Kirjasto
Oppiaihe 48: MK Jaakob 7


Oppiaihe 48

MK Jaakob 7

Johdanto

Jaakob turvasi Herraan ja järkähtämättömään todistukseensa voittaakseen Seremin, antikristuksen, väärät ajatukset ja väitteet. Hän ammensi voimaa erityisesti aiemmista kokemuksista, jotka olivat vahvistaneet hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen. Hän turvasi myös Pyhän Hengen johdatukseen, pyhien kirjoitusten ja profeettojen sanojen tuntemukseensa sekä todistukseensa Jeesuksesta Kristuksesta. Kun Serem vaati merkkiä, joka todistaisi Jaakobin sanat tosiksi, Jumala löi häntä. Jaakob päätti aikakirjansa kuvaamalla, kuinka nefiläiset turvasivat Herraan linnoittautuessaan lamanilaisia vastaan. Ennen kuolemaansa Jaakob uskoi pienet levyt poikansa Enosin haltuun.

Opetusehdotuksia

MK Jaakob 7:1–14

Jaakob turvautuu Herraan kohdatessaan Seremin, antikristuksen

Ennen oppitunnin alkua kirjoita taululle kahdentoista apostolin koorumin jäsenen vanhin Robert D. Halesin seuraavat sanat (lainattu artikkelista ”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 72):

”Yksi kuolevaisuuden suurista koetuksista koittaa silloin kun se, mihin uskomme, kyseenalaistetaan tai sitä arvostellaan” (vanhin Robert D. Hales).

Pyydä oppilaita miettimään tilannetta, jolloin joku on kyseenalaistanut heidän uskonkäsityksensä tai arvostellut niitä. Pyydä muutamia heistä kertomaan, miltä heistä on tuntunut, kun niin on käynyt. Voit myös halutessasi kertoa lyhyesti kokemuksen omasta elämästäsi.

Selitä, että luvussa MK Jaak. 7 kerrotaan Jaakobin kokemuksesta Seremin, antikristuksen, kanssa. (Voit ehkä selittää, että antikristus on ”kuka tai mikä tahansa, joka vääristelee evankeliumin tosi pelastussuunnitelmaa ja vastustaa Kristusta avoimesti tai salaa” [PKO, ”Antikristus”].) Serem etsi käsiinsä Jaakobin kyseenalaistaakseen tämän uskon.

Pyydä oppilaita lukemaan itsekseen MK Jaak. 7:1–5. Pyydä heitä etsimään, 1) mitä Serem yritti tehdä ja 2) kuinka hän pyrki toteuttamaan tavoitteensa. Kun oppilaat ovat lopettaneet lukemisen, pyydä heitä kuvailemaan, mitä he ovat oppineet Seremistä. Voit ehkä keskustelun edistämiseksi esittää seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä vaikutus Seremillä oli kansaan?

  • Mitä sellaista huomaatte kohdassa MK Jaak. 7:1–5, mikä muistuttaa teitä tilanteista, jolloin muut ovat kyseenalaistaneet uskonne tai arvostelleet sitä? (Kun keskustelette tästä kysymyksestä, sinun tulee ehkä auttaa oppilaita ymmärtämään, ettei kaikilla ihmisillä, jotka kyseenalaistavat uskomme tai arvostelevat sitä, ole samoja motiiveja kuin Seremillä. Vaikka jotkut Seremin tavoin pyrkivät tietoisesti hävittämään uskon, muut saattavat kyseenalaistaa meidän uskomme, koska he ovat uteliaita tai koska he ovat saaneet väärää tietoa uskonkäsityksistämme.)

  • Miksi toisinaan on vaikeaa puolustaa uskoamme Seremin kaltaisia ihmisiä vastaan?

Kirjoita taululle seuraavat pyhien kirjoitusten viitteet ja virkkeet. (Ajan säästämiseksi voit ehkä kirjoittaa ne taululle ennen oppituntia. Voit myös halutessasi laatia niistä monisteen.)

1. MK Jaak. 7:5

a. Todisti pyhistä kirjoituksista ja profeettojen sanoista.

