Kirjasto
Oppiaihe 91: Alma 33


Oppiaihe 91

Alma 33

Johdanto

Eräs soramilaisten ryhmä halusi tietää, kuinka he voivat noudattaa Alman neuvoa kylvää Herran sana sydämeensä ja osoittaa uskoa. Pyhien kirjoitusten avulla Alma puhui ihmisille jumalanpalveluksesta, rukouksesta ja armosta, jota voimme saada Jumalalta Vapahtajan ansiosta. Hän kannusti ihmisiä katsomaan Jeesukseen Kristukseen ja uskomaan Hänen sovituksensa voimaan.

Huom. Oppiaiheessa 94 annetaan kolmelle oppilaalle tilaisuus opettaa. Voisit valita kolme oppilasta nyt ja antaa heille kopion oppiaiheen 94 heille nimetystä osuudesta, jotta he voivat valmistautua. Kannusta heitä tutkimaan oppiaiheen aineistoa rukoillen ja etsimään Pyhän Hengen johdatusta osatakseen sovittaa oppiaiheen luokkatoveriensa tarpeisiin.

Opetusehdotuksia

Alma 33

Alma opettaa soramilaisille, että heidän tulee alkaa uskoa Jeesukseen Kristukseen

Kirjoita taululle harjoittaa.

  • Mitä jonkin harjoittaminen tarkoittaa? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, voisit pyytää yhtä oppilasta näyttämään, kuinka voi harjoittaa käsivarsien lihaksia vaikkapa tekemällä punnerruksia, tai jalkalihaksia vaikkapa juoksemalla paikallaan.)

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 33:1 ja panemaan merkille, minkä asian harjoittamista soramilaiset halusivat ymmärtää. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, kirjoita taululle seuraava kysymys: Kuinka me harjoitamme uskoa? Kehota oppilaita etsimään ainakin kolme vastausta tähän kysymykseen, kun he tutkivat lukua Alma 33 ja keskustelevat siitä.

Selitä, että kun Alma alkoi vastata soramilaisten kysymykseen siitä, kuinka voi harjoittaa uskoa, hän oikaisi väärän ajatuksen, joka heillä oli Jumalan palvelemisesta. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 33:2. Pyydä luokkaa mainitsemaan, mikä väärä ajatus Jumalan palvelemisesta soramilaisilla oli.

  • Miksi nämä soramilaiset luulivat, etteivät he voisi palvella Jumalaa? (Koska heitä ei päästetty heidän synagogiinsa.)

Pyydä oppilaita tiivistämään, mitä he ovat oppineet soramilaisten tavasta palvella Jumalaa luvun Alma 31 pohjalta. (Ks. Alma 31:22–23. Soramilaiset lausuivat saman rukouksen kerran viikossa synagogassa, eivätkä he puhuneet Jumalasta enää muulloin viikon aikana.)

  • Miksi kirkossa käyminen kuuluu tärkeänä osana siihen, kuinka palvelemme Jumalaa? Millä tavoin me voimme palvella Jumalaa sen lisäksi että käymme viikoittaisissa kirkon kokouksissamme?

Selitä, että Alma lainasi opetuksia eräältä profeetalta nimeltä Senos oikaistakseen soramilaisten vääriä ajatuksia Jumalan palvelemisesta. Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 33:3 ja panemaan merkille, mitä sanaa Alma käytti synonyyminä ilmaukselle Jumalan palveleminen. (Sana on rukous.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 33:4–10 ja mainitsemaan kukin tilanne, jossa Senos sanoi rukoilevansa.

  • Milloin ja missä Senos rukoili?

  • Mitä Alma opetti Jumalan palvelemisesta, kun hän lainasi Senosin sanoja? (Auta oppilaita panemaan merkille seuraava totuus: Rukouksen kautta me voimme palvella Jumalaa jatkuvasti.)

Viittaa taululla olevaan kysymykseen: Kuinka me harjoitamme uskoa? Kirjoita kysymyksen alle Rukoile aina.

