Kirjasto
Oppiaihe 144: Eter 2


Oppiaihe 144

Eter 2

Johdanto

Lähdettyään Babylonin tornilta Jered ja hänen veljensä sekä heidän perheensä ja ystävänsä kulkivat Herran johtamina läpi erämaan. Herra kehotti Jeredin veljeä rakentamaan kahdeksan laivaa, jotka kuljettaisivat hänen väkensä meren yli lupauksen maahan. Kun Jeredin veli ja hänen väkensä tottelivat Herraa uskossa, Herra antoi heille johdatusta ja ohjausta, jota he tarvitsivat onnistuakseen matkallaan.

Opetusehdotuksia

Eter 2:1–12

Jerediläiset aloittavat matkansa kohti luvattua maata

Auta oppilaita näkemään, kuinka Jumalalta saamiemme ohjeiden noudattaminen voi valmistaa meitä saamaan lisää johdatusta ja ohjausta Häneltä, pitämällä seuraava toiminta:

Kätke ennen oppituntia luokkahuoneeseenne jokin esine, joka kuvastaa aarretta. Valmista kolmen tai neljän vihjeen sarja, joka opastaa oppilaat aarteen luo. Anna oppilaille ensimmäinen vihje. Tämä vihje ohjaa heidät seuraavan vihjeen luo, joka puolestaan ohjaa heidät seuraavan vihjeen luo ja niin edelleen, kunnes oppilaat löytävät aarteen. Kun he ovat löytäneet aarteen, kysy:

  • Mitä olisi tapahtunut, jos olisitte jättäneet ensimmäisen vihjeen huomiotta? (He eivät olisi löytäneet toista vihjettä.)

Kehota oppilaita tarkastelemaan itsekseen jakeita Et. 1:41–42 ja panemaan merkille, mitkä olivat Herran ensimmäiset ohjeet jerediläisten opastamiseksi luvattuun maahan.

Auta oppilaita näkemään, kuinka jerediläiset suhtautuivat näihin ohjeisiin, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 2:1–3.

  • Kuinka jerediläiset suhtautuivat Herran ensimmäisiin ohjeisiin?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 2:4–6. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, minkä siunauksen jerediläiset saivat noudatettuaan ensimmäisiä ohjeita.

  • Mitä tapahtui sen jälkeen kun jerediläiset olivat noudattaneet Herran antamia ensimmäisiä ohjeita? (Herra antoi heille lisää ohjeita Jeredin veljen kautta.)

  • Mitä voimme tämän kertomuksen pohjalta oppia siitä, kuinka voimme saada johdatusta Herralta? (Oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, mutta heidän vastauksistaan tulisi kuvastua seuraava periaate: Kun toimimme uskossa sen ohjauksen mukaan, jota Herra on meille antanut, me voimme saada Häneltä lisää johdatusta. Voisit ehdottaa, että he kirjoittavat tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Et. 2:6 viereen.)

Auta oppilaita paremmin ymmärtämään ja soveltamaan tätä periaatetta käytännössä kehottamalla heitä miettimään jotakin vaikutelmaa tai kehotusta, jonka he ovat äskettäin saaneet Herralta. Lue sitten kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Richard G. Scottin seuraavat sanat siitä, millä tavoin me usein saamme ilmoitusta:

Kuva
Vanhin Richard G. Scott

”Se tulee palanen kerrallaan, paketeissa, niin että kykynne kasvavat. Kun kutakin palasta noudatetaan uskossa, teidät johdatetaan toisten osien luo, kunnes teillä on koko vastaus. Tämä malli vaatii teitä uskomaan Isämme kykyyn vastata. Vaikka se on joskus hyvin vaikeaa, siitä on tuloksena merkittävää henkilökohtaista kasvua.” (”Rukouksen ylimaallisen lahjan hyödyntäminen”, Liahona, toukokuu 2007, s. 9.)

Kehota oppilaita kirjoittamaan seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan vastaukset seuraaviin kysymyksiin. Voisit kirjoittaa ne taululle tai lukea ne hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne.

  • Milloin olet noudattanut jotakin hengellistä kehotusta ja sitten saanut Jumalalta lisää ohjausta?