2. MK Jaak. 7:8

b. Jätti lopputuloksen Jumalan käsiin.

3. MK Jaak. 7:10–11

c. Turvautui Pyhän Hengen johdatukseen ja voimaan.

4. MK Jaak. 7:12

d. Muisti aiemmat kokemukset, jotka olivat vahvistaneet hänen uskoaan.

5. MK Jaak. 7:13–14

e. Lausui todistuksen, jonka hän oli saanut Pyhän Hengen kautta.

Selitä, että tämän luettelon jakeet kuvaavat sitä, kuinka Jaakob toimi, kun Serem kyseenalaisti hänen uskonkäsityksensä. Oikealla olevat virkkeet kuvaavat Jaakobin toimintatapoja, mutta ne ovat väärässä järjestyksessä, ja ne tulee yhdistää niitä vastaaviin jakeisiin. Pyydä muutamia oppilaita lukemaan vuorotellen ääneen MK Jaak. 7:5–14. Kun he lukevat, pyydä heitä pysähtymään kunkin taululle merkityn kohdan jälkeen. Pyydä oppilaita yhdistämään kukin kohta sitä vastaavaan virkkeeseen. Voisit ehkä pyytää yhtä oppilasta tulemaan taululle ja yhdistämään viivalla pyhien kirjoitusten viitteet niitä vastaaviin virkkeisiin. (Vastaukset: 1 – d; 2 – c; 3 – a; 4 – e; 5 – b.)

Kun oppilaat ovat tehneet yhdistämistehtävän, kysy:

  • Mitä periaatteita te huomaatte näissä juuri lukemissamme jakeissa opetettavan?

Ellei kukaan tule maininneeksi, niin varmista, että oppilaat ymmärtävät, että kun me turvaudumme Herraan, me voimme voittaa uskoomme kohdistuvat haasteet. (Voisit ehkä kirjoittaa tämän periaatteen taululle.)

Selitä, että Jaakobin vastaukset Seremille antavat meille esimerkin, jota voimme noudattaa, kun vastaamme niille, jotka kyseenalaistavat uskomme tai arvostelevat sitä.

Alla lueteltujen seurantakysymysten tarkoituksena on auttaa oppilaita ajattelemaan syvällisemmin, mitä Jaakob teki turvautuakseen Herraan. Näihin kysymyksiin vastaaminen antaa oppilaille mahdollisuuden havainnollistaa ja todistaa, kuinka samanlaiset toimintatavat ovat auttaneet heitä, kun muut ovat kyseenalaistaneet heidän uskonsa. Se auttaa heitä myös oppimaan, kuinka he voivat toimia tarkoituksenmukaisella tavalla, kun heidän uskoaan kyseenalaistetaan tulevaisuudessa. Koska alla on enemmän kysymyksiä kuin mitä todennäköisesti ehditte käyttämään oppitunnilla, valitse vain muutamia kysymyksiä käytettäväksi keskustelussanne. Kun teet näin, etsi Pyhän Hengen johdatusta ja pidä mielessä kokemukset, joita oppilaat ovat kertoneet oppitunnin alussa. Voisit ehkä myös kysyä oppilailta, mistä Jaakobin toimintatavoista he haluaisivat keskustella enemmän.

  • Mitä sellaista Jaakobille oli tapahtunut aiemmin, mikä oli tehnyt hänen uskostaan järkkymättömän? (Ks. MK Jaak. 7:5.)

  • Mitkä kokemukset ovat vahvistaneet teidän uskoanne? (Voisit antaa oppilaille aikaa pohtia tätä kysymystä, ennen kuin pyydät heitä vastaamaan. Vakuuta heille, ettei heidän tarvitse kertoa kokemuksista, jotka ovat liian henkilökohtaisia tai yksityisiä.) Kuinka näiden kokemusten muistaminen voi auttaa teitä, kun joku kyseenalaistaa teidän uskonne tai arvostelee sitä?

  • Milloin Pyhä Henki on auttanut teitä vastaamaan uskoanne koskeviin kysymyksiin tai arvosteluihin? (Ks. MK Jaak. 7:8.)

