Kirjasto
Oppiaihe 92: Alma 34–35


Oppiaihe 92

Alma 34–35

Johdanto

Kun Alma oli opettanut soramilaisia uskomaan Jumalan Poikaan, Amulek julisti oman todistuksensa Jeesuksesta Kristuksesta, tarjoten toisen todistuksen. Alman toveri Amulek tähdensi, että Jeesuksen Kristuksen sovitus on välttämätön koko ihmiskunnan pelastukselle ja että yksittäiset ihmiset voivat saada kaikki sovituksen siunaukset, kun he osoittavat parannukseen johtavaa uskoa. Monet soramilaiset ottivat varteen Amulekin kehotuksen tehdä parannus. Kun jumalattomat hallitsijat ja papit karkottivat parannuksen tehneet soramilaiset pois maasta, nefiläiset ja Ammonin kansa antoivat heille ruokaa, vaatetta ja maita perinnöksi. Sen seurauksena lamanilaiset ja ne soramilaiset, jotka eivät olleet tehneet parannusta, alkoivat varustautua sotaan nefiläisiä ja Ammonin kansaa vastaan.

Opetusehdotuksia

Alma 34:1–14

Amulek opettaa soramilaisille Jeesuksen Kristuksen sovitusta

Kirjoita seuraavat virkkeet taululle ennen oppituntia. Pyydä oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai paperille, onko kukin väittämä heidän mielestään oikein vai väärin.

  1. Kun Jeesus Kristus sovitti ihmiskunnan synnit, Hän kärsi vain vanhurskaiden ihmisten puolesta.

  2. Kaikki ihmiset tarvitsevat sovitusta pelastuakseen.

  3. Kuka tahansa henkilö voi sovittaa eli maksaa toisen henkilön synnit.

Kun oppilaat ovat ehtineet kirjoittaa vastauksensa, muistuta heille, että Alma opetti soramilaisten ryhmälle, kuinka voi saada Jumalan sanan ja harjoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen (ks. Alma 32–33). Tiivistä Alma 34:1–7 selittämällä, että Amulek seurasi Almaa lausumalla oman todistuksensa Vapahtajasta. Pyydä oppilaita tutkimaan itsekseen Amulekin opetuksia kohdassa Alma 34:8–9, 11 ja panemaan merkille ilmauksia, jotka osoittavat, onko kukin taululla oleva väittämä oikein vai väärin. Käykää sitten väittämät läpi yhdessä. Oikeat vastaukset:

  1. Väärin – ”Hän on sovittava maailman synnit” (Alma 34:8).

  2. Oikein – ”Sovitus täytyy suorittaa, tai muuten koko ihmissuvun täytyisi väistämättä hukkua” (Alma 34:9).

  3. Väärin – ”Ei ole yhtäkään ihmistä, joka voi uhrata oman verensä toisen syntien sovitukseksi” (Alma 34:11).

Kun oppilaat ovat keskustelleet vastauksesta väittämään 3, kysy:

  • Miksi arvelette, että Jeesus Kristus on ainoa, joka kykeni sovittamaan maailman synnit?

Auta oppilaita vastaamaan tähän kysymykseen kehottamalla heitä lukemaan itsekseen Alma 34:10, 14. Lue sitten kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat lausunnot:

Kuva
Vanhin Russell M. Nelson

”Hänen sovituksensa on ääretön – ilman loppua. Se oli ääretön myös siinä mielessä, että koko ihmiskunta pelastuisi loputtomasta kuolemasta. Se oli ääretön, mitä tulee Hänen valtavaan kärsimykseensä. – – Se oli ääretön ulottuvuudeltaan – se tapahtui yhden kerran kaikkien puolesta. Ja tuo sovituksen armo ei ulotu ainoastaan lukemattomiin ihmisiin, vaan myös lukemattomiin maailmoihin, jotka Hän on luonut. Se oli ääretön ihmisen mitenkään mitattavaksi tai kuolevaisen ymmärrettäväksi.

Jeesus oli ainoa, joka kykeni antamaan tämän äärettömän sovitusuhrin, sillä Hän syntyi kuolevaisesta äidistä ja kuolemattomasta Isästä. Tämän ainutlaatuisen syntymäoikeutensa kautta Jeesus oli ääretön Olento.” (Ks. ”Sovitus”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 33.)

”Iankaikkisen lain mukaan tuo sovitus vaati henkilökohtaisen uhrin, jonka antaisi kuolematon Olento, joka ei olisi kuoleman vallan alainen. Mutta Hänen täytyisi kuolla ja ottaa oma ruumiinsa jälleen. Vapahtaja oli ainoa, joka voi tämän aikaansaada. Äidiltään Hän peri vallan kuolla. Isältään Hän sai vallan kuoleman yli.” (Ks. ”Pysyvyyttä muutoksen keskellä”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 33.)

  • Kuinka Amulekin opetukset ja vanhin Nelsonin lausunnot auttavat meitä ymmärtämään, miksi Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni sovittamaan maailman synnit?

