Kirjasto
Oppiaihe 152: Moroni 1–3


Oppiaihe 152

Moroni 1–3

Johdanto

Saatuaan Eterin levyistä laatimansa lyhennelmän valmiiksi Moroni luuli, ettei hän enää kirjoittaisi mitään. Hän tunsi kuitenkin innoitusta kirjoittaa ”vielä muutamia asioita, jotta niillä kenties olisi arvoa veljilleni lamanilaisille jonakin tulevana aikana, Herran tahdon mukaan” (Moroni 1:4). Hänen sanansa vahvistavat hänen uskollisuutensa Jeesukselle Kristukselle, ja ne myös esittävät pääpiirteissään tärkeitä evankeliumin toimituksia.

Opetusehdotuksia

Moroni 1

Moroni vaeltaa oman henkensä turvaksi ja jatkaa kirjoituksiaan

Kehota yhtä oppilasta lukemaan seuraava kertomus, jonka on esittänyt eräs nuori nainen, joka puolusti koulussa uskonkäsityksiään:

”Opettajamme kertoi luokan edessä elokuvakatkelmasta, jonka aioimme katsoa. – – Opettajamme – – selitti huolettomasti, että – – elokuva oli kielletty alaikäisiltä. Olin tyrmistynyt. – – En koskaan ajatellut, että näin kävisi.

Istuin tuolillani miettien, mitä minun pitäisi tehdä. Eräs ajatus tuli jatkuvasti mieleeni: meitä on kehotettu olemaan katsomatta loukkaavia elokuvia. Yritin järkeillä, että koska olin koulussa, niin se osa elokuvaa, jonka aioimme katsoa, ei olisi sopimaton. Mutta ajatus siitä, ettei pidä katsoa loukkaavia elokuvia, vei voiton selittelyistäni.

Nostin tyynesti käteni ja koko luokan kuullen pyysin saada istua luokan ulkopuolella sillä aikaa kun elokuvaa näytettiin. Tunsin kaikkien katsovan minua työntäessäni tuolini paikalleen ja ottaessani kirjat mukaani. Näin heidän ilmeensä – he eivät yksinkertaisesti ymmärtäneet.

Istuskellessani käytävässä tunsin itseni hyvin onnelliseksi. Tiesin tehneeni oikein huolimatta siitä, mitä luokkakaverini tai opettajani sanoivat. Tunsin myös olevani vahvempi. Tiesin, ettei minun tarvinnut katsoa sopimatonta elokuvakatkelmaa vain siitä syystä, että opettajani oli esitellyt sen meille.

– – Uskon, että kun kohtaamme vastoinkäymisten hetkiä ja pidämme puolemme niissä, me tulemme vahvemmiksi kuin jos olisimme olleet tekemättä mitään ja antaneet niiden vain tapahtua.

Tämä on sisäistä voimaa, jota löydämme Vapahtajamme avulla. Jos turvaamme Häneen vaikeuksien hetkinämme, meidät tehdään vahvoiksi. Meidän uskomme Häneen voi auttaa meitä kohtaamaan vastoinkäymisiä.” (Catherine Hall, ”Standing Up, Standing Out”, New Era, helmikuu 2012, s. 11.)

Kehota oppilaita lukemaan itsekseen Moroni 1:1–3 ja panemaan merkille, kuinka Moroni jäi yksin uskossaan. Pyydä heitä kertomaan, mitä he löytävät. Voisit esittää seuraavat kysymykset:

  • Mitä teidän mielestänne tarkoittaa se, että ei kiellä Kristusta?

  • Milloin te tai joku tuntemanne henkilö olette osoittaneet päättäväisyyttä seurata Jeesusta Kristusta vastoinkäymisten keskellä?

Selitä, että vaikka Moroni ja kertomuksen nuori nainen ovat suurenmoisia esimerkkejä siitä, ettei kiellä Jeesusta Kristusta, niin jokainen meistä voi tehdä joka päivä pieniä päätöksiä, jotka osoittavat samaa uskoa, kuuliaisuutta ja halua olla kieltämättä Kristusta.

  • Millä tavoin te voitte noudattaa Moronin esimerkkiä? (Oppilaat saattavat ehdottaa, että he voivat olla tuntematta häpeää evankeliumista ja sen tasovaatimuksista, he voivat noudattaa käskyjä, näyttää vanhurskasta esimerkkiä ja pysyä lujana todistuksessa Jeesuksesta Kristuksesta silloinkin kun muut eivät tee niin.)