  • Kuinka päivittäinen tapa tutkia pyhiä kirjoituksia ja myöhempien aikojen profeettojen sanoja voi auttaa teitä, kun muut kyseenalaistavat teidän uskonne tai arvostelevat sitä? (Ks. MK Jaak. 7:10–11.)

  • Milloin te olette lausuneet todistuksenne jollekulle, joka on kyseenalaistanut teidän uskonne tai arvostellut sitä? (Ks. MK Jaak. 7:12.) Mikä oli lopputulos?

  • Kun Serem vaati merkkiä, miksi Jaakobin oli viisasta jättää lopputulos Herran käsiin eikä pyrkiä itse todistamaan todistuksensa totuudenmukaisuutta? (Ks. MK Jaak. 7:14.) Millä tavoin teille on avuksi tieto siitä, ettei teidän tarvitse todistaa todistuksenne totuudenmukaisuutta niille, jotka kyseenalaistavat uskonne?

MK Jaakob 7:15–27

Kun Seremiä lyödään, hän tunnustaa syntinsä, todistaa totuudesta ja sitten kuolee johdattaen suuren joukon nefiläisiä kääntymään takaisin Herran puoleen

Lue vanhin Robert D. Halesin seuraava lausunto:

”Vuosien saatossa opimme, etteivät uskoomme kohdistuvat haasteet ole uusia eivätkä varmaankaan pian häviä. Mutta Kristuksen tosi opetuslapset näkevät mahdollisuuden vastustuksen keskellä. – –

Onneksi Herra tuntee arvostelijoidemme sydämen ja sen, kuinka me voimme vastata heille parhaiten. Kun tosi opetuslapset etsivät Hengen ohjausta, he saavat innoitusta, joka on räätälöity kutakin tapausta varten. Ja jokaisessa tapauksessa tosi opetuslapset toimivat tavoin, jotka kutsuvat Herran Hengen.” (”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, s. 72–73, kursivointi alkuperäisen mukainen.)

  • Mitä mielestänne tarkoittaa ilmaus ”näkevät mahdollisuuden vastustuksen keskellä”? (Kun oppilaat vastaavat tähän kysymykseen, auta heitä ymmärtämään, että kun vastaamme uskoomme kohdistuviin haasteisiin tavoilla, jotka kutsuvat Herran Hengen, siitä voi seurata hyvää.)

Järjestä oppilaat pareiksi. Anna kullekin parille tehtäväksi lukea MK Jaak. 7:15–23 ja panna merkille, mitä mahdollista hyvää seurasi Jaakobin kohtaamisesta Seremin kanssa. Kun oppilaat ovat lukeneet, kehota muutamia heistä kertomaan, mitä he ovat löytäneet. Voit halutessasi käyttää joitakin seuraavista kysymyksistä auttaaksesi oppilaita tarkastelemaan näitä jakeita:

  • Mitä todisteita huomaatte siitä, että Jaakob toivoi tapaamisensa Seremin kanssa auttavan muita? (Ks. MK Jaak. 7:22. Auta oppilaita huomaamaan, että Jaakob oli rukoillut sen nefiläisjoukon puolesta, joka oli ollut todistamassa Seremin tunnustusta ja kuolemaa.)

  • Kuinka kohdan MK Jaak. 7:23 mukaan Jaakobin kohtaaminen Seremin kanssa lopulta vaikutti kansaan?

  • Mitä totuuksia voimme oppia siitä, mitä Jaakobin kohtaamisesta Seremin kanssa seurasi? (Oppilaat saattavat mainita useita vastauksia tähän kysymykseen. Jotkut saattavat ehdottaa alla lueteltuja periaatteita.)

  • Kaikki profeetat todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Kun vastaamme uskoomme kohdistuviin kysymyksiin tai arvosteluihin tavoilla, jotka kutsuvat Hengen, voimme auttaa muita kääntymään Herran puoleen.

  • Profeetat auttavat meitä tunnistamaan ja voittamaan Saatanan petokset.

  • Ne, jotka kapinoivat Jumalaa vastaan ja saarnaavat aktiivisesti totuutta vastaan, kohtaavat vakavia Herran aiheuttamia seurauksia.

