Kirjasto
Oppiaihe 108: Helaman 5


Oppiaihe 108

Helaman 5

Johdanto

Nefiläiset pysyivät edelleen jumalattomuudessa, kunnes suurin osa heistä valitsi jumalattomuuden vanhurskauden sijaan. Nefi ja Lehi omistautuivat Jumalan sanan saarnaamiselle. Heidän isänsä Helaman oli opettanut heitä muistamaan Lunastajansa ja tekemään Hänestä elämänsä perustan. Opetettuaan nefiläisiä Nefi ja Lehi saarnasivat lamanilaisille, jotka heittivät heidät vankilaan. Herra vapautti heidät ihmeellisellä tavalla, ja suurin osa lamanilaisista teki parannuksen ja kääntyi evankeliumiin.

Opetusehdotuksia

Helaman 5:1–13.

Helaman neuvoo poikiaan pitämään Jumalan käskyt, saarnaamaan evankeliumia ja muistamaan Jeesuksen Kristuksen lunastavan voiman

Valmista ennen oppituntia kuusi paperiliuskaa, jotka laitat esille. Kirjoita ensimmäiseen oma nimesi. Kirjoita muihin viiteen seuraavat sanat tai ilmaukset: vanhemmat, Jeesuksen Kristuksen sovitus, profeetat, parannus johtaa pelastukseen ja pidä käskyt.

Anna jokaiselle oppilaalle pieni paperi. Selitä, että aiot näyttää heille pikaisesti kuusi paperiliuskaa, joihin on kirjoitettu sanoja. Sitten he kirjoittavat nuo sanat ulkomuistista. Näytä oppilaille yksi paperiliuska kerrallaan.

Pyydä oppilaita kirjoittamaan sanat, jotka he muistavat. Näytä sitten kuusi paperiliuskaa uudelleen. Kysy:

  • Oliko näiden sanojen ja ilmausten muistaminen helppoa vai vaikeaa?

  • Miten arvelette sen vaikuttaneen, että teille kerrottiin etukäteen, että teidän pitää muistaa, mitä paperiliuskoihin on kirjoitettu?

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan presidentti Spencer W. Kimballin seuraavat sanat. Kehota luokkaa kuuntelemaan, mitä hän sanoi saamiemme evankeliumin opetusten muistamisen tärkeydestä:

Kuva
Presidentti Spencer W. Kimball

”Kun etsitte sanakirjasta kaikkein tärkeintä sanaa, mikähän se olisi? Se voisi olla muistaa. Koska te kaikki olette tehneet liittoja – näin te tiedätte, mitä tehdä ja kuinka tehdä se – meidän suurin tarpeemme on muistaa.” (Ks. ”Korotuksen ympyrät”, Uskonnollisten kasvattajien vastuullinen tehtävä, 1978, s. 28, si.lds.org.)

Selitä luokalle, että tänään he kuulevat kahdesta henkilöstä, jotka vaikuttivat tuhansien muiden elämään, koska he muistivat tietyt totuudet ja toimivat niiden mukaan. Kannusta oppilaita pohtimaan tämän päivän oppitunnin aikana, mitä he arvelevat Herran haluavan heidän muistaa.

Esitä lyhyesti kohta Hel. 5:1–4. Selitä, että kansan jumalattomuuden vuoksi Nefi luopui tehtävästään ylituomarina, jotta hän ja hänen veljensä Lehi voisivat omistautua Jumalan sanan saarnaamiselle.

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet. (Älä kirjoita suluissa olevia sanoja.)

Hel. 5:5–7 (Pitäkää käskyt; muistakaa esivanhempien vanhurskaat esimerkit.)

Hel. 5:9–11 (Muistakaa Kristuksen sovitus; muistakaa, että me emme voi pelastua synneissämme mutta meidät voidaan pelastaa meidän synneistämme parannuksen kautta ja sovituksen voimalla.)

Hel. 5:12 (Muistakaa, että meidän perustuksenamme on oltava Jeesus Kristus.)

Kehota oppilaita silmäilemään jakeita, joiden viitteet on kirjoitettu taululle, ja panemaan merkille sana muistaa. Voisit ehdottaa, että he merkitsevät kunkin kohdan, jossa tämä sana esiintyy. Anna oppilaille sitten muutama minuutti aikaa lukea nämä kohdat itsekseen ja panna merkille, mitä Helaman halusi poikiensa muistavan. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Voisit kirjoittaa heidän vastauksensa taululle asianomaisten pyhien kirjoitusten viitteiden viereen.

