Kirjasto
Oppiaihe 115: Helaman 15–16


Oppiaihe 115

Helaman 15–16

Johdanto

Samuel Lamanilainen varoitti nefiläisiä, että elleivät nämä tekisi parannusta, heidät hävitettäisiin. Hän julisti, että Herra pidentäisi lamanilaisten päivät, sillä heistä oli tullut vanhurskaampia kuin nefiläisistä. Jotkut nefiläiset uskoivat Samuelin opetuksiin, ja Nefi kastoi heidät. Ne, jotka eivät uskoneet Samuelia, yrittivät surmata hänet. Mutta Jumalan voima suojeli Samuelia, ja hän palasi omaan maahansa.

Opetusehdotuksia

Helaman 15

Samuel varoittaa nefiläisiä ja selittää, kuinka lamanilaisista on tullut lupauksen kansa

Lue ääneen seuraavat kuvaukset:

Eräs nuori mies kasvoi kodissa, jossa vanhemmat eivät olleet kirkon jäseniä eivätkä tähdentäneet Jeesuksen Kristuksen opetuksia. He antoivat hänen juoda alkoholia, ja tätä tapaa hän jatkoi yliopistossa. Sitten hän tapasi myöhempien aikojen pyhiin kuuluvat lähetyssaarnaajat. Tavattuaan lähetyssaarnaajat muutaman kerran hän lupasi luopua alkoholista. Muutama päivä myöhemmin hän oli erään ystäväjoukon seurassa. He tarjosivat hänelle alkoholijuomaa.

Eräs toinen nuori mies varttui myöhempien aikojen pyhiin kuuluvassa perheessä. Hänen vanhempansa pitivät perheiltoja, ja heillä oli perheen yhteisiä pyhien kirjoitusten tutkimishetkiä. Hän omaksui tavan tutkia pyhiä kirjoituksia ja pitää henkilökohtaiset rukoukset päivittäin. Hän osallistui Alkeisyhdistykseen, palveli Aaronin pappeuden koorumeissa ja suoritti seminaarin saaden tietoa Herran käskyistä ja teistä. Opiskellessaan yliopistossa hän sai uusia ystäviä. Eräänä iltana eräs ystävä tarjosi hänelle alkoholijuomaa.

  • Olisiko alkoholijuoman ottaminen vakavampi rikkomus ensimmäiselle nuorelle miehelle vai toiselle? Miksi tai miksi ei?

Kirjoita taululle seuraavaa:

Nefiläisten hengellinen tila – Hel. 15:1–3, 17

Lamanilaisten hengellinen tila – Hel. 15:4–6

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen taululle kirjoitetut pyhien kirjoitusten kohdat. Pyydä oppilaita kirjoittamaan kaksi virkettä – toisen, jossa he tiivistävät nefiläisten hengellisen tilan, ja toisen, jossa he tiivistävät lamanilaisten hengellisen tilan. Kysy riittävän ajan kuluttua:

  • Kumpi niistä kahdesta nuoresta miehestä, joista keskustelimme oppiaiheen alussa, on samanlainen kuin näissä jakeissa kuvatut nefiläiset? Kumpi on samanlainen kuin lamanilaiset?

  • Vaikka lamanilaisilla oli pitkä jumalattomuuden historia, miksi he pystyivät saamaan niin monia siunauksia?

  • Miksi nefiläiset olivat vaarassa joutua hävitetyiksi?

  • Kuinka Herran kuritus on merkki Hänen rakkaudestaan? (Sinun on kenties tarpeen selittää, että sana kurittaa tarkoittaa henkilön ojentamista rangaistuksen tai jonkinlaisen kärsimyksen kautta.)

Kirjoita taululle seuraavaa:

Kun ihmiset tuntevat totuuden ja uskovat pyhiin kirjoituksiin, heidät johdatetaan … ja …, mikä saa aikaan …

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen Hel. 15:7 ja selvittämään, kuinka he voisivat täydentää taululla olevan virkkeen. Riittävän ajan kuluttua kysy muutamilta oppilailta, kuinka he täydentäisivät virkkeen. (Oppilaat voisivat esittää esimerkiksi seuraavan periaatteen: Kun ihmiset tuntevat totuuden ja uskovat pyhiin kirjoituksiin, heidät johdatetaan uskoon ja parannukseen, mikä saa aikaan sydämenmuutoksen.)