  • Kuinka tiivistäisitte sen, mitä olette tähän mennessä oppineet luvun Alma 34 pohjalta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta? (Oppilaat saattavat mainita muitakin totuuksia, mutta varmista, että he ymmärtävät, että Jeesuksen Kristuksen äärettömän ja iankaikkisen sovituksen ansiosta pelastus on mahdollinen koko ihmiskunnalle.)

Voisit ehkä auttaa oppilaita arvostamaan enemmän sovituksen välttämättömyyttä taivaallisen Isän pelastussuunnitelmassa käyttämällä seuraavaa toimintaa. Voisit sovittaa tämän toiminnan vastaamaan niiden oppilaiden tarpeita ja kiinnostusta, joita opetat.

Kirjoita taululle seuraava lause: Kuvitelkaa elämää ilman …

Näytä jotakin esinettä, jota monet nuoret arvostavat (kuten matkapuhelinta), ja kysy:

  • Millaista kuvittelisitte elämän olevan ilman tätä esinettä?

Näytä seuraavaksi vesipulloa tai -lasia (tai jotakin muuta elämän ylläpitämiseksi välttämätöntä).

  • Millaista elämä olisi ilman vettä?

Kun oppilaat ovat keskustelleet veden välttämättömyydestä, täydennä taululla oleva lause virkkeeksi näin: Kuvitelkaa elämää ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta.

  • Millä tavoin elämä olisi erilaista ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta? (Anna oppilaille hetki aikaa pohtia tätä kysymystä ennen kuin pyydät vastauksia. Jos on aikaa, voisit pyytää heitä kirjoittamaan vastauksia tähän kysymykseen.)

Alma 34:15–41

Amulek opettaa soramilaisille, kuinka voi harjoittaa parannukseen johtavaa uskoa

Tähdennä, että vaikka Jeesus Kristus suoritti sovituksen kaikkien ihmisten puolesta, me emme automaattisesti saa kaikkia sen siunauksia. Amulek opetti, mitä meidän tulee tehdä saadaksemme kaikki sovituksen tarjoamat siunaukset. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 34:15–17 ja mainitsemaan ilmaus, jonka Amulek sanoi neljä kertaa. (”Parannukseen johtava usko”.)

  • Mitä me voimme oppia kohdan Alma 34:15–17 pohjalta siitä, mitä meidän on tehtävä, jotta saisimme sovituksen täydet siunaukset? (Varmista, että oppilaat ymmärtävät, että saadaksemme sovituksen täydet siunaukset meidän täytyy osoittaa parannukseen johtavaa uskoa.)

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että osoittaa parannukseen johtavaa uskoa?

Auta oppilaita ymmärtämään, mitä parannukseen johtavan uskon osoittaminen tarkoittaa, lukemalla ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

”Voidaksemme tehdä parannuksen meidän on uskottava lujasti Kristukseen. – – Usko Kristukseen muuttaa sellaiset ajatuksemme, uskomuksemme ja käytöksemme, jotka eivät ole sopusoinnussa Jumalan tahdon kanssa. – – Parannus tarkoittaa mielen ja sydämen muutosta – lopetamme väärien tekojen tekemisen ja alamme tehdä sitä, mikä on oikein.” (”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 100.)

  • Miksi on tärkeää ymmärtää, että parannus edellyttää, että me paitsi lakkaamme tekemästä sitä, mikä on väärin, myös alamme tehdä sitä, mikä on oikein?

  • Mitä kohdan Alma 34:16 mukaan seuraa siitä, kun me osoitamme parannukseen johtavaa uskoa?

  • Mitä tapahtuu, jos me emme osoita parannukseen johtavaa uskoa? (Voisit selittää, että joutua ”koko oikeudenmukaisuuden vaatimusten lain [alaiseksi]” tarkoittaa sitä, että kärsimme syntiemme täydet seuraukset ja menetämme iankaikkisen elämän siunauksen.)

  • Mikä kohdan Alma 34:17 mukaan on yksi asia, jonka voimme tehdä osoittaaksemme parannukseen johtavaa uskoa?

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Alma 34:17–28. Pyydä heitä panemaan merkille, mitä Amulek opetti soramilaisille rukoilemisesta, kuten milloin tulee rukoilla ja mitä tulee rukoilla.

  • Mitä sellaista Amulek opetti rukoilemisesta, mikä liittyy teidän elämäänne? Miksi arvelette rukouksen olevan tärkeä osa sitä, että osoittaa parannukseen johtavaa uskoa?

  • Amulek sanoi, etteivät meidän rukouksemme hyödytä meitä mitään eli ne ovat turhia, ellemme me auta ympärillämme olevia (ks. Alma 34:28). Miksi tämä teidän mielestänne pitää paikkansa?