Auta oppilaita erittelemään ja ymmärtämään näitä jakeita esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka muiden henkilöiden vanhurskaan esimerkin muistaminen voi auttaa teitä niin, että päätätte tehdä ”sitä, mikä on hyvää”?

  • Mitä te teette muistaaksenne Jeesuksen Kristuksen sovituksen?

Kirjoita taululle seuraava virke: Jos me … , niin Saatanalla ei ole mitään valtaa meihin.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 5:12. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, millä tavoin he voivat täydentää taululle kirjoitetun virkkeen: Vaikka oppilaat saattavat käyttää eri sanoja, varmista, että he ilmaisevat, että jos me rakennamme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan, niin Saatanalla ei ole mitään valtaa meihin. Voisit kehottaa oppilaita merkitsemään jakeeseen Hel. 5:12 ilmauksia, jotka ilmentävät tätä periaatetta. Tähdennä, että Hel. 5:12 on pyhien kirjoitusten hallittava kohta. Voisit ehdottaa, että oppilaat merkitsevät tämän kohdan selvästi erottuvalla tavalla, jotta he pystyvät löytämään sen helposti.

Auta oppilaita ymmärtämään tässä jakeessa opetettu periaate rakentamalla pieni torni tai talo (esim. palikoista tai kirjoista) ja esittämällä seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Miksi on välttämätöntä, että rakennuksella on luja perustus?

  • Mitä mielestänne tarkoittaa se, että rakennamme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan?

  • Mitä luvataan niille, jotka rakentavat perustuksensa ”meidän Lunastajamme kalliolle”?

  • Mitä me voimme tehdä rakentaaksemme perustuksemme Jeesuksen Kristuksen kalliolle? (Voisit kysyä oppilailta, kuinka kohdassa Hel. 5:6–11 opetetut totuudet ovat esimerkkinä siitä, millä tavoin voimme rakentaa perustuksemme Jeesuksen Kristuksen varaan.)

Voisit tähdentää, ettei Vapahtajan perustukselle rakentaminen estä Saatanan hyökkäyksiä, mutta se antaa meille voimaa voittaa ne.

  • Milloin olette pystyneet vastustamaan kiusausta tai kestämään koettelemuksia, koska perustuksenne on rakennettu Jeesuksen Kristuksen varaan?

Todista siitä voimasta, jota olet saanut, koska olet rakentanut perustuksesi Jeesuksen Kristuksen kalliolle. Anna oppilaille aikaa kirjoittaa seminaarimuistivihkoon tai pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaan yhdestä tavasta, jolla he aikovat pyrkiä uutterammin rakentamaan perustuksensa Lunastajansa kalliolle.

Helaman 5:14–52

Herra suojelee Nefiä ja Lehiä vankilassa, ja monet lamanilaiset kääntyvät

Tiivistä Hel. 5:14–19 selittämällä, että Nefi ja Lehi saarnasivat evankeliumia suurella voimalla nefiläisten ja lamanilaisten keskuudessa. Sen tuloksena monet nefiläisluopiot palasivat uskoon. Sarahemlassa ja ympäröivillä alueilla kastettiin 8 000 lamanilaista.

Jäljennä taululle seuraava taulukko. Jaa luokka pareiksi ja pyydä kutakin paria jäljentämään taulukko paperille. Pyydä oppilaita lukemaan pareittain taulukossa luetellut kohdat ja sitten piirtämään yksinkertainen kuva tai kirjoittamaan lyhyt yhteenveto siitä, mistä kussakin kohdassa kerrotaan. (Kun oppilaat jäljentävät taulukkoa, kehota heitä jättämään riittävästi tilaa kunkin pyhien kirjoitusten viitteen alle kuvan piirtämistä tai yhteenvedon kirjoittamista varten.)

Hel. 5:20–21

Hel. 5:22–25

Hel. 5:26–28

Hel. 5:29–34

Hel. 5:35–41

Hel. 5:42–44

Kehota oppilaita riittävän ajan kuluttua näyttämään ja selittämään kuvansa tai yhteenvetonsa lyhyesti jollekin toiselle oppilasparille. Auta oppilaita syventämään ymmärrystään näistä jakeista esittämällä seuraavat kysymykset:

  • Kun pimeys peitti lamanilaiset varjoonsa, mitä heidän kuulemansa ääni kehotti heitä tekemään? (Ks. Hel. 5:29, 32.)

  • Miten ääntä kuvaillaan kohdassa Hel. 5:30?

  • Milloin olette tunteneet tai kuulleet ”täydellisen lempeän hiljaisen äänen” kuiskauksia?

