Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Alma 17–24 (Viikko 17)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Alma 17–24 (Viikko 17)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Alma 17–24 (viikko 17), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Alma 17–18)

Sen perusteella, kuinka Ammon ja hänen veljensä opettivat lamanilaisia, oppilaat oppivat, että tutkimalla pyhiä kirjoituksia, rukoilemalla ja paastoamalla me voimme saada Pyhän Hengen ja opettaa muita voimallisesti. Lisäksi se, että Ammon palveli kuningas Lamonia, opetti tärkeän puolen lähetystyöpalvelusta – kun me olemme hyvänä esimerkkinä, Herra voi tehdä meistä välineitä Hänen käsissään. Oppilaat pystyivät huomaamaan, että se, että Ammon palveli Lamonia, valmisti lamanilaishallitsijaa ja muita ottamaan evankeliumin vastaan. Kuningas Lamonin kääntymys opettaa, että kun me ymmärrämme tarvitsevamme Vapahtajaa, me haluamme tehdä parannusta.

Päivä 2 (Alma 19–20)

Oppilaat oppivat, että Ammonin todistus ja vanhurskas esimerkki auttoivat kääntämään Lamonin isän Herran puoleen. He oppivat myös, että meidän rakastavat tekomme voivat johtaa muita pehmittämään sydämensä ja etsimään tietoa totuudesta.

Päivä 3 (Alma 21–22)

Kertomus Aaronin lähetystyöstä auttoi oppilaita näkemään, että jos me kestämme uskollisesti koettelemuksemme, Herra auttaa meitä tekemään Hänen työtään. Aaron auttoi kuningas Lamonin isää ymmärtämään, että tämä voisi saada pelastuksen vain Jeesuksen Kristuksen ansiosta. Kuninkaan tavoin meidän täytyy olla halukkaita hylkäämään kaikki syntimme muuttuaksemme hengellisesti ja syntyäksemme Jumalasta.

Päivä 4 (Alma 23–24)

Tuhannet lamanilaiset, jotka ottivat evankeliumin vastaan, osoittivat, että kääntymys on hengellinen muutos – sitä, että tulee uudeksi ihmiseksi Jumalan voimasta. Oppilaat oppivat niiden lamanilaisten esimerkistä, joista tuli antinefilehiläisiä, että jos me teemme parannuksen eteen kaiken voitavamme, Jumala ottaa pois meidän syyllisyytemme ja auttaa meitä pysymään puhtaina. Lamanilaisten kääntymys osoittaa, että kun olemme uskollisia, me voimme auttaa muita kokemaan kääntymyksen.

Johdanto

Kuningas Moosian neljä poikaa päättivät luopua mahdollisuuksista ja ylellisyyksistä kotona, jotta he voisivat saarnata evankeliumia lamanilaisten keskuudessa. Näiden neljän lähetyssaarnaajan kertomukset havainnollistavat, kuinka oppilaat voivat valmistautua opettamaan Jeesuksen Kristuksen evankeliumia muille tehokkaasti.

Opetusehdotuksia

Alma 17–22

Ammon ja hänen veljensä opettavat kahta lamanilaista kuningasta

Kirjoita ennen oppituntia seuraava vajaa virke taululle tai paperille: ”Tärkein yksittäinen asia, minkä voitte tehdä valmistautuaksenne palvelukutsuun [lähetystyöhön], on …”

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, miltä heistä on tuntunut, kun he ovat nähneet jonkun perheenjäsenen tai ystävän palaavan kotiin palveltuaan uskollisesti kokoaikaisessa lähetystyössä. Kysy sitten oppilailta: Millä tavoin tämä henkilö oli erilainen lähetystyönsä jälkeen? Minkä arvelette saaneen aikaan tämän muutoksen?