Auta oppilaita miettimään muita keinoja, joilla voimme osoittaa parannukseen johtavaa uskoa, kysymällä heiltä, kuinka he toimisivat seuraavissa esimerkkitilanteissa:

  1. Nuori mies on tottunut käyttämään sopimatonta kieltä. Millä tavoin hän voisi osoittaa parannukseen johtavaa uskoa vapautuakseen tästä tavasta? (Mahdollisia vastauksia: rukoilla apua, pyytää apua perheenjäseniltä ja ystäviltä sekä osallistua toimintoihin, jotka luovat Hengelle otollisen ilmapiirin.)

  2. Nuoren naisen ja nuoren miehen välinen suhde on kehittynyt sopimattomaksi. He ovat tunteneet Pyhän Hengen kehottavan heitä lopettamaan tämän suhteen välittömästi. Kuinka tämän kehotuksen noudattaminen saattaisi osoittaa parannukseen johtavaa uskoa? Mitä muita asioita heidän saattaisi olla tarpeen tehdä varmistaakseen, että he ovat täydelliseen parannukseen johtavalla tiellä? (Mahdollisia vastauksia: etsiä opastusta piispalta tai seurakunnanjohtajalta sekä rukoilla voimaa ja anteeksiantoa.)

  • Mitä lykkääminen tarkoittaa? Mistä syistä ihmiset lykkäävät asioita?

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 34:33 ja panemaan merkille, mitä Amulek varoitti soramilaisia lykkäämästä. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Alma 34:32–35. Pyydä, että samalla kun he lukevat, luokan muut jäsenet panevat merkille, mitä parannuksentekomme lykkäämisestä seuraa. Samalla kun oppilaat kertovat, mitä he ovat oppineet, kirjoita taululle seuraava totuus: Tämä elämä on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala.

  • Kuinka selittäisitte tämän totuuden jollekulle?

  • Kuvitelkaa, että teillä on ystävä, joka tietoisesti rikkoo joitakin käskyjä mutta suunnittelee tekevänsä parannuksen myöhemmin. Mitä opettaisitte tälle ystävälle sen perusteella, mitä olette oppineet kohdasta Alma 34:32–35?

Selitä, että Amulek ei ainoastaan varoittanut parannuksenteon lykkäämisen seurauksista. Hän myös kertoi niistä siunauksista, joita saamme päättäessämme tehdä parannuksen nyt. Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Alma 34:30–31 ja panemaan merkille tämä siunaus.

  • Mikä vakuutus kohdassa Alma 34:31 annetaan niille, jotka tekevät parannuksen nyt? (”Suuri lunastussuunnitelma toteutuu heti teidän kohdallanne.”)

Lue kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

”Teidän ei tarvitse tietää kaikkea saadaksenne sovituksen voiman toimimaan hyväksenne. Uskokaa Kristukseen, ja se alkaa toimia sinä päivänä, kun te pyydätte!” (”Pesty puhtaaksi”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 9.)

  • Kuinka tämän vakuutuksen ymmärtäminen auttaa meitä? Millä tavoin olette tunteneet, että sovitus on alkanut toimia teidän hyväksenne, kun olette alkaneet turvata siihen?

Lue presidentti Harold B. Leen seuraava lausunto. Pyydä oppilaita panemaan merkille, mitä presidentti Lee nimitti tärkeimmäksi käskyksi.

”Jos olette tehneet virheitä, tehkää tästä päivästä alku muutokselle elämässänne. Kääntykää pois väärin tekemästänne asiasta. Tärkein kaikista Jumalan käskyistä on se, jonka noudattamisessa teillä on eniten vaikeuksia tänä päivänä. Olipa se epärehellisyyttä, siveettömyyttä, vääristelemistä – sitä, ettei kerro totuutta – tänään on se päivä, jolloin voitte ponnistella sen eteen, kunnes olette voineet voittaa tuon heikkouden. Korjatkaa vääryys ja jatkakaa sitten seuraavaksi vaikeimmasta käskystä.” (Kirkon presidenttien opetuksia: Harold B. Lee, 2001, s. 30.)

  • Mikä presidentti Leen mukaan on tärkein käsky? Miksi?

Kirjoita taululle seuraavat vajaat virkkeet. Kehota oppilaita täydentämään ne seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

Tärkein käsky minulle tänään on …

Aion nyt alkaa osoittaa parannukseen johtavaa uskoa siten, että …

Alma 35

Parannuksen tehneet soramilaiset menevät asumaan vanhurskaiden keskuuteen

Tiivistä Alma 35 selittämällä, että monet soramilaiset tekivät parannuksen synneistään. Jumalattomat hallitsijat ja papit karkottivat heidät maasta, ja he menivät asumaan Jersonin maahan Ammonin kansan keskuuteen. Ammonin kansa antoi heille maita, ja nefiläiset lähettivät sotajoukkoja suojelemaan heitä.

Todista, että me voimme saada Vapahtajan sovituksen siunauksia heti kun me osoitamme parannukseen johtavaa uskoa. Kannusta oppilaita noudattamaan Ammonin kansan ja nefiläisten esimerkkiä olemalla ystävällisiä ja antamalla tukea niille, jotka pyrkivät tekemään parannuksen.

Tulosta