Kirjasto
Oppiaihe 49: Enos


Oppiaihe 49

Enos

Johdanto

Pohdiskeltuaan isänsä sanoja Enos rukoili anteeksiantoa ja sai syntinsä anteeksi. Sitten hän rukoili nefiläisten ja lamanilaisten hengellisen hyvinvoinnin puolesta ja teki koko elämänsä työtä heidän pelastumisekseen.

Opetusehdotuksia

Enos 1–8

Pohdiskeltuaan isänsä sanoja Enos rukoili anteeksiantoa ja sai syntinsä anteeksi

Kirjoita taululle sanat minun sielullani oli nälkä. Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin he ovat tunteneet olevansa hyvin nälkäisiä.

  • Mitä sanoja käyttäisitte kuvaamaan sitä, mitä tunnette ollessanne nälkäisiä? (Oppilaat voivat kuvata nälkää seuraavin ilmauksin: heillä on tyhjä olo, he tuntevat kipua, heitä heikottaa tai he haluavat tulla kylläisiksi.)

  • Mitä joku saattaisi tarkoittaa sanoilla ”minun sielullani oli nälkä”? (Hengellisen tyhjyyden, kivun tai heikkouden tunnetta tai halua tulla hengellisesti kylläiseksi.)

Kuva
Enos Praying

Kehota oppilaita miettimään tilannetta, jolloin heidän sielullaan on ollut nälkä. Selitä, että tänään he tutkivat erään sellaisen henkilön kokemusta, jonka sielulla oli nälkä. Aseta näkyviin kuva Enos rukoilee (62604; Evankeliumiaiheinen kuvakirja, 2009, nro 72).

  • Mitä te tiedätte kuvassa olevasta henkilöstä? (Mikäli oppilaat ovat epävarmoja, selitä, että tämä on kuva Enosista, joka oli Lehin ja Sarian pojanpoika ja Jaakobin poika. Hänen haltuunsa uskottiin pienet levyt vähän ennen hänen isänsä kuolemaa [ks. MK Jaak. 7:27].)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen En. 1, 3. Pyydä luokkaa panemaan merkille, kuinka Jaakob oli vaikuttanut Enosiin. Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan luokalle, mitä he löytävät.

Laita taululle näkyviin seuraava taulukko. (Ajan säästämiseksi voisit ehkä jäljentää taulukon taululle ennen oppituntia.) Taulukon tarkoituksena on auttaa oppilasryhmiä keskittymään eri yksityiskohtiin Enosin kokemuksessa, kun he tutkivat jakeita En. 2–8.

Mitä Enos halusi

Mitä Enos teki

Mitä Enosin teoista seurasi

En. 2

En. 3

En. 2

En. 4

En. 8

En. 5

En. 6

En. 8

Selitä, että kun Enos mietti isänsä opetuksia, hän koki hengellisiä tuntemuksia, jotka saivat hänet tekemään tiettyjä asioita, jotka puolestaan saivat aikaan tiettyjä tuloksia hänen elämässään.

Jaa luokka kolmeen ryhmään. Lukekaa ääneen En. 2–8. Samalla kun luette, pyydä ensimmäistä ryhmää panemaan merkille ilmauksia, jotka kertovat, mitä Enos halusi. Kehota toista ryhmää panemaan merkille, mitä Enos teki. Pyydä kolmatta ryhmää panemaan merkille, mitä Enosin haluista ja teoista seurasi. (Tuo esiin, että taulukossa luetelluissa jakeissa on tietoa, joka liittyy kunkin ryhmän tehtävään.)

Kun olette lukeneet En. 2–8, pyydä ensimmäisen ryhmän oppilaita kertomaan, mitä Enosin haluihin liittyviä ilmauksia he löysivät. Kun oppilaat mainitsevat näitä ilmauksia, pyydä heitä kirjoittamaan ilmaukset taululle. Voit halutessasi kannustaa oppilaita merkitsemään nämä ilmaukset pyhiin kirjoituksiinsa. Oppilaat saattavat mainita seuraavia ilmauksia: ”ennen kuin sain syntini anteeksi”, ”iankaikkisesta elämästä” ja ”pyhien ilosta”.