  • Pyhien kirjoitusten tutkiminen auttaa meitä välttymään siltä, että joutuisimme petetyiksi.

Kun oppilaat mainitsevat yllä lueteltujen kaltaisia periaatteita, voit halutessasi esittää seurantakysymyksiä auttaaksesi heitä toteuttamaan periaatteita omassa elämässään.

  • Kuinka tämän periaatteen mukaan eläminen voi auttaa teitä?

  • Kuinka tieto tästä periaatteesta voi auttaa teitä auttamaan muita?

  • Kuinka voisitte pyrkiä toteuttamaan tätä periaatetta elämässänne?

Kehota oppilaita kirjoittamaan pyhien kirjoitusten tutkimispäiväkirjaansa vastaus seuraavaan kysymykseen:

  • Mikä on yksi asia, jota alat tehdä (tai jatkat sen tekemistä), jotta se auttaisi sinua valmistautumaan siihen hetkeen, jolloin joku asettaa uskosi kyseenalaiseksi?

Lausu todistuksesi siitä, että me voimme menestyksellisesti voittaa uskoomme kohdistuvat haasteet, kun noudatamme Jaakobin esimerkkiä Herraan turvautumisesta.

Kertaus: MK Jaakob

Käytä jonkin verran aikaa auttaaksesi oppilaita kertaamaan Jaakobin kirjan. Pyydä heitä miettimään, mitä he ovat oppineet tästä kirjasta sekä seminaarissa että tutkiessaan pyhiä kirjoituksia itsekseen. Kehota heitä tarvittaessa silmäilemään Jaakobin kirjan seitsemää lukua auttaaksesi heitä muistamaan. Pyydä heitä olemaan valmiita kertomaan jotakin sellaista Jaakobista tai hänen kirjoituksistaan, mikä on tehnyt heihin vaikutuksen. Voisit muistuttaa heille, että Jaakob syntyi erämaavaelluksella Runsaudenmaassa (lähellä Punaistamerta) ja kuoli Nefin maassa. Lehi siunasi myös hänet (ks. 2. Nefi 2:1–4), ja hän näki Vapahtajan (ks. 2. Nefi 11:3). Hänen vanhempi veljensä Nefi sisällytti pieniin levyihin joitakin hänen saarnoistaan (ks. 2. Nefi 6–10). Riittävän ajan kuluttua pyydä muutamia oppilaita kertomaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan. Voit halutessasi lausua todistuksesi siitä, kuinka Jaakobin esimerkki ja opetukset ovat siunanneet sinun elämääsi.

Kommentteja ja taustatietoja

MK Jaakob 7:5. ”Ja hän toivoi voivansa järkyttää minut uskostani”

Presidentti Dieter F. Uchtdorf ensimmäisestä presidenttikunnasta on antanut neuvon, jonka avulla voimme tietää, mitä tehdä, kun kysymykset, huolenaiheet tai tapahtumat uhkaavat järkyttää meidät uskostamme:

”Entä epäilykset ja kysymykset? Miten saatte selville, että evankeliumi on totta? Saako teillä olla kysymyksiä kirkosta tai sen opista? Rakkaat nuoret ystäväni, me olemme kysymyksiä esittävää kansaa, koska me tiedämme, että kysyminen johtaa totuuteen. Sillä tavoin kirkko sai alkunsa – nuoresta miehestä, jolla oli kysymyksiä. Itse asiassa en tiedä, kuinka voi löytää totuuden, ellei esitä kysymyksiä. Pyhissä kirjoituksissa ei ole montakaan ilmoitusta, joka ei ole tullut vastauksena kysymykseen. Aina kun heräsi kysymys eikä Joseph Smith ollut varma vastauksesta, hän lähestyi Herraa, ja sen tuloksena ovat suurenmoiset ilmoitukset Opissa ja liitoissa. Usein Josephin saama tieto ulottui paljon alkuperäistä kysymystä laajemmalle. Se johtuu siitä, että Herra voi paitsi vastata esittämiimme kysymyksiin, niin mikä vieläkin tärkeämpää, Hän voi antaa meille vastauksia kysymyksiin, joita meidän olisi pitänyt esittää. Kuunnelkaamme noita vastauksia.