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 1:4. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miksi Moroni päätti jatkaa kirjoittamista. Kun oppilaat ovat kertoneet, mitä ovat löytäneet, tähdennä, että Moroni kirjoitti niiden ihmisten jälkeläisten hyödyksi, jotka tavoittelivat hänen henkeään.

  • Mitä me voimme oppia Moronin halusta auttaa lamanilaisia? (Me voimme osoittaa sitoumuksemme seurata Jeesusta Kristusta päättämällä osoittaa rakkautta vihamiehiämme kohtaan.)

Selitä, että Moronin sitoutuminen Jeesukseen Kristukseen sai hänet kirjoittamaan muutamia erittäin tärkeitä kirkkoon liittyviä asioita, joilla hän tunsi olevan arvoa (ks. Moroni 1:4). Kehota oppilaita lukuja Moroni 2–3 tutkiessaan miettimään, kuinka niillä saattaisi olla heille arvoa.

Moroni 2

Moroni kirjoittaa muistiin Jeesuksen Kristuksen ohjeet Pyhän Hengen lahjan antamisesta

Pyydä yhtä nuorta miestä tulemaan luokan eteen. Pyydä luokkaa kuvittelemaan tämä nuori mies tulevaisuudessa kokoaikaisena lähetyssaarnaajana. Hän ja hänen toverinsa ovat opettaneet jollekulle evankeliumia, ja tämä henkilö on päättänyt mennä kasteelle. Luokan edessä olevaa nuorta miestä pyydetään suorittamaan konfirmointitoimitus, johon sisältyy Pyhän Hengen lahjan antaminen. Esitä nuorelle miehelle seuraava kysymys:

  • Mitä voisit tehdä valmistautuaksesi suorittamaan tämän toimituksen? (Kun nuori mies on vastannut, kehota myös muita oppilaita kertomaan ajatuksiaan.)

Selitä, että kun ylösnoussut Vapahtaja kävi nefiläisten luona, ”hän kosketti yksitellen kädellään opetuslapsia, jotka hän oli valinnut”, ja ”antoi heille vallan antaa Pyhän Hengen” (3. Nefi 18:36–37). Moroni sisällytti aikakirjaansa Vapahtajan kahdelletoista nefiläiselle opetuslapselle antamia ohjeita siitä, kuinka tulee antaa Pyhän Hengen lahja. Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 2:1–3 ja pyydä luokkaa etsimään seuraavat tiedot.

  1. Mitä henkilön, joka suorittaa toimituksen, tulee tehdä valmistautuakseen

  2. Kuinka toimitus tulee suorittaa

Kun oppilaat ovat lukeneet nämä jakeet, esitä seuraavia kysymyksiä:

  • Mikä pappeus vaaditaan Pyhän Hengen lahjan antamiseksi? (Melkisedekin pappeus.)

  • Mitä Melkisedekin pappeuden haltijan tulee tehdä valmistautuakseen antamaan Pyhän Hengen lahjan? (Hänen tulee huutaa avuksi Isää Jeesuksen Kristuksen nimessä voimallisessa rukouksessa.)

  • Kuinka teidän mielestänne rukous voi auttaa henkilöä valmistautumaan pappeuden toimituksen suorittamiseen?

  • Kuinka konfirmointitoimitus tulee suorittaa? (Kätten päällepanemisella ja Jeesuksen Kristuksen nimessä. Selitä, että Melkisedekin pappeuden haltijoiden tulee suorittaa osa tästä toimituksesta käyttämällä tiettyjä sanoja. Kokoaikaisille lähetyssaarnaajille annetaan pieni käsikirja, jossa on ohjeet pappeuden toimituksia ja siunauksia varten.)

Voisit tiivistää sen, mitä oppilaat ovat tähän mennessä oppineet, kirjoittamalla taululle seuraavan totuuden: Melkisedekin pappeuden haltijat antavat Pyhän Hengen lahjan kastetulle kirkon jäsenelle kätten päällepanemisella.)