  • Miksi meidän tulee toisinaan toimia jonkin hengellisen kehotuksen mukaisesti ennen kuin saamme lisää ilmoitusta?

Tiivistä Et. 2:8–12 selittämällä, että Herra sanoi Jeredin veljelle, että kun jerediläiset saapuisivat luvattuun maahan, heidän tulisi ”palvella häntä, todellista ja ainoaa Jumalaa” (Et. 2:8), mikäli he halusivat kasvaa siksi suureksi kansakunnaksi, joksi Hän oli luvannut heidän voivan kasvaa. Elleivät he palvelisi Häntä, heidät hävitettäisiin maasta (Et. 2:8–10). Moroni sanoi, että tämä oli ”ikuinen säädös” (Et. 2:10), mikä tarkoittaa sitä, että se koskisi kaikkia, jotka asuisivat siinä maassa.

Eter 2:13–15

Herra nuhtelee Jeredin veljeä siitä, ettei tämä ole huutanut Häntä avuksi rukouksessa

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Et. 2:13–15 ja panemaan merkille, mitä jerediläiset tekivät, kun he tulivat meren rantaan.

  • Mitä jerediläiset tekivät? (He pystyttivät telttansa ja asuivat meren rannalla neljän vuoden ajan.)

  • Miksi Herra nuhteli Jeredin veljeä?

  • Mitä asioita voimme oppia jakeista Et. 2:14–15? (Oppilaat saattavat mainita eri totuuksia, kuten seuraavat: Herra haluaa meidän huutavan Hänen puoleensa rukouksessa säännöllisesti; Herra ei ole mielistynyt siihen, kun emme huuda Hänen puoleensa rukouksessa; ja Henki ei kiistele meidän kanssamme, jos teemme syntiä.)

Pyydä, että oppilaat miettivät omia henkilökohtaisia rukouksiaan samalla kun luet seitsemänkymmenen koorumin jäsenen, vanhin Donald L. Stahelin seuraavan lausunnon:

”Hartaat päivittäiset rukoukset, joissa pyydämme anteeksiantoa ja erityistä apua ja johdatusta, ovat välttämättömiä elämässämme ja todistuksemme ravitsemisessa. Kun rukouksistamme tulee kiireisiä, itseään toistavia, ohimennen lausuttuja tai unohdamme ne kokonaan, me saatamme menettää Hengen läheisyyden, joka on erittäin tärkeä saadaksemme jatkuvaa johdatusta, jota tarvitsemme selviytyäksemme hyvin jokapäiväisen elämämme haasteista.” (”Todistuksemme lujittaminen”, Liahona, marraskuu 2004, s. 39.)

Kirjoita seuraavat kysymykset taululle ennen oppituntia. (Tai voisit laatia niistä monisteen tai lukea ne hitaasti, jotta oppilaat voivat kirjoittaa ne.) Anna oppilaille 2–3 minuuttia aikaa kirjoittaa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan lyhyet vastaukset näihin kysymyksiin.

Mitä ajattelet henkilökohtaisten rukoustesi säännöllisyydestä?

Mitä ajattelet henkilökohtaisten rukoustesi vilpittömyydestä?

Tunnetko henkilökohtaisissa rukouksissasi, että todellakin olet yhteydessä taivaalliseen Isään? Miksi tai miksi et?

Jos voisit muuttaa yhden asian ja siten kehittää henkilökohtaisia rukouksiasi, mikä se olisi?

Eter 2:16–25 (myös Eter 3:1–6; 6:4–9)

Jerediläiset rakentavat laivoja päästäkseen valtameren yli luvattuun maahan

Pyydä oppilaita ajattelemaan jotakin haastetta, joka heillä saattaa olla, tai jotakin tärkeää päätöstä, joka heidän on kenties tehtävä – nyt tai tulevaisuudessa. He saattaisivat ajatella esimerkiksi jotakin vaikeaa perhetilannetta, haasteita koulussa, päätöstä siitä, kenen kanssa mennä naimisiin, tai ammatinvalintaa. Kehota heitä pohtimaan, kuinka Herra voisi antaa heille ohjausta tai apua. Kun he tutkivat luvun Et. 2 loppuosaa, kannusta heitä panemaan merkille periaatteita, jotka auttavat heitä saamaan Herran apua hyvien päätösten tekemiseen.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Et. 2:16–17. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, mitä Herra kehotti jerediläisiä tekemään, jotta näiden matka kohti luvattua maata edistyisi. Kun oppilas on lukenut jakeet, kysy, haluaisiko joku tulla taululle ja piirtää nopeasti, miltä jerediläisten laivat ovat heidän mielestään kenties näyttäneet.