Kysy oppilailta, kuinka he voisivat täydentää taululla olevan virkkeen. Kun oppilaat ovat vastanneet, kerro heille, miten kahdentoista apostolin koorumin jäsen, vanhin David A. Bednar on täydentänyt virkkeen: ”Tärkein yksittäinen asia, minkä voitte tehdä valmistautuaksenne palvelukutsuun [lähetystyöhön], on tulla lähetyssaarnaajaksi kauan ennen kuin lähdette lähetystyöhön” (ks. ”Lähetyssaarnaajaksi tuleminen”, Liahona, marraskuu 2005, s. 45).

Kysy: Millä tavoin nuoret miehet ja nuoret naiset voivat noudattaa vanhin Bednarin neuvoa ja tulla lähetyssaarnaajiksi ennen kuin he palvelevat kokoaikaisessa lähetystyössä?

Lue presidentti Thomas S. Monsonin seuraavat sanat:

”Palveleminen lähetystyössä on pappeusvelvollisuus – velvoite, jota Herra odottaa meiltä, jotka olemme saaneet niin paljon. Nuoret miehet, kehotan teitä valmistautumaan palvelemaan lähetyssaarnaajina. Pitäkää itsenne puhtaina ja tahrattomina ja kelvollisina edustamaan Herraa. Pitäkää yllä terveyttänne ja voimianne. Tutkikaa pyhiä kirjoituksia. Osallistukaa seminaariin ja instituuttiin siellä, missä ne ovat tarjolla. Tutustukaa lähetyssaarnaajien käsikirjaan Saarnatkaa minun evankeliumiani.

Sana teille, nuoret sisaret: vaikkei teillä olekaan samaa pappeusvelvollisuutta palvella kokoaikaisina lähetyssaarnaajina kuin nuorilla miehillä, tekin teette arvokkaan osanne lähetyssaarnaajina, ja otamme kiitollisina vastaan palvelutyönne.” (”Tavatessamme jälleen”, Liahona, marraskuu 2010, s. 5–6.)

Kirjoita taululle seuraavaa: Herra on siunaava meitä Pyhällä Hengellä ja voimalla opettaa Hänen sanaansa, kun me …

Jaa luokka neljään ryhmään. Anna kullekin ryhmälle yksi seuraavista pyhien kirjoitusten kohdista: Alma 17:1–4; Alma 17:9–13; Alma 17:19–25; 18:1–9; Alma 17:26–30. (Sovella tätä toimintaa, jos sinulla on pieni luokka.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen heille annetut kohdat ja panemaan merkille, mitä sellaista Moosian pojat tekivät, mikä siunasi heitä Hengellä ja voimalla, kun he opettivat evankeliumia. Selitä, että kun oppilaat ovat valmiita, pyydät heitä kertomaan, mitä he ovat löytäneet ja kuinka he täydentäisivät taululla olevat sanat virkkeeksi.

Riittävän ajan kuluttua pyydä yhtä henkilöä kustakin ryhmästä selostamaan, mitä Moosian pojat tekivät ja kuinka ryhmän jäsenet täydentäisivät taululla olevan virkkeen. Oppilaiden mahdollisia vastauksia: tutkivat pyhiä kirjoituksia, paastosivat ja rukoilivat, olivat kärsivällisiä, olivat hyvänä esimerkkinä, turvasivat Herraan, palvelivat muita aidosti ja rakastivat muita veljinään ja sisarinaan. Sitä mukaa kuin oppilaat esittävät vastauksiaan, kirjoita niitä taululle. Pyydä oppilaita selittämään, kuinka he arvelevat kunkin teon tai ominaisuuden voivan auttaa ihmistä kertomaan evankeliumista tehokkaammin.

Jos joku oppilaistasi on kääntynyt evankeliumiin saatuaan opetusta kokoaikaisilta lähetyssaarnaajilta, voisit pyytää häntä kertomaan, miltä hänestä tuntui, kun hän tutki evankeliumia.

