Kirjasto
Oppiaihe 88: Alma 30


Oppiaihe 88

Alma 30

Johdanto

Nefiläisten ja lamanilaisten välisen suuren taistelun jälkeen maahan vakiintui rauha. Noin kaksi vuotta myöhemmin mies nimeltä Korihor alkoi saarnata, ettei Jumalaa ollut, ettei tulisi mitään Kristusta ja ettei ollut mitään syntiä. Hän herjasi kirkon johtajia väittäen, että nämä opettivat mielettömiä perimätietoja. Hänen väärät opetuksensa johdattivat monia ihmisiä tekemään vakavia syntejä. Korihor tuotiin Alman eteen, joka todisti Jeesuksesta Kristuksesta ja opetti, että kaikki asiat todistavat Korkeimmasta Luojasta. Lopulta Korihor tehtiin mykäksi Jumalan voimasta ja hän vakuuttui totuudesta. Mutta kun Korihor pyysi saada äänensä takaisin, Alma torjui hänen pyyntönsä sanoen, että jos Korihor saisi äänensä takaisin, hän opettaisi jälleen väärää oppia. Korihor vietti loppuelämänsä kerjäten ruokaa, kunnes eräs nefiläisluopioryhmä, jota nimitettiin soramilaisiksi, tallasi hänet kuoliaaksi.

Opetusehdotuksia

Alma 30:1–18

Antikristus Korihor pilkkaa Kristuksen oppia

Ennen oppitunnin alkua puhkaise pieni reikä virvoitusjuomatölkin pohjaan ja anna sisällön valua pois. Näytä tölkkiä luokalle paljastamatta, että se on tyhjä. Kysy, kuka haluaa sen ja kuinka paljon he olisivat valmiita maksamaan siitä. Pyydä yhtä oppilasta tulemaan ja tutkimaan tölkki sekä kertomaan luokalle, mitä sen sisällä on. (Virvoitusjuomatölkin sijaan voisit käyttää mitä tahansa tyhjää laatikkoa, pussia tai käärettä, jonka sisällä yleensä on jotakin oppilaille mieluista.)

  • Millä tavoin väärät opetukset muistuttavat tätä virvoitusjuomatölkkiä? (Ne ovat usein päältä päin houkuttelevia mutta sisältä päin tyhjiä.)

Selitä, että tämän päivän oppiaiheessa oppilaat saavat tietoa miehestä nimeltä Korihor. Kannusta oppilaita lukua Alma 30 tutkiessaan miettimään, kuinka Korihorin opetukset jättivät hänet ja muut hengellisesti tyhjiksi.

Kerro oppilaille, että lamanilaisia vastaan käydyn sotakauden jälkeen Ammonin kansan (antinefilehiläiset) ja nefiläisten keskuudessa alkoi rauhan kausi. Sitten Korihor katkaisi heidän rauhansa. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 30:6, 12 ja panemaan merkille, mikä sana kuvaa tätä miestä. (Sana on antikristus. Selitä, että yhden määritelmän mukaan antikristus on ”kuka tai mikä tahansa, joka vääristelee evankeliumin tosi pelastussuunnitelmaa ja vastustaa Kristusta avoimesti tai salaa” [PKO, ”Antikristus”, scriptures.lds.org/fi].)

Valmista seuraavasta tehtävästä moniste tai laita se näkyviin taululle ennen oppituntia. Jos laitat sen taululle, kehota oppilaita jäljentämään se seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan. Se auttaa heitä näkemään, kuinka Saatana ja ne, jotka palvelevat häntä, käyttävät vääriä oppeja houkutellakseen meitä tekemään syntiä.

Antikristus Korihorin väärät opetukset

Väärä opetus

Viesti

1. Alma 30:13–14

a. Te ette voi tietää jonkin asian olevan totta, ellette näe sitä. Sen tähden te ette voi tietää, että joku Kristus on tuleva.

2. Alma 30:15

b. Ei ole mitään sellaista kuin synti. Ei ole mitään yleismaailmallista mittapuuta sille, mikä on oikein tai väärin.

3. Alma 30:16

c. Ihmiset menestyvät pelkästään omien ponnistelujensa mukaisesti. Ei ole mitään sellaista kuin sovitus.

4. Alma 30:17 (alkaen sanoista ”jokaisen ihmisen kävi…”)

d. On mahdotonta tietää, mitä tapahtuu tulevaisuudessa, joten teidän ei pitäisi uskoa Kristukseen eikä noudattaa niiden ihmisten sanoja, jotka väittävät olevansa profeettoja.