Jäljennä taululle seuraava taulukko, mutta älä kirjoita kolmella alarivillä olevia vastauksia. Anna taulukko monisteena tai pyydä oppilaita jäljentämään se seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan.

Eter 2:18–19

Eter 2:20–25; 3:1–6; 6:4–9

Laivoihin liittyvä ongelma

Ratkaisu

Mitä Herra teki

Mitä Jeredin veli teki

Ei ollut ilmaa

Tee laivojen kanteen ja pohjaan reikiä, jotka voi avata ja sulkea

Antoi Jeredin veljelle ohjeet

Teki reiät

Ei mitään, millä ohjata

Tuuli puhaltaa laivoja kohti luvattua maata

Sai tuulen puhaltamaan

Luotti Herraan

Ei valoa

Valmista erityisiä kiviä ja pyydä Herraa koskettamaan niitä niin että ne loistavat

Kertoi Jeredin veljelle, mitkä keinot eivät toimisi, ja kehotti häntä keksimään ratkaisun, joka toimisi

Kosketti kiviä sen jälkeen kun Jeredin veli oli valmistanut ne

Valmisti erityisiä kiviä ja pyysi Herraa koskettamaan niitä niin että ne loistaisivat pimeässä

Kehota oppilaita tutkimaan itsekseen kohtaa Et. 2:18–19 ja etsimään kolme laivoihin liittyvää ongelmaa, jotka Jeredin veli huomasi.

  • Mitkä ongelmat Jeredin veli huomasi? (Kirjoita oppilaiden vastaukset taulukon ensimmäiseen sarakkeeseen mallin mukaan. Kannusta heitä tekemään samoin omaan taulukkoonsa.)

Kun oppilaat ovat maininneet ongelmat, kehota heitä tutkimaan kohtia Et. 2:20–25; 3:1–6; 6:4–9. (Huom. Lukujen Et. 3 ja 6 kohdat käsitellään yksityiskohtaisemmin oppiaiheissa 145 ja 147.) Anna heille aikaa täydentää taulukon muut kohdat itsekseen.

Kun oppilaat ovat ehtineet täyttää taulukon, auta heitä tunnistamaan Jeredin veljen kokemuksesta periaatteita esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka Herra toisinaan auttaa meitä ratkaisemaan ongelmiamme tai vastaa kysymyksiimme, kun mietitte sitä, miten ilman saamista koskeva huoli ratkaistiin? (Toisinaan Herra kertoo meille, kuinka ongelma tulee ratkaista, ja Hän odottaa meidän noudattavan Hänen ohjeitaan.)

  • Kuinka Herra toisinaan auttaa meitä ratkaisemaan ongelmiamme tai vastaa kysymyksiimme, kun mietitte sitä, miten ohjaamista koskeva huoli ratkaistiin? (Toisinaan Herra huolehtii ratkaisusta itse.)

  • Kuinka Herra toisinaan auttaa meitä ratkaisemaan ongelmiamme tai vastaa kysymyksiimme, kun mietitte sitä, miten valoa koskeva huoli ratkaistiin? (Toisinaan Herra vaatii meitä keksimään ratkaisun ja pyytämään Hänen hyväksyntäänsä ja apuaan sen toteuttamisessa.)

Kirjoita taululle seuraava periaate: Kun huudamme Herran puoleen ja teemme oman osamme ongelmiemme ratkaisemiseksi, me voimme saada apua Herralta. Auta oppilaita soveltamaan tätä periaatetta käytäntöön pyytämällä heitä miettimään sitä tärkeää päätöstä, jota he ajattelivat muutama minuutti sitten. Pyydä heitä sitten pohtimaan seuraavia kysymyksiä:

  • Mitähän Herra mahtaisi odottaa teidän tekevän tätä päätöstä tehdessänne?