Pyydä yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 15:8. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka Samuel kuvailee lamanilaisia, jotka ovat kokeneet sydämenmuutoksen. (He olivat ”vahvoja ja lujia uskossa”.)

Anna oppilaille hetki aikaa pohdiskella, onko pyhien kirjoitusten tutkiminen johdattanut heidät saamaan suuremman uskon Herraan. Pyydä heitä pohdiskelemaan myös sitä, onko tämä johdattanut heidät olemaan vahvoja ja lujia uskossa. Voisit pyytää yhtä tai kahta oppilasta selittämään, kuinka pyhien kirjoitusten tutkiminen on lisännyt heidän uskoaan Jeesukseen Kristukseen.

Kiinnitä oppilaiden huomio kohtaan Hel. 15:9–17. Selitä, että näissä jakeissa sanalla te viitataan nefiläisiin ja sanalla he viitataan lamanilaisiin. Lue nämä jakeet ääneen luokalle ja keskeytä tarpeen mukaan selittääksesi jonkin asian tai vastataksesi kysymyksiin. Anna oppilaille sitten aikaa tarkastella jakeita uudelleen ja kirjoittaa virke, jossa välittyy näissä jakeissa opetettu totuus.

Kehota muutamia oppilaita lukemaan, mitä he ovat kirjoittaneet. Oppilaat saattavat kirjoittaa muun muassa tämänkaltaisen totuuden: Jos ihmiset evankeliumin täyteyden saatuaan muuttuvat epäuskoisiksi, heidän osakseen tulee suurempi tuomio. Voisit ehdottaa, että oppilaat kirjoittavat tämän totuuden pyhiin kirjoituksiinsa kohdan Hel. 15:9–17 viereen.

Kun oppilaat keskustelevat tästä totuudesta, tähdennä niitä suuria siunauksia, joita tulee siitä, että ymmärtää evankeliumin ja elää sen mukaan nyt. Samuelin opetukset eivät anna uudelle kirkon jäsenelle oikeutusta tehdä syntiä. Ne eivät myöskään tarkoita sitä, että voimme väistää vastuullisuuden ja tuomion kieltäytymällä oppimasta evankeliumia. Vaikka onkin totta, että tieto evankeliumista johtaa suurempaan vastuullisuuteen, jos teemme väärin, niin se myös johtaa suurempaan voimaan pyrkimyksissämme tehdä oikein. Ja kun me noudatamme Jumalan tahtoa ja autamme muita tekemään samoin, Hän siunaa meitä rauhalla ja onnellisuudella, jota emme voi saada millään muulla tavoin.

Helaman 16

Ne, jotka uskovat Samuelia, tekevät parannuksen ja ottavat kasteen, kun taas toiset paaduttavat sydämensä

Aseta näkyviin kuva Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon nykyisestä presidentistä. Pyydä oppilaita kuvailemaan, millä eri tavoin he ovat nähneet ihmisten (sekä kirkossa että kirkon ulkopuolella) suhtautuvan profeetan sanomiin.

Pyydä toista puolta luokasta lukemaan itsekseen Hel. 16:1–5 ja panemaan merkille, mitä ne ihmiset tekivät, jotka uskoivat Samuelin sanoman. Pyydä toista puolta luokasta lukemaan itsekseen Hel. 16:2–3, 6–7 ja panemaan merkille, mitä ne ihmiset tekivät, jotka eivät uskoneet Samuelin sanomaa. (Voisit kirjoittaa nämä pyhien kirjoitusten viitteet taululle.) Pyydä muutamaa oppilasta kertomaan, mitä he ovat oppineet.

  • Miksihän ihmiset suhtautuvat profeettoihin ja näiden sanomiin niin eri tavoin?