Kun ensimmäinen sarake on täytetty, pyydä luokkaa lukaisemaan jakeen En. 4 alkuosa. Pyydä heitä tunnistamaan, mitä Enos koki, kun ”sanat, joita [hän oli] usein kuullut [isänsä] puhuvan iankaikkisesta elämästä ja pyhien ilosta, painuivat syvälle [hänen sydämeensä]” (En. 3). Oppilaiden tulisi huomata ilmaus ”ja minun sielullani oli nälkä”. (Voit halutessasi kannustaa oppilaita merkitsemään tämän ilmauksen pyhiin kirjoituksiinsa.)

  • Kuinka se, että ihminen pohdiskelee profeetan opetuksia iankaikkisesta elämästä ja pyhien ilosta, saattaisi saada hänen sielunsa tuntemaan nälkää? (Se voi auttaa ihmistä saamaan halun olla kelvollinen olemaan Herran kanssa ja haluamaan sitä iloa, joka tulee evankeliumin mukaisesta elämästä.)

Tuo esiin, että Enos halusi myös saada syntinsä anteeksi. Selitä, että ilmaus ”minun sielullani oli nälkä” saattaa merkitä hengellisen tyhjyyden tunnetta, joka aiheutuu synnistä. Se saattaa myös tarkoittaa sitä, että henkilö kaipaa päästä lähemmäksi Herraa ja oppia Hänestä.

  • Miksi synti saa meidät tuntemaan hengellistä tyhjyyttä? (Synti saa Pyhän Hengen vetäytymään pois luotamme, ja tunnemme olevamme etäällä Herrasta.)

Auta oppilaita samastumaan Enosin kokemukseen pyytämällä heitä miettimään itsekseen, onko heillä samoja hengellisen nälän tuntemuksia, kuin mitä Enos kuvaili.

Auta luokkaa huomaamaan, mitä Enos teki tyydyttääkseen hengellisen nälkänsä, pyytämällä toisen ryhmän oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet, ja kirjoittamaan vastauksensa taululle. Vastauksiin tulee sisältyä seuraavat asiat: ”kamppailusta, joka minulla oli Jumalan edessä”, ”huusin hänen puoleensa voimallisessa rukouksessa” ja ”uskosi tähden Kristukseen”.

  • Kuinka ilmaus ”kamppailusta, joka minulla oli Jumalan edessä” saattaisi kuvata henkilön ponnisteluja syntiensä anteeksi saamiseksi? (Tähdennä, ettei Enos kamppaillut Jumalan kanssa vaan Jumalan edessä rukouksessa. Tämä kamppailu merkitsee sitä, että Enos ponnisteli osoittaakseen taivaalliselle Isälle toiveidensa vilpittömyyden ja halukkuutensa tehdä parannusta tekemällä tarvittavia muutoksia elämässään.) Miksi kamppailu on hyvä sana kuvaamaan parannuksenteon ponnistelujamme?

  • Mitä todisteita huomaatte jakeessa En. 4 siitä, että Enos oli vilpitön, kun hän pyrki saamaan syntinsä anteeksi? (Sinun tulee ehkä auttaa oppilaita ymmärtämään, että anomisella tarkoitetaan sitä, että pyytää nöyrästi ja suurta halua tuntien.)

  • Millä tavoin voimme osoittaa vilpittömyytemme, kun tavoittelemme Herran anteeksiantoa? (Voisit tähdentää, ettei meidän rukoustemme tarvitse kenties olla yhtä pitkiä kuin Enosin, mutta niiden on oltava vilpittömiä.)

Auta luokkaa huomaamaan, mitä Enosin teoista seurasi, pyytämällä kolmannen ryhmän oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet, ja kirjoittamaan vastauksensa taululle. Vastauksiin tulee sisältyä seuraavat asiat: ”sinun syntisi on annettu sinulle anteeksi”, ”syyllisyyteni oli pyyhitty pois” ja ”uskosi on tehnyt sinut puhtaaksi”. (Voit ehkä selittää, että puhtaaksi tekeminen tarkoittaa puhdistumista synnistä.)