  • Millä tavoin rukous on uskon harjoittamista taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen?

  • Milloin te olette rukoilleet tilanteessa, joka on muistuttanut Senosin mainitsemia? Kuinka teidän rukoukseenne vastattiin? (Muistuta oppilaille, ettei heidän tarvitse kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.)

Pyydä oppilaita tarkastelemaan itsekseen jakeita Alma 33:4–5, 8–9. Pyydä heitä panemaan merkille ilmauksia, joissa mainitaan Jumalan armo (kuten ”sinä olet armollinen” ja ”sinä olit armollinen”).

Auta oppilaita näkemään Jeesuksen Kristuksen sovituksen ja taivaallisen Isän armon välinen yhteys pyytämällä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 33:11–16. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille ilmaus, joka näissä jakeissa esiintyy neljä kertaa. (Ilmaus on ”Poikasi tähden”. Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän ilmauksen.)

  • Mitä arvelette Senosin tarkoittaneen, kun hän sanoi: ”Sinä olet kääntänyt tuomiosi pois minusta Poikasi tähden”? (Auta oppilaita panemaan merkille seuraava totuus: Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me saamme taivaallisen Isän armon, johon kuuluu anteeksianto synneistämme. Voisit kehottaa oppilaita kirjoittamaan tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Alma 33:11–16 viereen.)

Voisit auttaa oppilaita ymmärtämään paremmin sitä armoa, jota voimme saada Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta, lukemalla seuraavan kertomuksen, jota presidentti Gordon B. Hinckley on lainannut:

Kuva
Presidentti Gordon B. Hinckley

”Opettaja sanoi: ’Hyvää huomenta, pojat, olemme tulleet aloittamaan koulutyön.’ Pojat huusivat ja irvailivat täyttä kurkkua. ’Haluan koulusta hyvän, mutta tunnustan, etten tiedä kuinka, ellette te auta minua. Mitä jos laatisimme muutamia sääntöjä? Ehdottakaa te, niin minä kirjoitan ne taululle.’

Yksi kaveri huusi: ’Ei saa varastaa!’ Toinen kiljui: ’Pitää tulla ajoissa!’ Viimein taululla näkyi kymmenen sääntöä.

’No niin’, opettaja sanoi, ’laki ei ole hyvä, ellei siihen liitetä rangaistusta. Mitä tapahtuu sille, joka rikkoo näitä sääntöjä?’

’Hänet piestään kymmenellä iskulla selkään ilman että hänellä on takki päällä’, kuului luokan vastaus.

’Se on varsin ankara rangaistus, pojat. Oletteko varmat, että olette valmiita pitämään siitä kiinni?’ Joku huusi: ’Kannatetaan.’ Niinpä opettaja sanoi: ’Hyvä on, elämme siis niiden mukaan! Ja nyt, pojat – rauhoittukaa, niin voimme aloittaa!’

Päivän tai parin päästä ’Iso-Tom’ huomasi, että hänen koulueväänsä oli viety. Varas löytyi – pieni nälkäinen poika, suunnilleen kymmenvuotias. ’Olemme löytäneet varkaan, ja häntä täytyy rangaista sääntöjenne mukaisesti – kymmenen iskua selkään. Jim, tulehan tänne!’ opettaja sanoi.

Pieni poika tuli hitaasti esiin vavisten, iso takki napitettuna tiukasti kaulaan saakka, ja hän anoi: ’Opettaja, saatte piestä minua niin kovaa kuin haluatte, mutta ettehän ota pois takkiani!’

’Riisu takkisi’, opettaja sanoi. ’Olit itse laatimassa sääntöjä!’

’Voi, opettaja, älkää pakottako minua!’ Poika alkoi avata takkinsa nappeja, ja mitä opettaja näkikään? Pojalla ei ollut päällään paitaa, ja esiin tuli pieni luiseva raajarikkoinen keho.