  • Miksihän jotkut ihmiset vihastuvat, kun profeetat antavat sellaisia neuvoja kuin on Nuorten voimaksi -kirjasessa?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan presidentti Ezra Taft Bensonin seuraavat sanat:

Kuva
Presidentti Ezra Taft Benson

”Kun profeetta huomauttaa maailman synneistä, niin maailmalliset ihmiset haluavat joko sulkea profeetan suun tai menetellä niin kuin profeettaa ei olisi olemassakaan, sen sijaan että tekisivät parannuksen synneistään. Suosio ei ole milloinkaan totuuden mitta. Moni profeetta on saanut surmansa tai hänet on karkotettu. Herran toisen tulemisen lähestyessä ja maailman ihmisten muuttuessa entistä jumalattomammiksi voitte odottaa, että profeetta on heidän keskuudessaan yhä vähemmän suosittu.” (Ks. ”Profeetan seuraaminen – 14 perusasiaa”, Valkeus, kesäkuu 1981, s. 6.)

  • Mitkä ovat esimerkkejä ihmisistä, jotka ovat noudattaneet profeettojen neuvoja, vaikka muut ovat hylänneet nuo neuvot?

Pyydä oppilaita sulkemaan pyhät kirjoituksensa. Pyydä yhtä oppilasta avaamaan pyhät kirjoituksensa ja lukemaan Hel. 16:13–14 muiden oppilaiden kuunnellessa. Kysy luokalta, kuinka he arvelevat epäuskoisten suhtautuneen näihin merkkeihin ja ilmestyksiin.

Pyydä oppilaita avaamaan pyhät kirjoituksensa ja seuraamaan mukana, kun luet heille kohdan Hel. 16:15–16. Pyydä heitä sitten kuvittelemaan, että heille on annettu mahdollisuus puhua niiden ihmisten kanssa, jotka olivat Sarahemlassa siihen aikaan, kun merkit annettiin. Kehota heitä miettimään kysymyksiä, joita he haluaisivat esittää jollekulle uskovalle tai jollekulle epäuskoiselle. Kun oppilaat ovat ehtineet miettiä kysymyksiä, pyydä muutamia heistä kertomaan kysymyksensä luokalle.

Pyydä oppilaita pohtimaan seuraavaa kysymystä vastaamatta siihen ääneen:

  • Jos te olisitte olleet paikalla ja nähneet omin silmin nuo merkit ja ihmeet, miten arvelisitte itse suhtautuneenne?

Kun oppilailla on ollut riittävästi aikaa pohdiskella, kysy:

  • Miksi jotkut ihmiset kohdan Hel. 16:16 mukaan kielsivät profeettojen profetioiden toteutumisen, mukaan lukien merkit taivaasta?

Anna oppilaille muutama minuutti aikaa lukea itsekseen Hel. 16:17–21 ja samalla panna merkille muita perusteluja, joita jumalattomat esittivät sille, etteivät uskoneet Samuelin profetioihin. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mitä perusteluja he ovat huomanneet näissä jakeissa.

  • Mitkä näistä profeettojen vastaisista perusteluista tai väitteistä ovat mielestänne yleisimpiä meidän aikanamme?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Hel. 16:22–23 ja pyydä luokkaa panemaan merkille, mitä tapahtui, kun monet eivät edelleenkään piitanneet Samuelin varoituksista. Pyydä oppilaita kertomaan, mitä he saavat selville.

  • Mitä meille tapahtuu, jos me hylkäämme Herran myöhempien aikojen profeetat?

Kun oppilaat vastaavat, tähdennä seuraavaa periaatetta: Kun me hylkäämme Herran todistajat, me annamme Saatanan saada vallan sydämessämme. (Voisit kirjoittaa tämän lausuman taululle.)

Päätä tämän päivän oppiaihe kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan ääneen ensimmäisen presidenttikunnan jäsenen, presidentti Henry B. Eyringin seuraava lausunto. Pyydä muuta luokkaa kuuntelemaan ja panemaan merkille, mitä me oikeastaan valitsemme, kun me hylkäämme Jumalalta tulevat neuvot, joista suuri osa tulee myöhempien aikojen profeettojen kautta:

”Kun me hylkäämme Jumalalta tulevat neuvot, me emme ole riippumattomia ulkopuolisesta vaikutuksesta. Valitsemme vain toisen vaikutuksen. Hylkäämme turvan, jonka voimme saada täydellisesti rakastavalta, kaikkivoivalta, kaikkitietävältä taivaalliselta Isältä, jonka ainoana tarkoituksena, kuten Hänen rakkaalla Pojallaankin, on suoda meille iankaikkinen elämä, antaa meille kaikki, mitä Hänellä on, ja tuoda meidät perheinä takaisin kotiin Hänen rakastavaan syliinsä. Kun me hylkäämme Hänen neuvonsa, me valitsemme toisen voiman vaikutuksen, voiman, jonka tarkoituksena on tehdä meistä kurjia ja jonka vaikuttimena on viha. Meillä on Jumalan lahjana tahdonvapaus. Se ei tarkoita pysymistä vaikutuksista vapaana, vaan se on luovuttamaton oikeus antautua sen voiman vaikutukseen, kumman valitsemme.” (Ks. ”Turvalliset neuvot”, Valkeus, heinäkuu 1997, s. 24.)