  • Mikä kohdan En. 7–8 mukaan mahdollisti sen, että Enos sai anteeksiannon ja hänet tehtiin puhtaaksi? (Hänen uskonsa Jeesukseen Kristukseen.)

  • Mitä asioita voimme oppia Enosilta siitä, mikä on syntiemme anteeksisaamisen prosessi? (Niiden muiden totuuksien lisäksi, joita oppilaat saattavat mainita, pidä huoli siitä, että he ymmärtävät, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, meidän syntimme voidaan antaa anteeksi ja meidät voidaan tehdä puhtaiksi.) Miksi meidän on välttämätöntä osoittaa uskoa Jeesukseen Kristukseen saadaksemme nämä siunaukset? (Jeesus Kristus sovitti meidän syntimme. Vain Hänen sovituksensa ansiosta meidät voidaan tehdä puhtaiksi.)

  • Mistä Enos kohdan En. 5–6 mukaan tiesi saaneensa anteeksi? (Voit ehkä tuoda esiin, että jakeessa En. 5 mainittu ääni oli ääni, joka tuli Enosin mieleen [ks. En. 10].)

  • Mistä te voitte tietää, että olette saaneet syntinne anteeksi?

Keskustellessanne viimeksi mainitusta kysymyksestä lue ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Dieter F. Uchtdorfin seuraavat sanat:

”Kun olemme todella tehneet parannuksen, Kristus ottaa pois syntiemme aiheuttaman syyllisyyden taakan. Voimme tietää, että olemme saaneet anteeksi ja meidät on tehty puhtaiksi. Pyhä Henki todistaa sen meille: Hän on Pyhittäjä. Mikään muu todistus anteeksiannosta ei voi olla suurempi.” (”Kohta, josta on vielä turvallista palata”, Liahona, toukokuu 2007, s. 101.)

  • Miksi on hyödyllistä tietää, että Kristus ottaa pois syntiemme aiheuttaman syyllisyyden taakan sen jälkeen kun olemme tehneet todellisen parannuksen?

Pyydä oppilaita pohtimaan itsekseen seuraavia kysymyksiä:

  • Milloin olette tunteneet, että Herra on antanut teille anteeksi teidän syntinne?

  • Kuinka osoititte uskoa Jeesuksen Kristuksen sovitukseen?

  • Mistä tiesitte, että olitte saaneet anteeksi?

  • Oletteko viime aikoina tunteneet Herran anteeksiantoa?

Todista, että me saamme anteeksi, kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme todellisen parannuksen synneistämme. Vapahtajan ansiosta syyllisyytemme voidaan pyyhkiä pois ja meidät voidaan tehdä puhtaiksi.

Enos 9–27

Enos rukoilee nefiläisten ja lamanilaisten hengellisen hyvinvoinnin puolesta ja tekee uutterasti työtä heidän pelastumisekseen

Piirrä taululle seuraava kuvio. Selitä, että sen jälkeen kun Enos oli rukoillut itsensä puolesta, hän laajensi rukouksiaan esittäen anomuksia muiden hyvinvoinnin puolesta. Anna oppilaille tehtäväksi työskennellä pareittain. Pyydä kutakin oppilasparia lukemaan vuorotellen ääneen En. 9–14. Pyydä heitä tunnistamaan, minkä kahden ryhmän puolesta Enos rukoili ja mitä hän kussakin tapauksessa rukoili. Kun oppilaat kertovat, mitä he saavat selville, lisää sanat nefiläiset ja lamanilaiset kuvioon kysymysmerkkien tilalle.

Kuva
prayer diagram
  • Mitä aikomuksia kohdan En. 14 mukaan lamanilaisilla oli nefiläisten suhteen?

  • Mitä Enosin rukous lamanilaisten puolesta kertoo meille hänestä?