  • Mitä Herra saattaisi tehdä auttaakseen teitä?

  • Kuinka voitte osoittaa luottamusta Herraan, kun ajattelette tätä päätöstä?

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa kirjoittaa, mitä he ovat oppineet tänään. Lausu todistuksesi siitä, että kun uskollisesti huudamme Herran puoleen ja teemme oman osamme ongelmiemme ratkaisemiseksi, niin Hän ohjaa meitä ja auttaa meitä viisautensa ja voimansa mukaisesti.

Kommentteja ja taustatietoja

Eter 2:4–5. Vastauksia rukouksiin

Vanhin Richard G. Scott kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”On erittäin tärkeää huomata, että Herra vastaa rukouksiin myös kolmannella tavalla – pidättymällä vastaamasta, kun rukoilemme. Miksi Hän tekee niin?

Hän on täydellinen Isämme. Hän rakastaa meitä enemmän kuin voimme ymmärtää. Hän tietää, mikä meille on parhaaksi. Hän näkee lopun alusta asti. Hän haluaa meidän toimivan saadaksemme tarvittavia kokemuksia:

Kun Hän vastaa kyllä, sen tarkoituksena on antaa meille itseluottamusta.

Kun Hän vastaa ei, sen tarkoituksena on estää meitä tekemästä virheitä.

Kun Hän pidättyy vastaamasta, sen tarkoituksena on saada meidät kasvamaan uskossa Häneen, kuuliaisuudessa Hänen käskyilleen ja halussa toimia totuuden mukaan. Meidän odotetaan toimivan vastuullisesti sellaisen päätöksen mukaan, joka on sopusoinnussa Hänen opetustensa kanssa, ilman ennakkovahvistusta. Meidän ei pidä istua passiivisina odottaen tai valittaen, koska Herra ei ole puhunut. Meidän pitää toimia.

Useimmiten se, mitä olemme päättäneet tehdä, on oikein. Hän vahvistaa valintamme oikeellisuuden omalla tavallaan. Tällainen vahvistus tulee yleensä matkan varrella saamamme avun muodossa. Me huomaamme sen olemalla hengellisesti vastaanottavaisia. Se on kuin viesti rakastavalta Isältä osoituksena Hänen hyväksymisestään.” (Ks. ”Miten opimme huomaamaan vastaukset rukouksiimme”, Valkeus, tammikuu 1990, s. 29.)

Eter 2:14–15. Herran nuhtelu osoituksena rakkaudesta

Viitatessaan kohtaan Et. 2:14–15 vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista ihmetteli Jeredin veljen luonteen voimaa ja Jumalan rakastavaa anteeksiantoa:

”On vaikea kuvitella, miltä tuntuisi olla kolme tuntia Herran nuhdeltavana, mutta Jeredin veli kesti sen. Tämä profeetta teki heti parannuksen ja rukoili ja pyysi jälleen ohjausta matkalle, jolle heidät oli lähetetty, ja niille, joiden oli määrä jatkaa tuota matkaa. Jumala hyväksyi hänen parannuksentekonsa ja antoi rakastavasti lisäohjausta heidän tärkeää tehtäväänsä varten.” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 15.)

Profeetta Joseph Smithin kautta Herra on opettanut: ”Joita minä rakastan, minä myös kuritan, jotta heidän syntinsä annettaisiin anteeksi, sillä kurituksella minä valmistan keinon heidän päästä kiusauksesta kaikessa, ja minä olen rakastanut teitä” (OL 95:1).

Eter 2:22–23. Rukoukseen täytyy yhdistyä vaivannäköä

Monet ovat sanoneet, että meidän tulee rukoilla aivan kuin kaikki riippuisi Herrasta ja tehdä työtä aivan kuin kaikki riippuisi meistä. Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on kertonut kuulleensa presidentti Gordon B. Hinckleyn sanovan usein: ”En tiedä muuta tapaa saada jotakin aikaan kuin mennä polvilleni ja pyytää apua ja sitten nousta ylös ja ryhtyä työhön” (ks. ”Hengelliset kyvyt”, Valkeus, tammikuu 1998, s. 16–17).

Tulosta