  • Mitä Amminadab opetti veljiään tekemään pimeyden hälventämiseksi? (Ks. Hel. 5:41.)

  • Mitä tapahtui, kun lamanilaiset noudattivat Amminadabin neuvoa ja osoittivat uskoa Kristukseen? (Ks. Hel. 5:43–44.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Hel. 5:44–47 ja panemaan merkille sanoja, jotka kuvailevat parannuksen seurauksia.

  • Mitä opitte parannuksesta näiden jakeiden pohjalta? (Auta oppilaita tunnistamaan seuraava totuus: Kun me osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja teemme parannuksen synneistämme, Pyhä Henki täyttää sydämemme rauhalla ja ilolla.)

Tiivistä Hel. 5:48–52 selittämällä, että lamanilaiset ja nefiläisluopiot, jotka kokivat tämän ihmeen, lähtivät opettamaan kansaa ja ”suurin osa lamanilaisista” kääntyi evankeliumiin.

Kannusta oppilaita miettimään, tuntevatko he tällä hetkellä elämässään rauhaa ja iloa. Elleivät he tunne, kehota heitä pohtimaan, mitä he voivat tehdä rakentaakseen perustuksensa Jeesuksen Kristuksen varaan ja hälventääkseen pimeyden pilvet ympäriltään.

Pyhien kirjoitusten hallinta – Helaman 5:12

Kehota oppilaita lukemaan Hel. 5:12. Auta heitä opettelemaan tämä jae ulkoa. Anna heille tyhjä paperi ja pyydä heitä kirjoittamaan jae paperille käyttäen vain kuvia ja yksittäisiä kirjaimia. Pyydä heitä piirtämään yksinkertainen kuva niiden sanojen vastineeksi, joista voi piirtää kuvan (kuten perustuksenne, kalliolle, tuulensa, rakeensa ja myrskynsä). Pyydä heitä kirjoittamaan ensimmäinen kirjain niiden sanojen vastineeksi, joista ei voi piirtää kuvaa (kuten nyt ja teidän). Kehota oppilaita harjoittelemaan jakeen toistamista käyttäen apunaan vain piirtämiään kuvia ja kirjoittamiaan kirjaimia. Voisit myös kehottaa heitä vaihtamaan papereita keskenään ja toistamaan jakeen käyttäen oppilastoverinsa piirtämiä ja kirjoittamia muistivihjeitä. Kannusta oppilaita viemään paperi mukanaan kotiin ja laittamaan se sellaiseen paikkaan, jossa he näkevät sen usein, jotta he voivat opetella tämän kohdan ulkoa.

Huom. Koska tämän päivän oppiaihe on varsin pitkä, voisit käyttää tätä toimintaa jonakin toisena päivänä, kun teille jää enemmän aikaa.

Kommentteja ja taustatietoja

Helaman 5:12. Kuinka pystymme kestämään vastustajan väkevät tuulet?

Presidentti Spencer W. Kimball on opettanut, että meidän on tarrauduttava Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, kun vastustaja päästää voimansa valloilleen meitä vastaan:

”Meitäkin uhkaavat vastustajan irti päästämät mahtavat ja tuhoisat voimat. Synnin, jumalattomuuden, siveettömyyden, rappion, hirmuvallan, petollisuuden, juonittelujen ja epärehellisyyden aallot uhkaavat meitä kaikkia. Ne tulevat suurella voimalla ja nopeasti ja tuhoavat meidät, ellemme ole varuillamme.

Mutta meitä on varoitettu. Meidän velvollisuutemme on olla valppaana ja kuunnella ja paeta pahaa iankaikkisen henkemme edestä. Ilman apua me emme voi sitä vastustaa. Meidän on paettava korkeammalle maaperälle tai tarrauduttava siihen, mikä voi estää meitä huuhtoutumasta mukaan. Se, mihin meidän on tarrauduttava pysyäksemme turvassa, on Jeesuksen Kristuksen evankeliumi. Se on suojamme kaikkia niitä voimia vastaan, joita paholainen voi koota. Eräs Mormonin kirjan innoitusta saanut profeetta neuvoi kansaansa: ’Muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika, niin että kun Perkele lähettää väkevät tuulensa, niin, nuolensa pyörretuulessa, niin, kun kaikki hänen rakeensa ja hänen väkevä myrskynsä pieksevät teitä, sillä ei ole valtaa teihin vetääkseen teidät alas kurjuuden ja loputtoman onnettomuuden kuiluun’ (Hel. 5:12).” (Ks. ”Tartu lujasti rautakaiteeseen”, Valkeus, huhtikuu 1979, s. 8–9.)

Tulosta