Moroni 3

Moroni kirjoittaa muistiin Jeesuksen Kristuksen ohjeet pappien ja opettajien asettamisesta

Päivää tai paria ennen tämän oppiaiheen opettamista voisit pyytää jotakuta nuorta miestä valmistautumaan lukemaan luokalle pappeuden valtuusketjunsa. (Tai voisit valmistautua lukemaan oman valtuusketjusi tai jonkun perheesi jäsenen tai seurakuntasi jonkun pappeusjohtajan valtuusketjun.) Selitä, että pappeuden valtuusketjussa pappeudenhaltijan valtuuden seuraanto esitetään pappeudenhaltijasta Jeesukseen Kristukseen. Melkisedekin pappeuden haltija voi pyytää todistuksen pappeuden valtuusketjustaan ottamalla yhteyden kirkon keskuspaikkaan tai vyöhykkeensä hallintotoimistoon. Kirkko ei anna todistuksia pappeuden valtuusketjusta Aaronin pappeuden haltijoille. Jos henkilön on asettanut Aaronin pappeuteen joku Melkisedekin pappeuden haltija, hän voi saada tiedon sen miehen valtuusketjusta, joka on asettanut hänet.

Pyydä oppilasta lukemaan oma valtuusketjunsa luokalle (tai lue valtuusketju, jonka olet tuonut mukanasi oppitunnille.) Kehota häntä kertomaan, mitä hänelle merkitsee tieto siitä, että hän voi nähdä oman pappeuden valtuutensa seuraannon suoraan Jeesukseen Kristukseen (tai kerro omia ajatuksiasi siitä, että pappeudenhaltijat pystyvät esittämään valtuutensa seuraannon Vapahtajaan).

Auta oppilaita ymmärtämään, että valtuus kaikkien pappeusvelvollisuuksien suorittamiseen tulee Jeesukselta Kristukselta ja taivaalliselta Isältä, kehottamalla yhtä oppilasta lukemaan kahdentoista apostolin koorumin jäsenen, vanhin Jeffrey R. Hollandin seuraava lausunto:

Kuva
Vanhin Jeffrey R. Holland

”Jumalallisen valtuuden kautta toimiminen edellyttää selvästi muutakin kuin vain yhteistä sopimusta. Sitä ei voi saada opiskelemalla teologiaa tai seurakunnan toimeksiannosta. Ei, valtuutetussa Jumalan työssä täytyy olla suurempi voima kuin se, mikä jo on ihmisillä kirkonpenkissä tai kaduilla tai pappisseminaareissa – minkä tosiseikan monet vilpittömät uskontoa etsivät olivat tienneet ja avoimesti tunnustaneet sukupolvien ajan ennen palautusta. – –

Me Jeesuksen Kristuksen palautetussa kirkossa voimme jäljittää pappeuden seuraannon, jonka mukaan valtuus on annettu seurakunnan uusimmalle diakonille, häntä johtavalle piispalle ja meitä kaikkia johtavalle profeetalle. Tuo seuraanto jatkuu yhtäjaksoisena ketjuna enkelisanansaattajiin, jotka tulivat itse Jumalan Pojan luota hallussaan tämä vertaansa vailla oleva lahja taivaasta.” (”Tärkein ominaispiirteemme”, Liahona, toukokuu 2005, s. 44.)

  • Miksi teidän on tärkeää tietää, että jokainen pappeudenhaltija tässä kirkossa voi jäljittää valtuutensa seuraannon aina Jeesukseen Kristukseen asti?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen Moroni 3:1–4. Pyydä luokkaa seuraamaan mukana ja panemaan merkille, kuinka henkilö asetetaan pappeuden virkaan.

  • Kuinka henkilö asetetaan pappeuden virkaan? (Henkilö asetetaan pappeuden virkaan niiden kätten päällepanemisella, joilla on valtuus.)

  • Miksi on välttämätöntä, että henkilön asettaa pappeuden virkaan joku, jolla tällä hetkellä on pappeudessa sama tai korkeampi virka?

Pyydä luokassa olevia pappeudenhaltijoita selittämään lyhyesti pappeusvelvollisuutensa. Kysy luokalta:

  • Milloin teitä on siunattu, koska joku pappeudenhaltija on täyttänyt velvollisuutensa?

Pyydä muutamia oppilaita kertomaan ajatuksiaan siitä, kuinka pappeus on ollut siunaukseksi heidän elämässään. Voisit itsekin kertoa, kuinka elämääsi on siunattu pappeuden ansiosta.

