Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Alma 11–16 (Viikko 16)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Alma 11–16 (Viikko 16)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Alma 11–16 (viikko 16), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Alma 11)

Esimerkki Amulekin ja Seesromin välisestä kiistelystä opetti oppilaille, että kun me turvaamme Pyhään Henkeen, me voimme voittaa kiusauksen. Opettaessaan Seesromia ja Ammonihan kansaa Amulek tähdensi seuraavia oppeja, jotka koskevat Vapahtajan tehtävää: Todellinen usko Jeesukseen Kristukseen on alkuna lunastukselle synneistämme. Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta kaikki nousevat kuolleista ja heidät tuomitaan tekojensa mukaan.

Päivä 2 (Alma 12)

Amulekin tavoin Alma opetti Seesromia ja Ammonihan kansaa. Hän selitti Perkeleen pyrkimyksiä ja julisti, että Seesrom oli Perkeleen vallassa. Alma ja Amulek olivat esimerkkinä siitä, että Pyhä Henki voi auttaa meitä tunnistamaan vastustajan kiusaukset. Alma auttoi ihmisiä ymmärtämään, että Herra ilmoittaa hengellisiä totuuksia meille sen varteen ottamisen ja tarkkuuden mukaisesti, jota me osoitamme Hänen sanoilleen. Hän puhui myös viimeisestä tuomiosta selittäen, että meitä tullaan pitämään tilivelvollisina Jumalan edessä sanoistamme, teoistamme ja ajatuksistamme. Hän painotti, että kuolevaisuus on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala.

Päivä 3 (Alma 13)

Alma muistutti Seesromille ja kansalle, että Jumala on asettanut pappeudenhaltijoita maailman perustamisesta asti. Miehet, jotka osoittavat suurta uskoa ja valitsevat vanhurskauden, saavat Melkisedekin pappeuden tuodakseen muita Jumalan luokse. Oppilaat saivat tietoa Melkisedekistä ja tämän kansasta, ja he pohdiskelivat tätä totuutta: kun me vastaamme nöyrinä kutsuun tehdä parannusta, Pyhä Henki johdattaa meidät Herran lepoon.

Päivä 4 (Alma 14–16)

Oppilaat lukivat viattomista naisista ja lapsista, jotka kuolivat jumalattomien ihmisten käsissä. He pohtivat profeetallisia lausuntoja, joissa opetetaan, että Herra sallii vanhurskaiden kärsiä jumalattomien käsissä, jotta Hänen tuomionsa olisivat oikeudenmukaisia. Oppilaat havaitsivat Alman ja Amulekin elämän pohjalta, että kun me turvaamme Herraan, Hän vahvistaa meitä koettelemustemme aikana. Jos me käännymme Hänen puoleensa uskossa, Hän vahvistaa meitä ahdingoissamme ja vapauttaa meidät omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Johdanto

Kun Alma ja Amulek alkoivat opettaa Ammonihan kansaa, he kohtasivat vastustusta. Kun he olivat selittäneet useita iankaikkisia totuuksia, monet ihmiset ”alkoivat tehdä parannusta ja tutkia kirjoituksia” (Alma 14:1). Lukujen Alma 11–16 kertomukset havainnollistavat uhrauksia, joita ihmiset ovat halukkaita tekemään totuutta koskevan todistuksensa vuoksi. Nämä luvut osoittavat myös, että kun jumalattomat karkottavat vanhurskaat keskuudestaan, Herra lyö heitä ”nälänhädällä ja ruttotaudilla ja miekalla” (Alma 10:23). Alma ja Amulek varoittivat Ammonihan kansaa siitä, että jos se ei tekisi parannusta, Jumalan tuomiot kohtaisivat sitä. Koska Ammonihan kansa hylkäsi kehotuksen tehdä parannus, lamanilaisten sotajoukko hävitti sen myöhemmin.

Tässä oppiaiheessa keskitytään lukuihin Alma 14–15. Sen lisäksi voit halutessasi opettaa tai kerrata totuuksia muista tällä viikolla käsitellyistä luvuista.

Opetusehdotuksia

Alma 14–15

Jumala siunaa niitä, jotka turvaavat Häneen ahdingoissaan

Voisit aloittaa tämän päivän oppiaiheen mainitsemalla nykypäivän tilanteita, joissa viattomat ihmiset ovat kärsineet muiden valintojen vuoksi. Tai voisit pyytää oppilaita kertomaan pyhien kirjoitusten esimerkkejä vanhurskaista ihmisistä, joita vainottiin sen tähden, että heillä oli todistus evankeliumista. Kun olette keskustelleet muutamasta esimerkistä, kehota muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen kohdat Alma 14:7–11 ja Alma 60:13.

Kysy: Mitä syitä näissä jakeissa esitetään sille, että vanhurskaiden annetaan toisinaan kärsiä jumalattomien käsissä? (Yksi totuus, jonka oppilaat oppivat tutkiessaan tätä osaa luvusta Alma 14, on se, että Herra sallii vanhurskaiden kärsiä jumalattomien käsissä, jotta Hänen tuomionsa olisivat oikeudenmukaisia.)

Selitä, että Jumalan oikeudenmukaisuus ja armo ulottuvat kuoleman yli pitäen tilivelvollisina niitä, jotka ovat tehneet syntiä, ja antaen armon vanhurskaille. Lue sitten ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti James E. Faustin seuraava lausunto:

”Kaikki tämä kärsimys saattaisi tosiaankin olla epäreilua, mikäli kaikki päättyisi kuolemaan, mutta niinhän ei tapahdu. Elämä ei ole kuin yksinäytöksinen näytelmä. Siinä on kolme näytöstä. Edellisessä näytöksessä olimme kuolevaisuutta edeltävässä elämässä; ja nyt olemme tässä näytöksessä, joka on kuolevaisuus; ja edessämme on seuraava näytös, kun palaamme Jumalan luokse. – – Meidät lähetettiin kuolevaisuuteen testattaviksi ja koeteltaviksi [ks. Abr. 3:25].

