Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Alma 33–38 (Viikko 19)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Alma 33–38 (Viikko 19)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Alma 33–38 (viikko 19), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Alma 33–35)

Alma opetti soramilaisille, että rukoilemalla me voimme palvella Jumalaa jatkuvasti. Sitten Alma opetti, että Jeesuksen Kristuksen sovituksen ansiosta me saamme taivaallisen Isän armon, johon kuuluu anteeksianto synneistämme. Amulek opetti soramilaisille, että Jeesuksen Kristuksen ääretön ja iankaikkinen sovitus tarjoaa pelastuksen koko ihmiskunnalle. Lisäksi oppilaat oppivat, että saadaksemme sovituksen täydet siunaukset meidän täytyy osoittaa parannukseen johtavaa uskoa.

Päivä 2 (Alma 36)

Alman kääntymyskertomuksesta oppilaat oppivat, että synti voi johtaa suureen tuskaan ja katumukseen. Lisäksi he oppivat, että jos me osoitamme uskoa Jeesuksen Kristuksen sovitukseen, niin Hän vapauttaa meidät syntiemme aiheuttamasta tuskasta ja täyttää meidät ilolla. Alman tavoin me voimme saada suurta iloa, kun pyrimme tuomaan muita Kristuksen luokse.

Päivä 3 (Alma 37)

Alma antoi pojalleen Helamanille tehtävän pitää pyhiä aikakirjoja ja säilyttää ne. Tutkimalla Alman sanoja oppilaat oppivat, että Herra toimii pienin ja yksinkertaisin keinoin toteuttaakseen iankaikkiset tarkoituksensa. Lisäksi he oppivat, että jos me noudatamme Herran käskyjä, me menestymme. Alma opetti pojalleen, että meidän tulisi oppia nuoruudessamme pitämään Jumalan käskyt ja että jos otamme varteen Jeesuksen Kristuksen sanat, ne ohjaavat meidät saamaan iankaikkisen elämän.

Päivä 4 (Alma 38)

Kun oppilaat tutkivat Alman neuvoja Siblonille, he oppivat, että kun he nuoruudesta alkaen ovat vakaita ja uskollisia käskyjen pitämisessä, he voivat tuoda suurta iloa vanhemmilleen. Alma todisti pojilleen, että Jumala vapauttaa ihmiset koettelemuksista, vastoinkäymisistä ja ahdingoista, kun he kestävät kaiken kärsivällisinä ja turvaavat Häneen. Alma todisti myös, että meidän täytyy huutaa armoa Herralta saadaksemme syntimme anteeksi ja rauhan sielullemme. Lopuksi oppilaat oppivat, että vanhurskaiden ominaisuuksien kehittäminen itsessämme valmistaa meitä opettamaan ja palvelemaan muita.

Johdanto

Amulek opetti soramilaisille, että sovitus on ”ääretön ja iankaikkinen” (Alma 34:10). Oppilaat oppivat tämän totuuden opiskellessaan viikolla, ja tämä oppiaihe tarjoaa heille lisämahdollisuuden ymmärtää ja arvostaa Jeesuksen Kristuksen sovitusta.

Opetusehdotuksia

Alma 33–35

Alma ja Amulek opettavat soramilaisille Jeesuksen Kristuksen sovitusta

Kysy: Miksi Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni sovittamaan maailman synnit?

Muistuta oppilaille, että viikon aikana tekemissään tehtävissä he lukivat kohdan Alma 34:10–14 ja merkitsivät ilmauksia, joissa on sanat ääretön ja iankaikkinen. Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen nämä jakeet ja pyydä sitten oppilaita kertomaan, mitä ilmauksia he löysivät.

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Russell M. Nelsonin seuraavat sanat auttaaksesi heitä ymmärtämään, kuinka Jeesuksen Kristuksen sovitus on ääretön ja iankaikkinen:

”Hänen sovituksensa on ääretön – ilman loppua. Se oli ääretön myös siinä mielessä, että koko ihmiskunta pelastuisi loputtomasta kuolemasta. Se oli ääretön, mitä tulee Hänen valtavaan kärsimykseensä. – – Se oli ääretön ulottuvuudeltaan – se tapahtui yhden kerran kaikkien puolesta. Ja tuo sovituksen armo ei ulotu ainoastaan lukemattomiin ihmisiin, vaan myös lukemattomiin maailmoihin, jotka Hän on luonut. Se oli ääretön ihmisen mitenkään mitattavaksi tai kuolevaisen ymmärrettäväksi.

Jeesus oli ainoa, joka kykeni antamaan tämän äärettömän sovitusuhrin, sillä Hän syntyi kuolevaisesta äidistä ja kuolemattomasta Isästä. Tämän ainutlaatuisen syntymäoikeutensa kautta Jeesus oli ääretön Olento.” (Ks. ”Sovitus”, Valkeus, tammikuu 1997, s. 33.)