’Kuinka voisin piestä tämän lapsen?’ opettaja ajatteli. ’Mutta minun on pakko, minun on pakko tehdä jotakin, jos aion pitää tätä koulua.’ Luokassa oli haudanhiljaista.

’Miksei sinulla ole paitaa, Jim?’

Jim vastasi: ’Isä on kuollut ja äiti on hyvin köyhä. Minulla on vain yksi paita, ja äiti otti sen tänään pestäkseen sen, ja laitoin päälleni veljeni ison takin pysyäkseni lämpimänä.’

Opettaja, jolla oli keppi kädessään, epäröi. Juuri silloin ’Iso-Tom’ hyppäsi seisomaan ja sanoi: ’Opettaja, jos teille sopii, niin minä voin tulla piestäväksi Jimin sijaan.’

’Hyvä on, on olemassa tietty laki, jonka mukaan toinen voi astua toisen sijaan. Oletteko te kaikki samaa mieltä?’

Niin Tom riisui takkinsa, ja viiden iskun jälkeen keppi katkesi! Opettaja painoi päänsä käsiinsä ja ajatteli: ’Kuinka voin suorittaa loppuun tämän kauhean tehtävän?’ Silloin hän kuuli, kuinka luokassa nyyhkytettiin, ja mitä hän näkikään? Pikku Jim oli tullut Tomin luo ja kietonut molemmat käsivartensa tämän kaulaan. ’Tom, olen pahoillani, että varastin sinun evääsi, mutta olin kauhean nälkäinen. Tom, rakastan sinua kuolemaani saakka, koska sinä kestit pieksemisen minun puolestani! Niin, rakastan sinua ikuisesti!’” [Kirjoittaja tuntematon.]

Lainattuaan tätä kertomusta presidentti Hinckley sanoi: ”Tämän vaatimattoman tarinan ilmausta käyttäen Jeesus, Lunastajani, on kestänyt ’pieksemisen minun puolestani’ ja teidän puolestanne.” (Ks. ”Joulun ihmeellinen ja todellinen kertomus”, Liahona, joulukuu 2000, s. 5–6.)

  • Kuinka tämä kertomus liittyy Alman opetuksiin Vapahtajan sovituksesta? (Selitä tarvittaessa, että Tomin aulius ”kestää piekseminen Jimin puolesta” kuvaa sovitusta. Vapahtaja on ottanut kantaakseen rangaistuksen meidän synneistämme niin ettei meidän tarvitse kestää sitä rangaistusta, jos teemme parannuksen.)

Selitä, että lainattuaan Senosin sanoja Alma lainasi Senokin, erään toisen profeetan, sanoja. Lue oppilaille ääneen Alma 33:15–16. Tähdennä, miten tyytymätön taivaallinen Isä on, kun ihmiset kieltäytyvät ymmärtämästä, mitä Hänen Poikansa on tehnyt heidän puolestaan.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 33:12–14 ja panemaan merkille, mitä lähdeaineistoa Alma käytti esittäessään näitä opetuksia.

  • Miksi Alma tunsi Senosin ja Senokin sanat? (Koska heidän sanansa olivat pyhissä kirjoituksissa. Voisit tuoda esiin, että Alman sanat jakeissa 12 ja 14 viittaavat siihen, että myös soramilaisilla oli pyhät kirjoitukset käytettävissään. Tähdennä, että pyhät kirjoitukset todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.)

Kirjoita taululla olevan kysymyksen alle Tutki pyhiä kirjoituksia ja usko niihin.