Kirkon lähetystyöpyrkimys perustuu siihen, että rehelliset tutkijat esittävät vilpittömiä kysymyksiä. Kysyminen on todistuksen kehto. Jotkut saattavat tuntea noloutta tai kelvottomuutta, koska heillä on tutkivia kysymyksiä evankeliumista, mutta heidän ei tarvitse tuntea niin. Kysymysten esittäminen ei ole heikkouden merkki. Se on kasvun edeltäjä.

Jumala käskee meitä etsimään vastauksia kysymyksiimme (ks. Jaak. 1:5–6) ja pyytää vain, että me etsimme ’vilpittömin sydämin, vakain aikein, Kristukseen uskoen’ (Moroni 10:4). Kun teemme niin, totuus kaikista asioista voidaan ilmoittaa meille ’Pyhän Hengen voimalla’ (Moroni 10:5).

Älkää pelätkö. Esittäkää kysymyksiä. Olkaa uteliaita, mutta älkää epäilkö! Pitäkää aina tiukasti kiinni uskosta ja valosta, jonka olette jo saaneet. Koska me näemme kuolevaisuudessa epätäydellisesti, kaikessa ei näytä olevan järkeä juuri nyt. Itse asiassa ajattelisin, että jos kaikessa olisi meidän mielestämme järkeä, se olisi osoitus siitä, että sen kaiken on keksinyt kuolevainen mieli. Muistakaa, että Jumala on sanonut:

’Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne eivätkä teidän tienne ole minun teitäni – –.

Sillä niin korkealla kuin taivas kaartuu maan yllä, niin korkealla ovat minun tieni teidän teittenne yläpuolella ja minun ajatukseni teidän ajatustenne yläpuolella.’ (Jes. 55:8–9.)

Siitä huolimatta te tiedätte, että yksi kuolevaisuuden tarkoituksista on tulla enemmän taivaallisen Isänne kaltaisiksi ajatuksissanne ja teillänne. Tästä näkökulmasta katsottuna vastausten etsiminen kysymyksiinne voi tuoda teidät lähemmäksi Jumalaa vahvistaen todistustanne eikä horjuttaen sitä. On totta, että ’usko ei ole täydellistä tietoa’ (Alma 32:21), mutta kun harjoitatte uskoanne ja kun sovellatte käytäntöön evankeliumin periaatteita päivittäin kaikissa olosuhteissa, niin saatte maistaa evankeliumin suloisia hedelmiä, ja näistä hedelmistä tulette tietämään sen olevan totta (ks. Matt. 7:16–20; Joh. 7:17; Alma 32:41–43).” (”Kuvajainen vedessä”, kirkon koululaitoksen takkavalkeailta nuorille aikuisille, 1. marraskuuta 2009.)

Auta oppilaita vastaamaan uskoaan koskeviin kysymyksiin tai arvosteluun neuvomalla heitä katsomaan esimerkiksi seuraavista lähteistä:

  • Robert D. Hales, ”Kristillinen rohkeus – opetuslapseuden hinta”, Liahona, marraskuu 2008, s. 72–75.

    Tässä yleiskonferenssipuheessa vanhin Hales on opettanut, kuinka me voimme vastata arvosteluun tai vainoon rohkeasti, suvaitsevasti ja rakkautta osoittaen.

  • Lujana uskossa – evankeliumiaiheinen hakuteos, 2005.

    Tässä kirjassa on evankeliumin aiheita ja selostuksia aakkosjärjestyksessä. Ensimmäinen presidenttikunta on kirjoittanut, että yksi tämän kirjan tarkoituksista on auttaa kirkon jäseniä vastaamaan kirkkoa koskeviin kysymyksiin (ks. Lujana uskossa, s. 1).

  • www.lds.org/study/topics

    Kirkon virallisella verkkosivustolla on evankeliumin aiheita ja kommentteja aakkosjärjestyksessä, ja sieltä on linkkejä aiheisiin liittyviin opiskeluaineistoihin ja puheisiin, artikkeleihin ja kirkon johtajien lausuntoihin.

Tulosta