Kirjasto
Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe, Alma 39–44 (Viikko 20)


Kotiopiskeluseminaarin oppiaihe

Alma 39–44 (Viikko 20)

Valmisteluaineisto kotiopiskeluseminaarin opettajalle

Tiivistelmä kotiopiskeluseminaarin päivittäisistä oppiaiheista

Seuraavassa on tiivistelmä opeista ja periaatteista, joita oppilaat oppivat tutkiessaan lukuja Alma 39–44 (viikko 20), mutta sinun ei ole tarkoitus opettaa sitä oppiaiheesi osana. Opettamasi oppiaihe keskittyy vain muutamiin näistä opeista ja periaatteista. Noudata Pyhän Hengen kehotuksia, kun mietit oppilaiden tarpeita.

Päivä 1 (Alma 39)

Tarkastellessaan Alman sanoja hairahtuneelle pojalleen Koriantonille oppilaat oppivat, että sukupuolisynti on iljetystä Herran silmissä. Lisäksi Alma opetti pojalleen, että parannuksentekoon sisältyy se, että tunnustamme ja hylkäämme syntimme ja käännymme Herran puoleen kaikesta mielestämme, väkevyydestämme ja voimastamme. Oppilaat lukivat Alman todistuksen siitä, että Jeesus Kristus tuli ottamaan pois maailman synnit.

Päivä 2 (Alma 40–41)

Koriantonin mieltä vaivasivat ylösnousemus ja viimeinen tuomio. Alman vastauksista näihin huolenaiheisiin oppilaat oppivat useita ylösnousemukseen liittyviä opinkohtia, kuten sen totuuden, että meidät palautetaan joko onneen tai kurjuuteen sen mukaan, millaisia tekomme ja halumme ovat olleet kuolevaisuudessa. Lisäksi Alma tähdensi, että ”jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea” (Alma 41:10).

Päivä 3 (Alma 42)

Alma auttoi Koriantonia näkemään, että tottelemattomuuden vuoksi yksilöt erotetaan pois Jumalan edestä. Oppilaat oppivat, kuinka lunastussuunnitelma puolestaan suo yksilöiden voittaa langenneen tilansa. Alman opetukset vahvistavat, että Jeesuksen Kristuksen kärsimys tyydytti oikeudenmukaisuuden vaatimukset, jotta armo voitaisiin ulottaa koskemaan niitä, jotka tekevät parannuksen.

Päivä 4 (Alma 43–44)

Oppilaat saivat tietää eräästä sodasta lamanilaisten ja nefiläisten välillä. Yksi asia, jonka he oppivat luvuista Alma 43–44, on se, että jos etsimme ja noudatamme profeetan neuvoja, pystymme paremmin puolustautumaan vastustajaa vastaan. Lisäksi oppilaat huomasivat, että kun rukoilemme Herralta apua vanhurskaisiin suunnitelmiimme ja toiveisiimme, Hän auttaa meitä toteuttamaan ne.

Johdanto

Kuten luvuissa Alma 39–42 kerrotaan, Alma auttoi poikaansa Koriantonia ymmärtämään sukupuolisynnin vakavuuden ja ymmärtämään ylösnousemusta ja viimeistä tuomiota koskevia opinkohtia sekä oikeudenmukaisuuden ja armon lakien iankaikkisia seurauksia. Tämä oppiaihe antaa oppilaille tilaisuuksia opettaa ja selittää näitä opinkohtia toinen toiselleen.

Opetusehdotuksia

Valmistele ennen oppituntia monisteet, joissa on tämän oppiaiheen ohjeet. Tutustu ohjeisiin itse, jotta osaat auttaa oppilaita onnistumaan pyrkimyksissään opettaa toisiaan.

Alma 39–41

Alma opettaa, että parannus tuo onnen

Aloita oppitunti pyytämällä oppilaita lausumaan yhdessä Alma 39:9. Oppilaita kannustettiin opettelemaan tämä pyhien kirjoitusten hallittava kohta ulkoa tämän viikon opiskelun yhteydessä. Kysy, voiko joku muistuttaa luokalle, miksi Alma tässä jakeessa neuvoi poikaansa Koriantonia tekemään parannuksen ja hylkäämään syntinsä.

Muistuta oppilaille, että luvuissa Alma 40–41 Alma puhui lisäksi kuolleiden ylösnousemuksesta ja viimeisestä tuomiosta, jotka olivat vaivanneet Koriantonin mieltä. Voisit auttaa oppilaita selittämään, mitä he oppivat lukujen Alma 39–41 totuuksista, sekä kertomaan niihin liittyviä ajatuksiaan ja todistamaan niistä, kun kirjoitat ennen oppitunnin alkua taululle seuraavat kysymykset ja pyhien kirjoitusten viitteet:

  1. Miksi on tärkeää noudattaa siveyden lakia? (Ks. Alma 39:1–9.)

  2. Mitä on ylösnousemus? Mitä eroa on kuolevaisella ruumiilla ja ylösnousseella ruumiilla? Mitä tapahtuu sen jälkeen kun olemme nousseet kuolleista? (Ks. Alma 40:21–26.)

  3. Kuinka minut tuomitaan viimeisellä tuomiolla? (Ks. Alma 41:1–7.)

  4. Jotkut, jotka rikkovat käskyjä, näyttävät olevan onnellisia. Onko se totta? (Ks. Alma 41:10–15.)

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että he ovat lähetyssaarnaajia ja että he ovat sopineet tapaavansa henkilön, joka etsii vastauksia näihin kysymyksiin. Kerro heille, että heille annetaan jonkin verran aikaa valmistautua, ja sitten heillä on mahdollisuus vastata joihinkin näistä kysymyksistä käyttäen apunaan sitä, mitä he ovat oppineet luvuista Alma 39–41.