Muistuta oppilaille, että kun Ammon oli puolustanut kuninkaan laumoja, kuningas Lamoni hämmästyi Ammonin voimaa samoin kuin sitä, kuinka kuuliaisesti ja uskollisesti tämä täytti kuninkaan käskyt (ks. Alma 18:8–10). Lamoni oli valmis kuulemaan sen sanoman, jonka Ammon oli tullut kertomaan hänelle. Pyydä oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen Alma 18:24–29. Pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka Ammon rakensi sen pohjalle, mitä Lamoni ymmärsi Jumalasta, jotta hän pystyisi valmistamaan Lamonia ymmärtämään tosi oppia.

Esitä oppilaille seuraavat kysymykset:

  • Kuinka voisitte Ammonin tavoin käyttää pohjana yhteisiä uskonkäsityksiä, jos keskustelette Jumalasta toiseen uskontokuntaan kuuluvan ystävän kanssa? Kuinka tämä pyrkimys saattaisi auttaa ystäväänne?

  • Mistä muista evankeliumin aiheista voisitte puhua ystävienne kanssa luodaksenne tilaisuuksia kertoa heille evankeliumista?

Muistuta oppilaille, että kuningas Lamonista kuten hänen isästäänkin tuli vastaanottavainen Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kuulemiselle. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Alma 18:39–41 – Lamonin tapa suhtautua hänen saadessaan tietoa Jeesuksesta Kristuksesta. Pyydä toista oppilasta lukemaan Alma 22:14–18 – Lamonin isän tapa suhtautua. Kehota luokan jäseniä seuraamaan mukana omista pyhistä kirjoituksistaan ja panemaan merkille, mitä yhteistä oli näiden miesten suhtautumistavassa.

Kysy: Mitä kumpikin mies halusi tehdä, kun he saivat tietää Jeesuksesta Kristuksesta?

Selitä, että lähetyssaarnaajien opetusten välityksellä Henki kosketti Lamonia ja hänen isäänsä. Sen tuloksena he halusivat evankeliumin siunauksia ja olivat halukkaita luopumaan synneistään ja tekemään parannuksen. Muistuta oppilaita totuudesta, johon he perehtyivät tällä viikolla: Meidän täytyy olla halukkaita hylkäämään kaikki syntimme muuttuaksemme hengellisesti ja syntyäksemme Jumalasta.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin Dallin H. Oaksin lausunto, joka on heidän opiskeluoppaassaan: ”Jeesuksen Kristuksen evankeliumi haastaa meidät muuttumaan. ’Tehkää parannus’ on sen yleisin sanoma, ja parannuksen tekeminen tarkoittaa luopumista kaikista niistä tavoistamme – henkilökohtaisista, sukuun, syntyperään ja kansallisuuteen liittyvistä – jotka ovat Jumalan käskyjen vastaisia. Evankeliumin tarkoitus on tehdä tavallisista olennoista taivaallisia kansalaisia, ja se edellyttää muutosta.” (”Parannus ja muutos”, Liahona, marraskuu 2003, s. 37–38.)

Kehota oppilaita ajattelemaan omaa elämäänsä ja miettimään, onko heidän tarpeen hylätä joitakin syntejä muuttuakseen hengellisesti, kuten Lamoni ja hänen isänsä muuttuivat. Päätä kannustamalla ja lausumalla todistuksesi siitä, että kun me olemme halukkaita luopumaan synneistämme, niin Herra auttaa meitä muuttumaan ja kasvamaan.

Seuraava viikko (Alma 25–32)

Pyydä oppilaita miettimään tätä kysymystä: Mitä sanoisit henkilölle, joka on antikristus? Seuraavalla viikolla oppilaat saavat tietoa siitä, kuinka Alma vastasi Korihorin, antikristuksen, kysymyksiin ja pilkkaan. Lisäksi he oppivat lisää uskosta, kun he lukevat siitä, kuinka Alma ja muut työskentelivät opettaakseen luopiosoramilaisia, jotka vääristelivät Herran teitä.

Tulosta