Pyhien kirjoitusten hallittavien kohtien kertaaminen

Anna oppilaille luettelo kaikista Mormonin kirjan 25 hallittavasta kohdasta sekä puolikas paperiarkki. Pyydä oppilaita kirjoittamaan paperiinsa numerot 1, 2 ja 3. Lue sitten seuraavat esimerkit (tai keksi omia esimerkkejä, jotka voisivat liittyä paremmin opettamiesi oppilaiden tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin). Pyydä oppilaita kirjoittamaan paperiinsa kunkin numeron viereen se pyhien kirjoitusten hallittava kohta, joka heidän mielestään sopii lukemaasi esimerkkiin parhaiten. Pyydä heitä sitten kertomaan vastauksensa. Koska kuhunkin esimerkkiin voi sopia useampia kohtia, kehota oppilaita selittämään, miksi he ovat valinneet kyseiset kohdat.

  1. Pyrit saamaan voimaa jonkin tietyn vaikean kiusauksen voittamiseen. (Mahdollisia vastauksia: Hel. 5:12 ja 3. Nefi 18:15, 20–21.)

  2. Kun olit tutkimassa pyhiä kirjoituksia ja miettimässä erästä haastetta elämässäsi, sait johdatusta siihen, mitä sinun pitää tehdä. (Mahdollinen vastaus: 2. Nefi 32:3.)

  3. Tunnet joidenkuiden ystävien painostavan sinua osallistumaan toimintoihin, jotka ovat vastoin Jumalan käskyjä. He sanovat sinulle, että nämä toiminnat kuuluvat nuoruuteen ja hauskanpitoon. (Mahdollisia vastauksia: Moosia 4:30; Alma 37:35; 41:10.)

Kommentteja ja taustatietoja

Moroni 2. Pappeudenhaltijat Lehin jälkeläisten keskuudessa

Presidentti Joseph Fielding Smith on opettanut:

”Nefiläiset olivat Joosefin jälkeläisiä. Lehi sai tietää tämän lukiessaan pronssilevyjä. – – Lehin mukana läntiselle pallonpuoliskolle ei mennyt ketään leeviläisiä. Näissä oloissa nefiläiset toimivat Melkisedekin pappeuden valtuudella Lehin ajoista niihin aikoihin asti, kun meidän Vapahtajamme tuli heidän keskuuteensa. – –

Kun Vapahtaja tuli nefiläisten luokse, Hän perusti heidän keskuuteensa kirkkonsa täyteydessään. – – Siksi meidän on oikeutettua uskoa, että heille annettiin paitsi Melkisedekin myös Aaronin pappeuden täyteys, kuten meillä on se kirkossa nykyään; ja tämä Aaronin pappeus pysyi heillä siitä ajasta lähtien, kunnes jumalattomuuden vuoksi koko pappeus otettiin heiltä pois. Voimme olla varmoja siitä, että Moronin päivinä nefiläiset asettivat opettajia ja pappeja Aaronin pappeuteen; mutta ennen Vapahtajan käyntiä he suorittivat toimituksia Melkisedekin pappeudessa.” (Answers to Gospel Questions, toim. Joseph Fielding Smith jr., 5 osaa, 1957–1966, osa 1, s. 124, 126.)

Moroni 2:1. Palvelivatko kaksitoista nefiläistä opetuslasta apostoleina?

Profeetta Joseph Smith on opettanut:

”Tämä kirja [Mormonin kirja] kertoo meille myös, että Vapahtajamme ilmestyi tällä mantereella ylösnousemuksensa jälkeen; – – että heillä oli apostolit, profeetat, papit, opettajat ja paimenet, sama järjestys, sama pappeus, samat toimitukset, lahjat, valtuudet ja siunaukset kuin itäisellä mantereellakin” (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 67).

Presidentti Joseph Fielding Smith on selittänyt:

”Vaikka kahdestatoista nefiläisestä puhutaankin joka tilanteessa opetuslapsina, niin tosiasia on, että heille oli annettu jumalallinen valtuus olla Kristuksen erityisiä todistajia oman kansansa keskuudessa. Sen vuoksi he itse asiassa olivat nefiläisen heimon apostoleja.” (Ks. Pelastuksen oppeja, toim. Bruce R. McConkie, 3 osaa, 1975–1977, osa 3, s. 143.)

Tulosta