  • Mitä me presidentti Eyringin mukaan oikeastaan valitsemme, jos me hylkäämme Jumalalta ja Hänen profeetoiltaan tulevat neuvot?

Kehota oppilaita miettimään itsekseen, ovatko he millään tavoin paaduttaneet sydämensä niitä neuvoja vastaan, joita Jumala on antanut profeettojen ja apostolien kautta. Kannusta heitä olemaan vahvoja ja lujia eläessään evankeliumin mukaan ja kuunnellessaan niitä neuvoja, joita Herra antaa profeettojensa kautta. Todista niistä totuuksista, joista olette keskustelleet tämän oppiaiheen aikana.

Kertaus: Helaman

Käytä jonkin verran aikaa auttaaksesi oppilaita kertaamaan Helamanin kirjan. Pyydä heitä miettimään, mitä he ovat oppineet tästä kirjasta sekä seminaarissa että tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen. Kehota heitä silmäilemään pikaisesti joitakin Helamanin kirjan lukujen tiivistelmiä auttaaksesi heitä muistamaan. Pyydä muutamia oppilaita kertomaan, mikä Helamanin kirjassa on innoittanut heitä tai auttanut heitä saamaan suuremman uskon Jeesukseen Kristukseen. Riittävän ajan kuluttua pyydä muutamia oppilaita kertomaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan.

Kommentteja ja taustatietoja

Helaman 15:3–4. Jumalan jumalallinen rakkaus

Oppilaat saattavat kysyä jotakin Samuelin lausumasta, jonka mukaan Herra rakasti nefiläisiä ja vihasi lamanilaisia (ks. Helaman 15:3–4). Herra rakastaa kaikkia ihmisiä, mutta Hän ei suvaitse syntiä. Samuel opetti: ”Lamanilaisia hän on vihannut, koska heidän tekonsa ovat olleet pahoja jatkuvasti”, mutta Samuel sanoi myös, että Herra ”on pidentänyt heidän elinaikansa”, jotta he voisivat saada evankeliumin (ks. Hel. 15:4).

Vanhin Russell M. Nelson kahdentoista apostolin koorumista on todistanut Vapahtajan rakkaudesta kaikkia ihmisiä kohtaan ja opettanut, että Herran jumalallisen rakkauden täydet siunaukset tulevat vain niille, jotka pyrkivät pitämään Hänen käskynsä ja tekemään parannuksen synneistään:

”Jumalallinen rakkaus on rajatonta ja maailmanlaajuista. Vapahtaja rakastaa sekä pyhiä että synnintekijöitä. Apostoli Johannes vakuutti: ’Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä’ [1. Joh. 4:19]. Ja nähdessään näyssä Herran palvelutyön kuolevaisuudessa Nefi julisti: ’Pahuutensa tähden maailma ei pidä häntä minkään arvoisena; sen vuoksi he ruoskivat häntä, ja hän sallii sen, ja he lyövät häntä, ja hän sallii sen. Niin, he sylkevät hänen päällensä, ja hän sallii sen ihmislapsia kohtaan tuntemansa rakastavan hyväntahtoisuuden ja pitkämielisyyden tähden.’ [1. Nefi 19:9, kursivointi lisätty.] Me tiedämme, kuinka laajaa Lunastajan rakkaus on, koska Hän kuoli, jotta kaikki, jotka kuolisivat, voisivat elää jälleen. – –

Jumalallisen rakkauden täydellinen kukoistus ja tämän rakkauden kautta saamamme suurimmat siunaukset ovat ehdollisia – ne perustuvat kuuliaisuuteemme iankaikkista lakia kohtaan.” (”Jumalallinen rakkaus”, Liahona, helmikuu 2003, s. 16–17.)

Tulosta