Kysy: Kuinka Amulekin opetukset ja tämä vanhin Nelsonin selitys auttavat meitä ymmärtämään, miksi Jeesus Kristus oli ainoa, joka kykeni sovittamaan maailman synnit?

Pyydä oppilaita kertomaan lyhyesti, mitä he ovat tähän mennessä oppineet luvun Alma 34 pohjalta Jeesuksen Kristuksen sovituksesta. Selitä, että yksi tärkeä periaate, jonka voimme oppia tästä osiosta, on se, että Jeesuksen Kristuksen äärettömän ja iankaikkisen sovituksen ansiosta pelastus on mahdollinen koko ihmiskunnalle.

Kirjoita seuraava ilmaus taululle tai paperille: Kuvitelkaa elämää ilman …

Näytä jotakin esinettä, jota monet nuoret arvostavat (kuten matkapuhelinta). Kysy: Millaista elämä olisi ilman tätä esinettä?

Näytä seuraavaksi vesipulloa tai -lasia (tai jotakin muuta elämän ylläpitämiseksi välttämätöntä). Kysy: Millaista elämä olisi ilman vettä?

Kun oppilaat ovat vastanneet näihin kysymyksiin, täydennä taululla oleva ilmaus: Kuvitelkaa elämää ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta.

Esitä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka kuvittelisitte ihmisten suhtautuvan elämään, elleivät he tunne Jeesusta Kristusta tai elleivät he usko, että Jumalaa on olemassa?

  • Millä tavoin kuvittelisitte oman elämänne olevan erilaista ilman Jeesuksen Kristuksen sovitusta? (Anna oppilaille hetki aikaa pohtia tätä kysymystä ennen kuin pyydät vastauksia.)

Selitä, että Amulek opetti soramilaisille, että näiden oli tarpeen tehdä parannus saadakseen sovituksen siunaukset omaan elämäänsä (ks. Alma 34:15–17). Kysy oppilailta, ovatko he koskaan viivyttäneet parannuksen tekemistä, koska he ovat pelänneet syntiensä tunnustamista tai ovat pelänneet, etteivät he ole kyllin vahvoja muuttuakseen. Kysy sitten: Miksi on vaarallista viivyttää parannuksen tekemistä?

Kehota oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen jakeet Alma 34:30–35 ja panemaan merkille, mitä Amulek opetti siitä, miksi meidän ei pitäisi viivyttää parannuksen tekemistä. Keskustelkaa näistä jakeista seuraavien kysymysten avulla:

  • Katsokaa jaetta Alma 34:32. Miksi meidän pitäisi tehdä parannus tänään? (Kun oppilaat vastaavat, auta heitä ymmärtämään tämä periaate: Tämä elämä on meille aika valmistautua kohtaamaan Jumala.)

  • Katsokaa jaetta Alma 34:33. Mikä on tämän elämän tarkoitus? Mitä tapahtuu niille, jotka lykkäävät parannuksen tekemistä?

  • Katsokaa jaetta Alma 34:31. Mikä lupaus annetaan niille, jotka tekevät parannuksen nyt?

Lue kahdentoista apostolin koorumin presidentin Boyd K. Packerin seuraavat sanat:

”Teidän ei tarvitse tietää kaikkea saadaksenne sovituksen voiman toimimaan hyväksenne. Uskokaa Kristukseen, ja se alkaa toimia sinä päivänä, kun te pyydätte!” (”Pesty puhtaaksi”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 9.)

Kysy: Mitä tämä presidentti Packerin lausuma opettaa teille? Miksi se on teille hyödyllinen?

Alma 36

Alma neuvoo poikaansa Helamania

Oppilaasi tutkivat Alman pojalleen Helamanille antamia neuvoja, jotka on kirjoitettu muistiin lukuun Alma 36, ja he saivat tietää, millaista iloa Alma tunsi, kun hän teki vilpittömän parannuksen synneistään. Oppilaita pyydettiin lukemaan Alma 36:19–22 ja sitten kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa, mitä nämä jakeet opettivat heille sovituksen voimasta (päivän 2 tehtävä 3). Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Lausu lopuksi oma todistuksesi Jeesuksen Kristuksen sovituksesta ja parannuksen tuomasta ilosta.

Seuraava viikko (Alma 39–44)

Pyydä oppilaita miettimään, kuinka huolehtivainen ja rakastava isä tai äiti saattaisi ojentaa poikaansa tai tytärtään, joka on syyllistynyt vakaviin sukupuolirikkomuksiin. Alma joutui tämän tilanteen eteen, ja hän opetti tärkeitä totuuksia pojalleen Koriantonille, joka oli tehnyt syntiä palvellessaan lähetystyössä.

Tulosta