5. Alma 30:17 (alkaen sanoista ”eikä mikään, mitä ihminen…”)

e. Syntien anteeksianto on hullu ajatus, joka johtuu vääristä perimätiedoista.

6. Alma 30:18

f. Kuoleman jälkeen ei ole mitään elämää, joten ei tarvitse kantaa huolta tämän elämän jälkeisestä tuomiosta.

Järjestä oppilaat pareiksi. Pyydä heitä lukemaan yhdessä Alma 30:12–18. Neuvo heitä yhdistämään Korihorin väärät opetukset, joiden viitteet ovat tehtävän vasemmalla puolella, niiden opetusten sanomiin, jotka ovat oikealla puolella. (Vastaukset: 1–d, 2–a, 3–e, 4–c, 5–b, 6–f.)

Auta oppilaita tarkastelemaan Korihorin opetuksia ja soveltamaan oppimaansa esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mitä Korihorin opetusten kaltaisia opetuksia te olette kuulleet?

  • Mitä kohdan Alma 30:18 mukaan Korihorin opetukset saivat ihmiset tekemään?

  • Miksi arvelette näiden opetusten johdattaneen ihmisiä antamaan periksi kiusauksille?

  • Mitä voimme näiden jakeiden perusteella oppia väärien oppien vaaroista? (Auta oppilaita tunnistamaan seuraava periaate: Saatana käyttää vääriä oppeja houkutellakseen meitä tekemään syntiä.)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan itsensä seuraavaan tilanteeseen:

Ystävä kutsuu sinut pelaamaan videopeliä. Kun menet ystäväsi kotiin, huomaat, että peli on väkivaltainen ja että siinä olevat hahmot ovat säädyttömästi pukeutuneita. Kun epäröit pelata, ystäväsi pyytää sinua selittämään, mikset halua pelata sitä.

  • Mitä sanoisitte? (Oppilaat voisivat selittää, että peli loukkaa heidän uskontonsa tasovaatimuksia.)

  • Jos ystävänne alkaa arvostella uskonkäsityksiänne sanoen, että ne rajoittavat teidän vapauttanne, kuinka voisitte vastata?

Alma 30:19–60

Korihor vaatii Almalta merkkiä, ja hänet tehdään mykäksi Jumalan voimalla

Tiivistä Alma 30:19–30 selittämällä, että Korihor opetti vääriä oppeja kolmessa eri nefiläiskaupungissa. Lopulta hänet tuotiin maan ylituomarin eteen ja Alman eteen, joka oli kirkon johtaja. Voisit tuoda esiin, että yksi Korihorin tärkeimmistä väittämistä oli se, että kirkon johtajat pitivät ihmisiä vankeudessa – että ihmisten uskonto poisti heiltä heidän vapautensa. Hän syytti kirkon johtajia myös siitä, että nämä tavoittelivat henkilökohtaista hyötyä ihmisten työstä.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 30:31 ja panemaan merkille, mitä syytöksiä Korihor esitti Almaa ja muita kirkon johtajia vastaan.

Pyydä oppilaita lukemaan Alma 30:32–35 ja ottamaan selville, kuinka Alma vastasi Korihorille.

  • Millä tavoin olette huomanneet kirkon johtajien elämän osoittavan, että Alman vastaus on totta?

Pyydä kahta oppilasta tulemaan luokan eteen. Pyydä heitä lukemaan ääneen Alma 30:37–45 siten, että toinen lukee Alman sanat ja toinen lukee Korihorin sanat. Kehota luokan muita jäseniä panemaan merkille, mitä Alma esitti todisteena Jumalan olemassaolosta.

  • Mitä todisteita Alma antoi Jumalan olemassaolosta? (Samalla kun oppilaat vastaavat, voisit kirjoittaa heidän vastauksiaan taululle. Voisit myös kannustaa oppilaita merkitsemään ne pyhiin kirjoituksiinsa. Tähdennä tämän keskustelun kuluessa, että kaikki asiat todistavat Jumalasta.)

  • Mitkä Alman luettelemista todisteista ovat teille erityisen voimallisia? Miksi?

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa kirjoittaa. Pyydä heitä luettelemaan todisteita, joita he ovat nähneet ja jotka ”[osoittavat], että on olemassa Jumala” (Alma 30:44). Kehota muutamaa oppilasta kertomaan luettelostaan luokalle.

  • Miten nämä todisteet vaikuttavat teihin? Millä tavoin ne voisivat vahvistaa teidän uskoanne ja todistustanne?