Kuten Paavali on sanonut, meidän menneet ja tulevat kärsimyksemme eivät ’ole mitään sen kirkkauden rinnalla, joka vielä on ilmestyvä ja tuleva osaksemme’ [Room. 8:18] iankaikkisuuksissa. ’Sillä paljon ahdingon jälkeen tulevat siunaukset. Sen tähden päivä tulee, jolloin teidät kruunataan paljolla kirkkaudella.’ [OL 58:4.] Ahdinko on siis hyödyllistä siinä mielessä, että se auttaa pääsemään selestiseen valtakuntaan.

Ei ole niinkään väliä sillä, mitä meille tapahtuu, vaan sillä, kuinka suhtaudumme siihen, mitä meille tapahtuu.” (Ks. ”Kenen puolella olen?”, Liahona, marraskuu 2004, s. 19–20.)

Selitä, että kärsimykset ja koettelemukset voivat auttaa meitä saamaan korotuksen lujittamalla uskoamme. Se, että pysymme uskollisina koettelemusten ja vaikeuksien aikana, osoittaa ehdotonta luottamusta Jumalaan ja Hänen suunnitelmaansa vahvistaen siten uskoamme ja kykyämme kestää loppuun asti.

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka se, että meillä on todistus pelastussuunnitelmasta – mukaan lukien kuolevaisuutta edeltävä ja kuolevaisuuden jälkeinen elämä – helpottaa kärsimystä, jota koemme kuolevaisuudessa?

  • Sen pohjalta, mitä olette opiskelleet tällä viikolla luvuista Alma 14–15, millä tavoin vanhurskaita siunataan heidän ahdingoissaan?

  • Kuinka me voimme ahdingon aikoina osoittaa turvaavamme Jumalaan?

Pyydä oppilaita vertaamaan kysymystä, jonka Alma esitti kohdassa Alma 14:26, kysymykseen, jonka Joseph Smith esitti kohdassa OL 121:3. Kysy sitten: Kuinka Alma ja Amulek kohdan Alma 14:26 mukaan kykenivät voittamaan ahdinkonsa?

Selitä, että kun profeetta Joseph Smith oli epäoikeudenmukaisesti vangittuna Missourissa, hän esitti kysymyksen, joka on kohdassa OL 121:3. Häntä ei Alman ja Amulekin tavoin vapautettu vankilasta heti. Mitä me voimme oppia Jumalan vastauksesta hänen rukoukseensa? (Ks. OL 121:7–9; 122:4–9.) Tällä viikolla oppilaiden henkilökohtaisessa tutkimisessa tähdennettiin seuraavaa totuutta: Jos me käännymme Herran puoleen uskossa, Hän vahvistaa meitä ahdingoissamme ja vapauttaa meidät omalla tavallaan ja omana aikanaan.

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka Herra on auttanut teitä, kun teillä on ollut koettelemuksia?

  • Mikä auttaa teitä alistumaan Hänen tahtoonsa ja hyväksymään Hänen aikataulunsa?

Auta oppilaita ymmärtämään, että sekä Seesrom että Amulek turvasivat Jumalaan ahdingoissaan ja heidät palkittiin Hänen tahtonsa mukaan ja Hänen omana aikanaan.

Kehota puolta luokasta lukemaan Alma 15:5–12 ja panemaan merkille asioita, jotka ovat osoituksena Seesromin kasvavasta luottamuksesta Herraan. Kehota toista puolta luokasta tutkimaan jakeita Alma 15:16, 18 ja panemaan merkille, mitä Amulek uhrasi palvellakseen Herraa.

Kannusta oppilaita turvaamaan Herraan ja hyväksymään Hänen tahtonsa ja aikataulunsa, kun he kohtaavat vaikeuksia ja ahdinkoja. Vakuuta heille, että Jumala käyttää voimaansa ja vaikutustaan lukuisin ihmeellisin ja henkilökohtaisin tavoin.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Tämä oppiaihe on Mormonin kirjan seminaarin opetusaineiston keskikohdassa. Voisit vahvistaa oppilaiden pyrkimyksiä opetella ja ymmärtää pyhien kirjoitusten hallittavia kohtia pitämällä heille tietovisan, joka mittaa sitä, kuinka hyvin he tuntevat ne 13 kohtaa, joita he ovat tutkineet tähän mennessä. Se voisi olla yksinkertainen suullinen tai kirjallinen tietovisa, jossa oppilaille annetaan vihje kirjanmerkistä ja he saavat kirjoittaa oikean viitteen, tai siinä voitaisiin kerrata joitakin kohtia, joita oppilaat ovat opetelleet ulkoa. Tämä oppiaihe on sen verran lyhyt, että ehdit pitää tietovisan tällä viikolla, tai voisit ilmoittaa, että tietovisa pidetään tulevalla oppitunnilla, niin että oppilaat voivat valmistautua.

Seuraava viikko (Alma 17–24)

Moosian pojat menevät saarnaamaan jumalattomalle ja julmalle kansalle. Alkuun he kärsivät monia ahdinkoja, mutta kun he saarnaavat evankeliumia lamanilaisille, ihmeitä tapahtuu. Huomaa, kuinka Ammonin uskollisuus Jumalaa ja kuningasta kohtaan saa aikaan paljon vanhurskautta.

Tulosta