Lue presidentti Howard W. Hunterin seuraavat sanat. Pyydä oppilaita panemaan merkille, kuinka ne liittyvät Enosin kokemukseen:

”Aina kun koemme sovituksen siunaukset elämässämme, emme voi olla tuntematta huolta veljiemme hyvinvoinnista. – –

Suurenmoinen osoitus ihmisen henkilökohtaisesta kääntymyksestä on halu kertoa evankeliumista muille.” (Ks. Saarnatkaa minun evankeliumiani, 2005, s. 13.)

  • Kuinka nämä sanat liittyvät Enosin kokemukseen? (Enos osoitti, että kun me pääsemme osallisiksi Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksista, me pyrimme auttamaan muita saamaan pelastuksen. Voit ehkä kannustaa oppilaita kirjoittamaan tämän periaatteen pyhiin kirjoituksiinsa.)

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen jakeita En. 12, 15–20 ja panemaan merkille, mikä Enosin mukaan on rukouksen, uskon ja uutteruuden välinen suhde.

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että rukoilee uskossa?

  • Kuinka Enos jakeiden En. 12, 19–20 mukaan osoitti uutteruutta sekä rukoillessaan että sen jälkeen?

  • Mitä me voimme Enosin esimerkin pohjalta oppia rukouksesta? (Oppilaiden tulisi pystyä näkemään, että Herra vastaa meidän rukouksiimme meidän uskomme ja uutteruutemme mukaan.)

Auta oppilaita pohtimaan, millä tavoin he voivat noudattaa Enosin esimerkkiä, kirjoittamalla seuraavat lausumat taululle tai laatimalla niistä moniste. Kehota oppilaita valitsemaan yksi lausuma ja kirjoittamaan siihen vastaus pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa.

  1. Enosin tavoin minäkin haluan saada syntini anteeksi. Osoitan Herralle, että tämä haluni on vilpitön, tekemällä seuraavaa:…

  2. Enosin tavoin haluan auttaa perheeni jäseniä ja ystäviäni tulemaan Kristuksen luokse. Yksi henkilö, jota pyrin auttamaan, on… Pyrin auttamaan tätä henkilöä tekemällä seuraavaa:…

  3. Enos rukoili lamanilaisten puolesta, joita pidettiin hänen vihollisinaan. Enosin tavoin haluan osoittaa Herran rakkautta niitä kohtaan, jotka ovat minua kohtaan epäystävällisiä. Yksi tapa tehdä niin on…

Kun oppilaat ovat saaneet kirjoitettua vastauksensa, pyydä yhtä oppilasta lukemaan En. 26–27. Kehota luokkaa panemaan merkille todisteita ilosta, jota Enos tunsi ponnistelujensa ansiosta. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä he ovat löytäneet, kannusta heitä toteuttamaan se, mitä he ovat kirjoittaneet pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa. Todista, että kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, me voimme kokea anteeksiantoa ja iloa ja meissä kasvaa suurempi halu auttaa muita tulemaan Kristuksen luokse.

Kommentteja ja taustatietoja

Enos 2. ”Sain syntini anteeksi”

Enos ei maininnut syntiensä luonnetta tai laajuutta, mutta sen sijaan hän kuvaili parannuksenteon prosessia, joka meidän kunkin täytyy käydä läpi saadaksemme jumalallisen anteeksiannon. Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut:

”Olen aina rakastanut kertomusta Enosista, jolla oli pakottava tarve. Hän oli hairahtunut, kuten me kaikki – eihän kukaan meistä ole täydellinen. En tiedä, kuinka vakavia hänen syntinsä olivat, mutta hän kirjoitti: ’Minä kerron teille kamppailusta, joka minulla oli Jumalan edessä, ennen kuin sain syntini anteeksi’ [En. 2]. – –

Kuinka suuri siunaus ja ilo meille jokaiselle onkaan tietää, että meidän Isämme elää ja että Hän rakastaa meitä, että Hän antaa meille anteeksi, kun teemme parannuksen, ja että Hän on aina valmis antamaan rakkauttaan ja apuaan rakkaille lapsilleen.” (Ks. ”Rukoilkaa alati”, Valkeus, maaliskuu 1982, s. 7–8.)

Tulosta