Kuva
Mooses ja pronssikäärme

Tuo esiin, että Alma viittasi erääseen toiseen pyhien kirjoitusten kertomukseen auttaakseen soramilaisia kasvattamaan uskoa Jeesukseen Kristukseen. Aseta näkyviin kuva Mooses ja pronssikäärme (62202; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 16). Tiivistä tämä kertomus selittämällä, että kun Mooses johti israelilaisia erämaassa, monet alkoivat kapinoida häntä ja Herraa vastaan. Tämän tottelemattomuuden seurauksena Herra lähetti myrkkykäärmeitä, jotka purivat ihmisiä. Ihmiset menivät pyytämään Moosekselta apua. Mooses rukoili, ja häntä kehotettiin tekemään tangon päähän käärmeen kuva, jota ihmisten tuli katsoa. Hän totteli ja teki käärmeen pronssista. (Ks. 4. Moos. 21:4–9.) Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 33:19–20. Pyydä luokkaa kertomaan, mitä tapahtui niille, jotka katsoivat pronssikäärmettä, ja mitä tapahtui niille, jotka eivät tahtoneet katsoa.

  • Miksi monet kohdan Alma 33:20 mukaan eivät tahtoneet katsoa?

Pyydä oppilaita pohtimaan, päättäisivätkö he katsoa, jos he olisivat samassa tilanteessa.

Kuva
Ristiinnaulitseminen

Aseta näkyviin kuva Ristiinnaulitseminen (62505; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 57). Selitä, että pronssikäärme tangon päässä oli ”vertauskuva” (Alma 33:19). Toisin sanoen se oli merkkinä asiasta, joka tapahtuisi tulevaisuudessa. Se kuvasi Jeesusta Kristusta ristillä (ks. Joh. 3:14).

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 33:21–23 ja panemaan merkille, millä tavoin Alma vertasi tätä kertomusta soramilaisiin. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, viittaa jälleen taululle kirjoitettuun kysymykseen: Kuinka me harjoitamme uskoa?

  • Mitä kertomus israelilaisista ja pronssikäärmeestä voi kertoa siitä, mitä meidän täytyy tehdä parantuaksemme hengellisesti?

  • Kuinka Alma 33:22–23 vastaa tähän kysymykseen? (Oppilaiden tulisi panna merkille seuraava totuus: Me harjoitamme uskoa päättämällä uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa.)

Kirjoita taululla olevan kysymyksen alle Usko Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa.

  • Kuinka näette niiden ihmisten toimivan tai asennoituvan, jotka uskovat Vapahtajan sovitukseen?

Tähdennä sitä, että usko Jeesukseen Kristukseen on valinta, jonka teemme, ohjaamalla oppilaiden huomio seuraavaan ilmaukseen kohdassa Alma 33:23: ”Ja kaiken tämän te voitte tosiaankin tehdä, jos tahdotte.” Voisit kannustaa oppilaita merkitsemään tämän ilmauksen.

Kirjoita seuraava lausunto taululle. Voisit kannustaa oppilaita kirjoittamaan sen pyhiin kirjoituksiinsa. (Lausunto löytyy julkaisusta ”Inquire of the Lord”, puhe kirkon koululaitoksen uskonnonopettajille, 2. helmikuuta 2001, s. 1, si.lds.org.)

”Jokainen lapsi jokaisessa sukupolvessa valitsee uskon tai epäuskon. Usko ei tule perintönä; se on valinta.” (Presidentti Henry B. Eyring.)

Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastaus yhteen seuraavista kysymyksistä. (Voisit kirjoittaa nämä kysymykset taululle ennen oppituntia, laatia kysymyksistä monisteen tai lukea kysymykset hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne.)

  • Kuinka teidän valintanne uskoa Vapahtajaan on vaikuttanut teidän jokapäiväiseen elämäänne?

  • Kuinka henkilökohtainen pyhien kirjoitusten tutkimisenne on vahvistanut uskoanne taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen?

  • Kuinka päivittäinen henkilökohtainen rukous ja Jumalan palveleminen on vahvistanut uskoanne taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen?

  • Mitä arvelette, että taivaallinen Isä haluaisi teidän tekevän osoittaaksenne suurempaa uskoa?

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan vastauksensa. Todista siitä, miten tärkeää on päättää uskoa Vapahtajaan.

Tulosta