Jos luokassanne on riittävästi oppilaita, jaa heidät pareiksi, jotka edustavat lähetyssaarnaajapareja. Anna kullekin lähetyssaarnaajaparille yksi taululla olevista kysymyksistä. (Jos luokassanne on vähemmän oppilaita, voisit antaa kysymykset yksittäisille oppilaille.) Anna kullekin parille kopio seuraavista ohjeista ja pyydä heitä käyttämään heille annetun kysymyksen jäljessä mainittuja jakeita vastatessaan tutkijansa kysymyksiin. Anna oppilaille aikaa käydä läpi jakeet ja valmistella lyhyt oppiaihe tutkijalleen. Kannusta pareja päättämään, minkä ohjeissa mainitun osuuden opettamisesta kumpikin heistä on vastuussa.

Kun oppilaat valmistautuvat, voisit kulkea oppilaiden keskuudessa, niin että pystyt kuuntelemaan ja tarvittaessa auttamaan. Auta oppilaita tarvittaessa tunnistamaan lukujen Alma 39–41 opinkohtia, jotka auttavat vastaamaan heille annettuihin kysymyksiin. Käytä oppaanasi seuraavia opinkohtia:

Sukupuolisynti on iljetystä Herran silmissä (ks. Alma 39:1–9).

Ylösnousemus on hengen ja ruumiin uudelleen yhdistyminen, jolloin kaikki palautetaan oikeaan ja täydelliseen muotoonsa (ks. Alma 40:21–26).

Meidät palautetaan joko onneen tai kurjuuteen sen mukaan, millaisia tekomme ja halumme ovat olleet kuolevaisuudessa (ks. Alma 41:1–7).

Jumalattomuus ei ole koskaan ollut onnea (ks. Alma 41:10–15).

Ohjeet

Valmistautukaa opettaessanne tekemään seuraavaa:

  1. Kertokaa hieman jakeisiin liittyvää taustaa (esim. selittäkää, kuka puhuu ja kenelle sekä miksi).

  2. Lukekaa mainitusta pyhien kirjoitusten kohdasta osia, jotka auttavat teitä vastaamaan teille annettuun kysymykseen.

  3. Kirjoittakaa opinkohta tai periaate, jota opetetaan tarkastelemissanne jakeissa ja joka soveltuu teille annettuun kysymykseen.

  4. Selittäkää, kuinka kirjoittamanne opinkohta tai periaate auttaa vastaamaan teille annettuun kysymykseen. Voisitte ehdottaa, että ne, joita opetatte, kirjoittavat tämän opinkohdan tai periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.

  5. Kertokaa, miksi tämä opinkohta tai periaate on teille tärkeä, ja todistakaa opettamistanne totuuksista.

Kun oppilaat ovat valmistautuneet vastaamaan heille annettuihin kysymyksiin, järjestä heidät pienryhmiksi, jotta he voivat opettaa toisiaan. (Jos luokassasi on vähän oppilaita, anna kunkin oppilaan tai parin opettaa vuorotellen koko luokkaa.) Kun oppilaat ovat opettaneet toisiaan, esitä luokalle seuraavat kysymykset:

  • Kun mietitte Koriantonin syntejä, niin miksiköhän hänen oli hyödyllistä ymmärtää nämä opinkohdat?

  • Miksi olisi tärkeää pystyä selittämään näitä totuuksia niille, joiden kanssa olette tekemisissä?

  • Miksi on tärkeää, että te ymmärrätte nämä totuudet ja elätte niiden mukaan?

Alma 42

Alma opettaa Koriantonille oikeudenmukaisuutta ja armoa

Piirrä taululle yksinkertainen vaaka. Pyydä yhtä oppilasta opettamaan luokalle oikeudenmukaisuuden ja armon käsitteitä käyttäen apunaan piirrosta ja sitä, mitä hän on oppinut Alman opetuksista Koriantonille luvussa Alma 42. Kehota oppilaita ottamaan pyhistä kirjoituksistaan esiin Alma 42 ja panemaan merkille, mitä ilmauksia ja lausumia oikeudenmukaisuudesta ja armosta he ovat merkinneet tai alleviivanneet.

Kuva
scales

Auta oppilaita ymmärtämään, millä ehdoilla armoa on saatavissa, esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Mitä Jeesuksen Kristuksen täytyi tehdä, jotta armo olisi meidän ulottuvillamme?

  • Mitä meidän on tehtävä, jotta saisimme armon?

Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, miksi he ovat kiitollisia Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Alma 43–44

Profeettojen neuvojen noudattaminen suojelee meitä vastustajalta

Jos jää aikaa, voisit pyytää oppilaita kertaamaan, mitä he ovat oppineet luvuista Alma 43–44, siten että he kertovat, mitä he ovat kirjoittaneet pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa hengellisten taisteluidensa taistelemisesta (päivän 4 tehtävät 3–4). Todista Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen voimastaan suoda armoa, kun me teemme parannuksen, ja suojella meitä, kun me tulemme Hänen luokseen.

Seuraava viikko (Alma 45–63)

Miksi nefiläiset taistelivat niin menestyksekkäästi vihollisiaan vastaan? Kuinka he pystyivät taistelemaan Herran voimalla? Vastaukset löytyvät perehtymällä sotapäällikkö Moronin sekä Helamanin ja hänen nuorten sotureidensa näyttämään esimerkkiin.

Tulosta