

  • Miksihän on tärkeää puhua luomisesta ja lankeemuksesta, kun opetamme Jeesuksen Kristuksen sovitusta?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

”Ennen kuin me voimme ymmärtää Kristuksen sovitusta, meidän täytyy – – ymmärtää ensin Aadamin lankeemus. Ja ennen kuin me voimme ymmärtää Aadamin lankeemuksen, meidän täytyy ymmärtää ensin luominen. Nämä kolme pelastussuunnitelman oleellista osaa liittyvät kaikki toisiinsa.

Iankaikkinen elämä, jonka sovitus tekee mahdolliseksi, on luomisen perimmäinen tarkoitus.” (”Sovitus”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 32, 34.)

Elleivät nämä kolme opinkohtaa jo ole taululla, lisää ne luetteloon, jonka kirjoitit lukuteatterin aikana. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 18:36–39. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä asioita Ammon opetti Lamonille luomisesta, lankeemuksesta ja sovituksesta. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät.

  • Kuinka luomiseen, lankeemukseen ja sovitukseen liittyvien opinkohtien oppiminen on saattanut auttaa Lamonia ymmärtämään, että hän tarvitsee Vapahtajaa?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 18:40–43 ja panemaan merkille, mitä Lamoni rukoili Ammonin opetuksen innoittamana. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään Lamonin pyynnön.

  • Minkä itseään ja kansaansa koskevan asian Lamoni lausumansa rukouksen mukaan ymmärsi? (Hän ymmärsi, että he olivat tehneet syntiä ja tarvitsivat anteeksiantoa.)

  • Mitä me voimme oppia Lamonin kokemuksen pohjalta siitä, mitä tapahtuu, kun ymmärrämme tarvitsevamme Vapahtajaa? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, auta heitä tunnistamaan seuraava periaate: Kun ymmärrämme tarvitsevamme Vapahtajaa, me haluamme tehdä parannuksen. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Alma 18:40–41 viereen. Tähdennä, että vaikka yksilölliset kokemuksemme parannuksesta saattavat olla erilaisia, me voimme kaikki noudattaa kuningas Lamonin esimerkkiä, kun pyydämme vilpittömästi Jumalan armoa.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan vastauksensa seuraavaan kysymykseen:

  • Mitä sellaista voit tehdä, mikä auttaa sinua muistamaan, että tarvitset Vapahtajaa?

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 18:36–39. Pelastussuunnitelman opettaminen

Kun Ammon opetti Lamonia, ”hän aloitti maailman luomisesta” ja sitten hän opetti ihmisen lankeemuksesta (ks. Alma 18:36). Lopuksi hän ”selitti heille [kuninkaalle ja tämän palvelijoille] lunastussuunnitelman”, kertoen varsinkin Kristuksen tulemisesta (ks. Alma 18:39). Samalla tavoin Aaron opetti näitä oppeja Lamonin isälle (ks. Alma 22:12–14).

Vanhin Bruce R. McConkie kahdentoista apostolin koorumista on sanonut, että nämä perusopit – luominen, lankeemus ja sovitus – ovat ”iankaikkisuuden kolme tukipilaria” ja ”suurimmat tapahtumat, mitä on koskaan tapahtunut koko iankaikkisuudessa”. Hän selitti:

”Jos voimme saada niitä koskevan ymmärryksen, silloin asioiden koko iankaikkinen suunnitelma asettuu kohdalleen ja pystymme tekemään työtä pelastuaksemme.

Nämä kolme ovat se perusta, jonka varassa kaikki on. Jos yksikin niistä puuttuisi, kaikki menettäisi tarkoituksensa ja merkityksensä ja Jumalan suunnitelmat ja aikomukset raukeaisivat tyhjiin.” (”The Three Pillars of Eternity”, Brigham Youngin yliopiston hartaustilaisuudessa 17. helmikuuta 1981 pidetty puhe, s. 1, speeches.byu.edu.)

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on selittänyt, kuinka suunnitelman jokainen osatekijä on välttämätön:

”Suunnitelma edellytti luomista, ja se puolestaan edellytti sekä lankeemusta että sovitusta. Nämä ovat suunnitelman kolme perustavaa laatua olevaa osaa. Paratiisillisen planeetan luominen tuli Jumalalta. Kuolevaisuus ja kuolema tulivat maailmaan Aadamin lankeemuksen kautta. Kuolemattomuus ja mahdollisuus iankaikkiseen elämään annettiin Jeesuksen Kristuksen sovituksessa. Luominen, lankeemus ja sovitus suunniteltiin kauan ennen varsinaisen luomistyön aloittamista.” (”Luominen”, Liahona, heinäkuu 2000, s. 102.)

Sen lisäksi että Ammon ja Aaron opettivat samoja opinkohtia, he käyttivät samanlaista opetustapaa. He opettivat yksinkertaisesti, siten että heidän kuulijansa pystyivät ymmärtämään (ks. Alma 18:24–30; 22:7–11). He opettivat pyhiä kirjoituksia käyttäen (ks. Alma 18:36–39; 22:12–14). Heidän opetuksensa sai muut rukoilemaan (ks. Alma 18:40–41; 22:15–18).

Tulosta