Tiivistä Alma 30:46–50 selittämällä, että Korihor, joka ei vieläkään hyväksynyt saamiaan merkkejä, vaati Almaa osoittamaan hänelle merkin Jumalan olemassaolosta. Vastauksena Korihor tehtiin mykäksi Jumalan voimasta. Vakuuttuneena Jumalan voimasta Korihor kirjoitti, miksi hän oli saarnannut Isää Jumalaa ja Jeesusta Kristusta vastaan. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Korihorin selostus kohdasta Alma 30:51–53.

  • Mitä arvelette Korihorin tarkoittaneen, kun hän sanoi opettaneensa asioita, jotka ”olivat mieleen lihalliselle mielelle”? (Sinun täytyy kenties selittää, että Korihorin opetukset viehättivät pikemminkin ihmisten epävanhurskaita fyysisiä haluja kuin heidän vanhurskaita hengellisiä toiveitaan.)

Tiivistä Alma 30:54–59 selittämällä, että Korihor pyysi Almaa rukoilemaan, jotta kirous otettaisiin häneltä pois. Alma kieltäytyi sanoen, että jos Korihor saisi puhekykynsä, tämä opettaisi ihmisille jälleen vääriä oppeja. Korihor karkotettiin, ja hän kulki talosta taloon kerjäten ruokaa. Lopulta hän meni soramilaisten luo, jotka olivat eronneet nefiläisistä, ja hänet tallattiin kuoliaaksi.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 30:60 ja panemaan merkille, minkä periaatteen Mormon opettaa.

  • Minkä periaatteen Mormon opettaa tässä jakeessa?

Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että ”Perkele [ei] auta lapsiaan [seuraajiaan] viimeisenä päivänä”.

  • Kuinka tämä eroaa siitä tavasta, jolla taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus huolehtivat meistä? (Kun oppilaat keskustelevat tästä kysymyksestä, voisit pyytää heitä lukemaan Alma 36:3.)

Todista niistä totuuksista, joista sinä ja oppilaat olette keskustelleet tämän oppiaiheen aikana.

Kommentteja ja taustatietoja

Alma 30:52. ”Minä olen tiennyt aina, että on olemassa Jumala”

Vanhin Robert D. Hales kahdentoista apostolin koorumista on opettanut, kuinka tärkeää on tunnistaa merkit, joita olemme saaneet evankeliumin totuudesta:

”Ellemme taivu Pyhän Hengen lempeään vaikutukseen, me olemme vaarassa tulla Korihorin, Mormonin kirjan antikristuksen, kaltaisiksi. Sen lisäksi ettei Korihor uskonut Jumalaan, hän myös piti pilkkanaan Vapahtajaa, sovitusta ja profetian henkeä sekä opetti valheellisesti, ettei ole olemassa Jumalaa eikä Kristusta.

Korihor ei tyytynyt vain hylkäämään Jumalaa ja pitämään vähin äänin omaa päätään. Hän pilkkasi uskovia ja vaati, että profeetta Alman piti vakuuttaa hänet merkillä Jumalan olemassaolosta ja voimasta. Alman vastaus on yhtä merkityksellinen tänä päivänä kuin se oli silloin: ’Sinä olet saanut merkkejä kyllin; tahdotko panna Jumalasi koetukselle? Tahdotko sanoa: Näytä minulle merkki, kun sinulla on kaikkien näiden veljiesi ja myös kaikkien pyhien profeettojen todistus? Kirjoitukset on pantu eteesi, niin, ja kaikki osoittaa, että on olemassa Jumala, niin, nimittäin maa ja kaikki, mitä sen päällä on, niin, ja sen liike, niin, ja myös kaikki planeetat, jotka liikkuvat säännöllisessä järjestyksessään, todistavat, että on olemassa Korkein Luoja.’ [Alma 30:44.]

Lopulta Korihorille annettiin merkki. Hänet tehtiin mykäksi. ’Ja Korihor ojensi kätensä ja kirjoitti sanoen: – – Minä tiedän, ettei mikään muu kuin Jumalan voima voinut tätä minulle tuottaa; niin, ja minä olen tiennyt aina, että on olemassa Jumala.’ [Alma 30:52.]

Veljet ja sisaret, te saatatte jo tietää – syvällä sielussanne – että Jumala elää. Te ette ehkä vielä tiedä kaikkea Hänestä ettekä ymmärrä kaikkia Hänen teitään, mutta uskon valo on sisimmässänne – odottamassa, että Jumalan Henki ja Kristuksen valo, joka teillä on syntyessänne, herättäisivät sen ja voimistaisivat sitä.” (Ks. ”Etsikää todistusta Jumalasta, meidän taivaallisesta Isästämme, ja Hänen Pojastaan Jeesuksesta Kristuksesta”, Liahona, marraskuu 2009, s. 31.)

Tulosta